Ida Salminen itkee Iltasanomissa palkastaan ja vetoaa sairaanhoitajan koulutukseen!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006465152.html?ref=rss
Normaali amk-koulutus. 90 opintopistettä teoriaa?!?
Yksittäistä opiskelijaa ei arvostella, ei saa arvostella vaan koko ryhmä arvostellaan.
Arvokasta työtä varmasti mutta opiskelun käsitettä tähän ei saisi sotkea.
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin hoitajat ansaitsevat enemmän palkkaa. Toki hoitajan työ on erilaista vaikkapa teho-osastolla verrattuna vanhusten hoivakotiin. On ihan selvää, että teho-osastolla tai muussa erityisen vaativassa yksikössä työskentelevältä vaaditaan enemmän. Yksi iso ongelma hoitoalalla onkin, että työn vaativuus myöskään alan sisällä ei näy millään tavalla palkkauksessa. Vaikkapa sosiaalityöntekijöille sentään maksetaan lastensuojelussa enemmän kuin muissa paikoissa.
Itse olen aikoja sitten lopettanut hoitajan hommat ja kouluttautunut toiselle, vähemmän vaativalle mutta huomattavasti paremmin palkatulle (tosin yliopistokoulutuksen vaativalle) alalle. Edes palkankorotus ei koskaan saisi minua palaamaan hoitajaksi, mutta alalla pysyneille ja haluaville soisin kyllä palkankorotuksen.
Kertoisitteko esimerkkejä näistä aloista mille olette vaihtaneet kun ihan oikeasti monellakaan alalla ei ole yhtä hyvää palkkaa kun hoitajilla jotka tekevät vuoroa?
Sosiaalityötekijä. Peruspalkkani tällä hetkellä bruttona 3600€, päälle kokemuslisät ja henkilökohtainen lisä. Tulot yhteensä 4200€/kk. Ihan päivätyötä teen, sosiaalipäivystyksessä tai muussa vuorotyössä tulot olisivat enemmän tietysti.
Aika umpiossa saa elää jos kuvittelee, että "monella" alalla ei olisi parempi palkkaus. Tässä ketjussa kirjoitellut myös yksi juristiksi vaihtanut sh.
Oletko siis alanvaihtaja? Mitä mieltä olet koulutuksen suhteesta palkkaukseen jos olet kummatkin koulut käynyt? Entä työ, onko vastuussa tai vaativuudessa eroja, kun hoitajan työstä ainakin puhutaan hyvin vastuullisena?
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se on, että suorittavasta työstä ei tässä maassa haluta maksaa, mutta kaikenlaisesta liirumlaarum palaveeraamisesta saa 5000€/kk.
Näin "liirumlaarum" palaveeraajana ja 5200€ ansaitsevana haluan sanoa, että tuntuu pahalta ettet arvosta työtäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin hoitajat ansaitsevat enemmän palkkaa. Toki hoitajan työ on erilaista vaikkapa teho-osastolla verrattuna vanhusten hoivakotiin. On ihan selvää, että teho-osastolla tai muussa erityisen vaativassa yksikössä työskentelevältä vaaditaan enemmän. Yksi iso ongelma hoitoalalla onkin, että työn vaativuus myöskään alan sisällä ei näy millään tavalla palkkauksessa. Vaikkapa sosiaalityöntekijöille sentään maksetaan lastensuojelussa enemmän kuin muissa paikoissa.
Itse olen aikoja sitten lopettanut hoitajan hommat ja kouluttautunut toiselle, vähemmän vaativalle mutta huomattavasti paremmin palkatulle (tosin yliopistokoulutuksen vaativalle) alalle. Edes palkankorotus ei koskaan saisi minua palaamaan hoitajaksi, mutta alalla pysyneille ja haluaville soisin kyllä palkankorotuksen.
Kertoisitteko esimerkkejä näistä aloista mille olette vaihtaneet kun ihan oikeasti monellakaan alalla ei ole yhtä hyvää palkkaa kun hoitajilla jotka tekevät vuoroa?
