Etäkoulun älyttömyydet
Olen lasten kanssa kotona ja yritetään pysyä järjissään tämän koulun kanssa. Lukuaineet sujuu mutta nämä muut puuhat vie järjen.
Tänään pitäisi yhden kanssa leipoa pellillinen mokkapaloja, pienimmän kanssa rakentaa linnunpönttö ja keskimmäisellä olisi oman vaatekaapin siivous, lajittelu ja uusiokäytön keksiminen yhdestä vaatteesta ja polkupyörän huolto.
Mistä tuon ajan oikein ottaa?! Yksikään ei noista tehtävistä suoriudu ilman apua, kaikki pitäisi tehdä yhtäaikaa. Mistä tähän hätään löydän linnunpönttötarpeet, on ne jossain mutta menee aikansa jo etsiessä, samoin kuin tuo pyörän huolto.
Opet, nuo tehtävät vaikuttaa varmaan ihan kivalle paperilla mutta luoja nämä työllistää meidät vanhemmat ihan kohtuuttomasti!
Kaikki lapset on täällä alle 10 vuotiaita, osa tehtävistä on täysin vanhempien kanssa tehtäviä.
Kommentit (1075)
Vierailija kirjoitti:
Sijainen saa palkkaa niiden tuntimateriaalien teosta. Opettajan ei kuuluisi antaa niitä sijaiselleen...
Sijainen ei saa palkan kuin pidetyistä tunneista. Aika lapsellistaajattelua ”minun materiaalit ja minä en niitä anna!”
Eikö siinä keskiössä pitäisi olla ne oppilaat ja se, että he oppivat parhaalla mahdollisella tavalla eikä joku opettajan mustasukkainen materiaalin panttaaminen😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Minun materiaaleistani ja opetusjutuista on turvakopiot koulun palvelimella. Sinne palvemelle on valitettavasti yhteys vain koulun verkon kautta.
Mihinkään ulkopuolisen tahon ylläpitämään "pilveen" ei ole lupa laitella kuin omatekemiä matskujaan.
Ope voi olla ihan tyytyväinen jos hän on ylipäätään saanut jossain vaiheessa työkoneen käyttöönsä. Puhelinta ei ole juuri kellään. Valitettavasti opettajille ei yleensä anneta sellaisia tunnuksia, joilla mm. ohjelmien asentaminen sille työkoneelle onnistuisi. Sillä on pakko mennä, mitä sattui saamaan. Moni ope huomasi ensimmäisen etäpäivän koittaessa, ettei se töistä saatu kone suostunut juttelemaan kodin netin kanssa. Jälleen asetuksien muuttaminen ei open tunnuksilla välttämättä onnistunut.
Kyllä on vaikeaa. Olen koulun työntekijä, oppilashuollossa. Etänä ollaan saatu toimimaan kaikki, mitä työhuoneellakin toimii sähköisesti. En minäkään saa asentaa ohjelmia koneelle, mutta tuki asentaa etänä. Ei ehkä ekana päivänä, mutta kyllä nyt toimii jo kaikki. Päästään pilveen ja VPN-yhteyden kautta kaikkiin erittäin "salaisiinkin" ohjelmiin. Jos itsellä ei kotona ole nettiä, on sekin saatu lisättyä nopeasti kunnan piikkiin. Näin meillä. Luulin, että meillä otettiin digiloikka, mutta näköjään joissain kunnissa se vaadittava harppaus olisi vielä isompi.
Vierailija kirjoitti:
Minun materiaaleistani ja opetusjutuista on turvakopiot koulun palvelimella. Sinne palvemelle on valitettavasti yhteys vain koulun verkon kautta.
Mihinkään ulkopuolisen tahon ylläpitämään "pilveen" ei ole lupa laitella kuin omatekemiä matskujaan.
Ope voi olla ihan tyytyväinen jos hän on ylipäätään saanut jossain vaiheessa työkoneen käyttöönsä. Puhelinta ei ole juuri kellään. Valitettavasti opettajille ei yleensä anneta sellaisia tunnuksia, joilla mm. ohjelmien asentaminen sille työkoneelle onnistuisi. Sillä on pakko mennä, mitä sattui saamaan. Moni ope huomasi ensimmäisen etäpäivän koittaessa, ettei se töistä saatu kone suostunut juttelemaan kodin netin kanssa. Jälleen asetuksien muuttaminen ei open tunnuksilla välttämättä onnistunut.
Turvakopiot koulun palvelimella? Voi vi@€€#u nyt taas, jotain valtiosalaisuuksiako ne on kun ei voi pitää ”ulkopuolisen tahon pilvessä”. Missä pörssiyhtiöomistuksensa aineistojaan pitää. Siis missä 1980-luvulla te oikein elätte? Valokopioita ja turvapalvelimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole vielä pitänyt yhtään livetuntia. Ensi viikolla aloitan. Opetan kieliä yläkoulussa. Tehtävät annan viikko kerrallaan wilmaan ja joka tunnin alussa lähtee muistutusviesti oppilaille. Ratkaisut lähetän oppilaille linkkinä wilmassa. Nyt on tehty soveltavia juttuja, kuten ainekirjoitusta, jossa viikko palautusaikaa, luetunymmärtämistä jne. Olen joka tunnin ajan oppilaan tavoitettavissa reaaliajassa jos tulee kysyttävää. Oppilaiden aineet on korjattu ja lähetetty kommentein varustettuna takaisin. Oppilaat tekevät siis omaa työkirjaa, en kontrolloi tätä tekemistä mitenkään. Jos oppilasta ei nappaa, se on voi voi. Myöhemmin löytää edestään. Työkirjasta tehdään vain kaikkein tärkeimmät jutut, paljon on karsittu. Yseille on jaettu vielä NY Timesin juttuja koronaan liittyen, ja on pitänyt hakea itselle vieraita sanoja.
Noin minäkin olen tehnyt. Tosin minulla kaikki tehtävät ovat netissä ja seuraan sieltä, kuka on tehnyt. Missä ihmeen kunnassa on varaa vielä ostaa ihan oikeita työkirjoja... Kateeksi käy!
Pidän pari livetuntia pääsiäisen jälkeen, kun käymme uusia asioita. Tähän asti on lähinnä kerrattu, ja tehtäviä on ollut vähemmän kuin normaaliaikana. Olen myös käyttänyt runsaasti aikaa siihen, että olen luonut uutta materiaalia tehtävineen loppukevään ajalle nettiin. Siksi työpäiväni ovat venyneet kohtuuttoman pitkiksi. Nyt kun se homma on tehty, saan loppukevään menemään normaalipäivien pituisina.
Nämä opettajat ovat kyllä laiskoja.
Ei voi olla niin, että kuukauden on ollut ilman liveyhteyttä ja "tehnyt materiaalia" seuraaviksi viikoiksi!
Ilman yhtään livekontaktia!
Sanoisin, että laiskuus on huipussaan.kyllä me kaikki opettajat otimme liveyhteydet työjärjestyksen mukaan heti päivästä 1 alkaen.
Lapseni lukiopäivät ovat kokonaan liveyhteydessä.
En ymmärrä miten tuollaista on sallittu.
Ja nyt "pidän pari livetuntia" pääsiäisen jälkeen? Materiaalit on valmiita joten "päivistä ei tule pitkiä".
Niin, päivät pysyvät nyt jatkossa kahdeksantuntisia. Kun seuraan 140 oppilaan tehtäviä reaaliajassa ja kommentoin heille ja annan kirjallisesti ohjeita, siinä kyllä tulee päivälle mittaa, kun vielä oheen kehittelee uutta materiaalia. Kirjoja ei ole. Luokassa olisi kyllä paperitulosteina vaikka mitä, mutta sitä ei saa nyt oppilaille jaettua.
