Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa typeristä säännöistä peruskoulussa omana aikananne

Vierailija
03.04.2020 |

Haluan kuulla, jotta nykyaika vaikuttaisi valoisammalta.

Kommentit (614)

Vierailija
581/614 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista että olisi ollut typeriä sääntöjä, vaikka tietysti lapsesta ne tuntuivat turhilta.

Kuten "ei ulkokengissä" sisälle. Tai esitelmät, työelämässä tarvitsee tuotakin taitoa. 

Tietenkin tarvitsee ja juuri siksi sitä esiintymistä pitäisi opettaa, pienin askelin niin että siitä tulee helpompaa, eikä heitää suoraan kylmään veteen.

Kerro miten sitä voisi opettaa pienin askelin.

Vierailija
582/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntatunnin jälkeen oli pakko käydä suihkussa. Hirvittävä n*tsiopettaja kävi tarkistamassa, että kaikki käyvät "suihkun alla" eivätkä vain huutele kainaloita. Pirjo-opettajalla oli lisäksi tapana kommentoida, kenen fyysinen kehitys oli jo alkanut. Kiusallista ja kamalaa ja moni sai ihan oikeat traumat siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Oletan että tänä päivänä ei ole enää vaatimuksena.”

Nykyään vissiin onkin ok haistatella vtut, kun ei herranterttua miellytä asia.

Vierailija
584/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsiä ei saanut pitää taskussa. Tämä 60-luvun lopulla. En tiedä miksi. Olisiko pidetty rahvaanomaisena.

Vierailija
585/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 90-luvulla sairaanhoitajaoppilailla piti olla mekko työasuna. Poikia ei silloin koulussa ollut, en tiedä mistä ne sai työvaattensa. Etelä-Suomen iso keskussairaala kyseessä.

Ai niin ja ihon väriset sukkahousut piti olla. Kiva jos ei ollut ehjiä aamulla...

Vierailija
586/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupaikkakunnalla linja-auto kyydillä kulkevat oppilaat saivat kaikennäköisiä erivapauksia. He eivät saapuneet aamulla kouluun kovin paljoa muita aijemmin, mutta mm pakkasella saivat mennä sisälle toisin kuin muut oppilaat, jotka olivat vaikkapa heitä aijemmin koululle saapuneet. Koulu myös loppui näillä 5-10minuuttia aijemmin, kuin muilla oppilailla.. sille ei ollut minkäänlaista tarvetta, sillä bussit tuli hakemaan lapset n 10-15 koulun loputtua.

Vierailija
587/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun alueelta ei saanut poistua koulupäivän aikana kuin lupalapun kanssa. Koulussa ei saanut syödä karkkia tai purkkaa. Välitunnilla ei saanut olla sisällä. Ulkokengät piti riisua naulakolle.

Vierailija
588/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuntatunnilla kun jaettiin joukkueet niin opettaja laittoi aina kaksi urheilullista suosikkiaan kapteeneiksi ja he saivat vuorotellen huutaa rivistä kenet ottavat omaan joukkueeseen. Aina jäi samat viimeisenä valituksi:(. Tuntui ihan jo silloin pahalta heidän puolestaan kun he lannistuneena kävelivät viimeisinä rivistä omalle puolelleen.

Minä olin aina se viimeinen. Vihaan vielä harmaana ukkonakin kaikenlaista kilpaurheilua yli kaiken.

Sama täällä. Ei se viimeisenä valituksi tuleminen edes muistaakseni harmittanut, koska siihen oli tottunut. Kun vain minä olin jäljellä, totesi vuorossa ollut kapteeni "ja (nimeni) meille". Sitten ruvettiin pelaamaan. Tai siis muut pelasivat, ja minä seisoin kentän laidalla yrittäen pysyä pois muiden jaloista.

Mä olin tommonen viimeisenä valittava 'plösö', mutta ratkaisin asian eri tavalla. Esim. sählyssä tajutessani kaikkien keskittyvän pääasiassa näiden luokan "huippujen" ja muuten "suosittujen oppilaiden" peliin, niin sain parkkeerata itseni täysin vapaana maalien takakulmalle ja kun joku omista lopulta tajusi pitkin hampain syöttää 'sille plösölle', niin lämäsin siitä maalin. Hämmästyttävintä oli, että pystyin jatkamaan tällä metodilla maalien mätkimistä lukukaudesta toiseen.

Ei sillä, että se pelin lukeminen ja osaaminen liikuntanumerossa olisi näkynyt. Umpipaskat ympyrää juoksijat sai ysejä ja kymppejä, taktisesti oikein sijoittuva ja vahvuuksiaan hyödyntävä pelaaja, joka oli plösö, sai kutosia.

Käytin vähän samaa taktiikkaa koripallossa kun inhosin sitä sähläämistä ja näpeille lyömistä. Yritin olla aina toisessa päässä kenttää kuin pallo. Liikuntaahan siinäkin sai mutta joskus myös syöyön.

Vierailija
589/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansa ja kansalais koulussa. typerntä? käsityöopettaja sai lakata kynnet,oppilaat ei. Oikeisti silloin oltiin luokassa hiljaa.Rangaistiin kartta-kepillä  lyötiin näpeille.Joudutiin nurkaan seisoo,tai luokan oven eteen käytävälle,Se oli häpeällistä oppilaalle.Kun jokainen ohi kulkija tiesi miksi siinä seisoi.

Vierailija
590/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulos piti mennä välitunneilla alle -20c pakkasella. Ja -22c oli siis myös alle? En tiedä mitä mittaria katsoivat - sisälämpömittaria?

Vierailija
591/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuntatunnilla kun jaettiin joukkueet niin opettaja laittoi aina kaksi urheilullista suosikkiaan kapteeneiksi ja he saivat vuorotellen huutaa rivistä kenet ottavat omaan joukkueeseen. Aina jäi samat viimeisenä valituksi:(. Tuntui ihan jo silloin pahalta heidän puolestaan kun he lannistuneena kävelivät viimeisinä rivistä omalle puolelleen.

Minä olin aina se viimeinen. Vihaan vielä harmaana ukkonakin kaikenlaista kilpaurheilua yli kaiken.

Sama täällä. Ei se viimeisenä valituksi tuleminen edes muistaakseni harmittanut, koska siihen oli tottunut. Kun vain minä olin jäljellä, totesi vuorossa ollut kapteeni "ja (nimeni) meille". Sitten ruvettiin pelaamaan. Tai siis muut pelasivat, ja minä seisoin kentän laidalla yrittäen pysyä pois muiden jaloista.

Mä olin tommonen viimeisenä valittava 'plösö', mutta ratkaisin asian eri tavalla. Esim. sählyssä tajutessani kaikkien keskittyvän pääasiassa näiden luokan "huippujen" ja muuten "suosittujen oppilaiden" peliin, niin sain parkkeerata itseni täysin vapaana maalien takakulmalle ja kun joku omista lopulta tajusi pitkin hampain syöttää 'sille plösölle', niin lämäsin siitä maalin. Hämmästyttävintä oli, että pystyin jatkamaan tällä metodilla maalien mätkimistä lukukaudesta toiseen.

Ei sillä, että se pelin lukeminen ja osaaminen liikuntanumerossa olisi näkynyt. Umpipaskat ympyrää juoksijat sai ysejä ja kymppejä, taktisesti oikein sijoittuva ja vahvuuksiaan hyödyntävä pelaaja, joka oli plösö, sai kutosia.

Meikäkin aina viimeisenä valittiin. Jalkapallolla oli ikävä taipumus tulla kasvoihin ja silmälasit vääntyi, joten yritin pysytellä keskikentällä oikealla puolella ja potkaisin vain jos pallo tuli kohdalle. 1 maaliin tein tällä taktiikalla koko yläasteen aikana, kun vain potkaisin pallon pois. Potku epäonnistui totaalisesti, pallo meni korkeuksiin ja sitten maaliin. Joukkuetoverit kehui, että mahtava potku. 

592/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En katsonut sääntöjä ja juttuja silloinkaan pahaksi ja nyt osa oli suorastaan tosi hyviä! Olen käynyt peruskoulun 80-luvulla ja muistan sieltä monta erittäin asiallista juttua. Silloin opettajia ja vanhempia ihmisiä kunnioitettiin.

Samaa aikakautta ja samaa mieltä.

Ruoka ei aina ollut hyvää mutta sitä oli riittävästi. Opettajia kunnioitettiin, luokassa ei häröilty (hirvittävästi). Ei ollut mitään saakelin kännyköitä joilla olisi kuvattu tahalleen aiheutettu konflikti. 

Himaan jos tulit myöhässä sapuskalle niin jäit nälkäiseksi jos ruoka oli jo poissa. Oppi kunnioittamaan aikatauluja.

Nyky-Jonneja pitäis sakinhivuttaa oikein huolella vanhempien toimesta. Kunnioitusta ei saa anellen, se otetaan.

Kuulostaa joltain 1930-luvulta. Ja sinä kuulostat tarkkiksen nahkapäältä.

Kunnioitusta ei saa anellen, se pitää ansaita. 

Muistan kun jouduimme keräämään marjoja kouluun litra per nenä . Miksi ei nykyajan koululaiset joudu sitä tekemään .Se olisi vaan hyödyllistä.

Toinen asia minkä muistan oli se että jos kirosi täytyi pestä kieli saippualla.Muistan yhden kaverin siihen.Pikku Jouni joutui pesemään kielen. Senpä jälkeen ei kukaan edes ajatellut rumia sanoja.Tässä haluan myös tuoda esille että opettaja oli tosi tekopyhä  uskovainen.Pirullinen akka. 

593/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulos piti mennä välitunneilla alle -20c pakkasella. Ja -22c oli siis myös alle? En tiedä mitä mittaria katsoivat - sisälämpömittaria?

Lapissa oli pakko mennä hiihtämään 18 miinukseen asti. Ope ajoi autollaan ja poltti tupakkaa ja tsekkasi että jokainen kävi sen pakollisen 10 km.Se oli ihan liian lyhyt aika monelle, joten moni jäi kotiin näinä pirullisina hiihtopäivinä. 

594/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin muistaakseni viidennellä luokalla ja minulla oli menkat sekä maha kipeä ja sekaisin. Oli välitunti ja jotkut oppilaat koettivat pinnailla menemällä vessaan, joten  eräs opettaja tuli paukuttamaan ovea ja huutamaan mitä tein siellä .Olin ujo kiltti oppilas, joten paniikissa että syytetään pinnariksi nousin ja  hypin avaamaan oven housut nilkoissa, ripulit ja veret valui jalkoja pitkin ja itku oli silmissä. Opettaja  huusi hädissään että mene takaisin pöntölle, mene takaisin herranjumala!  Vessa oli loppupäivän käyttökiellossa. Mutta sen verran se opettajakin järkyttyi, että ne oven  paukuttelut loppui siihen! 

80-luvun loppua elettiin.

Illan paras. Nauran itseni kipeäksi! Nyt soitan tuttavalle ja kerron tämän sisällön.Mieletön!

Vierailija
595/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt koskaan peruskoulua. Kävin vain kansakoulun ja oppikoulun. Oppikoulun keskikoulu muuttui peruskouluksi kun olin jo lukiossa. 

- Kansakoulussa se virsien veisaaminen joka aamu

- Mustekynällä piti opetella kirjoittamaan kaunokirjoitusta

Vierailija
596/614 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on kyllä hyvä ratkaisu olemassa.

Valitaan ne kapteenit kuten ennenkin tai sitten vaikka arvalla. Mutta kapteeni valitsee pelaajat toisen kapteenin joukkueeseen. Tässä käykin sitten niin että kaikkein huonoimmat valitaan ensin.

Vierailija
597/614 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan h*lvetilliset pakkasrajat.  Ulos oli mentävä välitunnilla, vaikka naama jäätyi kuoliaaksi.

Vierailija
598/614 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on kyllä hyvä ratkaisu olemassa.

Valitaan ne kapteenit kuten ennenkin tai sitten vaikka arvalla. Mutta kapteeni valitsee pelaajat toisen kapteenin joukkueeseen. Tässä käykin sitten niin että kaikkein huonoimmat valitaan ensin.

Haluan uskoa, ettei kouluissa enää käytetä huutojakoa. Onko teillä parempaa tietoa?

Vierailija
599/614 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun alueelta ei saanut poistua koulupäivän aikana kuin lupalapun kanssa. Koulussa ei saanut syödä karkkia tai purkkaa. Välitunnilla ei saanut olla sisällä. Ulkokengät piti riisua naulakolle.

No on sulla ollut rankkaa. Voi herranjumala.

Vierailija
600/614 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin luokanopena muutaman vuoden ja yksi jaksoi tökkiä: Ne tekopirteät työkaverit, jotka posket punaisena vei lapsia -25 -asteen pakkasessa hiihtämään. Oli kuulemma "rapsakka pakkanen" vain. Justiinsa. Sain huonon maineen, koska oman ja lasten mukavuuden takia en todellakaan vie pikkuisia lapsia väkisin  kahdeksi tunniksi suksille, kun pakkaslukemat on tuota tasoa. Kerran olimme -15 -asteen pakkasessa pulkkamäessä ja muistan aina kahen 7-vuotiaan tytön hytisseen kylmästä huulet sinisenä. Ihan oli asialliset toppavaatteet, mutta liian laihoja ja pieniä tuohon pakkaseen pakkoulkoilemaan pitkään. Sen jälkeen heräsin itsekin asiaan, että tämä on älytöntä ja ei lapsia pidä pakottaa "hauskaan ulkoiluun" tuossa säässä.

Toinen oli vesisade. Liikuntapäivälle tuli myrsky ja kaatosade. Seisoimme litimärkinä suojauksesta huolimatta urheilukentällä. Puolet porukasta oli jälkikäteen kipeitä. Rehtori halusi, että liikuntapäivä pidetään ja "se on vaan pukeutumiskysymys". No, aika isolla osalla lapsia ei ole valmiiksi niin järeitä sadevaatteita, että voisi tuossa vesisateessa olla tunteja kastumatta. Rehtori tietysti itse istui kansliassa koko päivän paperihommissa.

En ole enää peruskoulussa töissä. Lähdin vakivirasta. Oli sen verran typerää touhua monessa muussakin asiassa. Sen sijaan sitä en allekirjoita, ettei opettajan työ olisi vaativaa, poikkeuksellisen kuormittavaa ja sitä tehtäisi pääosin todella ahkerasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan