Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko outoa? Äitini 75-vuotta kuvittelee olevansa yhä nuori. Sanoi mulle ettei tunne itseään vanhaksi.

Vierailija
04.04.2020 |

Itse olen 45-vuotias ja hänen tyttärensä ja tiedostan ikäni.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla äidilläni ikä rupesi näkymään fyysisessä toimintakyvyssä siinä 80-vuotiaana. Silloin kävi vielä itsenäisesti kesämökillä jne., mutta nyt muutamaa vuotta myöhemmin ei enää halua lähteä. Henkinen toimintakyky olisi kyllä lähes sama kuin nuorenakin.

Vierailija
22/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on usein itkenyt, että kuinka helpompaa olisi jos pää kulkisi ulkoisen olemuksen kanssa käsi kädessä. Kun ruumis on 80 vuotiaan, mutta mieli kuin nuorella ihmisille, on se lähinnä kidutusta ja painajaista. Mieli haluaisi, mutta fysiikka ei pysty.

Sama juttu mun äidin kanssa. Hän sanoi usein että ei todellakaan tunne itseään niin vanhaksi kuin numerot väittää. Eikä siinä mitään vikaa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70+ enkä tunne itseäni vanhaksi. Oikein hätkähdin, kun pari viikkoa sitten nuo hallituksen tyttöset paasasivat, että vanhusten on pysyttävä kotona karanteeninomaisissa oloissa ja että vanhuksiksi lasketaan kaikki 70 ja vanhemmat. Ei helkkari, en minä ole vanhus eikä minua ole koskaan sellaisena kohdeltukaan. Johtuisikohan se siitä, että olen koko työurani tehnyt töitä nuortan kanssa? Ei siinä passannut mummoutua. No pakko kai noita rajoituksia on noudattaa. Milloinkohan mummorankkurit ilmestyvät katukuvaan?

Vierailija
24/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

90v pappani kävelee huonosti mutta ei kuulemma tarvitse rollaattoria koska ne on "vanhoille ihmisille" :DD

Vierailija
25/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen "vanhuudet/vanhuusiät" voidaan jaotella moniin lohkoihin. Puhutaa fyysisestä, sosiaalisesta ja psyykkisestä vanhenemisesta ja ne eivät kulje käsi kädessä.

Kronologinen ikä ei korreloi, onko ihminen toimintakykyinen vai " vihannes" kuvaannollisesti.

Hiljattain oli 100 -vuotias nainen perjantain ohjelmassa, ja hän ajoi autoa edelleen ja älykin näytti olevan kuin parhaassa iässä olevalla 50- v: lla. Ei merkkiäkään dementiasta.

Aivan hyvin moni 75v on hyvässä kunnossa kaikin puolin.

Vierailija
26/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saa tuntea itseään nuoreksi? Onhan se osoitus positiivisesta elämän asenteesta. Haluaisitko, että äitisi valittaisi koko ajan vanhuuden vaivojaan?

Niin, voivottelisi ja odottelisi kuolemaansa keinustuolissa huivi päässä?. 

Hyvä on, että  ikääntyvät naiset pitävät huolta kunnostaan, lenkkeilevät, pukeutuvat kivasti ja nauttivat elämästään. Pitäisi vain saada ne miehet myös mukaan.

Nykyinen 70 v on muutaman vuosikymmenen takainen 50v.

Vierailija
27/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, ettei hän tunne itseään vanhaksi.

Harmi, jos sinä tunnet olevasi vanha.

Vierailija
28/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo on 70v ja viimeiset kymmenen vuotta on sukulaiset saanut kuunnella voivottelua kuinka tämä on varmaan hänen viimeinen vuosi ja voi voi tätä vanhuutta kun paikkoja kolottaa ja ei jaksa enää lähikauppaa kauempana käydä kävelemässä ja mustikoitakaan ei enää pääse keräämään :(

Ole tyytyväinen, että vanhus on virkeä! Varmaan pitänyt huolta itsestään aina? Mun mummo tupakoi, alko maistuu ja ei ole varmasti koskaan käynyt lenkillä. Ylipainoakin löytyy.

Vierailija
29/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mummo on 70v ja viimeiset kymmenen vuotta on sukulaiset saanut kuunnella voivottelua kuinka tämä on varmaan hänen viimeinen vuosi ja voi voi tätä vanhuutta kun paikkoja kolottaa ja ei jaksa enää lähikauppaa kauempana käydä kävelemässä ja mustikoitakaan ei enää pääse keräämään :(

Ole tyytyväinen, että vanhus on virkeä! Varmaan pitänyt huolta itsestään aina? Mun mummo tupakoi, alko maistuu ja ei ole varmasti koskaan käynyt lenkillä. Ylipainoakin löytyy.

Heh, tiedän tällaisen tapauksen myös. Kuoli sitten 95-vuotiaana.

Vierailija
30/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 70+ enkä tunne itseäni vanhaksi. Oikein hätkähdin, kun pari viikkoa sitten nuo hallituksen tyttöset paasasivat, että vanhusten on pysyttävä kotona karanteeninomaisissa oloissa ja että vanhuksiksi lasketaan kaikki 70 ja vanhemmat. Ei helkkari, en minä ole vanhus eikä minua ole koskaan sellaisena kohdeltukaan. Johtuisikohan se siitä, että olen koko työurani tehnyt töitä nuortan kanssa? Ei siinä passannut mummoutua. No pakko kai noita rajoituksia on noudattaa. Milloinkohan mummorankkurit ilmestyvät katukuvaan?

No kyllä minä näin 70 v uskon, että kehoni ei ole enää niin vastustuskykyinen kuin vaikkapa 40 vuotiaana. Tästä oli hyvä juttu Hesarissa ja kopioin tähän pikku pätkän. Olen hyvässä kunnossa, normaalipainoinen, ei lääkityksiä, mutta uskon noita asiantuntijoita.
ON vaikea määritellä ihmisikää, jonka jälkeen immuunipuolustus alkaa merkittävästi heikentyä. Prosessi ­alkaa noin 65 ikävuoden tienoilla ja kiihtyy siitä eteenpäin. Immuunipuolustuksen heikkenemisen alkamisikä ja heikentymisvauhti vaihtelevat kuitenkin yksilöllisesti.

Immuunipuolustuksen tilaa ja sen ikääntymisen vaikutuksia ei voida arvioida ihmisen ulkoisen olemuksen tai kunnon perusteella, eikä ­kukaan meistä pysty ennustamaan, ketkä perusterveistä vanhemmista ihmisistä ovat suurimmassa vaarassa saada vakavan infektion.

TERVEYSVIRANOMAISTEN ja hallituksen ikäihmisille osoittamat ohjeet ja velvoitteet ovat perusteltuja, ja jokaisen tulisi niitä noudattaa – niidenkin, jotka tuntevat olonsa nuorekkaaksi.

Sakari Jokiranta ja Seppo Meri

Jokiranta on lääketieteellisen mikrobiologian ja immunologian dosentti Helsingin yliopistossa. Meri on immunologian professori Helsingin yliopistossa.

Hesari ssa 25.3.2020

Vierailija
31/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sitä aina tunne itsensä nuoreksi. Kyllähän 45 oli ap:stakin nuorena varmaan vanha, mutta nyt ei varmaan vanhalta tunnu. Iän voi kyllä tiedostaa ja sen tekee varmaan se 75-vuotiaskin.

Vierailija
32/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tuntisi itsensä nuoreksi, niin kyllä ne sisäelimet vanhan ihmisen elimiä on. Siksi nyt näitä ikärajoja on asetettu, koska vanhoilla se kuolleisuusriski on ihan oikeasti aivan omissa sfääreissään verrattuna nuorempiin. Ja se yksikin kahvittelijapappa joka iltahöpössä kehui maksaneensa niin ja niin paljon rahaa veroina että kyllä hänellekin pitää tehohoitoa riittää, niin ihan vaan tiedoksi ettei kovin vanhaa enää voida edes laittaa hengityskoneeseen, koska keuhkot ei kestä tehohoitoa. Hengityskone altistaa bakteeritulehduksille. 

Vierailija
33/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla äidilläni ikä rupesi näkymään fyysisessä toimintakyvyssä siinä 80-vuotiaana. Silloin kävi vielä itsenäisesti kesämökillä jne., mutta nyt muutamaa vuotta myöhemmin ei enää halua lähteä. Henkinen toimintakyky olisi kyllä lähes sama kuin nuorenakin.

Saman huomasin omassa äidissäni, 80 v oli jonkinlainen rajapyykki. Sitä ennen kulki kesät metsissä keräillen sienet ja marjat koko suvulle, puutarha kukoisti, tomaatit kasvoivat. Sen jälkeen alkoi jotenkin hapertua ja tuli fyysisiä vaivoja ja muistivaikeuksia. Kokonaisuuksien hallinta alkoi pettää ja ei pystynyt enää asumaan yksin talossaan.

Vierailija
34/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sitä aina tunne itsensä nuoreksi. Kyllähän 45 oli ap:stakin nuorena varmaan vanha, mutta nyt ei varmaan vanhalta tunnu. Iän voi kyllä tiedostaa ja sen tekee varmaan se 75-vuotiaskin.

Juuri näin. Tunnen olevani ihan samanlainen kuin nuorenakin, vain peili paljastaa että onhan noita ajokilometrejä jo kertynyt. Minäkin luulin nuorena, että vanhuksena sitä on jotenkin myös mieleltään vanha, mutta ei se niin mene, aika samanlaisena sitä ihminen pysyy vaikka fysiikka rapistuukin.

Vierailija
35/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vain keho, jonka vuosia lasketaan. Mieli elää ajattomasti.

Vierailija
36/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on fyysisesti terve ja aktiivinen, ei mieli vanhene. Miksi pitäisi tuntea itsensä vanhukseksi, ikää voi olla, mutta on silti mieleltään nuori. Monet yli 70 ikäiset matkustavat, tanssivat, käyvät kuntosaleilla, harrastavat seksiä, seuraavat aikaansa ja ovat kaikin puolin aktiivisia. Jokainen on yksilö, antakaa nyt ihmisten olla sitä mitä ovat ja haluavat olla. Eikös se oli positiivista jos iäkäs ihminen ei tunne itseään vanhaksi.

Vierailija
37/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset osaa pettää itseään.

Vierailija
38/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulemma ihan tutkittu juttu, että ne jotka tuntevat itsensä ikäistään nuoremmiksi, niin he elävät pitkään. Ja kääntäen.  Toivottavasti tuo äiti kuitenkin muistaa kuuluvansa riskiryhmään korona-aikana, ja toimii ohjeiden mukaan.

Vierailija
39/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täytän 60v ja olen yhä sisäisesti n 40v. Joka lerran hämmästyn kun näen peilikuvani.

Vierailija
40/96 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntonsa ja terveytensä puolesta 75v ja 50v voi olla melko lähellä toisiaan, toisin kuin 30v ja 50v.

Viisikymppiselle ikä tuo usein mukanaa sairauksia ja kuntokin pikkuhiljaa laskee, eikä jakseta enää samalla tavalla kuin 30v vaan ollaan menossa kohti vanhuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan