Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtävätkö vammaiset (down, cp, jne...), että ovat erilaisia kuin muut?

Vierailija
04.12.2021 |

Eli ymmärtävätkö olevansa vammaisia?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monet ymmärtävät. Vain syvästi kehitysvammainen henkilö, jonka kehitysvamma vaikuttaa tämän älylliseen kehitykseen, ei välttämättä ymmärrä. Silloin ihminen voi olla vaikkapa täysikasvuinen, mutta henkiseltä tasoltaan yksivuotiaan kykytasolla. He kuitenkin ovat vähemmistössä kehitysvammaisten joukossa.

Minulle on moni kehitysvammainen puhunut itse omasta vammaisuudestaan, eikä ole epäilystäkään, etteivätkö he ymmärtäisi.

Kaikki kehitysvammat eivät vaikuta älyyn.

Vierailija
2/48 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi CP-vamma ei vaikuta älyyn millään tavalla, mutta kyllä älyllisesti kehitysvammaiset yleensä ymmärtävät olevansa kehitysvammaisia, jollei sitten kyse ole todella vaikeasti vammaisesta henkilöstä, joka ei kykene kommunikoimaan. Silloin on vaikea tietää varmasti kuinka paljon ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monet ymmärtävät. Vain syvästi kehitysvammainen henkilö, jonka kehitysvamma vaikuttaa tämän älylliseen kehitykseen, ei välttämättä ymmärrä. Silloin ihminen voi olla vaikkapa täysikasvuinen, mutta henkiseltä tasoltaan yksivuotiaan kykytasolla. He kuitenkin ovat vähemmistössä kehitysvammaisten joukossa.

Minulle on moni kehitysvammainen puhunut itse omasta vammaisuudestaan, eikä ole epäilystäkään, etteivätkö he ymmärtäisi.

Kyllä kaikki kehitysvammat vaikuttavat älyyn.

Vierailija
4/48 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi CP-vamma ei vaikuta älyyn millään tavalla, mutta kyllä älyllisesti kehitysvammaiset yleensä ymmärtävät olevansa kehitysvammaisia, jollei sitten kyse ole todella vaikeasti vammaisesta henkilöstä, joka ei kykene kommunikoimaan. Silloin on vaikea tietää varmasti kuinka paljon ymmärtää.

Ei ole muuta kuin älyllinen kehitysvamma. Ihan kuten sanoit, useimmat tiedostavat vammansa.

Vierailija
5/48 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kehitysvamma on vain ja ainoastaan älyyn ja ymmärtämiseen liittyvä vamma. Tästä monella tuntuu olevan epäselvyyttä.

Vierailija
6/48 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän he varmasti ymmärtää koska pysyttelevät aika tiiviisti omissa porukoissaan. Eihän heitä oikeastaan edes näe paljon missään. Tietysti heitä on varmasti myös ohjeistettu pienestä pitäen vielä normilapsiakin enemmän olemaan varovaisia tuntemattomien ihmisten suhteen.

Vierailija
7/48 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kehitysvamma on vain ja ainoastaan älyyn ja ymmärtämiseen liittyvä vamma. Tästä monella tuntuu olevan epäselvyyttä.

Alanuolista päätellen joku ei tiedä mitä kehitysvammaisuus tarkoittaa.

Vierailija
8/48 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ymmärtävät, ja monille se on vaikea asia hyväksyä. Itselläni on Down-sisko, josta en ole varma, ymmärtääkö hän. Ei olla koskaan asiasta puhuttu. Varmasti on huomannut, että muut osaavat tehdä asioita, joita hän ei, mutta saattaa pitää sitä ihan normaalina. On n. 5-vuotiaan tasolla ja esim. puhe on hieman vaikeaselkoista, mutta muuten puuhailee aktiivisesti kaikenlaista. On ollut muiden kehitysvammaisten kanssa tekemisissä, ja olenkin miettinyt, mahtaako itse nähdä mitään oleellista eroa kehitysvammaisten ja "tavallisten" ihmisten välillä.

Vierailija
9/48 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kehitysvammaliitto.fi/kehitysvammaisuus/

Kehitysvamma on älyllinen vamma. Cp- vamma tai muut liikuntavammat eivät ole kehitysvammoja. Raajapuutokset, aistivammat, liikuntavammat jne eivät ole kehitysvammoja.

Valistaa teitä kehitysvammaistenhoitaja.

Vierailija
10/48 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos valistuksesta! Tätä tarvittaisiin enemmänkin. 

Vierailija
11/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

CP vammaisilla ei ole mitään vikaa aivoissa. Tunnen pari huippuälykästä jotka ovat mm opiskelleet yliopistossa.

Vierailija
12/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä moni onkin jo selittänyt, niin CP-vammainen ei ole älyllisesti vammainen. CP-vamma on sikiökaudella, tai myöhäisimmilläänkin aivan varhaislapsuudessa syntynyt aivovamma, joka on syntynyt aivojen liikkumista sääteleviin osiin. Ovat siis aivan normaaliälyisiä ihmisiä.

Eri asia tietenkin jos on älyllisesti kehitysvammainen, jolla on myös CP-vamma.

Vierailija
13/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha aukko sivistyksessä ketjun avaajalla, jos rinnastaa cp- ja kehitysvammaiset!

Vierailija
14/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alanuolista päätellen joku ei tiedä mitä kehitysvammaisuus tarkoittaa.

Ilmeisesti täällä nyt menee monilla sekaisin erilaiset vammaisuuden luokitukset. Jokainen voi itse vaikka googlettaa ja käydä lukemassa, että kehitysvammaisuus todellakin tarkoittaa sitä, että henkilöllä on selvästi keskiarvoa alempi älykkyysosamäärä jonkun lapsuuden, tai sikiökaudenkehityksenaikaisen syyn seurauksena. Lisäksi voi olla motorisia häiriöitä ja huomattavia hampaiden kehityshäiriöitä ym. eli ei kehitysvammaisuus nyt aivan pelkästään älyssä näy.

Liikuntavammaisuus ja CP-vammaisuus ovat taas omia kategorioitaan, mutta ensisijaisesti nämä henkilöt ovat älyllisesti normaalilla tasolla.

Vierailija
15/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap toivoisi vammaisille sellaista kohtelua, että he ymmärtäisivät olevansa pohjasakkaa?

Tällä palstalla on näkynyt mielipiteitä, joiden mukaan jotkut haaveilevat T4- projektista.

Niin on ohutta sivistys.

Vierailija
16/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset ymmärtää miten he ovat itse erilaisia mutta ei välttämättä ymmärrä miksi.

Vierailija
17/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eivät ymmärrä niin kyllä sen joku ajattelematon ”normaali” jossain vaiheessa elämää sanoo.

Oma työkaverini on semmoinen loksauttelija ettei ajattele mitä puhuu, kerrankin keskustelun ohessa totesi ohikulkevasta kovaan ääneen että on tuonkin vammaisen lapsen vanhemmilla varmaan välillä rankkaa…

Vierailija
18/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. On paljon vammaisia, jotka eivät ole kehitysvammaisia.

Vierailija
19/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt täysillä voi kompata sinua. Kehitysvammaakin on monenlaista,

lievimillään ihminen käyttää silmälaseja tai jokin raaja uupuu.

Vierailija
20/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt täysillä voi kompata sinua. Kehitysvammaakin on monenlaista,

lievimillään ihminen käyttää silmälaseja tai jokin raaja uupuu.

Kehitysvammaisuus on eri asia kuin vammaisuus! Montako kertaa tämä pitää sanoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan