Kävin juuri Helsingissä ulkona 2vko tunnollisen karanteenini jälkeen ensimmäistä kertaa, mitä vit%%ua ihmiset!
Töölössä kentällä 10-15 ukon porukka pelaa katulätkää, mitä helvettiä oikeesti!
Tänkö takia itse kärsin karanteenissa tunnollisesti?
Nyt alkaa usko menemään oikeesti.
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
10 hengen porukan pelaaminen on sallittua. Voitte lopettaa suu auki töllöttämisen. Jatkakaa.
Ehkä yli 1kk sitten oli, eiköhän se rajoitus ole jotain viiden luokkaa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajoitteet pitäisi purkaa ja sen Marin myös tekee. Kun tauti käy läpi kaikki nopean pääsemme takaisin arkeen. Maskit hidastavat leviämistä kuin muutkin rajoitukset. Ei virusta pidä pelätä, se kuuluu elämåän
Perheessämmd kolmella ollut nyt korona, mies oli reilun viikon sairaalassa ja nyt kunnossa. Mielestäni meitä potilaita voisi käyttää viruksen levittämiseen, vähän kuin vesirokossa. Minä olen vapaaehtoinen levittämään. Ensin lapsille, siitä sen saa aikuisetkin sitten aikanaan. Lapsilla korona ei juurikaan tunnu missään, omalla vain kuume ja vähän yskää
Mielenterveys menee ihmisillä ja tulee perhesurmiq jos rajoitukset jatkuu. Me emme kyllä ole niitä noudattaneet koska korona ei pelottanut emmekä pelkää vieläkään, vaikka 2 lasta vielä käymättä läpi koronan.
Mielenterveys menee? Oltu pari viikkoa ilman normaaleja aktiviteetteja ja mielenterveys menee?
Onko tämä jokin vitsi?
Mitä hemmetin pullamössöjengiä tässä maassa asuu?
En tiedä vitsaiko tuo, jolta kysyt, mutta kyllä itse olen ehdottomasti huolissani monesta yksinäisestä ihmisestä ja perheistä, joissa asiat eivät ole hyvin. On uutisoitu huomattavasti mielenterveysongelmien, perheväkivallan ja päihdeongelmien lisääntyneen näiden reilun kolmen viikon aikana. Miksi tämä on mielestäsi vitsailun aihe?
Hyvin todennäköisesti moni tulee myös kuolemaan ja voimaan todella huonosti koronan aiheuttamien rajoitusten vuoksi.Miten tämä on niin vaikea ymmärtää. Kirjoittaja ei puhu väkivaltaperheistä vaan puhuu pullamössöjengistä, hellantertuista jotka eivät ole koskaan tottuneet tekemään mitään epämukavaa eikä mitään kärsivällisyyttä vaativaa. Heiltä menee mielenterveys jos edes tikkarikaan otetaan pois kädestä. Minä olen mielenterveysongelmainen, yksinäinen ja kävin mm. syövän läpi yksin. Silloin vaadittiin sisukkuutta kun oli kipeä ja niin huonovointinen sytoista että ei meinannut pysyä jalkeilla. Kukaan ei ollut auttamassa. Kävin henkisesti vaikeita tilanteita läpi täysin yksin kuten monen kuukauden tutkimukset ja odottelut onko syöpä levinnyt kuolettavasti. Jouduin eristäytymään 7 kk muista ihmisistä infektiovaaran vuoksi. Ja minua on sanottu monesti heikoksi mielenterveysongelmieni vuoksi.
Nyt näen että mielenterveysongelmattomat ihmiset eivät kestä edes viikkoa jos eivät saa elää niin kuin mukavuudenhaluisesti haluaisivat. Eivät ole tuumaakaan valmiita joustamaan itsekkyydessään vaan "menettävät mielenterveytensä". Minusta tämä kuulostaa siltä heikkoudelta mistä minua on syytetty.
Nyt meillä on sotatila virusta vastaan ja ainoa mitä meiltä vaaditaan että luovutaan hieman omasta mukavuudestamme. Joku on sanonut että sota-aikana ihmisten piti kestää sotatantereella epäinhimillisiä oloja valittamatta, nyt ihmiset eivät kestä turvassa kotona sohvalla makaamista.
Asia on juuri näin. On huvittavaa, kun minunkin kuvitellaan olevan masennukseni takia jotenkin heikko ja avuton, vaikka asia on juuri päinvastoin. Nämä muka terveet panikoivat ja stressaavat perusarjessaankin milloin mistäkin toisin kuin minä. Nyt heillä vasta vaikeaa onkin, vaikka ovat olevinaan niin vahvoja ja päteviä. Useinhan se on juuri niin, että vahvimpia eivät ole suuna päänä liehuvat itseriittoiset ekstrovertit, vaan vähän vaatimattomamman oloiset sivustakatsojat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi sille mitään, että olen jotenkin salaa vahingoniloinen juuri niitten hyväosaisten kerma-ahtereitten takia, joiden suurin ongelma tällä hetkellä on, etteivät pääse sushiskumpalle ystävien kanssa ja esittämään Instagramissa onttoa elämää.
Erityisesti nämä pinnalliset entiset missit, joiden elämän sisältö tulee matkailusta, shoppailusta ja kuluttamisesta.
Etenkin nyt, kun perusarvot korostuvat (perhe, läheiset, lapset... rakkaus), näiden pinnallisten ihmisten elämä eristyksessä näyttää jotenkin irvokkaalta. Esimerkkinä Sara Sieppi, jonka korona-aikaiset Instajulkaisut aiheuttavat jo sääliä. Eikö sillä ihmisellä oikeasti ole elämässä mitään muuta sisältöä kuin itsensä ruskettuneen näköisenä pitäminen ja sisustaminen? Ihan helvetin surullista...Pidetään väkisin kiinni niistä arvoista, jotka ovat tuhoon tuomittuja.
Eikä Sieppi ole silti yksin tossa elämäntyylissään, ei todellakaan, on vaan näkyvä keulahahmo tolle tyylille.
Helsingissä etenkin asuu aivan jäätävä määrä nuoria ihmisiä, joille ei kelpaa kukaan parisuhteeseen, ja jotka ovat tottuneet tekemään mitä huvittaa. Ei ole huolta huomisesta, voidaan lennellä, kuluttaa, elää kädestä suuhun ja asua vuokralla ilman, että sitä edes hävetään. Ja myös nuoret miehet ovat tässä hapatuksessa mukana. Ihmiset ja asiat ovat kertakäyttöisiä. Nyt samat ontot tynnyrit ahdistuvat kotinsa sisällä, kun tajutaan, että elämä onkin oikeasti tyhjää.
Nyt heidän maailmansa on tullut tiensä päähän, mutta tajuavatko he? Eivät. Edelleen spämmää siellä Bubbleroom etc. alekoodeja yhdessä muitten tyhjien tynnyreitten kanssa.
Vedetään irtokarkkia ja pelataan pleikkaria niin kuin jotkut teinit. Miksi ei oikeasti nyt laiteta somea tauolle tai tuoteta sille jotain kestävämpää sisältöä? Nyt olisi tosi hyvä aika tarkastella omia valintoja ja arvoja.
Kun elämässä ei ole ollut oikeita vastoinkäymisiä tai on sivuutettu omien läheisten kärsimykset, ahdistutaan nyt siitä, kun ei päästä kippistämään skumppaa tai Kaivarille piknikille.
Mä olen aivan helvetin onnellinen siitä, että mulla on perhe ja mies, jonka kanssa viettää tämä aika. Mutta en mä arvostaisi tätä nykyistä elämää, jos ei olisi ollut vastoinkäymisiä ja menetyksiä. Mullakin meni yksi ulkomaanmatka sivuun koronan takia, eikä harmita yhtään. Päinvastoin.
Päätin, että muutan elämäntyyliäni totaalisesti tämän jälkeen. Eristys ei vaikuta arkeen mitenkään, koska en muutenkaan käy baareissa ja viihdytään parhaiten miehen kanssa kotona. Mutta aion myös vähentää matkustelua tosi radikaalisti ja keskittyä Suomen sisäiseen reissaamiseen.
Alan suosia lähellä tuotettuja tarvikkeita, kierrän kaukaa "Bubbleroomit" ja muut Kiinan etc. tuotteita myyvät kaupat.
En ole ennenkään somessa rakkausasioista tai elämästäni huudellut, nyt entistä vähemmän. Haluan vaalia sitä kaikista arvokkainta mitä ihmisellä voi olla.
