Onko sinulla vaatemerkkejä, joiden brändiä inhoat niin paljon ettet osta?
Huvitan itseänikin välillä huomatessani, miten tunteenomaisesti suhtaudun eri merkkien vaatteisiin. Jo vuosia minua on inhottanut Niken brändi. En osaa tarkalleen sanoa mistä moinen suhtautuminen, sinänsä urheiluvaatteet ovat laadukkaita ja osin hyvännäköisiäkin mutta minun mielessäni Nike on silti leimautunut yhdeksi kulutusjuhlan kirkkaimmaksi esimerkiksi ja minusta sen markkinointi tuntuu olevan kohdennettu lapsille sekä keskimääräistä vähän yksinkertaisemmille ihmisille, joista varsinkin ensimmäistä pidän jo sinällään arveluttavana.
Muilla vastaavia inhokkimerkkejä?
Kommentit (1096)
merkkilaukut omalla kohdalla ällöttää, niihin jotenkin kulminoituu ihmisen itsekeskeisyys :/ niitä on ollut nyt hirveitä määriä myynnissä second hand markkinapaikoilla, alkaako jengi havahtumaan unestaan? mut mitens niistä pääsee eroon jos kaikki muutkin haluaa eroon omistaan eikä kukaan halua käyttää rahaa tollasiin
Periaatteessa suurin osa suomalaisista "huippu brändeistä", esim. Makia, BilleBeino ym. On aivan naurettavaa että näitä pidetään laadukaina tuotteina, kovaan ääneen toitotetaan että on suomalaista mutta siellä samoilla kiinalaisilla hikipajoilla ne tehdään kun muutkin rätit. Esim. joku Makian t-paita 60e vaikka valmistuskustannukset ovat sen ~3e maksimissaan... Oksettava.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa suurin osa suomalaisista "huippu brändeistä", esim. Makia, BilleBeino ym. On aivan naurettavaa että näitä pidetään laadukaina tuotteina, kovaan ääneen toitotetaan että on suomalaista mutta siellä samoilla kiinalaisilla hikipajoilla ne tehdään kun muutkin rätit. Esim. joku Makian t-paita 60e vaikka valmistuskustannukset ovat sen ~3e maksimissaan... Oksettava.
just näin, tässä ketjussa tuli yhellekin yllätyksenä et luhdan vaatteet teetätetään kiinalaisissa hikipajoissa ja jossain vaiheessa vie varmaan osan tuotannosta pohjois-koreaankin.. mistä halvimmalla irtoaa. Kaukana suomalaisesta laadusta. möh. mitä vaatteita suomessa enä valmistetaan tai edes euroopan unioinin alueilla?
Tässä https://www.vauva.fi/comment/40221484
ketjussa joku oli laittanut tällaisen linkin 👍🙂 https://www.maammekauppa.fi/suomessa-valmistetut-naistenvaatteet-lista-…
Itse boikotoin kaikkia "kotimaisia" merkkejä joiden tuotanto on siirretty ulkomaille työvoimakustannusten takia. Montaa merkkiä ei siis vaihtoehtoihin jää, koska ostan vain aitoja kotimaisia.
Onneksi minulla on varaa tehdä näin.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin ostamaan aidosti kotimaisia tuotteita, joten henkkamaukat ja kumppanit kierrän kaukaa. Samoin Marimekon ja nanson. Ommellinen, paapii, Hilla, Melli ecodesign ja muut pienet suomalaiset tuottajat saavat minun rahani.
Entäs aikuisten vaatteet?
En ymmärrä LV:n logoasusteita yhtään. Kenen silmiin esim. se ruskea kanvaasikassi näyttää hyvältä?
Ostin laukkukaupasta silmää miellyttävän laukun, joka on kunnollista mustaa nahkaa ja metalliosat, joita on vain tarpeelliset, ovat mustaa/tummaa metallia. Yllätyin ehkä itsekin, että merkki oli Guess.
olen työtön, aina samat vaatteet.
Billebeino :D
Siis tunnen oikeesti todella isoa myötähäpeää kun joku kulkee noissa kuteissa.
Mun täytyy todeta, ettei mun Hilfigerin tai Gantin neuleet oo kestäny yhtään sen pitempää, ku Zaran tai H&M:n vastaavat. Ärsyttää vaan enemmän, jos pistät 140€ neuleeseen ja se kulahtaa yhtä nopeesti, ku 15€ rätti. Nyt sitten ostan mieluummin halpismerkkejä. Toki tarkistan materiaalin ennen ostoa.
R Collection yksi joka ratsastaa kotimaisuudella. Pyh ja pyh, leikkaavat Suomessa mutta ompelu tapahtuu Virossa. Varmaan olisi Kainuussa niitä ompelutaitoisiakin mutta eihän siitä voi maksaa. Muutenkin ihan ylihintaisia tylsiä rättejä.
Vierailija kirjoitti:
VAIN (köyhät?), tyylitajuttomat ja kateelliset suomalaiset morkkaavat toisten merkkivaatteita/asusteita/laukkuja. Ne, joita ei oikeasti vaan kiinnosta, eivät vaivaudu joka käänteessä toitottamaan miten hirveää ja tyylitöntä on omistaa esim. Louis Vuittonin laukku tai Gantin neuletakki. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Miksi AINA kun joku on jostain eri mieltä niin on automaattisesti kateellinen? Hohhoijaa.
Minusta kyseinen merkki on lähinnä koominen. Kahden biologin 40-vuotiaana lapsena isolla kirjoitettu "Kani" tuo minulle mieleen vain jäniseläinten lahkoon kuuluvan nisäkkään.
Joka tapauksessa en ostaisi ja jollakin tavalla säälittävät ne afrikkalaistaustaiset nuoret miehet, jotka yrittävät omaksua identiteettiä pohjoisamerikkalaisen hip hop -kulttuurin kannattajina. Vähän kuin saamelainen haluaisi esiintyä latinokulttuurin edustajana.
Vierailija kirjoitti:
On muitakin, joita en ostaisi mutta yksi saa jostain syystä inhon puistatukset aikaan: Balmuir.
Jotenkin jo tuo nimi on tosi ällöttävä. Ja tuotteet ylihinnoiteltuja, elitistisiä turhakkeita. Hyi.
Veit sanat suustani. Olen usein makustellut mielessäni sanaa ja miettinyt, mitä ihmettä sillä on haettu? Jotakin luksahtavaa ja kiehtovalla tavalla etnistä, otaksun. Lopputulos on kuvottava ja brändin tausta vielä nimeäänkin vastenmielisempi.
Lähinnä tässä alkaa miettimään mihin vaatteisiin saa pukeutua, että ihmisiä ei ärsytä.
Mulla ei ole mitään erityisiä inhokkeja. Ostan sellaisia, jotka näyttää mun mielestä kivoille.