Sosiaalityötekijä. Peruspalkkani tällä hetkellä bruttona 3600€, päälle kokemuslisät ja henkilökohtainen lisä. Tulot yhteensä 4200€/kk. Ihan päivätyötä teen, sosiaalipäivystyksessä tai muussa vuorotyössä tulot olisivat enemmän tietysti.
Aika umpiossa saa elää jos kuvittelee, että "monella" alalla ei olisi parempi palkkaus. Tässä ketjussa kirjoitellut myös yksi juristiksi vaihtanut sh.
Oletko siis alanvaihtaja? Mitä mieltä olet koulutuksen suhteesta palkkaukseen jos olet kummatkin koulut käynyt? Entä työ, onko vastuussa tai vaativuudessa eroja, kun hoitajan työstä ainakin puhutaan hyvin vastuullisena?
Olen alanvaihtaja. Olen opiskellut AMK:ssa sairaanoitajaksi ja myöhemmin yliopistossa sosiaalityöntekijäksi. Mielestäni sekä sosiaalityöntekijät että hoitajat ovat ns. alipalkattuja. Tosin sosiaalityöntekijöiden palkkakehitys on ollut viime vuosina etenkin pääkaupunkiseudulla ja toisaalta ns. pikkupaikkakunnilla hyvä. Kun aloitin sossuna, peruspalkka oli tuhat euroa huonompi kuin nykyään.
Sosiaalityöntekijä tekee usein töitä ns. virkavastuulla, joka etenkin lastensuojelussa on valtava. Työssä käytetään merkittävää julkista valtaa - lääkärit ja sosiaalityöntekijät ovat ammattiryhmiä, joille yhteiskunta on antanut todella paljon valtaa, mutta toki mukana tulee vastuuta. Joten tottahan sosiaalityöntekijänä vastuu on eri luokkaa kuin hoitajana, jos työskentelee päätöksiä tekevän viranomaisen roolissa. Sosiaalityöntekijä vastaa sosiaalisektorilla lääkäriä siinä mielessä, että kyseessä on korkeimmin koulutettu ammattikunta, jonka oletetaan tekevän ja perustelevan ne vaikeimmat ratkaisut.
Sairaanhoitaja taas tekee työssään pienempiä päätöksiä ja ratkaisuja jatkuvasti, näillä kuitenkin on iso merkitys potilaiden toipumiselle ja joskus jopa hengissä selviämiselle. Sairaanhoitajan työ on monesti myös todella itsenäistä. Vaikka lääkäri kantaa kokonaisvastuun, ei lääkäri ole siinä koko ajan paikalla neuvomassa, Lisäksi lääkäri perustaa päätöksiään sairanhoitajalta saamaansa tietoon ja huomioihin.
Molemmat työt ovat erittäin vastuullisia, mutta sosiaalityöntekijän vastuu on (lain silmissäkin) suurempi. Kuitenkin jokainen hoitaja kantaa vastuuta potilaiden hyvinvoinnista ja tosiaan ääritapauksissa elämästä ja kuolemasta. Ei noita oikein voi verrata. Mielestäni sosiaalityöntrkijän peruspalkan pitäisi alkaa nelosella ja sairaanhoitajan kolmosella. Nyt näyttää siltä, että sosiaalityöntekijät pääsevät reilua palkkausta kohti paljon nopeammin kuin hoitajat.
Minulle henkilökohtaisesti sairaanhoitajan työ oli henkisesti kuormittavampaa kuin sosiaalityöntekijän. Sosiaalityöntekijänä minulla on enemmän valtaa ja vaikutusmahdollisuuksia sekä omaan työhöni että asiakkaideni tilanteisiin.
Kaikille aloille belfie-selfie vähennys!
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan myyntihommissa n. € 8500/kk + työsuhdeauto, joka vaihtuu uuteen 2 vuoden välein ja hintaluokka 50000 + puhelin + läppäri + edustustili + etätyömahdollisuus + miltei rajaton kouluttautumis mahdollisuus jne jne. Mutta ei nuo tulot ja edut ilmasiksi tule. Myyntiä pitää tahkoa yritykselle joka vuosi n. 2 miljoonaa, joten kyllähän yritys omansa saa.
Ei kannata valittaa palkasta, pitää hakeutua töihin, joista maksetaan ja joissa työntekijää arvostetaan.
T. Myyntipäällikkö.
Kaupparatsun tulot paljon provikan varassa. Isä teki noita hommia. Ei kovin hohdokasta hommaa, vaikkapa tienaakin. Jos et saa tulosta, paska homma. Sairaanhoitajan työ ihan eri tasolla kuin jonkun tavaran myyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näkisi edes kerran jonkun hoitajan tai opettajan kiittävän niitä yksityisellä sektorilla ulkomaankaupan pyörimisestä huolehtivia, joiden ansiosta tänne maahan saadaan se raha, josta opejen ja hoitajien palkat maksetaan. Ikinä en ole sellaista vastaan palstalla tullut, eikä takuulla tulekaan. On vain minäminä ja minun rankka työ jossa loppuunpalan kuukaudessa ja jota ei arvosteta antamalla tolkuttomasti liksaa, onseniin väärin.
Julkisen alan sektorin työntekijät maksaa myös veroja, että typerä kommentti. Näistä verorahoista on kustannettu myös sinun vientialan koulutus. Lisäksi verorahoista on maksettu infra jota vientiteollisuus hyödyntää
Myös tämänhetkiset monta miljardia, joita on maksettu yritystukiin tulee verorahoistaEi saatana....
Olet keksinyt talouden ikiliikkujan, antamalla siis jollekin 4 omenaa ja sen jälkeen ottamalla niistä 1 omenan takaisin tienaa omenoita? Ei helvetin helvetti. Vaikka maksat veroja julkisella puolella olet silti saamapuolella, maksaa ihmiset myös kelan tuistaan veroja. JULKISEN PUOLEN TYÖNTEKIJÄ EI OLE TUOTTANUT YHTÄÄN VEROMARKKAA, AINOASTAAN VIENYT NIITÄ!
T. itsekin julkisella sektorilla työskentelevä nettosaaja
Tuo on se nerokas mentaliteetti jota tyypillisesti kuulee etenkin vasemmistoliiton kannattajilta :"Kyllä työttömätkin maksavat veroja! Minä maksan työttömyysetuudestani enemmän veroa kuin vastaavat tulot saava palkansaaja! Nih!". Voi pyhä yksinkertaisuus näiden ihmisten kanssa.
Teillä taitaa olla huono homma, kun kirjoitat te aggressiiviseen sävyyn. Vai jotain muuta probleemaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alanvaihtaja. Olen opiskellut AMK:ssa sairaanoitajaksi ja myöhemmin yliopistossa sosiaalityöntekijäksi. Mielestäni sekä sosiaalityöntekijät että hoitajat ovat ns. alipalkattuja. Tosin sosiaalityöntekijöiden palkkakehitys on ollut viime vuosina etenkin pääkaupunkiseudulla ja toisaalta ns. pikkupaikkakunnilla hyvä. Kun aloitin sossuna, peruspalkka oli tuhat euroa huonompi kuin nykyään.
Sosiaalityöntekijä tekee usein töitä ns. virkavastuulla, joka etenkin lastensuojelussa on valtava. Työssä käytetään merkittävää julkista valtaa - lääkärit ja sosiaalityöntekijät ovat ammattiryhmiä, joille yhteiskunta on antanut todella paljon valtaa, mutta toki mukana tulee vastuuta. Joten tottahan sosiaalityöntekijänä vastuu on eri luokkaa kuin hoitajana, jos työskentelee päätöksiä tekevän viranomaisen roolissa. Sosiaalityöntekijä vastaa sosiaalisektorilla lääkäriä siinä mielessä, että kyseessä on korkeimmin koulutettu ammattikunta, jonka oletetaan tekevän ja perustelevan ne vaikeimmat ratkaisut.
Sairaanhoitaja taas tekee työssään pienempiä päätöksiä ja ratkaisuja jatkuvasti, näillä kuitenkin on iso merkitys potilaiden toipumiselle ja joskus jopa hengissä selviämiselle. Sairaanhoitajan työ on monesti myös todella itsenäistä. Vaikka lääkäri kantaa kokonaisvastuun, ei lääkäri ole siinä koko ajan paikalla neuvomassa, Lisäksi lääkäri perustaa päätöksiään sairanhoitajalta saamaansa tietoon ja huomioihin.
Molemmat työt ovat erittäin vastuullisia, mutta sosiaalityöntekijän vastuu on (lain silmissäkin) suurempi. Kuitenkin jokainen hoitaja kantaa vastuuta potilaiden hyvinvoinnista ja tosiaan ääritapauksissa elämästä ja kuolemasta. Ei noita oikein voi verrata. Mielestäni sosiaalityöntrkijän peruspalkan pitäisi alkaa nelosella ja sairaanhoitajan kolmosella. Nyt näyttää siltä, että sosiaalityöntekijät pääsevät reilua palkkausta kohti paljon nopeammin kuin hoitajat.
Minulle henkilökohtaisesti sairaanhoitajan työ oli henkisesti kuormittavampaa kuin sosiaalityöntekijän. Sosiaalityöntekijänä minulla on enemmän valtaa ja vaikutusmahdollisuuksia sekä omaan työhöni että asiakkaideni tilanteisiin.
Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta! Yhteiskunnallisiin asioihin ja mahdollisesti valtionbudjettiin tutustuneena, kuinka ajattelet kunnallisten työntekijöiden palkkojen noston vaikuttavan budjettiin? Useinhan vertaillaan mm. paperityöntekijöihin, mutta nämä työskentelevät suurelta osin yksityisen elinkeinoelämän puolella.
Jouduin olemaan pari viikkoa Tays:ssa. Acutan kautta. Niin hyvä tsemppi hoitajilla, että harvoin näkee. Hoito saumatonta ja diagnoosi nopeasti selville. Mutta se lempeys sai tuntemaan, että olen lomalla. Toivon että lapseni valitsivat hoitotyön. Ammatti jolla on todella merkitystä. Ja arvostuslistalla ihan kärjessä.
Viiskymppiä olen tienannut yli 10 vuotta yösairaanhoitajana. Vapaalla teen muutaman ylim yön toisaalla. Yhteensä 60-65 t vuodessa. Lomaa 38 vrk. Tämä lienee ainoa konsti jolla tienaa hoitoalalla. Sitä tekee kun on hyvässä kunnossa ja terve. Olen haluttu työntekijä, pätevä ja hoitajakaverit tuntee olonsa turvalliseksi kanssani. Kookas mies kovalla rutiinilla, mutta ennen kaikkea lempeä ja kiltti. Tykkään olla itteni pomo.
Minulla on kaksi läheistä sairaanhoitajana. Toinen kolmivuorotöissä osastolla ja palkka 37 000 euroa, mutta toinen hieman erikoisemmassa paikassa (en viitsi spesifioida, kun sitä työtä ei tee todellakaan moni) ja tekee paljon yötä ja viikonloppua, niin palkka 47 000 euroa.
Ei siis ihan sitä alipalkatuinta porukkaa kuitenkaan. Täytyy kuitenki muistaa, että kyseessä on amk-tutkinto. Ei yliopistotutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näkisi edes kerran jonkun hoitajan tai opettajan kiittävän niitä yksityisellä sektorilla ulkomaankaupan pyörimisestä huolehtivia, joiden ansiosta tänne maahan saadaan se raha, josta opejen ja hoitajien palkat maksetaan. Ikinä en ole sellaista vastaan palstalla tullut, eikä takuulla tulekaan. On vain minäminä ja minun rankka työ jossa loppuunpalan kuukaudessa ja jota ei arvosteta antamalla tolkuttomasti liksaa, onseniin väärin.
Julkisen alan sektorin työntekijät maksaa myös veroja, että typerä kommentti. Näistä verorahoista on kustannettu myös sinun vientialan koulutus. Lisäksi verorahoista on maksettu infra jota vientiteollisuus hyödyntää
Myös tämänhetkiset monta miljardia, joita on maksettu yritystukiin tulee verorahoistaEi saatana....
Olet keksinyt talouden ikiliikkujan, antamalla siis jollekin 4 omenaa ja sen jälkeen ottamalla niistä 1 omenan takaisin tienaa omenoita? Ei helvetin helvetti. Vaikka maksat veroja julkisella puolella olet silti saamapuolella, maksaa ihmiset myös kelan tuistaan veroja. JULKISEN PUOLEN TYÖNTEKIJÄ EI OLE TUOTTANUT YHTÄÄN VEROMARKKAA, AINOASTAAN VIENYT NIITÄ!
T. itsekin julkisella sektorilla työskentelevä nettosaaja
Vertaa kahta tapausta: A) saat verovaroillasi 1000 euron arvosta hoitoa B) ostat yksityiseltä 1000 euron arvosta samanlaista hoitoa. Oletko sitä mieltä että olet tapauksessa A menettänyt 1000 euroa etkä saanut mitään tilalle?
Perheen jäsenet on saaneet julkiselta puolelta hyvää hoitoa muutamaankin otteeseen nimelliseen hintaan, silloin kyllä tuntee saavansa veroilleen vastinetta.
Vaan muistetaanpa kuitenkin, että sitä veroa maksetaan vuodessa aika paljon enemmän kuin sen tonnin tai kymppitonnin tai kolmenkymmenen tonnin verran. Ja toisekseen yksityiseltä ostetun samanhintaisen hoidon voi saada heti eikä vuoden-puolentoista kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juristiksi vaihtanut sh. Ei kai ihan noin vain. Oikeustieteellinen tiedekunta on siinä välissä.
Hoitajat on vuosia olleet vaihtamassa alaa ja muuttamassa Norjaan. Ei oikein jaksa edes ottaa näiden juttuja tosissaan. Hoitajat on pelkkiä suorittavia käsipareja jonkinmoisella koulutuksella.
Mutta kuvittelevat olevansa jumalasta seuraavia
Luin ketjun läpi. Sellaisen huomasin että hoitajat kirjoittavat asiallisesti, ei käytä kirosanoja, ei aggressiivinen sävy. Muilla, ei toki kaikilla pinna kireällä ja mitätöivä sävy, kirosanat liitetty tekstiin. Tämä antaa kuvan hoitajien sivistyksestä, konsulttiyhtiö Personnel meidät aikanaan testasi, eikä heillä ole varaa huteihin.
En jaksa enää välittää. Nämä ”huutelijat” on niitä jatka eivät oikeasti tiedä mitään sairaanhoitajan työstä varsinkin teholla ja leikkurissa. Eivät yhtään mitään. Turha hakata päätä seinään. Älkää enää kommentoiko näihin negatiivisiin viesteihin.
Itseäni tässä tilanteessa HUS sairaanhoitajana ahdistaa oma tilanteeni. Olen yh, kotona päivät yksin 5 lk lapsi kotikoulussa. Itse hoidan korona potilaita. Kiire on ja en voi vastailla puhelimeen kun lapsi yksinäisyyttään soittelee ja kun tietokoneen kanssa ongelmaa, tarvitsisi apua läksyissä ym ym. Iltavuorossa olen kotona vasta n klo 22.00 ja lapsi pelkää olla yksin niin myöhään.
Pelkään että saan Koronan. Ja tartutan sen lapseeni. Kuka häntä hoitaa jos joudun sairaalahoitoon itse. Entä jos kuolen Koronaan minne hän joutuu kun ollaan kaksin. Entä jos hän kuolee kun olen tartuttanut häneen Koronan. Terveisiä vaan teille ”etätyöntekijöille” sinne sohvalle. Jaxuhali!! Kateellinen olen, etätyöhön ei mitään mahdollisuutta. Tekisi mieli vain piiloutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo aikaa vessaan, mutta aikaa napsia noita selfieitä suojapuvuissa..? No aika nopeasti sen kuvan tietty nappaa,mutta...Välillä jo ärsyttäää tämä hoitohenkilöstön hehkutus. Eivät ole Suomessa vielä äärirajoilla monen muun maan tapaan. Ja toivottavasti tietty eivät joudukaan olemaan! Mut terveysalalla on moneen lähtöön: ne ahkerat,tunnolliset osaajat, vähemmän ahkerat ja ei-niin-osaavat ja laiskat, valittavat kiusaajat jotka vihaa työkavereidensa lisäksi potilaitakin ja näyttävät sen kyllä myös!
Vika ryhmä käy alan töissä vaan saadakseen glooriaa ammattinsa varjolla, työaika menee tohon muiden kiusaamiseen ja juoruiluun, kokemusta on molemmilta puolilta(potilas ja työkaveri)ja kiva nyt tän varjolla ytaas ruinata palkkoja ylös..ahkerimmille ehkä soisin jotain pientä, näille ilkeille en todellakaan mitään, mut mites heidät eroteltais? Mielestäni plakka on kyllä nytkin hyvinkin kohtuullinen, omia kulutustottumuksia voisivat hekin tarkkailla näinä aikoina kuten kaikki muutkin.
Luoja meitä auttakoon tältä väeltä tosipaikan tullen! Kuinka he voivat olla jo nyt aivan poikki kun koronapotilaita ei edes ole muualla kuin pääkaupunkiseudulla??
Sitäpä onkin mukava sohvalta käsin seurata. Se kun on oma osuus tässä sodassa. Jaksamista!
Vierailija kirjoitti:
Luin ketjun läpi. Sellaisen huomasin että hoitajat kirjoittavat asiallisesti, ei käytä kirosanoja, ei aggressiivinen sävy. Muilla, ei toki kaikilla pinna kireällä ja mitätöivä sävy, kirosanat liitetty tekstiin. Tämä antaa kuvan hoitajien sivistyksestä, konsulttiyhtiö Personnel meidät aikanaan testasi, eikä heillä ole varaa huteihin.
Hoitajat sivistyneitä? Kerro toki lisää.
Ihan normaalilla maalaisjärjelläkin ihminen ottaa alansa palkkauksesta selvää ennen sinne hakeutumistaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ketjuno läpi. Sellaisen huomasin että hoitajat kirjoittavat asiallisesti, ei käytä kirosanoja, ei aggressiivinen sävy. Muilla, ei toki kaikilla pinna kireällä ja mitätöivä sävy, kirosanat liitetty tekstiin. Tämä antaa kuvan hoitajien sivistyksestä, konsulttiyhtiö Personnel meidät aikanaan testasi, eikä heillä ole varaa huteihin.
Hoitajat sivistyneitä? Kerro toki lisää.
Ihan normaalilla maalaisjärjelläkin ihminen ottaa alansa palkkauksesta selvää ennen sinne hakeutumistaan
Sivistys yhtäkuin palkkaus. Nyt nukkumaan.
Kaikkien mielestähän se oma työ on maailman tärkeintä. Sen voi tässäkin ketjussa huomata. Kaikkihan sitä palkkaa lisää tarvitsee omasta tärkeydestään.
Vähän vois vähemmän kuvitella olevansa jotain tosi tärkeetä. Koskee kaikkia työn sankareita.