Vaikka eläinten on todettu maailmalla kantavan koronavirusta, en ole nähnyt ainuttakaan ohjetta kotieläinten koskettelun suhteen?
Kommentit (22)
Mä jostain luin, että kotieläintenkään ei pitäisi nyt tavata muita (ei ihmisiä eikä muita eläimiä). Olen noudattanut tätä ja oma koirani elää siis samalla tavalla eristyksissä kuin minäkin (pysytään kotona ja ulkoillessa turvaväli). Kissani ovat vain sisäkissoja.
Minua hiukan hirvittää ajatus siitä, että koronavirus mutatoituu kissassa paljon pahemmaksi ja tarttuu ihmisiin takaisin.
Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että SARS-CoV-2 viruksen tarttuminen lemmikkieläimiin on hyvin harvinaista eikä näillä tartunnoilla vaikuta olevan merkitystä COVID-19 taudin epidemiologiassa. Ruokavirasto seuraa tilannetta eläinten osalta ja tiedottaa tarvittaessa lisää, kun uutta tietoa saadaan. Mihin tahansa infektiotautiin sairastuneen henkilön on hyvä välttää eläinten tarpeetonta käsittelyä, ja pestä kädet huolellisesti aina esimerkiksi ennen lemmikkien ruokien käsittelyä.
Ruokavirasto
Kotieläinten, pääasiassa koirien ja kissojen asema pandemia-aikana on hieman ongelmallinen.
Ne levittävät virusta, mutta toisaalta jos maailmantalous kyykkää ennennäkemättömällä tavalla, kuten nyt näyttää tapahtuvan ja elintarvikkeista tulee pulaa, ne ovat järkevästi hyötykäytettynä valtava proteiinin lähde.
Tästä syystä johtuen THL ei ole vielä antanut ohjeita kotieläinten käsittelemisestä kriisiaikana.
Katsotaan nyt kesään saakka millaiseksi tilanne kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos se kissasi sairastuu, niin itse olet viruksen siihen tartuttanut. Ja todellakin on lillukanvarsien keräämistä. Koronasta on kyllä jokaisen syytä olla huolissaan, mutta kotieläimestä sen saaminen on yhtä harvinaista kuin jeesuksen uusi ilmestyminen.
Eli voi jatkossakin pusutella ja halia koiraani. Ja päinvastoin. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
On sanottu. Desinfioi kädet ennnen kuin ruokit eläimen, älä kosketa kasvoillasi eläintä ja huolehdi erityisen hyvin hygieniasta kun olet tekemisissä lemmikin ulosteen kanssa.
Itse kyllä nuuskuttelen kissaa ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Ihan kaikkea ei valtio voi multa viedä. :D
Kissasi voi saada sinulta koronan mutta missään ei ole todettu että ihminen voisi saada koronan kissalta. Eli voin kuvitella kissasi ilmeen kun tulet nuuskimaan. Varmaan kissa on lukenut uutiset.
Vierailija kirjoitti:
Jos se kissasi sairastuu, niin itse olet viruksen siihen tartuttanut. Ja todellakin on lillukanvarsien keräämistä. Koronasta on kyllä jokaisen syytä olla huolissaan, mutta kotieläimestä sen saaminen on yhtä harvinaista kuin jeesuksen uusi ilmestyminen.
Niin, eläimillähän ei ole mitään tekemistä koko Covid- 19 tai muidenkaan eläimistä tarttuneiden pandemioiden kanssa.
Jos teidän kissanne kulkee vapaana ulkona, se voi tuoda turkissaan viruksen kotiinne, joten siitä vain hellimään kattia poskeanne vasten :-)
Virus leviää pisaratartuntana, joten katsokaa tarkkaan mitä koiranne ulkoilutuksen aikana maasta nuuskii ja nuoleskelee.
Jos perheen lemmikki saa koronan, niin joltain perheenjäseneltähän se on siihen tullut. Ja silloin se on jo koko perheessä, tai ollut aiemmin.
Ei aihetta toimenpiteisiin, kun olette oman perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eläimillähän ei ole mitään tekemistä koko Covid- 19 tai muidenkaan eläimistä tarttuneiden pandemioiden kanssa.
Jos teidän kissanne kulkee vapaana ulkona, se voi tuoda turkissaan viruksen kotiinne, joten siitä vain hellimään kattia poskeanne vasten :-)
Virus leviää pisaratartuntana, joten katsokaa tarkkaan mitä koiranne ulkoilutuksen aikana maasta nuuskii ja nuoleskelee.
Ei kissat saa kulkea vapaana ulkona!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sanottu. Desinfioi kädet ennnen kuin ruokit eläimen, älä kosketa kasvoillasi eläintä ja huolehdi erityisen hyvin hygieniasta kun olet tekemisissä lemmikin ulosteen kanssa.
Itse kyllä nuuskuttelen kissaa ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Ihan kaikkea ei valtio voi multa viedä. :D
Kissasi voi saada sinulta koronan mutta missään ei ole todettu että ihminen voisi saada koronan kissalta. Eli voin kuvitella kissasi ilmeen kun tulet nuuskimaan. Varmaan kissa on lukenut uutiset.
En usko että on, tunkee meinaan iholle samoissa määrin kuin ennenkin. Täytyykin pistää uutiskanavat estoon jotta tilanne ei muutu.
/1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kissat saa kulkea vapaana ulkona!
Kyllä saavat.
/1
Meillä ei pussailla eläimiä muutenkaan ja kädet pestään, kun on käsitelty lemmikin ruoka-astioita. Näin siis ihan ilman korona-aikaakin.
Koska kotieläinten varmuusvarastot avataan?
Eläinlääkäriasemilla on huutava pula marsujen hengityssuojista, eikä koirien hengityssuojien valmistamiseksi ole pantu tikkua ristiin.
Pelastakaa edes kissavideot ry.
Kissa herkempi saamaan covid 19 taudin ja tartuttamaan muita kissoja, fretti oli erityisen herkkä taudille. Koira ei ole herkkä saamaan tautia eikä kantamaan virusta. Lintuihin ei tartu.
Koronaviruksia on eläinkunnassa ja ihmisillä lukuisia. Esim. vuosittaisia nuhaflunssia aiheuttaa erilaiset koronavirukset. Esim. kissoilla on on myös oma koronavirus, jonka suurin osa kissoista sairastaa oireettomana ja levittää sitä, pieni osa kissoista kuolee siihen.
Covid tarttui myös Bronxin eläintarhan kissaeläimiin koronaa sairastaneesta hoitajasta. Kissaeläimillä oireena lievää yskää, ruokahaluttomuutta, muuten toistaiseksi hyvävointisia.
Koiralla korona ei juuri oireile. Maailmalla sairaaloissa vierailee terapiakoiria "maadoittamassa" traumatisoituneita hoitajia. Kyllä koira on hieno olento, uskomatonta voimaa antaa ihmisille ❤️
Mitäänhän et voi tehdä ennen kuin hallitus sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Kissa herkempi saamaan covid 19 taudin ja tartuttamaan muita kissoja, fretti oli erityisen herkkä taudille. Koira ei ole herkkä saamaan tautia eikä kantamaan virusta. Lintuihin ei tartu.
Koronaviruksia on eläinkunnassa ja ihmisillä lukuisia. Esim. vuosittaisia nuhaflunssia aiheuttaa erilaiset koronavirukset. Esim. kissoilla on on myös oma koronavirus, jonka suurin osa kissoista sairastaa oireettomana ja levittää sitä, pieni osa kissoista kuolee siihen.
Olen muutoin kommenttisi kanssa samaa mieltä. Tosin en ole itse löytänyt mitään varmaa tietoa linnuista. Sen sijaan löysin tutkimuksia, joissa vain osa linnuista kyettiin poissulkemaan ACEII-entsyymin rakenteen perusteella. Osalla lintulajeista (kuten muistakin eläimistä) oli kuitenkin teoreettinen kyky sitoutua entsyymiin, joten sairastumismahdollisuutta ei kyetty poissulkemaan vaan se vaatisi lisätutkimusta (eläinkokeita tai muun poissulkevan tekijän löytämistä).
Ei liity sinänsä aiheeseen mutta tulipa vaan lemmikeistä mieleen:
nythän on käytännössä selvää, että saamme valmistautua ruokapulaan ja ruuan hinnan kovaankin nousuun. Samalla noussee sitten myös lemmikkien ruokien hinnat. Ja kun niin monella vähävaraisellakin on niitä koiria, usein melkeinpä suhteessa sitä useampi koira mitä pienemmät ovat tulot niin aavistelen pahaa.
Veikkaan, että esim. lemmikkien luontoon hylkäämiset tulevat yleistymään kunhan tässä aikaa kuluu ja tilanne pahenee.