Miten 25-vuotias suomalainen ei voi osata englantia?
Kommentit (47)
Englanti ole pakollinen aine. A-kieli voi olla joku muukin, ja lisäksi opiskellaan sitten vielä toista kotimaista. Siinä pakolliset.
Vierailija kirjoitti:
Siten, ettei ole ikinä kouluaikanaan oppinut sitä kunnolla eikä koulun jälkeen ole joutunut käyttämään kieltä, jolloin se vähäkin on unohtunut. Osahan vetää peruskoulun läpi suunnilleen 6 arvosanoilla.
(nimimerkillä 5 vuotta ranskan opiskelua n. 9:n arvosanoin, enkä sitä pystyisi puhumaan. Joitain yksittäisiä lauseita ehkä voisin muodostaa)
Mutta kun englantia kuulee koko ajan joka puolella. Kaikki TV-ohjelmat lähes englanniksi. Minulla ainakin kielitaito pysynyt jo pelkästään telkun ja netin takia kunnossa tai parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinenkin taito puhua karisee just tällaisten kyselijöiden takia. Jotenkin sitä vielä sönköttää englantia sellaiselle ulkomaalaiselle asiakkaalle joka itsekin hapuilee, mutta heti kun on suomalainen kollega siinä vieressä niin unohtuu kaikki. Ja vain siksi, että alkaa hävettää kun ei kunnolla osaa niin mitä tuo kollegakin ajattelee kun en osaa sanoa oikein saati sujuvasti näitä asioita.
Se oletus osaamisesta on niin vahva, että tulee kamalat suorituspaineet ja se siitä sitten.
Tätä kuulemma tapahtuu ihan sellaisillekin, jotka oikeasti osaavat hyvin englantia. Meidät on opetettu siihen, että jos suusi avaat vieraalla kielellä, niin se olis sit myös osattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, ettei ole ikinä kouluaikanaan oppinut sitä kunnolla eikä koulun jälkeen ole joutunut käyttämään kieltä, jolloin se vähäkin on unohtunut. Osahan vetää peruskoulun läpi suunnilleen 6 arvosanoilla.
(nimimerkillä 5 vuotta ranskan opiskelua n. 9:n arvosanoin, enkä sitä pystyisi puhumaan. Joitain yksittäisiä lauseita ehkä voisin muodostaa)
Mutta kun englantia kuulee koko ajan joka puolella. Kaikki TV-ohjelmat lähes englanniksi. Minulla ainakin kielitaito pysynyt jo pelkästään telkun ja netin takia kunnossa tai parantunut.
Sinulle on mahdoton ajatus, että joku tv:tä katsoessaan tyytyy tekstityksiin eikä välitä kiinnittää huomiota puheeseen?
Aika mielenkiintoista, että kaikki viestit läntisen naapurimaan kielen oppimisesta on poistettu. Ilmeisesti on niin kielletty aihe, ettei saa edes sanoa että ko taito se vasta turha onkin ja monelta se jää oppimatta pakollisuudesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun kaikki eivät roiku illat pitkät Netflixissä katsomassa niitä englanninkielisiä sarjoja! Se voi olla että telkkarista katsoo Salkkarit ja muun ajan on katsomatta ohjelmia. Silloin ei sieltä telkkarista opi enkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinenkin taito puhua karisee just tällaisten kyselijöiden takia. Jotenkin sitä vielä sönköttää englantia sellaiselle ulkomaalaiselle asiakkaalle joka itsekin hapuilee, mutta heti kun on suomalainen kollega siinä vieressä niin unohtuu kaikki. Ja vain siksi, että alkaa hävettää kun ei kunnolla osaa niin mitä tuo kollegakin ajattelee kun en osaa sanoa oikein saati sujuvasti näitä asioita.
Se oletus osaamisesta on niin vahva, että tulee kamalat suorituspaineet ja se siitä sitten.
Tätä kuulemma tapahtuu ihan sellaisillekin, jotka oikeasti osaavat hyvin englantia. Meidät on opetettu siihen, että jos suusi avaat vieraalla kielellä, niin se olis sit myös osattava.
Kaikilla ei asu päässä pientä enkunopea jolla on tiukka nuttura ja terävä punakynä, joka heilahtaa armotta pienenkin virheen kohdalla. Joillekin meistä - itse asiassa suurimmalle osalle maailmassa - riittävän hyvä on riittävän hyvä.
Aloittaja ei taida osata edes suomea.
"Miten ei voi osata englantia" tarkoittaa eri asiaa kuin "miten voi olla osaamatta englantia". Ensimmäinen sisältää väitteen, että puheena oleva henkilö ei voi osata englantia; englannin osaaminen on hänelle siis mahdotonta. Tällainen tilanne tulisi kyseeseen lähinnä silloin jos henkilöllä on afasia tai jotain sellaista. Lienee selvää, että aloittaja tarkoitti jälkimmäistä lausetta, mutta ei osannut muodostaa sitä oikein.
Näemmän monet ei tiedä mikä on vanna tai motti, eikä erota lintua kalasta, niin eihän se kielten osaamattomuuskaan ole ihme. Itsekään en osannut alle 30-vuotiaana montaakaan järkevää lausetta englanniksi, nykyään pystyn puhumaan kaikesta, jos en jotain sanaa tiedä, niin keksin kyllä kiertoilmaisut.
Suurin este puhumiseen olikin tuo häpeä ja toisten mollaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen oletus on että kaikki katsovat englanninkielisiä ohjelmia ja elokuvia. Televisiosta tulee paljon ohjelmaa muillakin kielillä. Lähes kaikki TV-ohjelmat on ns. hömppäkanavilla englanniksi mutta muitakin kanavia siis löytyy. Myös Netflixistä ym. löytyy paljon ei-englanninkielistä ohjelmaa.
