Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain koronaviruksen asioidessani citymarketissa

Vierailija
02.04.2020 |

1,5 vko:n flunssasta sain jälkitaudiksi keuhkokuumeen ja pääsin testeihin vasta viime tiistaina. Sain positiivisen tuloksen testeissä ja olo on tällä hetkellä suht ok paitsi keuhkoja viiltää hengittäessä. Olen asioinut ainoastaan ruokakaupoissa pk seudulla joten tartunta on todennäköisesti tullut sieltä.

Kommentit (233)

Vierailija
101/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus kuulostaa täysin tietyn kaupparyhmittymän vastaiselta provolta.

Vierailija
102/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää Prismaan, jos Citymarketissa sairastuu.

Luotan enemmän Lidliin. Siellä on turvallista.

eikö ne tuotteet tuoda saksasta? Siellä on tosi paha koronatilanne.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää Prismaan, jos Citymarketissa sairastuu.

Luotan enemmän Lidliin. Siellä on turvallista.

eikö ne tuotteet tuoda saksasta? Siellä on tosi paha koronatilanne.....

Reippaasti yli puolet on kotimaista. Toki on myös ulkolaista, kuten siellä Prismassakin.

Vierailija
104/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taisin saada tartunnan maskista huolimatta. Kävin viikko sitten lähikaupassa ja siellä oli mies jolla oli paha, limainen yskä eikä peittänyt suutaan. Nyt kärsin vilunväristyksistä, lihaskivuista ja kuivasta yskästä. 

Kyllä tuo on aivan uskomattoman tarttuva tauti! 

Vierailija
105/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taisin saada tartunnan maskista huolimatta. Kävin viikko sitten lähikaupassa ja siellä oli mies jolla oli paha, limainen yskä eikä peittänyt suutaan. Nyt kärsin vilunväristyksistä, lihaskivuista ja kuivasta yskästä. 

Kyllä tuo on aivan uskomattoman tarttuva tauti! 

Mä oon kuullut ulkomailta tarinoita, että maskista huolimatta korona on tullut. No ei ihme, sillä se tarttuu myös silmien kautta! Pitäisi olla myös suojalasit.

Vierailija
106/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ikäänlaajalle levinnyt että tosiaan ihan mistä vain voi saada. Turha etsiä syyllisiä. Taudin voi saada vaikka itse pesisi ja desinfoisi käsiä yhtenään. Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa, ei muiden.

Eikö se ole omaan käytökseensä vaikuttamista, että käy pienissä kivijalkaliikkeissä (ja samalla tukee yksityisyrittäjiä) ja vähentää riskiä? Jos tauti tarttuu helposti pisaratartuntana, niin sitä ei todellakaan saa mistä vaan. Siksihän meillä on nyt kieltoja ja määräyksiä pysyä erillään muista ihmisistä. Hämmästyttää huomata ihmisten järjen puutteen jopa tilanteessa kun oma henki on uhattuna. Edelleen, ei koske minua. Mutta olen todella äimistynyt miten hyvin looginen päättelyketjukin sivuutetaan.

Minä taas ajattelen, että riski saada tartunta pienessä kivijalkakaupassa on suurempi, koska tavaraa on tumpattu täyteen ja asiakkaiden välimatkat toisiinsa on lyhyet.

Ja toisekseen, luulen isoissa marketeissa hygenian ja siivoaminen tason olevan korkeampu, kun on riittävästi työvoimaa, vaikka asiakkaita on enemmän, mutta monessa pienessä lähikaupassa nykyään kassat/myyjät siivoavat oman työnsä ohella viimeisinä työtunteina.

Lattioitahan ne siivoojat puhdistaa, eikä asiakkaat nyt niitä lattioita ole nuolemassa.. en ole koskaan nähnyt siivojjan kauppakeskuksessa puhdistelemassa jotain hyllyjen pintoja. Ehkä ne nyt tekee sitä, mutta ei todellakaan niin paljon että sillä olisi juuri minkäänlaista merkitystä, siellähän pitäisi olla armeija siivoojia palkattuna siivoamassa yötä päivää.

Pitää paikkansa että jotkut lähikaupat on tumpattu täyteen tavaraa, mutta esim. mun lähi alepaa ei. Valinta lähi alepan ja ison k-citymarketin välillä menee alepalle 100-0. Tuolla k-citymarketissa on niin paljon ihmisiä ettei siellä voi välttyä jatkuvasti kävelemällä jonkun vierestä, joten vaikka hyllyjen välillä on väljää, ei siitä ole mitään hyötyä. Tiedän että PKS ulkopuolella prismoissa ja citymarketeissa ei ole niin paljon ihmisiä.

Vierailija
107/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän jo oli jossakin että korona leviää hengitysilmasta. Ei tarvitse pärskiä, yskiä tai aivastaa.

Siksi hengityssuoja on se juttu, joka edes estää jonkin verran tartuntoja puolin kuin toisin.

Vierailija
108/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te menette isoihin marketteihin? En syytä, mutta ihmettelen. Emme ole moneen viikkoon käynyt kuin pikkukaupoissa hiljaisina aikoina.

Mä käyn isoissa marketeissa koska niissä on helpompi vältellä muita asiakkaita.

Tartunnan voi saada mistä tahansa, turha yhtä yksittäistä liikettä alkaa syytellä. 

Kukin toki tavallaan, mutta onhan riski saada tarttuva tauti huomattavasti suurempi paikoissa, joissa on paljon tartuttajia.

Sinunkin riskisi saada tauti pikkukaupasta lisääntyy, kun käsket ihmiset asioimaan niihin. Ei siihen tarvita kuin yksi sairas, jonka pisarat saat sisuksiisi. 

Vierailija
109/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä taas joku provo?

Otsikossa mainitaan Citymarket, mutta itse tekstissä puhutaan ruokakaupoista, monikossa. Eli on asioinut muissakin kaupoissa.

En jaksanut lukea muutamaa viestiä pidemmälle, mutta ilmeisesti tällä ketjulla pyritään pitämään ihmiset kotonaan karanteenissa. Että ap itse saisi jatkaa kaupassa käyntiä huojentunein mielin.

Vierailija
110/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa (näitä kun voi sama kirjoittaja kirjoittaa useamman peräjälkeen, näemmä).

Ymmärsin väärin. 

Tämä ketju onkin avattu siksi, että voitaisiin jatkaa erään keskustelijan pakkomielteestä: 

K a s v o s u o j a i m e t!

Vierailija
111/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hassu" juttu kyllä, että joku saa koronan asioituaan ruokakaupassa, ja joku toinen ei, vaikka asuisi saman katon alla sairastuneen kanssa.

Vierailija
112/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että sen saa pelkästä hengitysilmasta. Muuten sairastuneita olisi ihan hirvittävän paljon enemmän.

Ehkä omaa vastuskykyä kannattaa lisätä syömällä terveellisesti.

Vierailija
113/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, melkein jokainen teistä tulee saaman tämän,iso osa on sairastanut jo huomaamattaan..suurin osa ei saa edes oireita. Voisiko tämän kohkaamisen jo lopettaa..itse tiedän että sain sen jo ajat sitten,ei mitään herkkua mutta ei siihen kyllä kuollutkaan. Että entäs nyt,me jo sairastuneet ja parantuneet..elämääkin pitäisi jo jatkaa..

Vierailija
114/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin laajalle levinnyt että tosiaan ihan mistä vain voi saada. Turha etsiä syyllisiä. Taudin voi saada vaikka itse pesisi ja desinfoisi käsiä yhtenään. Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa, ei muiden.

Ei kai tässä oltu syyllisiä etsimässä. Ap vain toi esiin, että tartunnan  voi saada vaikkei liikkuisi kotoaan muualle kuin ruokakauppaan.

Joo ei selvästikään. Sen sijaan että ap olisi sanonut saaneensa tartunnan ruokaostoksilla, hän nimesi tietyn kaupan nimeltä. Joillain tämä Lidl-lahkolaisuus menee jo todella pitkälle.

Vierailija
115/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus kuulostaa täysin tietyn kaupparyhmittymän vastaiselta provolta.

Sitä se onkin. Joku ilmeisesti saanut Keskolta kenkää ja nyt viettää päivänsä yritystä mustamaalaten. Ja perään kainot Lidl-kehut.

Vierailija
116/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset 4 viikkoa mulla:

Käynyt 2 kertaa Lidl:ssä. 2 kertaa viikossa lähikaupassa pakollisilla ostoksilla.

Aina mennentullen pessyt kädet ja naaman. Kaupan kassalla käyttänyt käsidesiä.

Naapurissa käynyt vain kun ei mitään "joukkoistuntoa" siellä. Senkin jälkeen kotiin tullessa vaatteiden vaihto ja käsi/naamapesu.

Kaikki hyvin toistaiseksi.

Vierailija
117/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä, miten kaupat eivät pysty nostamaan kotiinkuljetus- ja noutokapasiteettiaan vastaamaan kasvanutta kysyntää. Lomautetuista ja kortistosta taatusti löytyy ihmisiä, joilla on kokemusta kauppatyöstä (voisivat tulla poimimaan ostoksia), ja esim. taksit ja monet muut kuljetusyrittäjät kärsivät asiakkaiden kadosta.

Tällä hetkellä Stockan Herkku näyttää olevan ainoa toimija Helsingin ja Espoon alueella, jolla on toimitus- ja noutoaikoja tarjolla. Tilattiin nyt sieltä perheen ruoat muutamaksi viikoksi eteenpäin. Ruokaa todella menee paljon, kun on monta lasta ja koko perhe koko ajan kotona. Lisäksi hoidamme anopin ruokahuollon. Prisma ja Cittari olisivat parempia tilauspaikkoja perheellisille, koska niistä saa isompia pakkauskokoja, mutta heidän kalentereissaan on tarjolla vain ei-oota.

Ison perheen ostoksiin myös kuluu todella paljon aikaa kaupassa, kyllä siinä ehtii altistua todella monen ihmisen hengitysilmalle, pärskeille jne. Kauppojen pitäisi nyt tajuta, että jos saavat homman kunnolla pelaamaan, moni asiakas voi jäädä kotiinkuljetuspalvelun käyttäjäksi kriisin jälkeenkin. Esim. meillä sitä on monesti ennenkin harkittu, mutta homma on kaatunut ennenkin aikojen puutteeseen ja foodie-sivuston sekavuuteen. Herkku oli todella helppo ja selkeä käyttää. Nyt vielä odotellaan, tuleeko tilaus odotetusti. Jos tulee, tuskin jää viimeiseksi tilaukseksi meidän perheeltä.

Vierailija
118/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin viikko sitten käyttää asbestimaskia ja paperista suojahaalaria aina kun käyn ulkona. Menen niiden kanssa suoraan suihkuun ja huuhdon ne vielä sen jälkeen kloriitilla, kuten Richard Prestonin Tappajavirus-kirjassa tehtiin.

Voi olla, että eristäydyn kesäksi saareen mökille, jos tilanne vielä pahenee.

Vierailija
119/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa desinfioivat katujakin...[/quote]

Tätä olen miettinyt.  Miksei valtio ohjeista kauppoja jatkuvaan pintojen puhdistamiseen? Muutenkin ihmisten kauppakäyttäytymiseen voisi puuttua kovalla otteella, kun ei oma harkinta kerran näytä toimivan. Esim. nämä koko perheen voimin kaupassa kävijät voisi blokata jo ovella ja vain yksi perheestä tekee ostokset. Mikä ihme siinä on, että kauppaan pitää mennä molempien vanhempien ja lasten?? En ymmärrä. Tämä olisi hyvä aika opettaa muutenkin ne lapset siihen, että kaupassakäynti ei ole päivän kohokohta, vaan niille voisi keksiä jotain muutakin ajanviettoa kuin uuden tavaran ja herkkujen haaliminen.

Vierailija
120/233 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään paikallisessa K-marketissa ja huomasin, että siellä oli tosi paljon keräilijöitä jotka hoitavat niitä verkkokaupan tilauksia. Olivat siellä aika tiiviisti työn touhussa, pyysin välillä heitä vähän väistymään, että pääsi ohittamaan. Kassalla kysyin kuinka usein pyyhkivät ne kassan liukuhihnat niin vastaus oli " 2 kertaa päivässä ", se on tosi vähän nyt poikkeusaikana. Tuo kauppa on auki 24/7. Niinpä sitten pyyhin desinfiointiliinalla kaikki ostokset kotona parvekkeella. 

Harmi kun ne sun desinfiointiliinat tuskin tehoaa viruksiin. Bakteerit ne kyllä tappaa, mutta virukset on eri juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän