Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko outoa? Äitini 75-vuotta kuvittelee olevansa yhä nuori. Sanoi mulle ettei tunne itseään vanhaksi.

Vierailija
04.04.2020 |

Itse olen 45-vuotias ja hänen tyttärensä ja tiedostan ikäni.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitii sanoo samaa ja suree sitä, kun kroppa ei vastaa sitä mitä pää tuntee. Fysiikka haraa väkisinkin vastaan 77-vuotiaalla. Vuosi sitten äiti satutti selkänsä hyppissään trampoliinilla eikä edes tehnyt mitään voltteja tai peppuplätsejä.

Vierailija
62/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorekkuuteen vaikuttaa enemmän geenit ja elämänasene, kuin ikä. Tämän huomaa esim. erilaisissa harrastuspiireissä, jossa kaikenikäisiä ihmisiä.

Joku viisikymppinen voi asenteeltaan ja mielipiteiltään olla vanhempi kuin joku 75v.

Tästä hyvä esimerkki on esim. Aira Samulin 97v.

Meidän suvun täti on 73v ja hänen seuraansa ja ystäväksi ovat hakeutuneet 20-50v. ja jotenkin hänen seurassa viihdytään hyvin ja itse koen jotenkin tasavertaiseksi ikäni puolesta, vaikka olen 41v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on juuri niin vanha kuin tuntee olevansa.

Olen 60v mutta sisältä yhä n 35v.

Mun isäni kuoli 78v:nä mutta elämäniloltaan oli kuin nuori poika, terveydeltäänkin vastasi viimeiseen saakka 50+ ikäistä.

Ja silti kuoli? Ohoh.

Päivät vain tulevat täyteen itsekullakin.

Itse toivoisin saavani elää terveenä ja hyväkuntoisena koko elämäni.

Pidän mieheni isovanhempia onnekkaina, koska molemmat elivät suht terveinä ja viettivät normaalia elämää loppuun asti.

Mieheni isoisä kuoli ns. seisovilta jaloiltaan (ikää oli kyllä) ja isoäiti joutui sairaalahoitoon pari viikkoa ennen kuolemaansa. Siihen asti mummu eli normaalisti ja teki kotityöt. Mieleltään ja ajatuksiltaan mummu, jonka tunsin läheisemmin oli aktiivinen, aikaansa seuraava ja mm.  ja luki kaikki uutuuskirjat :)

Vierailija
64/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isäni kuoli 78v:nä mutta elämäniloltaan oli kuin nuori poika, terveydeltäänkin vastasi viimeiseen saakka 50+ ikäistä.

Ja silti kuoli? Ohoh.

Pidän mieheni isovanhempia onnekkaina, koska molemmat elivät suht terveinä ja viettivät normaalia elämää loppuun asti.

Mieheni isoisä kuoli ns. seisovilta jaloiltaan (ikää oli kyllä) ja isoäiti joutui sairaalahoitoon pari viikkoa ennen kuolemaansa. Siihen asti mummu eli normaalisti ja teki kotityöt. Mieleltään ja ajatuksiltaan mummu, jonka tunsin läheisemmin oli aktiivinen, aikaansa seuraava ja mm.  ja luki kaikki uutuuskirjat :)

Onhan se nyt outoa, että virkeä viisikymppinen tuosta vaan kuolee...

Vierailija
65/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne monet vanhat sanoo, et kauheaa katsoa peiliin, ei meinaa aina edes tunnistaa itseään, kun sielu käy vielä rippikoulua.

Se pieni tyttö ja poika meidän sisällä elää ikuisesti.

Vierailija
66/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole outoa. Samaa sanoo kasikymppinen äitini ja itse täytän kohta 50 vuotta ja tiedostan sen täysin228, mutten tunne itseäni lainkaan sen ikäiseksi vaan mieleltään sitä on yhä nuori, vaikka ikä on järkeä päähän tuonutkin.

Eikä tuo tarkoita sitä, että kynsin hampain pitäisin kiinni menetetystä nuoruudesta, mieli on se mitä on.

Vierailija
67/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika ap, ole onnellinen! Minulla on äiti ja anoppi, jotka ovat vuosikymmeniä kilpaa laulaneet miten vanhoja ja raihnaisia ovat. Joka paikkaan sattuu ja kolottaa, voi kauheaa, huomenna kuollaan. Tätä 50-vuotiaasta alkaen, nyt ovat 70 ja ennen koronaa matkustelivat aktiivisesti. Jaksavat kuitenkin lomalla tehdä ja kävellä, jostain syystä mun kahvipöydästä ei tahdo päästä edes jaloilleen.

On muuten jumalattoman raskasta ja syö omat energiat kuunnella tuota valitusta, olen joutunut viilentämään välejä sen takia. En vaan jaksa kuunnella, kun mitään hyvää ei ole vuosikymmeniin ollut, pelkkää kipua ja uusien kipulääkkeiden pyytämistä lääkäreiltä. Oispa mullakin ap:n kaltaiset sukulaiset.

Vierailija
68/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kirjoitetaan 75 vuotta, ei 75-vuotta. Kirjoitatko myös, että viikossa on 7-päivää?

Vierailija
69/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä jonkun pitäisi 75v tuntea itsensä vanhaksi. Onko se joku meriitti?

Oli ihminen vaikka sata vuotta, ei hän iän perusteella pitäisi lakata elämästä, tuntemasta onnea, mielihyvää, elämyksiä, seikkailua, nauttimasta elämästä jne.

Eikä iän perusteella voi sanoa, onko terve tai ei, toimintakykyinen, energinen, älyllinen, hyvä kuntoinen jne. Ja sitä voi olla 20v kuin yhtälailla 90v.

Nuoremmat vain kuvittelevat ikänsä puolesta olevansa parempia, kaikki tietäviä ja täydellisiä, mutta eihän se näin ole, ei edes teineillä, vaan monet asiat avautuvat kun elettyä elämää on takana. Ehkä ap. avautuu 75v. minkä ikäisenä on nuori tai vanha.

Vierailija
70/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kannattaa lukea. Ruotsalainen  Dagny lienee edelleen maailman vanhin blogisti ja elossa. Oli ainakin vielä marraskuussa ja oli tuolloin 107v. Eikä mitään lääkkeitä käytössään. Ihme "muíja" :)

https://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/107-vuotias-dagny-carlsson-kirjo…

"Carlsson olisi halunnut opettajaksi, mutta hän joutui isänsä kuoleman jälkeen ompelijaksi tehtaaseen vain 17-vuotiaana 4-lapsisen perheen vanhimpana. Se katkaisi myös haaveet kirjailijanurasta.

– Vihasin sitä. En ollut koskaan hyvä käsitöissä. Opettajakin sanoi äidille, ettei päässäni ole mitään vikaa, mutta nuo kädet.

Dagny Carlsson syntyi samana vuonna kun Titanic upposi. Maailma hänen nuoruudessaan ja maailma nyt ovat Carlssonin mielestä erilaisia kuin yö ja päivä."

---mutta hänen äiti pisti lapsensa ompelijaksi 11- vuotiaana ja oliko hän siinä työssä peräti 20 vuotta?

Vierailija
71/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti kuoli? Ohoh.

Onhan se nyt outoa, että virkeä viisikymppinen tuosta vaan kuolee...

Se on yhtä outoa, kun pari päivää sitten uutisoitiin kuinka perusterve 33v oli kuollut yllättäen.

Kuolemia sattuu kaikissa ikäluokissa, vauvoista vaariin.

Vierailija
72/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miun sisällä itkee nuori tyttö, peiliin ku kahtoo niin miettii että kuka suatana tuo on" valitteli mummi. Ei suostunut menemään vanhainkotiin muumioiden sekaan, käytti siis oikeasti ilmaisua muumiot :D Mummi oli 95v kuolleessaan, asui loppuun asti pienessä yksikössään kukkien keskellä ja kuunteli Paul Ankaa.  Ei muuten meikannut mutta kynsilakkaa oli aina oltava ja käytti mielummin farkkuja kuin hameita.

Vierailija
73/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne monet vanhat sanoo, et kauheaa katsoa peiliin, ei meinaa aina edes tunnistaa itseään, kun sielu käy vielä rippikoulua.