Itse en kuuntele edes englanninkielistä musiikkia vaan mm. venäjän-, italian ja hepreankielistä musiikkia.
Suomessa voi koulut käydä opiskelematta englantia. Suomenkielisellä on ainoa pakollinen kieli ruotsi, kaikki muut ovat vapaaehtoisia. Tosin, joillakin paikkakunnilla (esimerkiksi Vantaalla) määrätään englanti kaikille A1-kieleksi.
Ihan hyvin voi. Muistan lukion viimeisen englannin tunnin, kun opettaja antoi jokaiselle suullisesti lauseen joka piti kääntää englanniksi.
Eräälle hieman heikommin menestyneelle hän antoi mielestään helpon: "paljonko kello on?" Ja vaikka kyseinen abi oli istunut englannintunneilla peruskoulun kolmannelta luokalta asti, pitkän hikisen miettimisen ja takeltelun jälkeen hän sai aikaiseksi käännöksen "how much is the bell?"
Eikä edes vitsaillut.
Ei koulussa aina opeteta käyttämään englantia tai muutakaan kieltä. Monessa koulussa kielen opiskelu on pelkästään sanalistojen pänttäämistä ja ääneen lukemista. Niin ei opi käyttämään kieltä. Itse olen ollut melkein englantia osaamaton yliopiston käynyt 25-vuotias. Osasin lukea sujuvasti paperista mutta vapaamuotoista keskustelua en osannut käydä, koska sitä ei koko kouluaikana harjoiteltu. Nyt kiitos brittiystävän, osaan käydä vapaamuotoista keskustelua niin kirjallisesti kuin suullisestikin, mutta sanavarastoni on paljon huonompi ja monet vitsit menevät ohi tai ne joudutaan selittämään minulle.
Kieltä ei opi myöskään katsomalla Kauniita ja rohkeita tai kaikki eläkeläiset osaisivat englantia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi. Muistan lukion viimeisen englannin tunnin, kun opettaja antoi jokaiselle suullisesti lauseen joka piti kääntää englanniksi.
Eräälle hieman heikommin menestyneelle hän antoi mielestään helpon: "paljonko kello on?" Ja vaikka kyseinen abi oli istunut englannintunneilla peruskoulun kolmannelta luokalta asti, pitkän hikisen miettimisen ja takeltelun jälkeen hän sai aikaiseksi käännöksen "how much is the bell?"
Eikä edes vitsaillut.
Huh, ahdistava tehtävä. Odota siinä sitten milloin oma vuoro tulee ja mikä lause mahtaa olla.
Temppareissa yksi niistä tytöistä ja sen trffisinkku seuralainen..eivät ymmärtäneet kun kookos tilan pitäjä puhui niille englanniksi..
Tietävätköhän mitä on v.ttu englanniksi..se on niillä pilkun korvike
Itseäni harmittaa oma kielitaidottomuuteni, ymmärrän englantia mutta puhuminen ja lauseenmuodostus tökkii. Omalla kohdallani syy on ala-asteen englanninkielen opettajasta jota pelkäsin kuollakseni. Olin siis niitä lapsia jotka jännityksen takia saa vatsan sekaisin ja näinhän se meni todella usein niinä päivinä kun olisi ollut enkkua. Vasta kuudennella luokalla vaihtui opettaja ja alkoi englanti kiinnostaa, harmi vain että olin silloin vasta kolmosluokkalaisen tasolla enkussa joten en enää päässyt "kärryille".
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki 25-vuotiaat suomalaiset osaa myöskään fysiikkaa, sahaamista tai koripalloa. Eikö olekin järkyttävää?
Jotain perustaitoja sentään olettaisi peruskoulun jälkeen olevan.
Osaa kysyä englanniksi tietä, sahata laudan poikki sahalla, ymmärtää, miksi ns. free energy- jutut ovat huuhaata.
Selvästikään näin ei kuitenkaan ole.
Joillakin kielipää on heikompi kuin toisilla, jos peruskoulun tai lukion jälkeen ei kieltä käytä ollenkaan, taito rapistuu.
Toisilla on kielipää ja toisilla matikka. Ei kaikki osaa kertotauluakaan.
Samalla logiikalla voisi kysyä että miksi 25-vuotias suomalainen on huono esim. matikassa. Olen joskus ihmetellyt mielessäni miten eräs akateemisesti koulutettu ystäväni on huono ihan yksinkertaisissa prosenttilaskuissa. Mutta niinhän se on, että meillä kaikilla on heikkoutemme ja vahvuutemme.
Mulla itselläni on todella huono kielipää ollut aina. Komppaan myös erästä aikaisempaa vastajaa siinä ettei kaikki ole englanninkielisen viihteen suurkuluttajia. En nuorempana katsonut esim. telkkaria juuri ollenkaan joten en oppinut sitä kautta kieltä. Lisäksi mulla on joku kuulonerottelun ongelma. Kuuloni on testattu ja toimii, silti olen kuitenkin vähän väliä pyytämässä puhujaa toistamaan sanomansa. En siis meinaa saada suomen kielestä selvää, saati sitten vieraista kielistä. Englannin kielikin puuroutuu ja kuulostaa korviini epäselvältä mölinältä. Kun kuulonvarainen oppiminen jää pois, vaikeuttaa se oppimista ihan hirveästi.
Se olisi erittäin suomalainen asenne.