Kun sanotte että maito on ihmiselle turhaa, niin ettekö käytä jogurttiakaan?
Onko jogurttikin turhaa ihmisille? Ette tee jogurttikastiketta, kermaviilikastiketta jne?
MItä te laitatte smoothieen.
Kommentit (132)
Mä en edes ikinä juo mitään smoothieita! Enkä varmasti oo ainut.
En käytä lainkaan maitoa. En tarvitse sitä. Ainoastana joskus herkutellessa tulee syötyä tyyliin juustoa tai jäätelöä, mutta ei se muuten ole käytössä.
Itse käytän smoothieissa yleisemmin joko manteli-, kaura- tai soijamaitoa + vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän vaihtelevasti maitopohjaisia hapanmaitotuotteita tai soija- tai kaurapohjaisia. Myös jotain kookosmaitoon tehtyä jugua olen nähnyt kaupassa. Mitään pakotetta kellään ei ole maitotuotteita syödä, ihminen ei tarvitse maitoa mihinkään.
Soijat ja kaurat ei liity mitenkään maitoon, eikä ne ole hapanmaitotuotteita.
Perehdypä hieman ruoan hapatukseen ja sen terveysvaikutuksiin. Esimerkiksi hapankaali ei sisällä maitoa, silti se sisältää paljon terveydelle hyödyllisiä bakteereita. Hapattaa voi melkein mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän vaihtelevasti maitopohjaisia hapanmaitotuotteita tai soija- tai kaurapohjaisia. Myös jotain kookosmaitoon tehtyä jugua olen nähnyt kaupassa. Mitään pakotetta kellään ei ole maitotuotteita syödä, ihminen ei tarvitse maitoa mihinkään.
Mistä kalsiumin keräät?
Vieläkö joku luulee että maito on ainoa kalsiumin lähde. Sitä saa hyvin kasviksista ja imeytyy paremmin kuin maidosta.
Kalsiumin imeytymistä haittaavat fytiini- ja oksaalihappo. Fytiinihappoa on erityisesti viljoissa ja oksaalihappoa kasviksissa. Millä perusteella väität, että kalsium imeytyy muka kasviksista paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syöt soijapohjaisia tuotteita? Ihminen ei tarvitse soijaa mihinkään.
Mielummin joku kasvi kuin toiselle nisäkkäälle tarkoitettu maito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauramaitoa kahvijuomiin ja kaurakermaviilistä kylmiä kastikkeita. Smoothiet ilman maitotuotteita.
Mitä laitat smoothieen?
Vaikkaavokadoa, omenaa, pinaattia. Tai marjoja, banaania jne. Google on pullollaan ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perehdypä hieman ruoan hapatukseen ja sen terveysvaikutuksiin. Esimerkiksi hapankaali ei sisällä maitoa, silti se sisältää paljon terveydelle hyödyllisiä bakteereita. Hapattaa voi melkein mitä vaan.
Mitä sitten? Soijasta ja kaurasta ei siltikään saa tehtyä hapanmaitotuotteita.
No ehkä silläkin väitteellä on tarkoitettu sitä ettei se maito ole mikään ehdoton pakko saada. Suomessa on käsitys että juuri maitoa pitäisi niin hirveästi juoda muuten tasoa kuolee.
Itse en maitoa juo koskaan sellaisenaan, en pidä siitä enkä tarvitse sitä elääkseni. Se ei tarkoita ettenkö käyttäisi maitoa leivontaan tai söisi maitotuotteita ja taitaa suurin osa tehdä näin. Vegaanit ja allergiset toki erikseen jotka eivät käytä lainkaan.
Teen smoothieni yleensä kauramaitoon, jugurteista käytän useimmiten soijaan tehtyjä. Välillä syön lehmänmaitoon tehtyä juustoa tai jäätelöä. Ainut maitotuote jota käytän suunnilleen päivittäin on voimariini. En myöskään syö lainkaan lihaa, en tarvitse. D-vitamiinin otan purkista niinkuin jokaisen suomalaisen pitäisikin tehdä. B-12 oli verikokeissa hyvä, en tarvitse lisää, saan jo nyt ravinnosta tarpeeksi. Ferritiini on huono, käytän säännöllisesti rautamehua. Mutta raudan imeytymisen kannalta noita maitotuotteita kannattaisi välttää, sillä häiritsevät raudan imeytymistä.
Teen smoothieni yleensä kauramaitoon, jugurteista käytän useimmiten soijaan tehtyjä. Välillä syön lehmänmaitoon tehtyä juustoa tai jäätelöä. Ainut maitotuote jota käytän suunnilleen päivittäin on voimariini. En myöskään syö lainkaan lihaa, en tarvitse. D-vitamiinin otan purkista niinkuin jokaisen suomalaisen pitäisikin tehdä. B-12 oli verikokeissa hyvä, en tarvitse lisää, saan jo nyt ravinnosta tarpeeksi. Ferritiini on huono, käytän säännöllisesti rautamehua. Mutta raudan imeytymisen kannalta noita maitotuotteita kannattaisi välttää, sillä häiritsevät raudan imeytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syöt soijapohjaisia tuotteita? Ihminen ei tarvitse soijaa mihinkään.
Mielummin joku kasvi kuin toiselle nisäkkäälle tarkoitettu maito.
Mieluummin joku maito kuin toiselle nisäkkäälle tarkoitettu kasvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti että ne samat hyötyvaikutukset saa muualtakin kuin lehmänmaitoon tehdyistä tuotteista.
Minä juon litran päivässä maitoo, koska se on hyvää ja käy kaikkien ruokalajien kanssa ruokajuomaksi.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä silläkin väitteellä on tarkoitettu sitä ettei se maito ole mikään ehdoton pakko saada. Suomessa on käsitys että juuri maitoa pitäisi niin hirveästi juoda muuten tasoa kuolee.
Itse en maitoa juo koskaan sellaisenaan, en pidä siitä enkä tarvitse sitä elääkseni. Se ei tarkoita ettenkö käyttäisi maitoa leivontaan tai söisi maitotuotteita ja taitaa suurin osa tehdä näin. Vegaanit ja allergiset toki erikseen jotka eivät käytä lainkaan.
Suomessa on lähes maailman eniten osteoporoosia ja täällä sitä maitoa myös käytetään kansainvälisesti vertailtuna erittäin paljon. Miksei kaikki japanilaiset kärsi osteoporoosista kun he eivät juo maitoa? Sitä on hyvä miettiä.
Olen yli 30 vuotta ollut juomatta maitoa( 8- vuotiaasta) mutta kyllä teen mielelläni kastikkeita, smoothieita jne. turkkilaisesta jugurtista.
Myös fruitiet ovat herkullisia niihin voi laittaa proteiiniksi vaikka pähkinöitä.
Todella harvoin tulee käytettyä jugurttia ja kermaviilikastiketta, en edes muista niiden olemassaoloa niin ei tule ostettua kaupasta. En tiedä mikä on smoothie, ilmeisesti jotain johon tulee jugurttia ja jotain vihreää mössöä? Hyviä juustoja tulee kyllä syötyä, niin että siinä mielessä käytän kyllä maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Raudan imeytymisen kannalta kannattaisi välttää myös viljoja. Niiden sisältämä fytiinihappo haittaa raudan imeytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan soija- ja kaurajogurtteja olemassa. Olet oikeassa että ne ei ole sananmukaisesti hapanmaitotuotteita mutta samantapaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudan imeytymisen kannalta kannattaisi välttää myös viljoja. Niiden sisältämä fytiinihappo haittaa raudan imeytymistä.
Otan rautalisäni vain jonkun hedelmän kanssa, esim syön appelsiinin. Ja siitä pari tuntia taukoa muuhun syömiseen.
LOL