Se pieni tyttö ja poika meidän sisällä elää ikuisesti.

Minusta on hienoa, kuinka joku 75v osaa nauttia elämästä ja heittäytyy kaikkeen kivaan mukaan, seikkailuun ja elämyksiin ja elää tulevaisuudessa, eikä menneessä ja odota kuolemaa ja lakkaa elämästä.

Vierailija
74/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on henkisesti vireä, mielihän on yvtä joustava ja elämänhaluinen kuin nuorena. Itse tajusin ehkä just 45-vuotiaana että mun mieli on toki kypsempi mutta ihan samanlainen ja utelias ja innostuva kuin nuorena. Ehkä jopa enemmänkin. Ja tajusin että ei hitto, sama sielu ja mieli minus on 80v, keho vaan rapistuu ja lakkaa toimimasta. Ja siksi pitää kuolla. Ja luopua monesta. Sehän on ihanaa ja hienoa että on oikeasti elossa. Moni keski-ikäinen näivettyy henkisesti vaikkei kuolema ole lähimaillakaan.

Vierailija
75/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä on niin huoletonta.

Vierailija
76/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kannattaa lukea. Ruotsalainen  Dagny lienee edelleen maailman vanhin blogisti ja elossa. Oli ainakin vielä marraskuussa ja oli tuolloin 107v. Eikä mitään lääkkeitä käytössään. Ihme "muíja" :)

https://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/107-vuotias-dagny-carlsson-kirjo…

"Carlsson olisi halunnut opettajaksi, mutta hän joutui isänsä kuoleman jälkeen ompelijaksi tehtaaseen vain 17-vuotiaana 4-lapsisen perheen vanhimpana. Se katkaisi myös haaveet kirjailijanurasta.

– Vihasin sitä. En ollut koskaan hyvä käsitöissä. Opettajakin sanoi äidille, ettei päässäni ole mitään vikaa, mutta nuo kädet.

Dagny Carlsson syntyi samana vuonna kun Titanic upposi. Maailma hänen nuoruudessaan ja maailma nyt ovat Carlssonin mielestä erilaisia kuin yö ja päivä."

---mutta hänen äiti pisti lapsensa ompelijaksi 11- vuotiaana ja oliko hän siinä työssä peräti 20 vuotta?

Hänestä oli eilen dokkari oliko teemalla vai kakkosella. Varmaan areenasta löytyy. Kannattaa katsoa. Oli todella hyvä. Aivan mahtava persoona. Ihmettelin, kun hänen käveli niin suoraselkäisesti ja reippaasti, vaikka on huomattavasti ikää

Vierailija
77/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt vielä linkku dokumenttiin Dagny Carlssonista.

https://areena.yle.fi/1-3050566

Vierailija
78/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä tai valmiuksia se antaa 75v jos tuntisi itsensä jo vanhaksi?

Lisääkö se 75v elämänlaatua, terveyttä, viisautta vai mitä.

Mikä on pointtisi ap.

Vierailija
79/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja äidilläni ei ole lämpimät välit.

Tiedän että hän haluaa nähdä vain siksi, että kovin moni puolta nuorempi ihminen ei viitsi hänen seuraansa hakeutua. Minä olen aina käyttäytynyt asiallisesti, siihen hän voi luottaa. Olen siis aivan ihanaa seuraa hänelle. Mutta omat tunteet on ihan nollissa, koska hän ei tule ikinä pyytämään anteeksi vuosikymmenien narsistista käytöstään.

Vierailija
80/96 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt vielä linkki dokumenttiin Dagny Carlssonista.

https://areena.yle.fi/1-3050566

"Yli satavuotiasta Dagny Carlssonia sanotaan Ruotsin moderneimmaksi eläkeläiseksi.

Täyttä elämää elävä Dagny pitää blogia, jolla on puoli miljoonaa lukijaa.

Hän on myös sitä mieltä, ettei kaikki ollut ennen paremmin. (U)"

Hyvin opetti, kun kysyi heti: "näetkö tuon kohdistimen?"

Ompelussa ja kirjoittamisessa on kyse samantyyppisistä asioista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän