Onko outoa? Äitini 75-vuotta kuvittelee olevansa yhä nuori. Sanoi mulle ettei tunne itseään vanhaksi.
Itse olen 45-vuotias ja hänen tyttärensä ja tiedostan ikäni.
Kommentit (96)
Ihminen taantuu vanhana lapseksi jälleen.
Ikäihmisiä työn puolesta nähneenä pidän yli 95 vuotiasta vanhana.
Se mitä ajattelee omasta vanhenemisestaan ja miten se itse kullakin näkyy, vaihtelee ihmisestä riippuen hyvinkin paljon.
Vanhenemisen tutkimuksessa eli gerontologiassa vanhuuden rajaksi määritetään 85 vuotta.
Minusta tuntuu siltä, että olen elämäni ehtoopuolella. Olen 42v
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että olet masentunut ja sinulla on muita vaikeuksia esim. toimeentulossa.
Mun äitini täytti vasta 60 ja on varmaan vuosikymmenen marissut että ei sitä enää tämän ikäisenä jaksa sitä ja tätä. Kyseessä ihan perusterve ihminen jolla ei mitään lääkityksiä, työelämässäkin vielä. Jos ehdotan että mennään käymään jossakin tapahtumassa/teatterissa/markkinoilla/ravintolassa niin eihän sitä tämän ikäisenä enää jaksa... Kaikista pahin on ehkä se, että mitään ei voi suunnitella koska ikinä ei tiedä milloin kuolo vie. Seuraavaa kesää/joulua/mitä tahansa ei voi miettiä kun eihän sitä tiedä onko sitä enää silloin elossakaan.
Hän on tällainen oman elämänsä Ihaa, tuntuu että aina on harmaa sadepilvi pään päällä. Olen nyt aikuisena huomannut että mikäli vietän pidempään aikaa hänen seurassaan, alan masentua. Netflixissä muuten Grace and Frankie on ihana sarja, kertoo vähän vanhempien naisten elämästä ja ystävyydestä:)
Ei kai se, ettei tunne itseään vanhaksi tarkoita sitä, että kuvittelisi olevansa nuori?
Ei ole outoa. Ihminen on persoona, miksi pitäisi tuntea olevansa vanha. Rajoitukset toki voisi muistaa ettei kaadu tms.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen taantuu vanh lapseksi jälleen.
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, henkinen vireys ja aktiivisuus voi säilyä eliniän, vaikka sata vuotiaaksi.
Tuo lapseksi taantuminen tapahtuu vain joidenkin sairauksien kohdalla esim
Alzheimerin taudissa ja siihen voi sairastua jo 50v.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se, ettei tunne itseään vanhaksi tarkoita sitä, että kuvittelisi olevansa nuori?
Monille tuntuu tarkoittavan.
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini täytti vasta 60 ja on varmaan vuosikymmenen marissut että ei sitä enää tämän ikäisenä jaksa sitä ja tätä. Kyseessä ihan perusterve ihminen jolla ei mitään lääkityksiä, työelämässäkin vielä. Jos ehdotan että mennään käymään jossakin tapahtumassa/teatterissa/markkinoilla/ravintolassa niin eihän sitä tämän ikäisenä enää jaksa... Kaikista pahin on ehkä se, että mitään ei voi suunnitella koska ikinä ei tiedä milloin kuolo vie. Seuraavaa kesää/joulua/mitä tahansa ei voi miettiä kun eihän sitä tiedä onko sitä enää silloin elossakaan.
Hän on tällainen oman elämänsä Ihaa, tuntuu että aina on harmaa sadepilvi pään päällä. Olen nyt aikuisena huomannut että mikäli vietän pidempään aikaa hänen seurassaan, alan masentua. Netflixissä muuten Grace and Frankie on ihana sarja, kertoo vähän vanhempien naisten elämästä ja ystävyydestä:)
Tää on niin tuttua, äiti on tosin jo kasikymppinen mutta ainakin kymmenen vuotta on tuota hokenut. Kaikkeen kivaan etukäteisuunnitteluun ei voi lähteä mukaan koska jos ei kykenekään lähtemään tai kuolo korjaa. Niin raskasta. Nauttii kun lähtee jonnekin, mutta se lähteminen käy niin työstä, etten enää jaksa houkutella.
On opettanut ainakin minulle, että yritän suhtautua aina mahdollisimman positiivisesti ja nauttia elämästä parhaani mukaan. Silloin voi kaikista parhaiten itsekin. En halua murehtia asioita moneen kertaan kuten hän tekee, silloinkin kun itse et voi asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että olet masentunut ja sinulla on muita vaikeuksia esim. toimeentulossa.
En ole masentunut eikä ole ongelmia toimeentulossa. Elämässä vaan on jo tehty kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on juuri niin vanha kuin tuntee olevansa.
Olen 60v mutta sisältä yhä n 35v.
Mun isäni kuoli 78v:nä mutta elämäniloltaan oli kuin nuori poika, terveydeltäänkin vastasi viimeiseen saakka 50+ ikäistä.
Ja silti kuoli? Ohoh.
Niin, ajattele - syöpä kun voi viedä vauvojakin saati 78v miehen. 2kk sairasti, siihen saakka ei flunssaakaan ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt vielä linkki dokumenttiin Dagny Carlssonista.
Kuka vielä ei ole katsonut?
18664 katselua - aika moni muu on:-D
19254 katselua
Aika moni! Ja se blogi on kivaa ajanvietettä, luin illalla.
Mielestäni on eri asia, jos ei tunne itsekään vanhaksi kuin että kuvittelee olevansa nuori.
Minä 60v en ole nuori, mutta en kyllä vanhakaan vielä, ainakin jos vanhuus = raihnaisuus ja henkinen pysähtyneisyys.