Oppilaisiin voi olla yhteydessä myös kirjoittamalla, ei pelkästään puhumalla. Kirjoitetussa ohjeessa viestin voi lukea monta kertaa ja kysyä joko kahden kesken tai julkisesti. Ei haittaa, vaikka oppilaan aamuäreä äiti siellä taustalla karjuisi niin, että menee livepuheet ohi korvien.
Tuollainen viestirumba, että vastailet kaikille erikseen ja kirjoittelet ohjeita, vie ihan tuhottomasti aikaa!! Nauhoitat vartin alustuksen tunnin aiheeseen, jossa opastat asian ja annat tehtävät. Nauhoitetun tallenteenkin voi katsoa useaan kertaan läpi, jos menee joltain ohi. Voi pausettaa ja tehdä muistiinpanoja, kysyä chatissä tai keskustelualustalla. Ne luokassa olevat paperitulosteetkin voit käydä hakemassa, skannaamassa ja lähettää oppilaille.
Ohjeet ovat kaikille kirjallisesti yhdessä. En kirjoita jokaiselle erikseen samaa ohjetta.
Jos huomaan, että joku alkaa tehdä tehtäviä heti väärällä tavalla, oikaisen häntä.
Olen koko ajan tavoitettavissa tunnin ajan chatissa.
Paperitulosteita ei saa suoraan skannattua siihen muotoon, että ne voisi lähettää eteenpäin. Se vaatii muokkaamista melkoisesti. Siihen ja ylipäänsä koululle menemiseen ja skannaamiseen menee aikaa. Ei se minuutissa käy.
Ja oppilaalle ei voi laittaa sen skannatun paperin yhteyteen viestiä, että kirjoittaa vastaukset vaikka käsin paperille josta ottaa kuvan kännykällään tai erilliseen word-tiedostoon, jonka lähettää sinulle..? Nykyskannerit on kyllä yleensä jo niin laadukkaita, että tunnistaa tekstit, jotka sitten voi acrobatilla helposti muuttaa muokattaviksi.
Miten luulet, että tuo kaikki lyhentää sitä opettajan työaikaa tai helpottaa tekemistä?
Skannataan valmis papari, joka laitetaan jakoon ja tarkistetaan oppilaiden palautettua vastaukset vs. ruvetaan alusta asti miettimään, että no mites tämä tehtävä voitaisiin nyt etänä tehdä ja ruvetaan väkertämään jotain tehtävälappusta itse. Tämä sitten lähetetään oppilaille ja tarkastetaan ne. Vastaus: kyllä lyhentää.
Puutun keskusteluun ,vaikka en olekaan tuo opettaja, jolle neuvojasi annat. Itselläni on ollut suurin osa materiaalista sähköisenä jo ennen tätä, mutta oppiaineessani joudun päivittämään materiaaleja eli suoraan en voi samoja tehtäviä käyttää vuodesta toiseen. Jos haluaisin skannata jonkun mielestäni hyvän tehtävän, niin ajaisin ensin koululle 30 minuuttia, käynnistäisin koneet ja laitteet 15 minuuttia, skannaisin ja korjaisin skannauksen epäloogisuudet (joo, ei mene meillä samanlaisena koneelle) ehkä noin 5 minuuttia, suljen laitteet ja ajan takaisin kotiin 30 minuuttia eli päivässä kuluisi ylimääräistä aikaa yhden monisteen verran melkein puolitoistatuntia. Mieluummin teen sen monisteen itse ja aikaa menee ehkä 30 minuuttia, jos sitäkään. Opettajan työssä joutuu tekemään jatkuvaa materiaalien uudistamista muutenkin. Etsin uudet linkit ja päivittyneet tiedot, joten siinä sivussa voin luoda uutta materiaaliakin. Mikään näistä ei synny minuutissa, se vain nyt on fakta. Voin kuitenkin valita, käytänkö sen puolitoista tuntia yhteen sivuun vai 30 minuuttia. Sinä ehdotat sitä puoltatoista tuntia ja minä sitä 30 minuuttia.
Mitä ihmettä? Käyt koululla skannaamassa? Noh, saahan elämästä tehdä juuri niin vaikeaa kuin haluaa.
Otat fyysistä jutuista valokuvan ja uppaat sen ohjeiden kanssa vaikkapa Classroomiin, jonne oppilaat myös pudottavat vastaukset. Sähköisistä versioista, vaikkapa Otavan kamoista, otat kuvankaappauksen ja läimäiset tehtävät jälleen verkkoon.Meetit pidät oppilaiden kanssa vaikka ilmaisella Jitsillä, jossa saat selitettyä tehtäviä suullisesti.
Ihan avutonta ja putkinäköistä touhua.
Puutun vaikka minulla on materiaali koneella. Jos siis paperinen materiaali on koululla, niin pakko sinne on ajaa. Tottakai voin ottaa kuvan ja ladata sen kotikoneelle mutta jos skannaan, niin kuin ehdotettiin, niin se vaatii koulussa kopiokoneen avaamista ja se on hidas. Jos otetaan pois se skannaus ja otan kuvan ja vien sen itse koneelle, niin sitten se on vain tunnin keikka. Ja edelleen luon uutta ja ajantasaista materiaalia nopeammin kuin kipaisen koululle hakemaan jo valmista materiaalia. Pointti siis se, etta materiaalien tekemiseen menee aikaa.
Miten ihmeessä sulla voi olla jokin materiaali vain koululla???
Ja miksei sinulla ole kotona skannaavaa tulostinta???
Edelleen mulla ne on koneella. Puolustin vain tuota vastaajaa, joka sanoi tekevansa materiaalit ennemmin kuin hakevansa ne koululta. Siihen menee aikaa ja nopeammin tekee itse. Kaikilla materiaalit ei ole koneella, osassa koulussa koneita on vain pienelle osalle oppilaista esim. meilla oppilaita 500 ja koneita 60. Siksi siis paperisia materiaaleja.
Mihin tuokin nyt liittyy? Kai ne opettajalla voi olla koneella sähköisenä silti tai jos on vain paperiversiot niin miksi ne on kaikki koululla. Miksei opettaja pakannut niitä mukaansa kaikkia kerralla.
En ylipäätään ymmärrä miten joku voi suunnitella tunteja noin "yksi tunti kerrallaan" että joka helvetin tunti valmistellaan eriksene ja kopiokoneen käynnistämiseen menee joka kerta eniten aikaa.
Aivan päätön tarina.
Tästä varmaan täytyy olla kyse näillä opettajilla, jotka ajelisivat koululle hakemaan ja kopioimaan yhtä paperilappua kerrallaan. Suunnitellaan putkinäköisesti yksi tunti kerrallaan, eikä käy mielen vieressäkään että ensi tunnilla jatketaan tästä samasta aiheesta, voisikohan sen tehtävät miettiä tässä samalla...
Ja vielä jokainen suunnittelee tuntinsa itsekseen, eikä voida sopia, että myös B, C ja D lk voisivat hyödyntää samaa materiaalia. Onneksi meillä on toisin. Ennemminkin on runsaudenpula (etä)materiaalista, joka kaikki pilvessä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on kälyiset menetelmät teidän kunnassa. Meillä kaikilla on omat työpuhelimet ja iPadit työnantajan puolesta. Jopa koulunkäynninohjaajille.
Google GSuite on arkenakin käytössä ja varsinkin nyt etäopetuksen aikana.
Ette ole kyllä huomanneet tulla 2020 vuoteen vartin lämpiävine skannereineen ja kopiokoneinenne, jonne ajelette.
Kun etäopetus käynnistyi, kotiin kiskottiin kaikki kirjat ja opeoppaat mitä lähiopetuksessakin oli käytössä ja Otavan Opepalvelut yms. toimivat kotoakin. Kyllä teillä on vaikeaa.
Minä teen kaikki materiaalit aina itse. Olen vanhan liiton ope ja normaalioloissa meillä kirjoitetaan käsin vihkoon ja liimaillaan monisteita. Koska mielestäni se sopii oppiaineeseeni. Nyt olen sitten tehnyt kaikki materiaalit ja tehtävät uusiksi Classroomiin. Kyllä siinä aikaa kuluu. Noin pari kertaa viikossa vietän koko edellisen yön valmistaen seuraavan päivän materiaalia. Mutta sittenpähän mulla on hyvät materiaalit, ei todellakaan huonoa. Teen työni aina siellä tyhjällä koululla, myös yötyöt XD
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko että muilla työpaikoilla homma toimii jotenkin ratkaisevasti erilailla? Ei kukaan tallentele firman parhaimmillaan salassa pidettäviä tiedostoja minnekään henk.koht. google-tileille. Koulun tai työpaikan palvelimelle otetaan etäyhteys ja haetaan ne matskut sieltä. Eikä muillakaan yleensä ole admin-oikeuksia työkoneilleen, vaan silloin soitetaan/ laitetaan viesti it-tukeen, joka asentaa etäyhteydellä sen tarvitun ohjelman. Aikaa menee muutama minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen ne oppilaat tehtävänsä palauttaa, kun ei ole näitä ulkopuolisia pilvipalvelimia käytössä?
Johan on kivikautiset menetelmät joillakin kouluilla... että opettaja voi olla kiitollinen, jos on saanut tietokoneen käyttöönsä. Mutta eikös tuossa tapauksessa voi ajatella, että se oman työn tekeminen ei kotoa onnistu (kun kaikki monisteet on koululla ja materiaalit palvelimille, ei osata näköjään käyttää etäyhteyttä, ei ole edes puhelinta ja kopiokoneetkin lämpiää ikuisuuden...) niin sitten pitää mennä koululle tekemään sitä työtään. Kai tyhjästä koulusta nyt yksi toimiva tietokone ja nettiyhteys löytyy? Olen ihan toisen alan ihminen, mutta meilläkin tiimi käy välillä tekemässä työtä toimistolla, koska kotiolosuhteissa ei ole kaikkia välineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vaikeaa. Olen koulun työntekijä, oppilashuollossa. Etänä ollaan saatu toimimaan kaikki, mitä työhuoneellakin toimii sähköisesti. En minäkään saa asentaa ohjelmia koneelle, mutta tuki asentaa etänä. Ei ehkä ekana päivänä, mutta kyllä nyt toimii jo kaikki. Päästään pilveen ja VPN-yhteyden kautta kaikkiin erittäin "salaisiinkin" ohjelmiin. Jos itsellä ei kotona ole nettiä, on sekin saatu lisättyä nopeasti kunnan piikkiin. Näin meillä. Luulin, että meillä otettiin digiloikka, mutta näköjään joissain kunnissa se vaadittava harppaus olisi vielä isompi.
No ei missään yrityksessä kukaan itse työkoneelle mitään asenna. Sitä varten on olemassa joko oma tai ulkoistettu tietohallinto, jonka töihin se kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Johan on kivikautiset menetelmät joillakin kouluilla... että opettaja voi olla kiitollinen, jos on saanut tietokoneen käyttöönsä. Mutta eikös tuossa tapauksessa voi ajatella, että se oman työn tekeminen ei kotoa onnistu (kun kaikki monisteet on koululla ja materiaalit palvelimille, ei osata näköjään käyttää etäyhteyttä, ei ole edes puhelinta ja kopiokoneetkin lämpiää ikuisuuden...) niin sitten pitää mennä koululle tekemään sitä työtään. Kai tyhjästä koulusta nyt yksi toimiva tietokone ja nettiyhteys löytyy? Olen ihan toisen alan ihminen, mutta meilläkin tiimi käy välillä tekemässä työtä toimistolla, koska kotiolosuhteissa ei ole kaikkia välineitä.
No niin luulisi, kun on oppimateriaalit monisteita tai jollain kivikautisella palvelimella. Työnantaja ei tai itse ei ole siis huolehtinut, että mahdollisuudet etätyöhön täyttyvät, joten työpaikalle on pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä saat jaettua ne aineistot oppilaille, kun ei ole mitään pilvipalveluita käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko että muilla työpaikoilla homma toimii jotenkin ratkaisevasti erilailla? Ei kukaan tallentele firman parhaimmillaan salassa pidettäviä tiedostoja minnekään henk.koht. google-tileille. Koulun tai työpaikan palvelimelle otetaan etäyhteys ja haetaan ne matskut sieltä. Eikä muillakaan yleensä ole admin-oikeuksia työkoneilleen, vaan silloin soitetaan/ laitetaan viesti it-tukeen, joka asentaa etäyhteydellä sen tarvitun ohjelman. Aikaa menee muutama minuutti.
Materiaalit on yrityksissä yleensä microsoftin tai vastaavan tarjoamilla palvelimilla, jonne pääsee ihan selaimella. Toki jotain voidaan säilyttää verkkolevyillä omilla palvelimilla, mutta aika monessa yrityksessä on nyt huomattu miten epäkäteviä ne on, koska vaativat Vpn:n. Yritykset siirtävät koko ajan etenevissä määrin dataa ulkopuolisten tahojen pilveen. Mm. Tuotannon dataa voidaan optimoida koko ajan kun hyödynnetään pilveä ja etäoptimointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Materiaalit on yrityksissä yleensä microsoftin tai vastaavan tarjoamilla palvelimilla, jonne pääsee ihan selaimella. Toki jotain voidaan säilyttää verkkolevyillä omilla palvelimilla, mutta aika monessa yrityksessä on nyt huomattu miten epäkäteviä ne on, koska vaativat Vpn:n. Yritykset siirtävät koko ajan etenevissä määrin dataa ulkopuolisten tahojen pilveen. Mm. Tuotannon dataa voidaan optimoida koko ajan kun hyödynnetään pilveä ja etäoptimointia.
Juuri näin👍
Opettajan tuntimateriaalit on kyl ihan open hallinnassa ja päätettävissä.
Käsittämättömiä tarinoita täällä.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä tähän liittyy? Jos on materiaalit pilvipalvelimella, menet sinne selaimella. Jos työpaikan palvelimilla, menet etäyhteyden kautta. Kenellä missäkin ja ne sieltä ne saa sieltä haettua. Pointti oli, että opettajat onnistuvat tekemään tällaisesta perusasiasta aivan jumalattoman ongelman, kun monisteet on koulun komeroissa ja sähköiset versiotkin koulun palvelimilla niin ei niihin pääse. Ja siksi pitää joka tunnille laatia alusta asti uudet materiaalit. En osaa kuvitella, että missään muussa työpaikassa ehdittäisiin jumiutua tällaisiin asioihin ja tulisi mieleenkään alkaa värkätä esim. sopimuspohjia alusta asti, koska "ne vanhat on työpaikalla." Ja kuten täällä sanottiinkin, että jos se oman työn tekeminen etänä on noin työn ja tuskan takana eikä työnantaja ole tarjonnut välineitä siihen, niin sittenhän sitä pitää mennä koululle tekemään sitä työtään.
Vierailija kirjoitti:
Ope
No hyvin näyttää olevan hallinnassa, kun ei pääse etänä edes omiin aineistoihinsa käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope
No hyvin näyttää olevan hallinnassa, kun ei pääse etänä edes omiin aineistoihinsa käsiksi.
No nää tarinat on ihan älyttömiä.
Jos tehtävänä on uusiokäytön KEKSIMINEN yhdelle vaatteelle, siihen riittää hyvin pelkkä idea ja sen kuvailu. Ei tarvitse toteuttaa oikeasti eikä tuhota vaatteita.
Jos syyt työn huonoon laatuun ovat tämäntapaisia niin se valitus pitääkin suunnata sinne koulutoimenjohtoon.