Ravinnon omavarainen hankinta, kesä 2020
Hallitus kertoi, että ruoka kyllä korona-aikana riittää. Just. Joten on aika alkaa miettiä kasvisten idätyksen ohjeita, villiyrttien käyttöä, ynnä muuta strategiaa, joista saada suomalaisiin koteihin omavaraista ravintoa.
Tässä ketjussa voimme jakaa vinkkejä toistemme kanssa.
Itse kysyisin ensin, mitä laitatte nyt itämään? Ja kuinka nokkosta kannattaa kuivattaa?
Kommentit (266)
Tuleekohan etelään marjoja lumettoman talven jälkeen. Otin muutaman mustikanvarvun maljakkoon ja niihin kyllä tuli paljon kukkia. Miksihän ne kukat ovat valkoisia, normaalisti vaaleanpunaisia metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan etelään marjoja lumettoman talven jälkeen. Otin muutaman mustikanvarvun maljakkoon ja niihin kyllä tuli paljon kukkia. Miksihän ne kukat ovat valkoisia, normaalisti vaaleanpunaisia metsässä.
Eivät saa tarpeeksi valoa ja ravinteita. Omenapuun kukilla sama, punakukkaisen omenapuun kukat ovat maljakossa haalean vaaleanpunaisia.
Vierailija kirjoitti:
Uusmaalainen kirjoitti:
https://www.taloon.com/productcard/media/images/sku/HRI171046/
Pääseekö tällaisella 4,6 neliön kasvihuoneella oman sadon makuun?
Mulla on tuollainen ja kun tilan käyttää hyvin, sinne saa mahtumaan ruukuissa ja laastipaljuissa 14-15 tomaatin taimea. Tomaatin juurille yrttejä. Haaveilen pykälää isommasta, mun eka kasvari oli vain 2,5 neliötä, eli todella pieni, sinne mahtui 4 kurkkua.
Ok, kiitos vastauksesta!
Mulla on ajatuksena noita tomaatteja, suippopaprikoita, ehkä kurkku, salaattia, yrttejä (ainakin ruohosipulia) ja jotain makeaa - ehkä joku mansikkajuttu (amppelissa?) ja ehkä viiniköynös.
Miltä kuulostaa - siis 4,6 neliön kasvihuoneeseen?
Tuo oli hyvä idea, että niitä yrttejä voi laittaa tomaattien juurille.
Perunaa meni jo maahan, tomaatin, chilin, paprikan, kurkun taimet kasvamassa. Porkkanaa, sipulia, valkosipulia, mansikkaa, yrttejä, salaatteja on tarkoitus kasvattaa. Kaikkea, mitä olen tottunut käyttämään ruoanlaitossa. Olen aika tuore kotitarveviljeliä, uusi paikka, minne joutuu tekemään perustustöitä. Omenapuita ja marjapensaita vähän jo istutettu.
Olen kyllä törkeän onnellinen tästä mahdollisuudesta, kaupunki jäi 10 kilometrin päähän, mutta tilalle tuli enemmän. Voipi olla että kaikki ei mene kuin strömsöössä, mutta virheistä oppii. Eikä tule aika pitkäksi ja kiloja on karissut, kun kottareita kärrää ja maata muokkaa :). Palkaksi vielä raitis ilma ja hyvät yöunet.
Pettuleipää jos ei muuta löydy. Puunjuurilla pärjää pitkälle.
marsut on etelä-amerikassa lihakarjaa. Ajattelin että muutaman marsun hankkii ja antaa niiden lisääntyä vapaasti niin ruokaa riittää.
Pupuja voisi myös hommata autotalliin.
Vierailija kirjoitti:
Minä kasvatan kasvihuoneessa chiliä, tomaattia ja kurkkua. Maahan laitan perunaa ja hernettä nyt ainakin, ja sipulia. Lavoissa on avomaankurkkua, lipstikkaa, raparperiä, minttua, ruohosipulia ja ilmasipulia. Sittten on vielä omenaa, kirsikkaa, päärynää, herukkaa, vadelmaa ja karviaista sekä kompostin päällä myskikurpitsaa.
Kesällä ainakin tulee syötyä oman maan tuotteita, ja kuivaan osan. Jonkun verran teen säilykkeitä, ehkä jotain pakkaseen. En vaan tykkää pakastetuista marjoista, kun maku muuttuu ja tulee lötköjä.
