Olisiko jollain lääkärillä/hoitajalla neuvoa mitä tehdä?
Olen aktiivinen ja terve +30v, kärsin puolisen vuotta nielemisvaikeuksista(ruoka juuttuu kurkkuun) ja jalkojen aivan jatkuvasta nykimisestä ajatellen niskavaivoiksi. Sitten jäykistyi kaulan lihakset edestä, puheentuotto vaikeaa (sekä kurkun, kasvojen, että kielen lihakset tuntuu haraavan vastaan kun vain tarpeeksi kauan puhun niin kaikki menee jäykäksi) jalassa sama vaiva, jäykkä on. Laihtumista myös. Kieli nykii suussa.
Otettiin aluksi vakavasti, pään ja kaulan mri ja enmg. Verikokeita. Tulos: ei mitään vikaa. Todellisuus on että olen fyysisesti ihan romuna.
Eikö ihmisessä voi olla mitään vikaa mikä ei tuollaisella testauksella näy? Vai miksi minua ei tutkita enempää? Olen ihan todella hämmentynyt, mitä ihmettä mun pitää tehdä saadakseni apua? Mies pelkää että heräänkö enää seuraavana aamuna.
Kommentit (109)
+30v eli oikeesti 42v?
Diagnoosin teossa olisi ensiarvoisen tärkeää että potilas olisi rehellinen.
tsh ja t4v otettu, kaulan alueen magneetti myös jossa kai näkyisi. Mulla ei ole mitään sydämen, hikoilun, pulssin, unen jne tyyppisten asioiden kanssa mitään ongelmia. Eikä myöskään kipua missään. Vaan lihakset prakaa (joko kaulan, kielen, naaman tai raajan)
Ms tauti olis ollut Mrissä näkyvissä. Sylkivet aiheuttaa turvotusta ja kipua, ei ole ollut kumpaakaan.
Mä en tarvitse diagnoosia, ellei jollain ole ollut täsmälleen samoja ongelmia tai jotain tietoa mistä puhuu.
Haluaisin kuulla että miten tässä maassa saa hoitoa ennen kuin kuolee.
Ls tai ms tauti, aika huonolta vaikuttaa,
Onko oikeasti testattu ettei ole jotain vitamiinipuutosta? Joidenkin b vitamiinien puutoksesta tulee hermostooireita. taisi olla b12
Oon ilmeisesti ollut liian terve/naiivi luullakseni että tällaisten ongelmien kanssa olisin jo sisällä jossain tutkimuksissa, siis osastolla. Mut ei, tutkimukset loppu.
Epäilen psyykkisen puolen ongelmaa ja paniikkihäiriötä. Ms taudin ja Parkinson plus taudit sulkisin pois. ALS epätodennäköinen. Uskon että sopiva lääkitys ja terapia auttaa, myös puhe-ja toimintaterapiasta voisi olla apuja.
Yritä elää tavallista elämää ja lopeta niihin oireisiin keskittyminen. Liikut ja venyttelet, syöt monipuolisesti. Hätätilanteessa soitat ambulanssin. Älä nyt ihmeessä mene korona-aikana ravaamaan lääkäreillä.
Vierailija kirjoitti:
Ls tai ms tauti, aika huonolta vaikuttaa,
Onko oikeasti testattu ettei ole jotain vitamiinipuutosta? Joidenkin b vitamiinien puutoksesta tulee hermostooireita. taisi olla b12
Enmg ja Mri on tehty. Älkää kommentoiko jos ette tiedä mistään mitään. Joo huonolta vaikuttaa.
Nielemisongelmat on nuorilla ihmisillä lähes aina psyykkisistä syistä johtuvaa oireilua. Limantunne kurkussa, rykiminen, nieleskely, tunne ruoan tarttumisesta kurkkuun ovat oireista tavallisimpia.
Mä en tiedä miten psyykkinen puoli vois olla syynä, kun oireet on ollut päällä pisimpään niin, että en pitänyt niitä minään. Iloisesti ajattelin että kyllä tää tästä. Kilpailen yhdessä lajissa, syön ja elän terveellisesti. Mä en oikein voi psyykata mun toista jalkaa jäykäksi kun puupökkelö. Se ei siis ole mitään rankan urheilun jälkeistä kireyttä, vaan se on 100% kivuttomasti jäykkä, kuin kuollut kala.
Tai syödä niin, että ruoka juuttuu kurkkuun ja joudun yskimään sen takas suuhun.
Niska-hartia alueen lihakset on huonossa jamassa? Tuntitolkulla istut koneen/padin/puhelimen äärellä huonossa asennossa ja kaulan lihakset ihan jännittyneet.
Vierailija kirjoitti:
Nielemisongelmat on nuorilla ihmisillä lähes aina psyykkisistä syistä johtuvaa oireilua. Limantunne kurkussa, rykiminen, nieleskely, tunne ruoan tarttumisesta kurkkuun ovat oireista tavallisimpia.
Mulla ei oo mitään tunteita. Eikä limaa. Vaan esimerkiksi pala perunaa jää kurkkuun. Nielen nielen nielen, mitään ei tapahdu, se on siellä jossain jumissa eikä lihakset nappaa kiinni. Sitten yskin, perunan pala palaa suuhun, nielaisen veden kanssa.
Mulla ei ole mitään tuntemuksia kurkussa liittyen ”palaan” tai limaan sen ulkopuolella, kun mulla oikeasti on ruoka kiinni kurkussa jonka palautan yskimällä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä miten psyykkinen puoli vois olla syynä, kun oireet on ollut päällä pisimpään niin, että en pitänyt niitä minään. Iloisesti ajattelin että kyllä tää tästä. Kilpailen yhdessä lajissa, syön ja elän terveellisesti. Mä en oikein voi psyykata mun toista jalkaa jäykäksi kun puupökkelö. Se ei siis ole mitään rankan urheilun jälkeistä kireyttä, vaan se on 100% kivuttomasti jäykkä, kuin kuollut kala.
Tai syödä niin, että ruoka juuttuu kurkkuun ja joudun yskimään sen takas suuhun.
Lopetitko kilpalajin? Jos vielä pystyt kilpailla urheilussa, niin tuskin sun vaiva kovin vakava on.
Vierailija kirjoitti:
Niska-hartia alueen lihakset on huonossa jamassa? Tuntitolkulla istut koneen/padin/puhelimen äärellä huonossa asennossa ja kaulan lihakset ihan jännittyneet.
Tätähän mä itsekin ajattelin ekat 6kk, kävin hierojalla joka sanoi ettei mulla ole erityisen kireät hartiat. Nyt en ole koronan vuoksi käynyt mutta ei mitään eroa. Ja mulla ei tosiaan ole mitään pää-niska tms kipuja ollenkaan. Mihinkään ei satu.
Kuulostaa vähän samalta, mitä mulla oli kun struuma kasvoi.. otettiinko tsh, t4v, tpo-ab ja tygl-ab kokeet? Vaikuttaa sisäelintaudilta tai hormonaaliselta heittelyltä kun oireita on pitkin kehoa. Kaulan alueella vaivaa voi tuottaa myös sulkirauhasten kivet (vähän niinku virtsakivet: estää nesteen liikkumista jolloin rauhanen tulehtuu)