Ja ennen kaikkea: panostan parisuhteeseen entistä enemmän. Nyt tajuan, miten onnekas olen. Kaikki mitä me tarvitaan, on oikeasti aika vähän.
Sori mutta kuulostat narsistiselta ihmiseltä,joka projisoi kaikki huonot persoonallisuuden puolet ja viat muihin ihmisiin ja varsinkin niihin, joille on kateellinen, ja kuvittelet itse olevasi heidän yläpuolellaan.
vmp 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 hengen porukan pelaaminen on sallittua. Voitte lopettaa suu auki töllöttämisen. Jatkakaa.
Ei ole rajoitus 5 luokkaa, vaan kokoontumisrajoitus on tasan 10. Tämä on sallittu määrä esim. omiin grillausbileisiin tai jalkapallon pelaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin just kaupassa ja siellä oli hemmetisti kersoja karkkiostoksilla. Jonossa vielä pari natiaista tunki ihan iholle, vaikka lattiaan on teipattu ne turvavälit. Inhottaa noiden käytös muutenkin, mutta ei voi muiden lapsia komentaa ei.
Muutenkin kun ympärilleen katselee niin suurin osa ulkona pyörivistä ja hyörivistä on lapsia. Hyörikööt ja ymmärrän - tylsäähän se on kotona kökkiä ja vaikea niille on näkymätöntä vaaraa perustella, mutta hey. Jotain hiton rajaa! Onko ihan mahdotonta sanoa niille pennuilleen, että menkää jos on pakko, mutta älkää laumaantuko julkisille paikoille aikuisten pakollisia askareita estämään. Yök.
Miksi ei voi komentaa muiden lapsia? Vai onko mulla opettajana jotenkin tavallista matalampi kynnys siihen. Viimeksi eilen Prismassa aivan mun takana seisoi ja nahisteli kaksi lasta ja todellakin sanoin niille, että otatte vähintään 10 askelta taakse. Kiltisti siirtyivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin just kaupassa ja siellä oli hemmetisti kersoja karkkiostoksilla. Jonossa vielä pari natiaista tunki ihan iholle, vaikka lattiaan on teipattu ne turvavälit. Inhottaa noiden käytös muutenkin, mutta ei voi muiden lapsia komentaa ei.
Muutenkin kun ympärilleen katselee niin suurin osa ulkona pyörivistä ja hyörivistä on lapsia. Hyörikööt ja ymmärrän - tylsäähän se on kotona kökkiä ja vaikea niille on näkymätöntä vaaraa perustella, mutta hey. Jotain hiton rajaa! Onko ihan mahdotonta sanoa niille pennuilleen, että menkää jos on pakko, mutta älkää laumaantuko julkisille paikoille aikuisten pakollisia askareita estämään. Yök.
Miksi ei voi komentaa muiden lapsia? Vai onko mulla opettajana jotenkin tavallista matalampi kynnys siihen. Viimeksi eilen Prismassa aivan mun takana seisoi ja nahisteli kaksi lasta ja todellakin sanoin niille, että otatte vähintään 10 askelta taakse. Kiltisti siirtyivät.
Tietenkin voi ja pitääkin komentaa. Rasittavia saamattomia mykkiä vätyksiä nämä valittajat. Normaali aikuinen osaa kyllä toimia tuossa tilanteessa oli ammatti mikä tahansa.
En tajua mikä tässä on niin vaiketta ymmärtää monelle? Ei mennä joka päivä kauppaan, eikä mennä joukolla. Piste. Aivan yksinkertaiset ohjeet annettu. Samoin on moneen kertaan sanottu että kehoitetaan pysymään kotona ja eristyksissä muista. Se, että ei olla sanktioitu tätä perseilyä ei tarkoita että se olisi suotavaa. Hallitus on todella moneen kertaan korostanut ettei muiden tapaaminen ole nyt ok. Tulee vaan kauheen kalliiksi yhteiskunnalle ryhtyä valvomaan kaikkia pässejä. Samoin se tekee elämästä ihan turhan vaikea niille, jotka nyt jo toimii ohjeitten mukaan ja hoitaa vain välttämättömimmät menot ja ulkoilee itsekseen turvallisesti.
Sääli, että harvassa suomalaisessa puistossa ja kentällä on sadettimia, muuten ois moni ongelma hoidettu jos vaan roiskastais ne päälle aina kun alkaa näyttää että on joukko kokoontumassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä voin tehdä mitä haluan koska en halua kärsiä yhtään.
Näiden törppöjen takia meillä on kohta ulkonaliikkumiskielto....
Älä pelkää, ei Suomessa uskalleta. Edes rajaa ei tohdita sulkea.
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurit ovat töissä ns. kriittisillä aloilla ja toisella etenkin on kohonnut tartuntariski. Heidän lapsensa ovat muutaman päivän viikossa päiväkodissa. Silti he käyvät isovanhemmilla, heillä käy vieraita, lapset näyttävät leikkivän pihan muiden lasten kanssa (kuulin kun toinen vanhemmista houkutteli naapurin lapsia pelaamaan yhdessä), lapset kiersivät virpomassa jne. Turvaväleistä ei nähtävästi ole lapsille puhuttu mitään, tai ainakin käytännössä ovat ihan muiden iholla ja haahuilevat tuolla kerrostalon pihalla. He ovat myös alkukeväästä käyneet laskettelemassa sekä Keski-Euroopassa että Lapissa. Ei näille kai mitään voi.
Kiitettävästi olet jaksanut kytätä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kerjäämällä kerjätään sitä ulkonaliikkumiskieltoa kun ei osata pitää kunnolla etäisyyttä. Kiitos näiden itsekkäiden idi¤¤ttien meillä menee koko kesä pilalle :-(
Kesäksi mökille, naapurit saa kävellä ihan rauhassa vaikka toisiinsa liimautuneina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rajoitus 5 luokkaa, vaan kokoontumisrajoitus on tasan 10. Tämä on sallittu määrä esim. omiin grillausbileisiin tai jalkapallon pelaamiseen.
Käyttäkää nyt edes vähän järkeä.
Tuo raja on keinotekoinen ARVIO tarttumisriskistä. Tärkein suositus on välttää KAIKKEA ns turhaa tapaamista.
Vierailija kirjoitti:
En tajua mikä tässä on niin vaiketta ymmärtää monelle? Ei mennä joka päivä kauppaan, eikä mennä joukolla. Piste. Aivan yksinkertaiset ohjeet annettu. Samoin on moneen kertaan sanottu että kehoitetaan pysymään kotona ja eristyksissä muista. Se, että ei olla sanktioitu tätä perseilyä ei tarkoita että se olisi suotavaa. Hallitus on todella moneen kertaan korostanut ettei muiden tapaaminen ole nyt ok. Tulee vaan kauheen kalliiksi yhteiskunnalle ryhtyä valvomaan kaikkia pässejä. Samoin se tekee elämästä ihan turhan vaikea niille, jotka nyt jo toimii ohjeitten mukaan ja hoitaa vain välttämättömimmät menot ja ulkoilee itsekseen turvallisesti.
Sääli, että harvassa suomalaisessa puistossa ja kentällä on sadettimia, muuten ois moni ongelma hoidettu jos vaan roiskastais ne päälle aina kun alkaa näyttää että on joukko kokoontumassa.
Kuka on nostanut riskiryhmään kuuluvat jalustalle ja joiden eteen uhrataan kaikki. Jos riskiryhmiin kuuluvia kuolee 500 3000 tai 8000 niin se ei liikuta tippaakaan muiden 5 miljoonan ihmisen elämää. Vai eikö näiden oikeudella vaivattomaan arkielämään ja elintason säilytämiseen ole mitään merkitystä? Riskiryhmille virus voi olla erittäin vaarallinen mutta se on näiden oma voi voi. Ei muilla ole velvollisuutta pilata elämäänsä sen vuoksi kun joillakin on huono tuuri.
Yhteiskunnan pitäisi toimia aivan kuten ennenkin piittaamatta kuoleeko kourallinen riskiryhmiin kuuluvia. Ilman some ja mediakohua tämä virus ei näkysi arki elämässä muuna kuin ylitöinä sairaaloissa. Nyt media ja some on tehnyt uudesta nuhakuumeesta keskiajan paiseruttoon vertautuvan taudin. Lainsäädäntöä pitäisi muuttaa niin että valmiuslaki, ulkonaliikkumiskiellot yms. totalitaristiset pakkokeinot tehdään mahdottomiksi.