Marjojen maku säilyy paremmin kun pakastaa mahdollisimman nopeasti eli pakastin mahdollisimman kylmälle.
Minä olen myös kuivannut mustikoita, ovat hyviä esim puurossa ja myslissä tai sellaisenaan popsittuina.
Uusmaalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusmaalainen kirjoitti:
Mulla on tuollainen ja kun tilan käyttää hyvin, sinne saa mahtumaan ruukuissa ja laastipaljuissa 14-15 tomaatin taimea. Tomaatin juurille yrttejä. Haaveilen pykälää isommasta, mun eka kasvari oli vain 2,5 neliötä, eli todella pieni, sinne mahtui 4 kurkkua.
Ok, kiitos vastauksesta!
Mulla on ajatuksena noita tomaatteja, suippopaprikoita, ehkä kurkku, salaattia, yrttejä (ainakin ruohosipulia) ja jotain makeaa - ehkä joku mansikkajuttu (amppelissa?) ja ehkä viiniköynös.
Ei kannata ostaa kasvihuonetta heti alkuun. Osta/tee täksi kesäksi ensi alkuun lavakauluksia pari kappaletta. Laitat niihin hyvän mullan. Osta turvetta ja muokkaa perusmaahan ja näin kohopenkki. Kasvata salattia hernettä mangoldi, papua, ruusupapua porkkanaa jne.
Lainaa kirjastosta kirja Ruutuviljely, Mel Bartholomed (?) , tai sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Uusmaalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusmaalainen kirjoitti:
Ok, kiitos vastauksesta!
Ei kannata ostaa kasvihuonetta heti alkuun. Osta/tee täksi kesäksi ensi alkuun lavakauluksia pari kappaletta. Laitat niihin hyvän mullan. Osta turvetta ja muokkaa perusmaahan ja näin kohopenkki. Kasvata salattia hernettä mangoldi, papua, ruusupapua porkkanaa jne.
Lainaa kirjastosta kirja Ruutuviljely, Mel Bartholomed (?) , tai sinnepäin.
--lisäksi etä jos innostut niin tuo 4,6 neliön kasvari on ihan onnettoman pieni...
Uusmaalainen kirjoitti:
https://www.bauhaus.fi/kasvihuone-palram-hybrid-5-7-m-185-x-310-cm.html#
Tuossa sanotaan, että seinät on polykarbonaattia, mutta näyttää yhtä kirkkaalta kuin lasi. Onko kokemusta tai näköhavaintoja tällaisista?
Muoviset kasvihuoneet ovat OK.
Äidilläni on ollut vuosia sellainen.
Polykarbonaatti on hyvä iskunkestävä ikkunamateriaali, ei himmene niin nopeasti kuin esim akryyli.
Hyvinhän ne tomaatit tuntuvat kasvavan himmeällä kasvihuonemuovikalvollakin päällystetyissä kopeissa.
Assburger kirjoitti:
Uusmaalainen kirjoitti:
Tuossa sanotaan, että seinät on polykarbonaattia, mutta näyttää yhtä kirkkaalta kuin lasi. Onko kokemusta tai näköhavaintoja tällaisista?
Polykarbonaatti on hyvä iskunkestävä ikkunamateriaali, ei himmene niin nopeasti kuin esim akryyli.
Hyvinhän ne tomaatit tuntuvat kasvavan himmeällä kasvihuonemuovikalvollakin päällystetyissä kopeissa.
Meilläkin on 12 -nelilöinen polykarbonaattikasvari, ja hyvin toimii.
YouTubessa on Charles Dowdingin videoita helppohoitoiseen "no dig garden" puutarhaan. Yksinkertaisuudessaan maa peitetään altopahvilla, sen päälle multaa/kompostia ja kasvit siihen. Mulla on tällainen puutarha ja helpompaa ei oikeastaan ole. Mulla on kyllä lisäksi lavakauluksista tehtyjä kasvilavoja, koska saan niitä ilmaiseksi. Niissä mulla on syvyyttä tarvitsevia kasveja, kuten porkkana, palsternakka ja purjo.
Uusmaalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusmaalainen kirjoitti:
Ok, kiitos vastauksesta!
Ihan liikaa lajeja noin pieneen kasvariin. Tulee tiivis viidakko. Amppeleita tuonne on turha sovittaa. Itse sain tuon 14-15 tomaattia siten, että osa on runkotomaatteja, osa pensastomaatteja, osa kirsikkatomaatteja ja osan voi siirtää myös taivasalle säiden salliessa. Tukilangat niin, että niitä voi siirrellä ylätuessa sivuttain, voi tarvittaessa siirrellä ruukkuja ja paljuja sopivammille paikoille. Tänä vuonna laitan vähemmän taimia... tai sitten en, koska eilen koulin taimet ja niitä nyt viime vuoteen verrattuna tuplasti. Ehkä myyn osan tai yritän ulkokasvatusta..
Meillä on kyllä Valton ja Carmenin kanssa ihan omavaraista hankintaa ympäri vuojen.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Uusmaalainen kirjoitti:
Meilläkin on 12 -nelilöinen polykarbonaattikasvari, ja hyvin toimii.
Onko säilynyt siistin näköisenä, eli näyttääkö seinät aikalailla lasilta? Kuten mainoskuvissa?
Vierailija kirjoitti:
Uusmaalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusmaalainen kirjoitti:
Ok, kiitos vastauksesta!
Ihan liikaa lajeja noin pieneen kasvariin. Tulee tiivis viidakko. Amppeleita tuonne on turha sovittaa. Itse sain tuon 14-15 tomaattia siten, että osa on runkotomaatteja, osa pensastomaatteja, osa kirsikkatomaatteja ja osan voi siirtää myös taivasalle säiden salliessa. Tukilangat niin, että niitä voi siirrellä ylätuessa sivuttain, voi tarvittaessa siirrellä ruukkuja ja paljuja sopivammille paikoille. Tänä vuonna laitan vähemmän taimia... tai sitten en, koska eilen koulin taimet ja niitä nyt viime vuoteen verrattuna tuplasti. Ehkä myyn osan tai yritän ulkokasvatusta..
Ok. Luovun amppeleista sitten ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusmaalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusmaalainen kirjoitti:
Ok, kiitos vastauksesta!
Ok. Luovun amppeleista sitten ainakin.
Tai itse asiassa olen tyytyväinen, jos saan tomaatteja, salaattia ja jotain yrttejä. Ehkä sitä paprikaa kuitenkin kanssa.
Minulla kasvaa tänäkin vuonna ainakin: Porkkanaa, varsiparsakaalia, punajuurta, pottua, retiisiä, härkäpapua, erilaisia pinaatteja, kurkkua, erilaisia tomaatteja, kesäkurpitsaa, herneitä, salaatteja, yrttejä, mansikkaa, karviaisia, pensasmustikkaa, herukoita, päärynää, omppua ja auringonkukkaa. Uutena kokeilen vesimelonia ensimmäistä kertaa. Samoin olisi tarkoitus kanoja ottaa kunhan saan talvikelpoisen kanalan nikkaroitua, koska en varmasti pysty kanasia teurastamaan syksyllä.
Aikaa ja rahaahan kasvimaan hoito vie jos ihan kunnolla meinaa satoa saada niin että pelkästään sillä voisi muutaman kuukauden elää. Kivaa puuhaa se on jos onnistuu eikä esim. ötökät tai muut tuholaiset tuhoa satoa. Saattaapi lähteä myös lapasesta jos tilaa on, moni myös aloittaa liian monella lajikkeella. Idätystä/ituja en ole koskaan uskaltanut kokeilla kun kuullut että niihin helposti kehittyy jotain myrkkyä.
Kerrostalojen pihalla voi si aivan hyvin kasvattaa perunoita ja muita juureksia ja vihanneksia. Itse asun vanhassa kerrostalossa, jossa on kellari ja kylmiö. Kylmiö ei ole tosin toiminnassa, mutta suhteellisen viileä silti.
Minä kasvatan kasvihuoneessa chiliä, tomaattia ja kurkkua. Maahan laitan perunaa ja hernettä nyt ainakin, ja sipulia. Lavoissa on avomaankurkkua, lipstikkaa, raparperiä, minttua, ruohosipulia ja ilmasipulia. Sittten on vielä omenaa, kirsikkaa, päärynää, herukkaa, vadelmaa ja karviaista sekä kompostin päällä myskikurpitsaa.
Kesällä ainakin tulee syötyä oman maan tuotteita, ja kuivaan osan. Jonkun verran teen säilykkeitä, ehkä jotain pakkaseen. En vaan tykkää pakastetuista marjoista, kun maku muuttuu ja tulee lötköjä.