Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ida Salminen itkee Iltasanomissa palkastaan ja vetoaa sairaanhoitajan koulutukseen!

Vierailija
05.04.2020 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006465152.html?ref=rss
Normaali amk-koulutus. 90 opintopistettä teoriaa?!?
Yksittäistä opiskelijaa ei arvostella, ei saa arvostella vaan koko ryhmä arvostellaan.
Arvokasta työtä varmasti mutta opiskelun käsitettä tähän ei saisi sotkea.

Kommentit (408)

Vierailija
321/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin hoitajat ansaitsevat enemmän palkkaa. Toki hoitajan työ on erilaista vaikkapa teho-osastolla verrattuna vanhusten hoivakotiin. On ihan selvää, että teho-osastolla tai muussa erityisen vaativassa yksikössä työskentelevältä vaaditaan enemmän. Yksi iso ongelma hoitoalalla onkin, että työn vaativuus myöskään alan sisällä ei näy millään tavalla palkkauksessa. Vaikkapa sosiaalityöntekijöille sentään maksetaan lastensuojelussa enemmän kuin muissa paikoissa. 

Itse olen aikoja sitten lopettanut hoitajan hommat ja kouluttautunut toiselle, vähemmän vaativalle mutta huomattavasti paremmin palkatulle (tosin yliopistokoulutuksen vaativalle) alalle. Edes palkankorotus ei koskaan saisi minua palaamaan hoitajaksi, mutta alalla pysyneille ja haluaville soisin kyllä palkankorotuksen. 

Kertoisitteko esimerkkejä näistä aloista mille olette vaihtaneet kun ihan oikeasti monellakaan alalla ei ole yhtä hyvää palkkaa kun hoitajilla jotka tekevät vuoroa?

Vierailija
322/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.instagram.com/p/B-hLsczAS2w/?utm_source=ig_embed&ig_mid=3E4…

Terveydenhuollon ammattilaiset. Huomaatteko mitään virhettä tässä kuvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja = suorittavan tason työntekijä lyhyehköllä koulutuksella. Sitten kun kerrankin ihan oikeasti töissä saattaa tulla hieman kiire, koko kansakunnan pitäisi langeta polvilleen ko. ammattikunnan edessä ja palkan raketoida taivaisiin. Ja huom.: saattaa tulla kiire. Eiköhän toistaiseksi useimmilla juoruilu kahvihuoneessa ja lääkäreiden, potilaiden, kollegoiden ja ties kenen haukkuminen jatku ihan entiseen malliin.

Koulutus 3,5-4,5 vuotta yo-tutkinnon jälkeen. Voi sen tietysti mieltää lyhyehköksikin. Riippuu mihin vertaa.

Vierailija
324/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun näkisi edes kerran jonkun hoitajan tai opettajan kiittävän niitä yksityisellä sektorilla ulkomaankaupan pyörimisestä huolehtivia, joiden ansiosta tänne maahan saadaan se raha, josta opejen ja hoitajien palkat maksetaan. Ikinä en ole sellaista vastaan palstalla tullut, eikä takuulla tulekaan.  On vain minäminä ja minun rankka työ jossa loppuunpalan kuukaudessa ja jota ei arvosteta antamalla tolkuttomasti liksaa, onseniin väärin.

Julkisen alan sektorin työntekijät maksaa myös veroja, että typerä kommentti. Näistä verorahoista on kustannettu myös sinun vientialan koulutus. Lisäksi verorahoista on maksettu infra jota vientiteollisuus hyödyntää

Myös tämänhetkiset monta miljardia, joita on maksettu yritystukiin tulee verorahoista

Ei saatana....

Olet keksinyt talouden ikiliikkujan, antamalla siis jollekin 4 omenaa ja sen jälkeen ottamalla niistä 1 omenan takaisin tienaa omenoita? Ei helvetin helvetti. Vaikka maksat veroja julkisella puolella olet silti saamapuolella, maksaa ihmiset myös kelan tuistaan veroja. JULKISEN PUOLEN TYÖNTEKIJÄ EI OLE TUOTTANUT YHTÄÄN VEROMARKKAA, AINOASTAAN VIENYT NIITÄ!

T. itsekin julkisella sektorilla työskentelevä nettosaaja

Vierailija
325/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salminen on vielä nuori, eikä ole ehtinyt vielä olla kauan työssään. Kyllä hänen palkkansa tuosta vuosien mittaan nousee. 2500 euroa ja unohti mainita vuorolisät. Minä olen vasta viime vuosina yltänyt tuohon palkkaan ja vähän ylikin (olen sosionomi YAMK). Nykyisin olen ihan päivätyössä ja ilman ylitöitä käteen jää alle 2000e. Suosikin ylitöitä ainakin kerran kuussa.

Ymmärrän silti että sairaanhoidossa tulisi olla työnkuvasta riippuen erilaisia lisiä. Tehohoitovuorosta pitäisi saada lisää, mutta jättikö Salminen kertomatta jotain?

Vierailija
326/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan myyntihommissa n. € 8500/kk + työsuhdeauto, joka vaihtuu uuteen 2 vuoden välein ja hintaluokka 50000 + puhelin + läppäri + edustustili  + etätyömahdollisuus + miltei rajaton kouluttautumis mahdollisuus jne jne. Mutta ei nuo tulot ja edut ilmasiksi tule. Myyntiä pitää tahkoa yritykselle joka vuosi n. 2 miljoonaa, joten kyllähän yritys omansa saa.

Ei kannata valittaa palkasta, pitää hakeutua töihin, joista maksetaan ja joissa työntekijää arvostetaan.

T. Myyntipäällikkö.

Vierailija
327/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun näkisi edes kerran jonkun hoitajan tai opettajan kiittävän niitä yksityisellä sektorilla ulkomaankaupan pyörimisestä huolehtivia, joiden ansiosta tänne maahan saadaan se raha, josta opejen ja hoitajien palkat maksetaan. Ikinä en ole sellaista vastaan palstalla tullut, eikä takuulla tulekaan.  On vain minäminä ja minun rankka työ jossa loppuunpalan kuukaudessa ja jota ei arvosteta antamalla tolkuttomasti liksaa, onseniin väärin.

Julkisen alan sektorin työntekijät maksaa myös veroja, että typerä kommentti. Näistä verorahoista on kustannettu myös sinun vientialan koulutus. Lisäksi verorahoista on maksettu infra jota vientiteollisuus hyödyntää

Myös tämänhetkiset monta miljardia, joita on maksettu yritystukiin tulee verorahoista

Ei saatana....

Olet keksinyt talouden ikiliikkujan, antamalla siis jollekin 4 omenaa ja sen jälkeen ottamalla niistä 1 omenan takaisin tienaa omenoita? Ei helvetin helvetti. Vaikka maksat veroja julkisella puolella olet silti saamapuolella, maksaa ihmiset myös kelan tuistaan veroja. JULKISEN PUOLEN TYÖNTEKIJÄ EI OLE TUOTTANUT YHTÄÄN VEROMARKKAA, AINOASTAAN VIENYT NIITÄ!

Tuo on se nerokas mentaliteetti jota tyypillisesti kuulee etenkin vasemmistoliiton kannattajilta :"Kyllä työttömätkin maksavat veroja! Minä maksan työttömyysetuudestani enemmän veroa kuin vastaavat tulot saava palkansaaja! Nih!". Voi pyhä yksinkertaisuus näiden ihmisten kanssa.

Vierailija
328/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun kotiin pääsee, hengitysmaski on jättänyt painaumat ihoon. "

Kauhea, kaikkea ne nyt joutuukin kestämään.

Vierailija
329/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sairaanhoitajan palkalla löytyy tekijöitä, mutta laatu onkin sitten eri asia. Esimerkiksi tehohoidossa vaaditaan loogista ajattelukykyä, jos siinä meinaa olla hyvä. Noin kahden vuoden kokemuksen jälkeen on siinä pisteessä, että osaa pääosin toimia itsenäisesti ja tehdä hyvin nopeita tilannearvioita. Hoitajan työ perustuu pitkälti intuitioon ja siihen, että kohtaa x-määrän tilanteita ja osaa näiden aiempien tilanteiden perusteella ennakoida tulevaa. 

Uusi tai loogiselta päättelykyvyltään heikompi hoitaja ei kykene ennakointiin, vaan hän reagoi vasta sitten kun asiat ovat jo menneet pieleen. Eikä hän silloinkaan aina tiedä mikä olisi paras tapa korjata tilanne. Joistakin taas näkee heti, että he tulevat olemaan työssään hyviä. 

Tällä nykyisellä palkkauksella moni näistä lahjakkaista ihmisistä lähtee muutaman vuoden päästä muihin töihin. Eikä siinä mitään, tilalle löytyy kyllä aina joku toinen hoitaja, mutta hän saattaa olla vielä vuosien päästäkin työkavereiden vahdittava, ainakin tehohoidossa. Olisi sekä potilaiden, että koko työyhteisön etu, että alan palkkaus olisi sellainen etteivät ne lahjakkaat ja fiksut ihmiset valuisi koko ajan muualle töihin.

Vierailija
330/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaa valitessa palkka on ollut tiedossa. Jos haluaa enemmän palkkaa, valitsee alan, millä maksetaan.

Koska esim. lääkikseen päästäkseen pitäisi opiskella tosissaan ja opintojen eteen pitäisi nähdä oikeasti vaivaakin. Idasta ei ole tähän, helpommalla pääsee kun hakeutuu matalapalkkaiselle alalle ja alkaa valittaa.

Vierailija
331/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää eniten se, että hoitajat ovat ikään kuin ainut ryhmä, jonka työ on vaativaa ja vaarallista. On meitä muitakin! Eikä palkka ole sen suurempi kuin hoitajilla. 

Läheltä liippaa esimerkiksi laboratoriohoitajat vai mitä bioanalyytikkoja nykyään lienevätkään. Joutuvat lähikontaktiin sairaiden potilaiden kanssa näytteitä ottaessaan ja palkka on paljon pienempi kuin sairaanhoitajilla. Muilla aloilla tilanne on ihan sama. Palkka huomattavasti pienempi, vaikka työ on raskasta, vaativaa ja jopa vaarallista joka ikinen päivä ilman pandemiaakin.

Palkkka on laboratoriohoitajalla pääsääntöisesti sama kuin sairaanhoitajalla. 

Vierailija
332/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salminen on vielä nuori, eikä ole ehtinyt vielä olla kauan työssään. Kyllä hänen palkkansa tuosta vuosien mittaan nousee. 2500 euroa ja unohti mainita vuorolisät. Minä olen vasta viime vuosina yltänyt tuohon palkkaan ja vähän ylikin (olen sosionomi YAMK). Nykyisin olen ihan päivätyössä ja ilman ylitöitä käteen jää alle 2000e. Suosikin ylitöitä ainakin kerran kuussa.

Ymmärrän silti että sairaanhoidossa tulisi olla työnkuvasta riippuen erilaisia lisiä. Tehohoitovuorosta pitäisi saada lisää, mutta jättikö Salminen kertomatta jotain?

Itse asiassa ne palkat ei hirveästi nouse, ikälusät suurelta osin poistettiin. Keikkaa tekevät saavat enemmän kuin ne jotka ovat olleet 5-15 vuotta. Tämä on mielestäni väärin.

Vierailija
333/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja = suorittavan tason työntekijä lyhyehköllä koulutuksella. Sitten kun kerrankin ihan oikeasti töissä saattaa tulla hieman kiire, koko kansakunnan pitäisi langeta polvilleen ko. ammattikunnan edessä ja palkan raketoida taivaisiin. Ja huom.: saattaa tulla kiire. Eiköhän toistaiseksi useimmilla juoruilu kahvihuoneessa ja lääkäreiden, potilaiden, kollegoiden ja ties kenen haukkuminen jatku ihan entiseen malliin.

Koulutus 3,5-4,5 vuotta yo-tutkinnon jälkeen. Voi sen tietysti mieltää lyhyehköksikin. Riippuu mihin vertaa.

Tuohan on ihan linjassaan jos palkkaa ja koulutuksen pituutta vertaillaan. Maisterit tienaa noin 1000 e enemmän, mikä selittyy 1,5 vuotta pidemmillä opinnoilla, jos kummassakin lasketaan tavoiteaikataulun mukaan. 2500e/3,5 =~700e. 700e x 1,5 = ~1000e.

Vierailija
334/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saatana....

Vertaa kahta tapausta: A) saat verovaroillasi 1000 euron arvosta hoitoa B) ostat yksityiseltä 1000 euron arvosta samanlaista hoitoa. Oletko sitä mieltä että olet tapauksessa A menettänyt 1000 euroa etkä saanut mitään tilalle?

Vierailija
335/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä ei kuulu työasuun, etenkään kun ollaan suojavarustuksissa.

Kuvaajan suojalasit on aseteltu huolimattomasti eivätkä suojaa täysin kasvoja.

Hanskat puuttuu.

336/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ja sairaanhoitajat ovat ahkerimpia alan vaihdolla uhkaajia, mutta tilastojen mukaan he kuitenkin vaihtavat alaa erittäin harvoin.

Oettajalle voi olla kova pudotus, kun pitkät lomat loppuvat. Kiinnostus muihin duuneihin haihtuu, kun rupeaa miettimään lomia.

Sairaanhoitajilla taas lienee usein halu tehdä ihmisläheistä työtä, eikä samaa palkkaa saa muusta ihmisläheisestä työstä.

Ja mitä tulee palkkoihin, niitä tarkastellessa pitäisi huomioida aina todellinen palkka kaikkine lisineen.

Vierailija
337/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanskat puuttuu.

”Joo, mutta kun en mä voikaan osata mun työtä kun se on niiiiiiiiin vaativaa ja vaikeaa, ja vaikka koulutus on niiiiiiin kaaaaauhean pitkä, niin ei neljässä vuodessa sentään vielä opi pukeutumaan”.

PS. 10 000 €/kk palkkaa nyt heti vai paljoks niitä nollia tohon ziljoonaan tuli OMG emmätiä.

Vierailija
338/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanskat puuttuu.

Iida Salminen saa vielä potkut. Luulenpa että asiaa käsitellään HUS:ssa.

Vierailija
339/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää eniten se, että hoitajat ovat ikään kuin ainut ryhmä, jonka työ on vaativaa ja vaarallista. On meitä muitakin! Eikä palkka ole sen suurempi kuin hoitajilla. 

Läheltä liippaa esimerkiksi laboratoriohoitajat vai mitä bioanalyytikkoja nykyään lienevätkään. Joutuvat lähikontaktiin sairaiden potilaiden kanssa näytteitä ottaessaan ja palkka on paljon pienempi kuin sairaanhoitajilla. Muilla aloilla tilanne on ihan sama. Palkka huomattavasti pienempi, vaikka työ on raskasta, vaativaa ja jopa vaarallista joka ikinen päivä ilman pandemiaakin.

Palkkka on laboratoriohoitajalla pääsääntöisesti sama kuin sairaanhoitajalla. 

Ilman lisiä. Illat, yöt, viikonloput ja ylityöt tuo merkittävän summan siihen peruspalkkaan.

Vierailija
340/408 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

JunttiPolo kirjoitti:

Opettajat ja sairaanhoitajat ovat ahkerimpia alan vaihdolla uhkaajia, mutta tilastojen mukaan he kuitenkin vaihtavat alaa erittäin harvoin.

Oettajalle voi olla kova pudotus, kun pitkät lomat loppuvat. Kiinnostus muihin duuneihin haihtuu, kun rupeaa miettimään lomia.

Sairaanhoitajilla taas lienee usein halu tehdä ihmisläheistä työtä, eikä samaa palkkaa saa muusta ihmisläheisestä työstä.

Ja mitä tulee palkkoihin, niitä tarkastellessa pitäisi huomioida aina todellinen palkka kaikkine lisineen.

Totta