Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"

Vierailija
10.04.2020 |

eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.

Kommentit (1139)

Vierailija
781/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, lentäjältä vaaditaan tarkkaavaisuutta kaiken aikaa, erinomaista stressinsietoa ja rauhallisuutta myös silloin kun jokin menee vikaan. Satasesta vetoa, että tällä palstalla suurin osa olisi paniikissa tuolla taivaalla kun moottori pettää. Lentäjä on se joka on vastuussa siitä, että pääsette hengissä alas.

Kapteenilla kai se suurin vastuu on.

Vierailija
782/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isoveli ajoi pasia armeijassa. Kaikki matkustajat oli sille kivoja jotta se ei ajaisi mahdollisimman kivikkoista reittiä.

Selventääkö? Lol.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäminen ei sinänsä niin ihmeitä vaadi. Sodan aikaan pilotteja koulutettiin aika pikaisilla kursseilla ja toimimaan paljon riskialttiimmissa olosuhteissa kuin nykyiset taivaan autopilotti-bussikuskit. Lisähaastetta opiskeluun tulee lähinnä siinä miten nykykoneet on yliteknistettyjä mittari- ja nappulakammotuksia jossa aikaa menee kaikkien lisälaitteiden käytön ja ominaisuuksien opiskeluun eikä itse lentämiseen.

Vierailija
784/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairin lentäjiä n 1000 ja heistä naislentäjiä 30. Ei varmaan oo kiinni siitä etteikö naisia pääsisi enemmän. Monilla vaikuttaa varmaan perhe, lapset.

Vierailija
785/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WTC-iskut todistivat, että lentokonetta voi lentää kuka tahansa kunhan vähän perehtyy asiaan.

Laskeutumiset eivät toisaalta olleet kovinkaan luottamusta herättäviä.

Näin heti kun tapahtui ja oli hurjaa, tuli fiilis onko tää totta.

Vierailija
786/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kuin lentäjiin kiinnittäisin tässä tapauksessa huomion tekniseen kunnossapitoon. Lentäjät näkevät yleensä vain pinnan kun taas asentajat näkevät sen kaiken millä lennetään. Sama tietenkin monessa muussakin ammatissa 😀

Lentokoneasentaja tai sinnepäin niin on tunkua ammattikoulussa.

Vierailija
787/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska he vievät suomijuoppuoja ulkomaille kännäämään. sitä arvostavat sekä juopot, että heidän naapurinsa

Olet kännissä et pääse koneeseen.

Vierailija
788/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee jo maissa erikoinen fiilis kun oon menossa kohti lentoasemaa. Eriasia niillä jotka lentää muutamia kertoja vuodessa. Itse viimeksi v 23 mutta tänä vuonna 2 kertaa ulkomaille. Oon kuitenkin lentänyt kymmeniä kertoja elämässäni. Joka kerta pienoinen jännitys. Muuten tylsää istua koneessa ja yritän nukkua.

Vierailija
789/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäjät  sairastuvat tuki- ja liikuntaelinsairauksiin sekä sydän- ja verisuonisairauksiin. En tiedä miten vaikuttaa perinnöllisyyteen... stressi ja hotelliyöpymiset eivät myöskään pitkän päälle ole hyväksi.

Oletko hakenut lentäjäksi kannattaa hakea...

Vierailija
790/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka.

Vierailija
791/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentäjät  sairastuvat tuki- ja liikuntaelinsairauksiin sekä sydän- ja verisuonisairauksiin. En tiedä miten vaikuttaa perinnöllisyyteen... stressi ja hotelliyöpymiset eivät myöskään pitkän päälle ole hyväksi.

Oletko hakenut lentäjäksi kannattaa hakea...

"Oletko hakenut lentäjäksi kannattaa hakea..." ?? Opettele välimerkit, niin tekstistäsi saa jotain selvää.

Vierailija
792/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja apina tuski on on itse ihminen jolle voi antaa vastuun 200-300 ihmisen hengestä.

Yksinäinen työtön reppana nostelee samaa vanhaa aivopieruaan esille säännöllisin väliajoin.

Vierailija
793/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa inhottavan väheksyvä aloitus. Mikäs sun ammatti ap on?

No miksi muilla aloilla sitten aina väheksytään amiksia, eikö kaikki muutkin alimman tason duunarit ole amiksia?

Vierailija
794/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse arvostan heitä koska opintopaikkaa ei helpolla saada, sisään ei päästetä ketä tahansa vain parhaimmisto. työ ei myöskään ole mitään v itun bussilla ajamista. myös tämä yhyy yhyy minun elämäni oli paljon rankempaa koska minä kävin sitä ja tätä ja sain 5 lasta vuodessa on säälittävää. miksi kurjuudesta/rankkuudestakin pitää kilpailla?

Pääsee vaikka on ADHD. Eihän se haittaa vaikka lentäjä ei osaa keskittyä puolta minuuttia pidempään, eihän?

Vierailija
795/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska he vievät suomijuoppuoja ulkomaille kännäämään. sitä arvostavat sekä juopot, että heidän naapurinsa

Olet kännissä et pääse koneeseen.

Pääsee jos se ei ole liian kännissä. Ja voi olla selvänä kun menee koneeseen, sitten lärvit kohdemaassa ja ryyppääminen tietenkin alkaa jo koneessa.

Vierailija
796/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, lentäjän ammattia kyllä arvostan siinä missä ketä tahansa suorittavan työn tekijää. Sen sijaan sitä en tajua, miksi juuri lentäjille maksetaan niin poskettomia palkkoja, ei se nyt niin ihmeellisen vaativaa tai vastuullista ole.

On hieman eri vaatimustasoa suhailla rekalla maanteillä kun lentää korkeuksissa maapallon toiselle puolelle. Työssä on selkeä vaaramomentti, sillä kun onnettomuus sattuu, siinä ei loukkaannuta vaan kuollaan ja viedään henki pois sadoilta matkustajilta. Vastuu on omaa luokkaansa. Lentäjillä pitää olla lisäksi tietty vakaa luonteenlaatu ja hyvä kielitaito. Pääsykriteerit koulutukseen ovat täten korkeat, ja syystäkin. Mitään kuumakalleja tai mieleltään epävakaita ei ilmailualalla saa olla. Palkassa täytyy näkyä myös työn luonne: jatkuvaa hotellielämää ja ulkomaillaoloa. Perhe-elämä käraii varmasti.

Vierailija
797/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertautuu linja-autokuskiin tai junankuljettajaan. Ei todista mitään sivistyksestä.

Vierailija
798/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys tarkistetaan oliko peräti kerran vuodessa! Insinööriltä kerran elämässä noin niinkuin karrikoiden!!

Ja jos terveydessä häikkää,lennot on lennetty!

AK-inssin elämä on hieman toista. Minun puolestani saavat lentää....lääkäreiden palkat tosin ovat oudoilla pohjilla. Virka-aikana lähdetään privaattiin ja päivät voivat hikeä tuottamatta ja palkkaa nostaen.

Vierailija
799/1139 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentäjä on aika lailla bussikuskiin verrattavissa oleva työ. Paitsi että konetta saa aikalailla pitää autopilotilla ja lähinnä vahtia päältä, kun taas bussikuski joutuu koko ajan seuraamaan liikennettä ja tekemään itse ratkaisuja.

Jännästi palkoissa "pieni" ero.

En tiennytkään että bussikuskin koulutus kestää kaksi vuotta.

Vierailija
800/1139 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentäjä on aika lailla bussikuskiin verrattavissa oleva työ. Paitsi että konetta saa aikalailla pitää autopilotilla ja lähinnä vahtia päältä, kun taas bussikuski joutuu koko ajan seuraamaan liikennettä ja tekemään itse ratkaisuja.

Jännästi palkoissa "pieni" ero.

Olet kyllä provo. Bussikuskiksi pääsee kuka tahansa ajokortin omaava, lähestulkoon, mutta lentäjäksi on todella tiukat pääsyvaatimukset. Esimerkiksi Suomen Ilmailuopistoon hakee yhtä hallia kohden tuhansia hakijoita ja vain pari prosenttia pääsee sisälle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän