Sain koronaviruksen asioidessani citymarketissa
1,5 vko:n flunssasta sain jälkitaudiksi keuhkokuumeen ja pääsin testeihin vasta viime tiistaina. Sain positiivisen tuloksen testeissä ja olo on tällä hetkellä suht ok paitsi keuhkoja viiltää hengittäessä. Olen asioinut ainoastaan ruokakaupoissa pk seudulla joten tartunta on todennäköisesti tullut sieltä.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Miksi te menette isoihin marketteihin? En syytä, mutta ihmettelen. Emme ole moneen viikkoon käynyt kuin pikkukaupoissa hiljaisina aikoina.
Viruksen voi yhtälailla saada pienistä kaupoista. Jopa todennäköisemmin. Isoissa kaupoissa helpompi pitää turvavälit ja saa kaikki tarvittavat ostokset kerralla.
Tänään oli jo aivan pakko käydä kaupassa. Pelotti enemmän kuin benjihyppy. Olen riskiryhmään kuuluva ja tuo korona tappaa minut nopeammin kuin kaikki muut sairauteni ja kuulostaa todella kivuliaalta.
Kävin nopeasti käsineet ja kasvosuojain, silmälasit tarkaten välimatkoja.
Voin vaikka lyödä vetoa että itse sain tänään myös kaupasta koronan. Lähikaupassani on kylttejä joissa muistutetaan ettei kauppaan saa tulla jos on pieniäkään oireita ja että ihmisiin on pidettävä turvaväliä. Silti kassajonossa takanani ollut kaksilapsinen perhe tunki ja änkesi mahdollisimman lähelle vaikka yritin itse mennä eteen päin ja kauemman. Molemmat alakouluikäiset pojat yskivät eli heillä ei olisi ollut mitään asiaa poistua kotoa koska heillä on oireita. Vanhemmat eivät tehneet elettäkään opastaakseen lapsia että yskimään nenänikään tai jos sellaista ei ole niin vaikka omaan hihaan, ettei sairastuta muita. Ja ylipäänsä toisen vanhemman olisi pitänyt jäädä lasten kanssa kotiin. Arvatenkin suuttuivat ja nakkelivat niskojaan kun huomautin heitä näistä itsekkäistä sääntörikkomuksesta.
Minä käyn muovihanskat kädessä kaupassa ja desinfioin osan tuotteista vielä kotona, kun ei tiedä kuka on niihin rykinyt. On alkanut vähän kaupoissa ärsyttämään se että ne lapsetkin on pakko ottaa sinne mukaan rääpimään paikkoja, ja pahimmillaan tartuttavat tautia. Sitten ne sairastuu ja perheen riskiryhmäläinen kärsii kahta kauheammin. Eikö kotona ole toista aikuista? Eikö voisi tehdä niin että toinen vanhempi jää kotiin ja toinen käy sitten kaupassa? Mutta toisaalta niin monella aikuisellakin on huono käsihygienia.
Vierailija kirjoitti:
1,5 vko:n flunssasta sain jälkitaudiksi keuhkokuumeen ja pääsin testeihin vasta viime tiistaina. Sain positiivisen tuloksen testeissä ja olo on tällä hetkellä suht ok paitsi keuhkoja viiltää hengittäessä. Olen asioinut ainoastaan ruokakaupoissa pk seudulla joten tartunta on todennäköisesti tullut sieltä.
Oon aina ihmetellyt ihmisiä jotka tarkasti tietävät mitä milläkin sekunnilla tapahtuu "Sain koronaviruksen asioidessani citymarketissa" , kun heillä on tällaiset superaistit, niin miksei he voi vain väistää ........................................
Vierailija kirjoitti:
Mutta ajatelkaa tätäkin: korona voi tarttua myös pinnoilta, jos olen oikein ymmärtänyt. Jos ostat vaikka banaanitertun, johon koronatartunnan saanut on koskenut kaupassa, sinun pitäisi muistaa pestä kädet jokaisen banaaninkuorimisen jälkeenkin. Silloin ei ole kyllä väliä, ostitko banaanisi pienestä lähikaupasta vai isosta marketista.
Suomessa banaanit myydään raakana, joten ne ovat syötävässä kunnossa vasta 4-7 päivän kuluttua ostamisen jälkeen. Ne kannattaa kypsyttää pöydällä/huoneenlämmössä ja siinä ajassa virus ehtii hyvin kuolla, jos sitä on jostain kuoren pinnalle päätynyt.
Minä en ole koskaan saanut mitään tautia kauppareissulta, niitä koronaa helpomminkaan tarttuvia. Tiedän tämän siksi, että olen ollut 9 vuotta syrjäytynyt ja monesti vuosia terveenä, kunnes sitten olen saanut aina taudin kun olen käynyt porukoilla, jotka ovat sillä hetkellä olleet sairaana.
Koko 9 vuoden aikana olen käynyt kylpylässä kerran ja sieltä sain kanssa. Kerran olin päivän vapaaehtoistöissä ja sieltä sain heti myös. Tällä kokemuksella vaikuttaa siltä, että pitkäaikainen oleilu samassa paikassa about tuhatkertaistaa riskin kaupassa käyntiin verrattuna. Kaupassa on varmasti useita sairaita asiakkaita joka hetki, tai vähintäänkin useat sairaat ovat kosketelleet elintarvikkeita päivän aikana, mutta siltikään en ole koskaan sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ajatelkaa tätäkin: korona voi tarttua myös pinnoilta, jos olen oikein ymmärtänyt. Jos ostat vaikka banaanitertun, johon koronatartunnan saanut on koskenut kaupassa, sinun pitäisi muistaa pestä kädet jokaisen banaaninkuorimisen jälkeenkin. Silloin ei ole kyllä väliä, ostitko banaanisi pienestä lähikaupasta vai isosta marketista.
No minä olen neuroottisen tarkka nykyään. Pesin banaanit, omenat ja tomaatit kauppareissun jälkeen 😥 Sieneen pisara fairya ja kaikki saivat kyytiä, huolellinen huuhtelu. Katson muutenkin hedelmät ja vihannekset tarkkaan, mitä nyt uskaltaa ostaa, pystyykö pesemään.
Pesit sienenkin?! Eikö fairy imeydy sieniin?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että olet tokeentumaan päin.
Emme kukaan voi olla varmoja, miten missäkin käy. Kaupassa on pakko käydä, joten joku oireetonkin voi seassa pyöriä.
Toivoa sopii, että siellä pyörii VAIN oireettomia.
Vierailija kirjoitti:
Kait se on vaan huonoa tuuria, jos kaupassa on samaan aikaan koronaan sairastunut. Mutta toivon hartaasti, ettei sairaat mene nyt enää kauppaan. Siis jos on oireet tai testattu positiiviseksi. Tosin eilen oli kaupassa vanhempi nainen, joka valitteli vointiaan maskissa ja hanskoissa. Eikö voisi pysyä kotona?
Oireettomat on sitten jo toinen juttu. Kun ei edes kaupan työntekijöitä testata.
Oireeton kassahenkilö on oikein kunnon viruslinko joka saa tartutettua satoja/tuhansia ihmisiä. Onneksi joissain kaupoissa on nyt nuo pleksit, mutta kyllä lisäksi hengityssuoja olisi tarpeen henkilökunnalle.
Yksinään ei varmaan mikään keino estä leviämistä, mutta kunnon combo kenties yksinään heikkotehoisia onkin toinen juttu. Nyt pitää ottaa kaikki keinot käyttöön jotta tätä virusta ja sen leviämistä ei tarvitse pelätä iän kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että olet tokeentumaan päin.
Emme kukaan voi olla varmoja, miten missäkin käy. Kaupassa on pakko käydä, joten joku oireetonkin voi seassa pyöriä.
Toivoa sopii, että siellä pyörii VAIN oireettomia.
Samapa tuo onko se tartunnansaanut oireeton vai oireileva. Tartuttaa kuitenkin kaikki lähellä olevat ihan vain hengittämällä :-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisesta ole mitään näyttöä. Teho-osastojen täytyisi olla jo äärimmillään Suomessa, jos se noin ärhäkkäästi leviäisi.
Anteeksi, mutta tämä tautihan leviää jo ärhäkästi maailmalla eikä tehohoitopaikkoja ole kaikille avun tarvitsijoille esim Kiinassa tai Italiassa. Tästä jo varoitetaan suomessakin. Ja onhan siitä näyttöä, että tauti leviää pintojen kautta! Onhan se nyt ihan loogista, että kun joku yskii/aivastaa siirtyy virus ensin ilmaan ja sitten laskeutuu kaupassa tuotteiden päälle. Ja WHO:n sivuilla myös kerrotaan, että tarttuu pintojen kautta. (how does covid spread) https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
Ai niin, Helsingin sairaalan eteen ilmestyi ruumiskontteja jotka ovat tarkoitettu mahdollisten tulevien ruumiiden säilytystä varten kun paikkoja ei ole.. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006462072.html
Ruokakauppa on hyvin todennäköinen paikka saada tartunta. Sitä on mahdotonta vältellä ja kotiin kuljetuksissakin kaupan henkilökunta on lähminyt tuotepaketit. Eli edes siten ei voi varmistaa, ettei tartuntaa tulisi. Mutta omassa lähipiirissäni on "ei-niin-terävä" pariskunta. Tulivat muuttoliikkeen mukana Espanjansa ja heillä molemmilla on testeillä todistetusti korona-tartunta. Silti tämä vaimo käy säännöllisesti ruokakaupassa. Ja tämä ei ole vitsi. Valitettavasti. Syy on se, että "no kuka muukaan siellä kävisi?". Mies on niin heikossa kunnossa, tosin ei sairaalassa vielä, ettei edes pysty.
Ja vaikka tuo on totaalista idiotismia, niin luuletteko että tuo on totta vain tuntemani pariskunnan kohdalla?! Ei tasan satavarmasti ole!! Olen aivan varma, että noita "ei-niin-teräviä" ihmisiä löytyy tästä maasta useita. Eli tietäessään kantavansa virusta, menevät silti muka pakosta ihmisten ilmoille. Tajuamatta, että siinä on ehkä jollain toisella henki ja elämä pelissä.
Tuosta jos mistä pitäisi säätää poikkeuslaki ja määrätä tuntuva sakko eristyksen rikkomisesta. En tiedä toimisiko siltikään. Varmasti löytyy pölvästejä, jotka salaa hiippailisivat anyway markettiin hakemaan jotain muroja ja maitoa, koska "no kuka muu muka?".
Odotan vain päivää jolloin se tulee minullekin, kriittisen alan työpaikka ja ei autoa, joten käytän julkisia työmatkoihin (50min suuntaansa). Pakko käydä kaupassa koska kotiinkuljetukset on kaikki tukossa. Ainoa kävelymatkan päässä oleva kauppa on juurikin cittari. Yritän käydä siellä hiljaiseen aikaan ja mahdollisimman harvakseltaan. Onneksi ihmiset pääosin pitävät turvaväliä ja kauppa tarjoaa asiakkailleen käsidesiä ilmaiseksi heti ovilla.
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppa on hyvin todennäköinen paikka saada tartunta. Sitä on mahdotonta vältellä ja kotiin kuljetuksissakin kaupan henkilökunta on lähminyt tuotepaketit. Eli edes siten ei voi varmistaa, ettei tartuntaa tulisi. Mutta omassa lähipiirissäni on "ei-niin-terävä" pariskunta. Tulivat muuttoliikkeen mukana Espanjansa ja heillä molemmilla on testeillä todistetusti korona-tartunta. Silti tämä vaimo käy säännöllisesti ruokakaupassa. Ja tämä ei ole vitsi. Valitettavasti. Syy on se, että "no kuka muukaan siellä kävisi?". Mies on niin heikossa kunnossa, tosin ei sairaalassa vielä, ettei edes pysty.
Ja vaikka tuo on totaalista idiotismia, niin luuletteko että tuo on totta vain tuntemani pariskunnan kohdalla?! Ei tasan satavarmasti ole!! Olen aivan varma, että noita "ei-niin-teräviä" ihmisiä löytyy tästä maasta useita. Eli tietäessään kantavansa virusta, menevät silti muka pakosta ihmisten ilmoille. Tajuamatta, että siinä on ehkä jollain toisella henki ja elämä pelissä.
Tuosta jos mistä pitäisi säätää poikkeuslaki ja määrätä tuntuva sakko eristyksen rikkomisesta. En tiedä toimisiko siltikään. Varmasti löytyy pölvästejä, jotka salaa hiippailisivat anyway markettiin hakemaan jotain muroja ja maitoa, koska "no kuka muu muka?".
Koronan tahallinen tarttuminen on rikos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronan tahallinen tarttuminen on rikos!
Siis tartuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin laajalle levinnyt että tosiaan ihan mistä vain voi saada. Turha etsiä syyllisiä. Taudin voi saada vaikka itse pesisi ja desinfoisi käsiä yhtenään. Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa, ei muiden.
Eikö se ole omaan käytökseensä vaikuttamista, että käy pienissä kivijalkaliikkeissä (ja samalla tukee yksityisyrittäjiä) ja vähentää riskiä? Jos tauti tarttuu helposti pisaratartuntana, niin sitä ei todellakaan saa mistä vaan. Siksihän meillä on nyt kieltoja ja määräyksiä pysyä erillään muista ihmisistä. Hämmästyttää huomata ihmisten järjen puutteen jopa tilanteessa kun oma henki on uhattuna. Edelleen, ei koske minua. Mutta olen todella äimistynyt miten hyvin looginen päättelyketjukin sivuutetaan.
Ei niitä pieniä kivijalkakauppoja ole kuin isojen kaupunkien keskustoissa. Ja ruokakaupat taitaa olla kivijaloissakin ketjukauppoja nykyään, K-kauppiaat tosin ovat yksityisyrittäjiä. (Myös City-markettien kauppiaat)
Toissapäivänä kävin illansuussa lähimarketissa, olin jo asetellut ostokset hihnalle, kun kassahenkilö yskäisi mojovasti, peitti toki suunsa kyynärtaipeella, mutta silti. Siis sellainen kunnon limayskä.
En voi käsittää, miksi oli tullut töihin. Olisi pitänyt sanoa jotain, mutta olin niin tyrmistynyt, että yritin nopeasti vain pakata ostokset ja poistua. Asetin kaikki ei-jääkaappia vaativat ostokset karanteeniin pariksi, että jos pakkauksissa on kassahenkilön räkäroiskeita. Tämä ei ole vitsi.
Mietin asiasta ko kaupan fb-sivulle avautumista, mutta olen liian mamis.
Itse käytän varmuuden vuoksi nimenomaan alkoholia sisältäviä puhdistusliinoja.