Miten älykkäät ihmiset sietää tyhmiä ja yksinkertaisia?
Mitä yhteistä puhuttavaa voisi olla? Mielenkiinnon kohteet kun on älykkäällä ja tyhmällä/yksinkertaisella totaalisen erilaiset. Ja älyllä en tarkoita sosiaalista älyä, vaan enemmänkin loogis-matemaattista älyä.
Itse en vain kestä tyhmiä ja yksinkertaisia. Joko puhutaan jostain muista ihmisistä tai vastaavista.
Ja itseäni kun ei muut ihmiset kiinnosta vähääkään.
Kommentit (265)
Eihän ihminen voi todellisuudessa keskustella muiden kanssa.
Se mitä näemme on vain me itse.
Sinä luot minut käsiteltäväksi palaksi.
Tuota, ihan pikkuvinkki oikeasti älykäs ihminen ei täällä käy kyselemässä tyhmyyksiä :D
Vierailija kirjoitti:
Hakeudun samanhenkisten ihmisten seuraan. Yliopistolla tunsin olevani samalla tasolla muiden kanssa. Valmistumisen jälkeen hakeuduin työpaikkaan, jossa kaikki ovat vähintään maistereita. Opiskeluaikoina tein osa-aikaista työtä myyjänä, mutta en löytänyt yhteistä säveltä työkavereiden kanssa.
Pistää miettimään, olenko sitten itse ollenkaan älykäs. Siitä huolimatta, että esim. matematiikka on aina ollut minulle todella helppoa (koulutukseltani olen maisteri, pääaine tietojenkäsittely, ja mitä matemaattisempi kurssi, sitä parempi arvosana).
Viihdyn paremmin myyjien kuin maisterien seurassa, noin keskimäärin. Tietysti se on ihmisestä kiinni myös, mutta en todellakaan ole kokenut niin, että mitä koulutetumpi ihminen, sitä fiksummat jutut.
Vierailija kirjoitti:
Eihän älykkäät yleensä siedäkään yksinkertaisia. Älykäs yleensä nöyryyttää yksinkertaista ja tuhoaa tämän.
Miksi kukaan oikeasti älykäs saisi hupia tuollaisesta? Maailma on täynnä mielenkiintoisempia asioita, joille omistautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on nyt selkeästi mennyt sekaisin toiminta ja ominaisuus. Et siis olekkaan niin älykkö kuin kuvittelet. Minunkin tekisi mieli lyödä sinua, koska olet ärsyttävän itseriittoinen, mutta en etsi sinua käsiini ja lyö, koska en ole pelkästään ominaisuuteni vaan ajatteleva yksilö, joka ei hyötyisi kuin hetkellisesti tyydyttäessään tuon hetkellisen eläimellisen vaiston.
Juuri tälläistä viestiä odottelin jo eilen.
Olen eräänlainen peili sinulle. Esiinnyt älykkäänä ja todistat kaikille viestissäsi sen pöyhkeyden mitä älykkyys parhaimmillaan voi ilmetä ihmisessä.
Olen hyvin tyytyväinen ulosantiisi.
Etenkin nautin tuosta missä haaveilet lyömisestä.
Kirjoitetaan tällaista, ei tälläistä. Ulkoilu voisi tehdä sinulle hyvää.
Tuota, teidän "tyhmyytenne" paljastaa se että te puhutte älykkäistä ja tyhmistä ihmisistä. Kun on oikeasti "älykäs" nuo eivät enään kuvasta mitään.
arguementaatio väittely, kilpailu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
anima and animus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottomus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mietitään kiinalaista yliopistonuorukaista panssarivaunun edessä vastustamassa todellista älykkyyttä eli voimaa, niin kuva ja kuvaus on hyvin romantisoitu käsitys älykkyydestä. Sellainen käsitys että älykkyys on aseetonta ja älykkyys on pasifismia.
Ei ole.