Neurootikot, niiskuttakaa ja yskäiskää hihaan, tilaa saa kummasti pienillä asioilla tänä päivänä :)
Italian ja Epsanjan kuolinluvut on siis vielä about tuplaantumassa jos nyt lähestytään huippua?
Porvoossa tänään bongattu slaavilaisia turisteja. Eivät liikkuneet isoissa ryhmissä, mutta kyllä turistit tunnistaa. Tai no, ehkä ne asuvat Pyhtäällä tai Lohjalla.... tai päässet vihdoin jostain nesteen orjaluolasta vapaaks.
Kyllä on kumma.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ärsyttää. Olen töissä riskiryhmän parissa. En ole viikkoihin käynyt kuin töissä/ kotona. En käytä edes julkisia, pyöräilen. En käy kaupassa. Lapset eivät ole saaneet tavata ketään, eivät mene pihalle jos siellä on muita leikkimässä.
Sitten toiset tuolla elävät normaalia elämää, tapaavat ystäviä, käyvät kaupoilla joka päivä jne.Ja näistä omista varotoimista huolimatta olen varma että saan Koronan. Joku sen vielä meidän osastolle tuo, sitten ollaan pulassa.
Sama tilanne ja tämän vuoksi 4 viikon ulkonaliikkumiskielto olisi ainoa oikea ratkaisu. Töissä saisi käydä vain kriittistä työtä tekevät. Kaupassa saisi käydä vain 1 perheenjäsen kerrallaan ja kaikenlainen ulkoilu olisi kielletty. Poliisit vaihtimaan ulkonaliikkumiskieltoa. Nyt kun ihmiset paskat piittaa suosituksista koronakriisi pitkittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää nyt edes vähän järkeä.
Tuo raja on keinotekoinen ARVIO tarttumisriskistä. Tärkein suositus on välttää KAIKKEA ns turhaa tapaamista.
Niin kyse on Suosituksesta, ei pakosta. Oli muuten tosi kivat pääsiäisen grillibileet. 8 vierasta oli kylässä la-su. Oikein huolella grillaattiin, ördättiin, saunottiin ja painittiin. Ihan sääntöjen mukaan kuitenkin mentiin. Meitä oli 9 henkeä yhdessä. Olisi voinut tilata vielä vaikka yhden stripparin mukaan juhliin, niin vieläkin olisi suositusten mukaista :-). Pidetään nämä yhteiskunnan rattaat pyörimässä Yr-pot.
Mutta kun minä haluan... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ärsyttää. Olen töissä riskiryhmän parissa. En ole viikkoihin käynyt kuin töissä/ kotona. En käytä edes julkisia, pyöräilen. En käy kaupassa. Lapset eivät ole saaneet tavata ketään, eivät mene pihalle jos siellä on muita leikkimässä.
Sitten toiset tuolla elävät normaalia elämää, tapaavat ystäviä, käyvät kaupoilla joka päivä jne.Ja näistä omista varotoimista huolimatta olen varma että saan Koronan. Joku sen vielä meidän osastolle tuo, sitten ollaan pulassa.
Sama tilanne ja tämän vuoksi 4 viikon ulkonaliikkumiskielto olisi ainoa oikea ratkaisu. Töissä saisi käydä vain kriittistä työtä tekevät. Kaupassa saisi käydä vain 1 perheenjäsen kerrallaan ja kaikenlainen ulkoilu olisi kielletty. Poliisit vaihtimaan ulkonaliikkumiskieltoa. Nyt kun ihmiset paskat piittaa suosituksista koronakriisi pitkittyy.
Päinvastoin. Koronakriisin kesto lyhenee, kun rajoitukset vapautuvat. Tällöin käyrä jyrkkenee ja menee nopeammin ohi isossa mittakaavassa. Kyse on siitä, että käyrän jyrkkyys ei ylitä kriittistä rajaa, jolloin hoitopaikat loppuvat sairaalassa. On täysin järkevää höllätä rajoituksia ja sitä kautta saada kriisi nopeammin ohi, jotta emme velkaannut kuoliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ohjeessa vältä kontakteja muihin on epäselvää? Tuo 10 hengen rajoitus on tarkoitettu vain oikeasti tarpeellisiin kokoontumisiin, ei sun grillibileisiin.