Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravinnon omavarainen hankinta, kesä 2020

Vierailija
05.04.2020 |

Hallitus kertoi, että ruoka kyllä korona-aikana riittää. Just. Joten on aika alkaa miettiä kasvisten idätyksen ohjeita, villiyrttien käyttöä, ynnä muuta strategiaa, joista saada suomalaisiin koteihin omavaraista ravintoa.

Tässä ketjussa voimme jakaa vinkkejä toistemme kanssa.

Itse kysyisin ensin, mitä laitatte nyt itämään? Ja kuinka nokkosta kannattaa kuivattaa?

Kommentit (266)

Vierailija
261/266 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parvekkeettomalle kerrostaloasukille ei jää oikein muuta vaihtoehtoa kuin yrtit ikkunalaudalla ja marjojen ja sienien kerääminen metsästä. Jos löytyy parveke, siellä voi kasvattaa esim. perunaa muoviämpäreissä. Ja porkkana ja herne kasvaa aika hyvin, samoin kesäkurpitsa. Tai jos löytää jostain kirppikseltä vaikka vauvan muoviammeen, saa isomman sadon. Multaa tietysti pitää ostaa. 

No mihinkäs ne viljelypalstat on kaupungeista hävinnyt? Ainakin maahanmuut taustaisia näkyi viime vuonna kovasti viljelemässä.

Vierailija
262/266 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkaisin ketjua ihan huvikseni. Ällistyin. Miten jotakuta voi ärsyttää toisen ihmisen viljelyharrastus - niin paljon, että tulee trollaamaan jotain av:ta???

Tulee kyllä tosi syrjäytynyt ja iloton vaikutelma tyypistä, joka vihaa jotakin itua jo niin paljon, että tulee tänne pätemään ravitsemuslaskelmillaan. Nauran sulle!

Minä olen kotoisin maaseudulta liha- ja maitotilojen alueelta. Silti meilläkin oli aivan tavanomaista laittaa valkosipulia ja alfalfaa itämään. Krassia, papuja... Lapset opetettiin kasvattamaan kalleimmat kasvikset itse, ryöppäämään nokkosta, marjastamaan, sienestämään. Minulla on kaupungissa asuessa ollut jos jotain palstaa ja ikkunalaatikkoa yrteille kesäisin. Amppelimansikat ihan joka vuosi. Luonnosta haen horsmanversot, nokkoset, kerkät, sienet, marjat. Ainoa minkä mausta en pidä on vuohenputki, mutta osaan erottaa sen muista putkista, etten saa myrkytystä, jos joskus pitää vuohenputkeakin kerätä.

Ja sinä trolli itket näitä toisten taitoja. Kansalaistaitoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/266 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parvekkeettomalle kerrostaloasukille ei jää oikein muuta vaihtoehtoa kuin yrtit ikkunalaudalla ja marjojen ja sienien kerääminen metsästä. Jos löytyy parveke, siellä voi kasvattaa esim. perunaa muoviämpäreissä. Ja porkkana ja herne kasvaa aika hyvin, samoin kesäkurpitsa. Tai jos löytää jostain kirppikseltä vaikka vauvan muoviammeen, saa isomman sadon. Multaa tietysti pitää ostaa. 

No mihinkäs ne viljelypalstat on kaupungeista hävinnyt? Ainakin maahanmuut taustaisia näkyi viime vuonna kovasti viljelemässä.

Ihmisistä on vaikea sanoa päällepäin, minkä "taustaisia" he ovat. Mutta se on kyllä ihan parasta, että palsta-alueilla on keskenään erilaisia viljelijöitä, eri kasveja, eri tapoja tehdä penkit, erilaisia reseptivinkkejä ja kaiken kaikkiaan monimuotoisuutta sille kasvustolle, koska se sitten lisää maan ja palsta-alueen ympäristönkin monimuotoisuutta. Kasveille ei ole hyväksi, että on aarikaupalla vain sitä samaa kesäkurpitsaa. Tosi hyvä asia on myös se, että viljelijöissä on tosi vanhoja ihmisiä, jotka on viljelleet aina, ja toisaalta lapsiperheitä, jotka ovat vasta harjoittelemassa viljelyä.

Vierailija
264/266 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä videolla pääsette alkuun jos mietitte mistä aloittaisi. :)

Vierailija
265/266 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maalla vain hirvenlihalla,  perunoilla ja  luonnonmarjoilla sekä kesäisin tuoreella kalalla on mainittavaa merkitystä. Muu on sitten pikemminkin laatua kuin määrää ja säästöä.

Sienet eivät kelpaa edes hyvin piilotettuina, juurekset, yrtit ym. menevät pikemminkin mausteena kuin varsinaisena ruokana. Vilja täällä ei edes kasva, mutta kesäkanat voisi olla ihan kivoja.

Vierailija
266/266 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lähtenyt itämään erilaiset salaatit, munakoiso, paprika, kesäkurpitsa, erilaiset tomaatit, ja monenlaista kukkasta esikasvatin myös. Ulkona on sitten erilaisia mansikoita, kirsikkaa, luumua, herukoita, saskatoonia, vadelmaa, karhunvadelmaa jne. Satolupaushan se ei ole mutta rakastan kasveja vaikka niistä ei satoa saisikaan. Säät näyttäisivät lupaavalta niin, että taimet voi viedä loppuviikosta ulos.