Ei ole koskaan ollut ja ei sovi siihen historialliseen kontekstiin mistä nykyinen akateeminen maailma on saanut perintönsä.
Todellisuudessahan kukaan älykäs ei menisi panssarivaunun eteen seisomaan, vaan tulisi vastaan toisella panssarivaunulla tai hävittäjällä.
Tästä on kyse kun maailmassa keskustellaan älykkyydestä.
Jos älykkyys olisi pelkkää sotilaallista ja teknologista voimaa, Iso-Britannia ei olisi koskaan joutunut luopumaan Intiasta, USA ei olisi koskaan hävinnyt sotaa Vietnamissa eikä Neuvostoliitto Afganistanissa.
Et taida tuntea epäsymmetrisen sodankäynnin ideaa. Niillä keinoilla taistellaan mitä on käytettävissä, ja jos kiinalaisella opiskelijalla on vain oma henkinen vahvuutensa, sitä hän käyttää.
Intia vapautettiin passiivisella vastarinnalla, ei siinä tarvittu sotilaallisesti brittiarmeijan tasoisia joukkoja. Voimaa on varsinkin henkinen voima.
Hmm
Olet nyt vähän tyhmä.
Läppäsen sinua päähän behaviorismin merkiksi.
Keskityt nyt sormeen joka osoitaa kuuta.
Mitä varten aseet on ja minkä luonteisia aseet ovat?
Ymmärrätkö nyt millainen luonne älykkyydellä on?
Sen ei tarvitse olla fyysisessä mielessä ase tai penetroituva esine.
Intiaa ei vapautettu intialaisten puolelta vaan se käytettiin loppuun ja sinne laitettiin voimakeinoin kieli ja kultuuri pesimään. Intia on hyvä esimerkki siitä miten Roomakin aikoinaan lypsi alusmaitaan.
Sinne jäi yrityksiä ja britannian siemen.
Odotan sinulta jatkossa syvällisempää ajattelua.
Älykkyyttä voi tarkastella siten että laittaa lapset jakamaan limua tai karamellejä keskenään.
Voidaan tarkastella sitä siten että älykkäin manipuloi muita ja ottaa aina itselleen enemmän kuin antaa muille, vaikka annettiin selvä ohjeistus jakaa tasa-arvoisesti goodiessit.
Muutama milli limua enemmän. Ei pienemmät huomaa.
Älykkyyteen sisältyy todella paljon pimeitä voimia.
Ajatteleppa uudelleen, jos kerran pidät itseäsi älykkäänä. Älykäs osaa ajatella pidemmälle kuin sen hetkiseen mielihaluun. Älykkäällä on todennäköisesti muitakin tarpeita kuin saada vain syödä mahdollisimman paljon. Saattaisi olla tarve vaikka ystävälle/liittolaiselle tai tarve saada koko jengi hitsautumaan yhteen jotain paljon vaativampaa ongelmaa silmällä pitäen. Minusta tuo ”kaikki mulle heti tänne nyt” -ajattelu on enemmänkin sitä mitä yksinkertaiset tekee. Oletko sinä niitä?
Hmm toistuvasti sinä katsot sormea joka osoittaa kuuta.
Ehkä läpsin sinua liikaa?
Yritä nyt miettiä miksi tuo porukka antaa hänen jakaa ne goodiessit alaisilleen?
Hän on selvästi jo penetroitunut näiden mieliin ja saanut otteen alamaisistaan.
Ei se näin mene, oikeasti älykäs osaa manipuloida mutta ei sitä tee ja jos tekee tekee valikoidusti, ei ahneuttaan, koska ymmärtää mikä on oikein mikä väärin. Manipuloija taas ei kykene tai halua nähdä, epäreiluutta, koska eläimellinen vaisto "minäkeskeisyys" vie. ( Tämä tuohon karkkivertaukseen ) empati ei ole yhtä kuin tyhmyys, jopa eläinkunta tämän osoittaa.
Eri
Äkykkäinhän on se joka huomaa manipuloijan aikeet ja jakaa karkit tasapuolisesti.
Kannattaisi jakaa luonnollisesti.
Kuten kaikki eliöt tekevät sen ilman romanttista virussuodatinta.
Eli koon mukaan. Lapselle vähemmän ja isolle lapselle enemmän.
Yleensä iso lapsi ottaakin enemmän ;) Senkin peijakkaat.
Älykkyyteen sisältyy paljon sellaista mitä romanttinen ihmismieli suodattaa.
Älykkyyttä ei voi hallita se on osa kehoa kuten mielikin on.
Älykäs ihminen on ennakoitavissa oleva robotti.
Hän kulkee loogisia polkuja pitkin kohti ansaansa, koska luottaa liikaa matemaattiseen logiikkaan.
Siksi esimerkiksi pelkkiin punaisiin farkkuhaalareihin pukeutunut potkunyrkkeilijä voi helposti päihittää älykkään ihmisen.
Vielä mitä. Miksi ihmeessä kukaan älykäs ihminen lähtisi edes tappelemaan jonkun potkunyrkkeilijän kanssa. Etkä sinä edes punaisine potkuhaalareinesi pysty päihittämään minua. Jos käyt päälle, järjestän poliisit paikalle, sinut viedän putkaan ja saat syytteen pahoinpitelyn yrityksestä. Ja eniten hankaluuksia vain itsellesi.
Uhoamisellasi ei ole mitään tekemistä sen enempää älykkyyden kuin yhteiskunnassa menestymisenkään kanssa. Jonkun aikaa voi röyhkeä linjasi mennä läpi, mutta katto tulee tuolla tiellä aika pian vastaan. Eikä siinä tarvita edes toista kovempaa nyrkkeilijää. Se, että leviää tieto, millainen väkivaltainen mulukku olet, riittää.
Juuri tuo hyökkäävyys on älykkyydelle ominaista. Ja että haluat kaikesta huolimatta toteuttaa samaa mitä tuo haalarihemmo. Voittaa hänet ja kilpailla älykkyydessä vapaasti keinoja kaihtamatta.
Lopulta älykkyyshän on sitä että on hengissä ja selviää elossa.
Olet tuonut hyvin julki älykkyyden perimmäisen luonteen.
Se ei ole kohteliasta tai sivistynyttä.
Väitöstilaisuus sellaisena on juuri samaa. Puettu vain kauniisiin vaatteisiin.
Kilpailussa toinen päihitetään ja nujerretaan.
Työkaluna on älykkyys.
Pitää muistaa että älykkyys on ajattelua ja ajattelu on kuin hengittäminen. Se toimii automaattisesti ilman ohjailua ja käskytystä.
Älä höpsi. Sinä täällä uhoat aggressioissasi. Muut ovat aivan rauhallisia, kohteliaita ja sivistyneitä. Eikä heillä ole mitään tarvetta viedä tätä keskustelua mihinkään nujertamiseen. Kiinnostuneena odotan, löytyisikö sinulta edes yksi älykäs ajatus. Tähän mennessä olet vain toistellut voimafantasioitasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on nyt selkeästi mennyt sekaisin toiminta ja ominaisuus. Et siis olekkaan niin älykkö kuin kuvittelet. Minunkin tekisi mieli lyödä sinua, koska olet ärsyttävän itseriittoinen, mutta en etsi sinua käsiini ja lyö, koska en ole pelkästään ominaisuuteni vaan ajatteleva yksilö, joka ei hyötyisi kuin hetkellisesti tyydyttäessään tuon hetkellisen eläimellisen vaiston.
Olen eräänlainen peili sinulle. Esiinnyt älykkäänä ja todistat kaikille viestissäsi sen pöyhkeyden mitä älykkyys parhaimmillaan voi ilmetä ihmisessä.
Et kyllä ole, kuvittelet kyllä olevasi.
Esiintyä vai olla, esiintyykö jos on, onko jos esiintyy, kas siinä pulma ja pähkinä sinulle purtavaksi älykkö.
Odotit eilen, kuvitteletko keskustelevasi täällä yhden kanssa.
Keskustelen aina itseni(sinun minun meidän) kanssa.
Me olemme samaa eliölajia, vaikka kuinka tuntisit suojakuomusi kautta ykseyttä suojafiltteriisi, joka kuvittelet olevasi. Olet ehkä saanut nimenkin ja pidät itseäsi itsenäsi. Tämä mekanismi saa sinut hyökkäämään ja tekemään muista selvän kilpailussa jossa älykkyys on työkalu ja automaattinen mekaniikka. Se on osoitus älykkyydestä.
Tärkeintä on huomioida se että haluat epätoivoisesti tuhota minut ja oikeutat toimesi siihen kuvittelemalla minut älykkäämmäksi. Tykkäät myös osoittaa kuvittelemalle yleisölle minun olevan vähemmän älykäs sinua. Se on oikein ja et voi mitään itsellesi kun olet niin älykäs ja parempi.
Siten oikeutat kilpailun itsellesi ja edustat älykkyyttä juuri sellaisena kuin alussa kerroin sen olevan.
Tai sinähän sen tänne kerroit ja näytit ennustuksen toteutuneen.
Tämä on vain tälläinen väittelytilaisuus jossa sinä ihminen voitit, koska olet parempi minua ja tunnet sen sisälläsi.
Olet hyvin älykäs ihminen.
Sinä olet aika yksioikoinen opportunisti, ja sellaisena tylsää seuraa. Uhoat ja alistat heikompiasi, mutta alat mielistellä niitä, joille et pärjää. Hyvin vähän arvostettava tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä ole, kuvittelet kyllä olevasi.
Esiintyä vai olla, esiintyykö jos on, onko jos esiintyy, kas siinä pulma ja pähkinä sinulle purtavaksi älykkö.
Odotit eilen, kuvitteletko keskustelevasi täällä yhden kanssa.
Me olemme samaa eliölajia, vaikka kuinka tuntisit suojakuomusi kautta ykseyttä suojafiltteriisi, joka kuvittelet olevasi. Olet ehkä saanut nimenkin ja pidät itseäsi itsenäsi. Tämä mekanismi saa sinut hyökkäämään ja tekemään muista selvän kilpailussa jossa älykkyys on työkalu ja automaattinen mekaniikka. Se on osoitus älykkyydestä.
Tärkeintä on huomioida se että haluat epätoivoisesti tuhota minut ja oikeutat toimesi siihen kuvittelemalla minut älykkäämmäksi. Tykkäät myös osoittaa kuvittelemalle yleisölle minun olevan vähemmän älykäs sinua. Se on oikein ja et voi mitään itsellesi kun olet niin älykäs ja parempi.
Siten oikeutat kilpailun itsellesi ja edustat älykkyyttä juuri sellaisena kuin alussa kerroin sen olevan.
Tämä on vain tälläinen väittelytilaisuus jossa sinä ihminen voitit, koska olet parempi minua ja tunnet sen sisälläsi.
Sinä olet aika yksioikoinen opportunisti, ja sellaisena tylsää seuraa. Uhoat ja alistat heikompiasi, mutta alat mielistellä niitä, joille et pärjää. Hyvin vähän arvostettava tyyppi.
Kyllä ja olen luomuksesi.
Kuten jo tuossa totesin että sinä luot minut. Tykkäät kilpailusta ja hyökätä.
Todistan taas vain sitä että älykkyys on ahneutta ja väkivaltaisuutta. Osa ihmislajia.
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltaisuus on olennainen osa lajinomaista käytöstä.
Tämä on valitettava totuus.
Tärkeitä ominaisuuksia lajille selviytymisen kannalta.
Myös se suojakuori, jossa eliö kuvittelee olevansa erillinen osa maailmaa ja omaa lajiaan.
Sellainen jossa hän kuvittleee keskustelevansa muiden kanssa, vaikka todellisuudessa riitelee vain itsensä kanssa. Rakennettujen kuvitteellisten harhojen parissa.
Olisimme voineet käydä tämän tekstiseikkailun tyhjälle paperille. Uskomus toisen erinomaisuudesta antaa erityisen annoksen dopamiinipiikkiä. Mahdollisuus todistaa älykkyyden olevan osa itseyttä, eikä vain sellainen mitätön asia fyysiset ominaisuudet ovat.
Siksi revittelet minua ja haluat tuhota minut. Koet minut töhrynä paperillasi. Kiihotut siitä ja voitat minut, koska loit minut. Olen omaisuuttasi.
Kun olet tuhonnut minut, jäljelle jää sinut. Sinä olet sinä ja minua ei enää ole. Voitit minut älykkyydessä, koska annat itsellesi enemmän kapasiteettia kuin luodullesi harhalle minuudesta.
Ensin luot minut ja sitten tuhoat minut.
Kuitenkin olen sinä ja sinä olet minä.
Vierailija kirjoitti:
Älä höpsi. Sinä täällä uhoat aggressioissasi. Muut ovat aivan rauhallisia, kohteliaita ja sivistyneitä. Eikä heillä ole mitään tarvetta viedä tätä keskustelua mihinkään nujertamiseen. Kiinnostuneena odotan, löytyisikö sinulta edes yksi älykäs ajatus. Tähän mennessä olet vain toistellut voimafantasioitasi.
Tuo on nyt tulkintasi minusta.
Tummensin sinulle yhden hienon kohdan tekstistä jossa esiintyy nokkimajärjestys ja alistus.
Annat kohteliaasti minulle tilaa olla ja rauhallisessa sivistyneisyydessäsi et tuhoa minua.
Olet jo kuitenkin asetellut minut tiettyyn järjestykseen ja olet luonut minut.
Älykkyyteen liittyy pöyhkeyttä ja ylpeyttä.
Samassa mitätöit minut jonka rakensit itsesi kautta.
Teet sen automaationa. Rakastat minua alemmassa arvossa.
Vierailija kirjoitti:
Joku misantrooppi toteaisi että tyypillinen ihminen.
Mutta mikäs sinä oikein sitten olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tummensin sinulle yhden hienon kohdan tekstistä jossa esiintyy nokkimajärjestys ja alistus.
Annat kohteliaasti minulle tilaa olla ja rauhallisessa sivistyneisyydessäsi et tuhoa minua.
Rakensin sinusta kuvan tekstiesi perusteella, enkä todellakaan rakasta sitä kuvaa. Piirteesi muistuttavat niitä ominaisuuksia, mistä en pidä sen enempää muissa ihmisissä kuin itsessänikään. Et edusta sen enempää älykkyyttä kuin mitään positiivisempiakaan ominaisuuksia.
Sinnikäs jankkaaja ja hyvin huono oppimaan. Väkivaltafantasioitaan elättelevä uhoaja. Joo ei.
Kun muut antavat henkilön ymmärtää tämän olevan heitä älyllisesti korkeammalla tasolla, henkilön saa vahvistuksen epäilylleen olla erityinen ja muita parempi äidin mussukka.
Aluksi tulee vahvistus, mutta lopulta asia tympäisee, koska muuthan ovat olemassa vain hänen tahdostaan. Ei hänen tarvitse sietää älykkäänä tyhmiä ja yksinkertaisia.
Voi hyvin elää ilmankin.
Henkilöitymä asettaa itsensä korkeampaan arvoon suhteessa muihin nähden.
Tämä ilmiö näkyy kriisitilanteissa, jossa eliö pelastaa itsensä vaikka uppoavasta laivasta.
Älykkäästi perimä selviytyy tulevaisuuteen.
Tilanteessa vain älykkäin selviää.
Olet erityinen lumihiutale kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku misantrooppi toteaisi että tyypillinen ihminen.
Mutta mikäs sinä oikein sitten olet?
Sen kuvan jokainen luo minusta kirjoitus- ja keskustelutapani perusteella. En ala määrittelemään itseäni, se on ympäristöni tehtävä.
Ketjussa jankkaava taistelun ylistäjä muuten esitti ensimmäisen vähän kiinnostavan ajatuksen. Sen, että itse kukin täällä on toisten päässä oleva, ja näiden luoma kuva. Sitä tuossa alussa lainasinkin.
Omakuva se voi olla siinä mielessä, että voit nähdä ainoastaan ne asiat jotka tunnistat, ja jotka ehkä ovat omia ominaisuuksiasi. Mutta sillä perusteella ei kyllä voi kääntää mustaa valkoiseksi, niin kuin hän yrittää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakensin sinusta kuvan tekstiesi perusteella, enkä todellakaan rakasta sitä kuvaa. Piirteesi muistuttavat niitä ominaisuuksia, mistä en pidä sen enempää muissa ihmisissä kuin itsessänikään. Et edusta sen enempää älykkyyttä kuin mitään positiivisempiakaan ominaisuuksia.
Sinnikäs jankkaaja ja hyvin huono oppimaan. Väkivaltafantasioitaan elättelevä uhoaja. Joo ei.
Minua koulukiusattiin koko peruskoulun ajan, koska olin niin tyhmä ja vatari.
Saan tyydytystä todistuksesta jonka annoit minulle. Vahvistusta olemassaololleni.
Saan vahvistusta siitä että olen läski tyhmyri ja inhottava pahuus, joka ansaitseekin häpäisyn.
Aina kun petän muiden luottamuksen ja muut pettyvät minuun. Saan olemassaololleni täyttymystä ja paikan olla vihattu. Rakastan vihatuksi tulemista.
Toivottavasti tuntemasi viha oli puhdasta vihaa ja tunsit edes pientä ylemmyyttä minua kohtaan.
Annan tässä vielä mahdollisuuden nälviä minua. Voit kertoa seuraavassa viestissä (jos olet älykäs) että en merkinnyt sinulle yhtään mitään ja et edes usko että olen olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sillä perusteella ei kyllä voi kääntää mustaa valkoiseksi, niin kuin hän yrittää tehdä.
No siihen sinulla tuskin on arvovaltaa tuoda viimeistä sanaasi.
Kuvitteletko oikeasti että sinun arvovaltasi on niin suurta että voit laukoa jotain tuollaisia totuuksia tänne älykkäiden ihmisten laariin?
Vierailija kirjoitti:
Kun muut antavat henkilön ymmärtää tämän olevan heitä älyllisesti korkeammalla tasolla, henkilön saa vahvistuksen epäilylleen olla erityinen ja muita parempi äidin mussukka.
Aluksi tulee vahvistus, mutta lopulta asia tympäisee, koska muuthan ovat olemassa vain hänen tahdostaan. Ei hänen tarvitse sietää älykkäänä tyhmiä ja yksinkertaisia.
Voi hyvin elää ilmankin.
Henkilöitymä asettaa itsensä korkeampaan arvoon suhteessa muihin nähden.
Tämä ilmiö näkyy kriisitilanteissa, jossa eliö pelastaa itsensä vaikka uppoavasta laivasta.
Älykkäästi perimä selviytyy tulevaisuuteen.
Tilanteessa vain älykkäin selviää.
Älykkyys johtaa aina kilpailutilanteeseen ja arvoasteikkoon.
Mm. Yliopistomaailma on hyvin hierarkinen laitos kuten armeijakin on.
Vierailija kirjoitti:
Ei tyhmyys ole niin paha asia. Ilkeys on.
Senpä vuoksi älykkäät ovat usein ilkeitä.
Älykkyys ei ole sama asia kuin viisaus