Onko outoa? Äitini 75-vuotta kuvittelee olevansa yhä nuori. Sanoi mulle ettei tunne itseään vanhaksi.
Itse olen 45-vuotias ja hänen tyttärensä ja tiedostan ikäni.
Kommentit (96)
Sielullisesti ihmiset voivat olla nuoria, vaikka fyysinen menee omaa rataansa.
Petollista jos kuvittelee olevansa nuorekas eikä noudata tämänhetkisiä koronaohjeita. "Ei minuun mitkään taudit tartu".
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ihmetyttää alle 50v äitini joka jatkuvasti valittaa siitä miten vanhaksi on tullut. Parempi olisi vaan keskittyä siihen mitä aikoo vielä tehdä, kun siihen että on muka niin vanha että elämä alkaa olla ohi.
Monelle naiselle viidenkymmenen molemmin puolin on elämän rankinta aikaa. On vaihdevuodet, teinit kotona, joka asettaa omat haasteensa, työura jo hiukan hiipumassa, peilistä ei enää katso hempeä ja kaunis nainen, moni sairaus puhkeaa, yöunet katkonaiset, ympäristö asettaa omat paineensa, ystäviä sairastuu vakavasti, jopa kuolee ja huomaa elämän rajallisuuden, puolison kanssa vaikeuksia (miesten vaihdevuodet) jne.
Ja kun siitä selviää, elämä helpottuu kummasti, kun pääsee vihdoinkin eläkkeelle ja saa nukkua riittävät yöunet ja jakaa voimavarat, juuri siihen mihin tarvitsee ja elämä tasaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Kuntonsa ja terveytensä puolesta 75v ja 50v voi olla melko lähellä toisiaan, toisin kuin 30v ja 50v.
Viisikymppiselle ikä tuo usein mukanaa sairauksia ja kuntokin pikkuhiljaa laskee, eikä jakseta enää samalla tavalla kuin 30v vaan ollaan menossa kohti vanhuutta.
Tuo on totta. Itselläni on ikää ja tietysti ei ole täysin siinä kunnossa kuin oli alle 50 - vuotiaana.
Olen kuitenkin ollut " ikiliikkuja " ikäni ja kävelen ainakin pitkiä lenkkejä päivittäin nyt, kun kuntosali on kiinni ja jumpparyhmätkit tauolla.
Pari vuotta sitten eräillä messuilla tein käsien puristusvoimatestin ja sanoivat, että tulos vastaa 50- vuotiaan puristusvoimaa. Ihan kiva, totesin kun olen yli 70v.
Nyt täytän 74v. Jotenkin luulen, että suurin osa kokee, kun ikää tulee lisää, ettei tunne itseään "niin vanhaksi" vaikka vuodet sitä osoittaa. Muistakaa nuoremmat se, kun itse vanhenette.
Tämä kannattaa lukea. Ruotsalainen Dagny lienee edelleen maailman vanhin blogisti ja elossa. Oli ainakin vielä marraskuussa ja oli tuolloin 107v. Eikä mitään lääkkeitä käytössään. Ihme "muíja" :)
https://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/107-vuotias-dagny-carlsson-kirjo…
Eilen tuli dokumentti, jossa Dagny itse kertoo elämästään:
https://areena.yle.fi/1-3050566
Sama ihminen on sisältä. Mieli voi olla nuori. Jos on sairauksilta välttynyt, olokin on hyvä.
Äitini näytti ja tunsi itsensä 65-vuotiaana kuolleeksi.
Ihminen on juuri niin vanha kuin tuntee olevansa.
Olen 60v mutta sisältä yhä n 35v.
Mun isäni kuoli 78v:nä mutta elämäniloltaan oli kuin nuori poika, terveydeltäänkin vastasi viimeiseen saakka 50+ ikäistä.
Mun eksä ja isänsä pitävät eksän äitiä vanhana, raihnaisena ja heikkona, jota täytyy suojella kuin jotain posliinikuppia. Hän on erakoitunut lähes täysin, koska perheen miehet ovat aina päättäneet kaikesta.
Kerran lähti talvella lenkille ja liukastui, ja sekä miehensä että poikansa KIELSIVÄT enää liikkumasta jalan talvella. Olin paikalla kun tuo tapahtui, ja silloin sain tarpeekseni. Sanoin ex-anopille, että jos sinä haluat liikkua, niin liikut. Ja että teillä miehillä ei ole MITÄÄN oikeutta kieltää häneltä vapautta liikkua kuten tahtoo. On herrasväki itsekin liukastellut, mutta se on jostain syystä eri asia.
Anoppi on mieleltään täysin terve, eikä jaloissakaan ole mitään vikaa.
Useat kerrat tuli juteltua anopin kanssa aiheesta, ja olin todella surullinen hänen tilanteestaan. Liekkö kukaan enää häntä puolustaa.
Joten älkää tervettä, joskin vanhaa, ihmistä kontrolloiko kuin jotain omaisuutta tai pientä lasta!
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on juuri niin vanha kuin tuntee olevansa.
Olen 60v mutta sisältä yhä n 35v.
Mun isäni kuoli 78v:nä mutta elämäniloltaan oli kuin nuori poika, terveydeltäänkin vastasi viimeiseen saakka 50+ ikäistä.
Ja silti kuoli? Ohoh.
Mun 75v keuhkosairas anoppi ei katso kuuluvansa esim. koronan riskiryhmään. Hän puhuu "ikääntyneiden, sairaiden" suuresta koronariskistä, mutta ei ymmärrä itse kuuluvansa heihin. Ei ole koskaan ottanut, eikä ota tänäkään vuonna influenssarokotusta, eihän hän mielestään kuulu riskiryhmään. Hänellä on verenpainelääkitys, mutta kieltää sairastavansa varsinaista verenpainetautia.
Jos hän vertaa itseään 90-100 vuotiaaseen niin kai sitä itsensä nuorekkaaksi tuntee. Aina kannattaa verrata itseään 100 vuotiaaseen ni tuntee olonsa nuoreksi. Hyvä elämänohje.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne, hyvä etteivät puuhun kiipeä. Ehkä se riippuu enemmän kunnosta kuin iästä. Väsymys voi saada tuntemaan itsensä vanhaksi ja tietysti masennus.
Kyllä minä kiipeän. Tunnnen sen velvollisuudekseni vastuullisena isovanhempana.
Miten lapsenlapset muutoin oppisivat oikean tavan pysyä puussa putoamatta.
Ikäihmeellä on tämä itseotettu opettamisen oikeus XD
Vastahan julkaistiin tutkimus, jonka mukaan itsensä ikäistään nuoremmaksi tuntevat pysyvät terveenä ja elävät pidempään. Ajatukset vaikuttavat soluihimme. Jos koko ajan toistelee ja ajattelee olevansa vanha, myös sairastuu ja rapistuu nopeammin.
Nauttii elämästä eri tavalla mitä nuorena. Nyt osaa arvostaa eri asioita ja olla kiitollinen.
Jokainen tuntee itsensä eläväksi hetkeä ennen kuolemaa.
Ei siinä ole mitään outoa. Ikä on jännä juttu ja siihen vaikuttaa minkä ikäisiä ihmisillä on ympärillä.
Itse koen jonkun 75v vielä "nuoreksi" kun suvussa on paljon yli 90v. Vanhin taitaa olla 97v.
Vierailija kirjoitti:
Äitini näytti ja tunsi itsensä 65-vuotiaana kuolleeksi.
Hänellä oli ehkä syynsä siihen.
Dream on!