Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain koronaviruksen asioidessani citymarketissa

Vierailija
02.04.2020 |

1,5 vko:n flunssasta sain jälkitaudiksi keuhkokuumeen ja pääsin testeihin vasta viime tiistaina. Sain positiivisen tuloksen testeissä ja olo on tällä hetkellä suht ok paitsi keuhkoja viiltää hengittäessä. Olen asioinut ainoastaan ruokakaupoissa pk seudulla joten tartunta on todennäköisesti tullut sieltä.

Kommentit (233)

Vierailija
81/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nyt kauhuissani. Pelottaa oikeasti. Ahdistaa mennä ulos. Joka kerta kun kurkussa tuntuu jotain, alan pelätä, että nyt se on sitä. Ja vaikka kuinka pesen käsiä, kun tulen kotiin kaupasta, mistä sitä tietää, mitä on ostamieni ruokien ja pakkausten pinnoilla. Pitäisikö kaikki pussit ja pakkaukset pyyhkiä? Ja ottaa leivät pakkauksistaan? Ja miten pitää käsitellä kauppakasseja? Voiko niissäkin olla sitä? Jos tilaan ruoan kotiin, niin miten puhtaita ovat pinnat siinäkään tapauksessa? 

Minä teen näin; pesen astianpesuaineella ne tuotteet mitkä voin, osan pyyhkäisen neoamiseptilla esim. pakasteet ja jääkaappiin menevät purkit. Kuivatuotteet laitan varastoon 3-5 päiväksi ja sieltä kun otan käyttöön tyhjennän ne omiin astioihinsa. Aika epätodennäköistä on varmaan että virus tarttuu pinnoilta tartuntakykyisenä mutta on esitetty että virus voi selvitä pinnoilla 1-3 vuorokautta ainakin. Ulkomailla näin toimitaan.

https://www.lefigaro.fr/actualite-france/coronavirus-conseils-a-respect…

Ei vara venettä kaada.

Vierailija
82/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ikäänlaajalle levinnyt että tosiaan ihan mistä vain voi saada. Turha etsiä syyllisiä. Taudin voi saada vaikka itse pesisi ja desinfoisi käsiä yhtenään. Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa, ei muiden.

Eikö se ole omaan käytökseensä vaikuttamista, että käy pienissä kivijalkaliikkeissä (ja samalla tukee yksityisyrittäjiä) ja vähentää riskiä? Jos tauti tarttuu helposti pisaratartuntana, niin sitä ei todellakaan saa mistä vaan. Siksihän meillä on nyt kieltoja ja määräyksiä pysyä erillään muista ihmisistä. Hämmästyttää huomata ihmisten järjen puutteen jopa tilanteessa kun oma henki on uhattuna. Edelleen, ei koske minua. Mutta olen todella äimistynyt miten hyvin looginen päättelyketjukin sivuutetaan.

Minä taas ajattelen, että riski saada tartunta pienessä kivijalkakaupassa on suurempi, koska tavaraa on tumpattu täyteen ja asiakkaiden välimatkat toisiinsa on lyhyet.

Ja toisekseen, luulen isoissa marketeissa hygenian ja siivoaminen tason olevan korkeampu, kun on riittävästi työvoimaa, vaikka asiakkaita on enemmän, mutta monessa pienessä lähikaupassa nykyään kassat/myyjät siivoavat oman työnsä ohella viimeisinä työtunteina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin pelkään, että sain tartunnan. Ruokakaupassa olen käynyt. Mulla ei ole muuta oiretta (nyt kolmatta päivää) kuin haju- ja makuaisti lähes kadonnut. Sitäkin mietin, että jos vain kuvittelen oireet..? Vaikea sanoa!

Korona-taudissa maku- ja hajuaisti katoaa, eli sinulla on varmasti käynyt niin, että olet saanut viruksen.

Paitsi että se on yleinen flunssa oire muutenkin.

Outoa, koska mitään muuta minulla ei ole. Ei lämpöä, nuhaa, yskää. Siksi ihmetyttää.

Vierailija
84/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
85/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa sitten että sitä virusta voi olla ruokapakettien ja vihannesten pinnalla myös, jos joku on niihin just köhinyt. Ja postikaan ei ole välttämättä mitenkään virusvapaata. Ainakin meillä jakavat fillareilla ja on ihme jos ei tartte nenää niistää tms. 

Vierailija
86/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn isoissa marketeissa koska niissä on helpompi vältellä muita asiakkaita.

Tartunnan voi saada mistä tahansa, turha yhtä yksittäistä liikettä alkaa syytellä. 

Ainakin täällä PKS joutuu käymään yöllä cittarissa (esim. easton) jos haluaa vältellä muita asiakkaita, muuten on mahdotonta.

Vierailija
87/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tartunnan voi saada mistä tahansa, turha yhtä yksittäistä liikettä alkaa syytellä. 

Ainakin täällä PKS joutuu käymään yöllä cittarissa (esim. easton) jos haluaa vältellä muita asiakkaita, muuten on mahdotonta.

Täällä maalla taas on lyhennetty aukioloaikoja. Se oli aiemmin klo 22 asti, mutta nyt enää 21.

Vierailija
88/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa sitten että sitä virusta voi olla ruokapakettien ja vihannesten pinnalla myös, jos joku on niihin just köhinyt. Ja postikaan ei ole välttämättä mitenkään virusvapaata. Ainakin meillä jakavat fillareilla ja on ihme jos ei tartte nenää niistää tms. 

Eipä nyt liioitella. Ei sitä tarvitse ihan noin vainoharhaiseksi alkaa.

Vierailija
89/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te menette isoihin marketteihin? En syytä, mutta ihmettelen. Emme ole moneen viikkoon käynyt kuin pikkukaupoissa hiljaisina aikoina.

Me tilattiin kotiin kaupasta, paljon ruokaa kun toivat kerralla, niin ei maksanut kuljetus mitään.

Vierailija
90/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kerrostalossa on yli 60 asuntoa. Vaikea vältellä virusta jos sellainen liikkuu rappukäytävässä ja hisseissä. Cittarissa käyn, koska se on lähellä, siellä on väljää iltaisin ja parempi valikoima.

No mutta hei, on olemassa ihan yksinkertainen ratkaisu tuohon kerrostalo-omgelmaan. Köysitikkaat. Tosin vaatii sen, että perhekuntaan kuuluu vähintään kaksi ihmistä. Jos yksinasuja jättäisi kauppareissun ajaksi ne roikkumaan, vois rosmot tyhjentää kämpän.

Vierailija
91/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkään jo näitä mieleltään sairaita päin naamaa tahallaan yskiviä ja tartuttavia "avohoitopotilaita".

92/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin oireeton korona on erittäin harvinainen. Ja sanotaan, että oireetonkin tartuttaa, tarkoittaa sitä 48 tunnin periodia ennen oireita. Siis tartunnansaamisen ja itämisen jälkeen ennen oireita.

Väärin.

Vierailija
93/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
94/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cittarista tai prismasta saa kaiken kerralla ja on käytävillä paljon enemmän tilaa kuin pienissä kaupoissa.

Kaiken kerralla - myös koronan?

Vierailija
95/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin pelkään, että sain tartunnan. Ruokakaupassa olen käynyt. Mulla ei ole muuta oiretta (nyt kolmatta päivää) kuin haju- ja makuaisti lähes kadonnut. Sitäkin mietin, että jos vain kuvittelen oireet..? Vaikea sanoa!

Korona-taudissa maku- ja hajuaisti katoaa, eli sinulla on varmasti käynyt niin, että olet saanut viruksen.

Paitsi että se on yleinen flunssa oire muutenkin.

Näin on. Vissiin aika yksilöllinen juttu, toisilla menee maku- ja hajuaisti samantien ja kestää monta päivää parenemisen jälkeen palata, toisilla ei ole tunnu mitään eroa. 

Itse en muista havainneeni koskaan minkään flunssan kanssa tällaista oiretta, mitä nyt se, että tukkoisella nenällä on vaikea haistella. Tämän oireen varaan ei siis kannata laskea, oliko korona vai ei

Mulla on mennyt useamman kerran ihan tavallisessa flunssassa maku- ja hajuaisti. Vitsailenkin aina silloin, että nyt pystyy syömään kaikkea superterveellistä, mutta pahanmakuista ja -hajuista. Maksaa, parsakaalia jne.

Vierailija
96/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te menette isoihin marketteihin? En syytä, mutta ihmettelen. Emme ole moneen viikkoon käynyt kuin pikkukaupoissa hiljaisina aikoina.

Kukin toki tavallaan, mutta onhan riski saada tarttuva tauti huomattavasti suurempi paikoissa, joissa on paljon tartuttajia.

Kahden futiskentän kokoinen prisma, jossa on katto parinkymmenen metrin korkeudella on kyllä jo melkeen verrattavissa ulkotilaan. Lähikaupoissa ollaan ihan reilusti sisätiloissa, eli siellä kerran joku yskäsee ja aerosolit muhii tunkkasessa ilmassa, on riski saada tauti paljon isompi.

Tässä voisi nyt joku laskea jotain todennäköisyyslaskelmia, että mikä on muiden asiakkaiden riski kun tartunnan saanut astuu Alepaan vs. Prismaan, mutta noissa isoissa marketeissa voi sentään itse vaikuttaa omaan riskiinsä pitämällä turvaväliä ja odottamalla sivussa jos jossain on ruuhkaa yms. Ilmaa yksinkertaisesti myös enemmän, eli kaikkien tiedossa olevien suositusten nojalla kyllä se iso marketti näyttää turvallisempi olevan

Ihmiset on se riski, ihmisjoukot, ihmismäärät. Väkiselläänkin kohtaat enemmän ihmisiä siellä isossa ulkotilaa muistuttavasta hallissa kuin pienessä liikkeessä. Ison hallin korkea katto ei auta asiassa mitenkään, koska virus leviää hetken sillä korkeudella kun joku aivastaa ja laskeutuu sitten pinnoille ja lattialle. Isossa paikassa käy paljon ihmisiä. Todennäköisyys siitä, että viruskantaja on käynyt on isompi kuin pienessä liikkeessä. Isossa marketissa esim. 1000 asukasta päivässä, pienessä 100. Virus säilyy tietyn tuntimäärä vaihdellen eri pinnoissa. En tiedä onko selvitetty kuinka paljon kenkien mukana kulkeutuuu vie sta koteihin. Jokainen tekee kuitenkin siten miten parhaaksi näkee.

Alan ammattailaiset ovat kanssasi eri mieltä. 

Väljässä ympäristössä, tai ulkotilassa ei ole samaa tartuntariskä, kun sisätilassa, eli kyllä sillä ympärillä olevalla tilalla on väliä. Sinä puhut nyt käsin kautta leviävästä tartunnasta, minä (ja muut) pisaratartunnasta, jonka takia näitä turvavälejä, sosiaalista eristämistä ja muita erityistoimia edes ylipäätään pidetään. Kädet pitäisi pestä aina muutenkin, eli terveydenhoitoalan ohjeistus ei eroa normipäivästä tuolta osin lainkaan. 

Jos vain puhutaan jostain samassa tasossa leviävästä tartunnasta, ei kadulla kävely ole myöskään sen turvallisempaa. Ja jos nyt aletaan kenkiä kammoamaan, siinä kadulla vasta onkin tallustanut monta ihmistä päivän aikana.  Silti esim. karanteenissa olijoille ja riskiryhmille on sallittu  tarpeentonkin kadulla oleskelu, mutta ei tarpeelistakaan kaupassakäyntiä, eli kyllä se ympäröivä tila merkitsee. Mutta voit toki nähdä parhaaksi olla uskomatta ammattilaisten neuvoja. 

Kiinassa desinfioivat katujakin...

Vierailija
97/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä33343 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin oireeton korona on erittäin harvinainen. Ja sanotaan, että oireetonkin tartuttaa, tarkoittaa sitä 48 tunnin periodia ennen oireita. Siis tartunnansaamisen ja itämisen jälkeen ennen oireita.

Jostakin luin, että 1/4 sairastaa oireettomana.

Vierailija
98/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait se on vaan huonoa tuuria, jos kaupassa on samaan aikaan koronaan sairastunut. Mutta toivon hartaasti, ettei sairaat mene nyt enää kauppaan. Siis jos on oireet tai testattu positiiviseksi. Tosin eilen oli kaupassa vanhempi nainen, joka valitteli vointiaan maskissa ja hanskoissa. Eikö voisi pysyä kotona?

Oireettomat on sitten jo toinen juttu. Kun ei edes kaupan työntekijöitä testata.

Vierailija
99/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut kerrostalossa, niin kenties rappukäytävästä? Mitä sitä tietää kuka siinäkin köhinyt sua ennen ja sitten hönkäilet sitä samaa sisäilmaa.

Uskon ettei nyt ole oikein estettävissä jos on jostain tarttuakseen. Pakko nykyihmisen on käydä ainakin kaupoilla ja kerrostalossa voi tulla ilmastoinnin kautta.

Vierailija
100/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tilannut koko ajan ruoat kotiini oven taakse, teen töitä kotona. Tilaamani ruoat olen pessyt hyvin (myös jauhelihan).

En ole nähnyt ketään muuta kuin ulkoillessa vastaantulijoita. Lenkillä vastaan tulee yllättävän paljon pariskuntia / lenkkikaveruksia, jotka juttelee intensiivisesti ja äänekkäästi keskenään, usein nauravatkin. Voiko näistä ohikiitävistä porinapadoista singahtaa aerosoleja tai suun pisaroita muillekin samalla kun juttelevat ja nauravat? Nyt minulla on ollut 3 päivää oireita, en käy enää ulkona muuta kuin viemässä roskat.

Kyllähän nauraminen ja äänekäs keskustelu pitäisi ehdottomasti kieltää näinä aikoina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi