Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain koronaviruksen asioidessani citymarketissa

Vierailija
02.04.2020 |

1,5 vko:n flunssasta sain jälkitaudiksi keuhkokuumeen ja pääsin testeihin vasta viime tiistaina. Sain positiivisen tuloksen testeissä ja olo on tällä hetkellä suht ok paitsi keuhkoja viiltää hengittäessä. Olen asioinut ainoastaan ruokakaupoissa pk seudulla joten tartunta on todennäköisesti tullut sieltä.

Kommentit (233)

Vierailija
61/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiinkuljetus

Vierailija
62/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ajatelkaa tätäkin: korona voi tarttua myös pinnoilta, jos olen oikein ymmärtänyt. Jos ostat vaikka banaanitertun, johon koronatartunnan saanut on koskenut kaupassa, sinun pitäisi muistaa pestä kädet jokaisen banaaninkuorimisen jälkeenkin. Silloin ei ole kyllä väliä, ostitko banaanisi pienestä lähikaupasta vai isosta marketista.

No minä olen neuroottisen tarkka nykyään. Pesin banaanit, omenat ja tomaatit kauppareissun jälkeen 😥 Sieneen pisara fairya ja kaikki saivat kyytiä, huolellinen huuhtelu. Katson muutenkin hedelmät ja vihannekset tarkkaan, mitä nyt uskaltaa ostaa, pystyykö pesemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin pelkään, että sain tartunnan. Ruokakaupassa olen käynyt. Mulla ei ole muuta oiretta (nyt kolmatta päivää) kuin haju- ja makuaisti lähes kadonnut. Sitäkin mietin, että jos vain kuvittelen oireet..? Vaikea sanoa!

Korona-taudissa maku- ja hajuaisti katoaa, eli sinulla on varmasti käynyt niin, että olet saanut viruksen.

Paitsi että se on yleinen flunssa oire muutenkin.

Vierailija
64/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prismassa sitä vasta sairastuukin, kun siellä on aina enemmän ihmisiä kuin Citymarketissa.

Citymarkettien asiakkaat ovat siirtyneet ruuan kotikuljetukseen, näin ainakin meidän kaupungissa.

On kaksi suurta Citymarkettia ja koko ajan jono ruuan kotiinkuljetuksissa.  Kuljetuksen voi saada vasta jopa 6 päivän päähän.

Lisää kerääjiä on palkattu ja kylmätavarakuljetukseen sopiva auto hankittu cittareihin.

Prismassa tilanne on aivan erilainen, siellä pörrää yskivät ja räkivät ihmiset edelleen hyllyjen välissä.

Ai että siellä prismassa oikein syljetään lattialle, mutta cittarissa ei käy ketään, kun ne on niin fiksuja, että tilaavat tavarat kotiin. Mitä nyt odotellessa voi tulla vähän nälkä, kun toimitusta saa odottaa viikon.

Vierailija
65/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin pelkään, että sain tartunnan. Ruokakaupassa olen käynyt. Mulla ei ole muuta oiretta (nyt kolmatta päivää) kuin haju- ja makuaisti lähes kadonnut. Sitäkin mietin, että jos vain kuvittelen oireet..? Vaikea sanoa!

Korona-taudissa maku- ja hajuaisti katoaa, eli sinulla on varmasti käynyt niin, että olet saanut viruksen.

Ja osaan yhdyssanat, mutta yksi syy yhdyssanavirheiden yleistymiselle nettikeskusteluissa taitaa olla autocorrect.

Vierailija
66/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistuttaisin nyt kuitenkin, että testejä on tehty tähän mennessä pääasiassa oireisille riskiryhmäläisille, todistetusti altistuneille ja terveydenhuollossa työskenteleville. Silti vain kuusi prosenttia testatuista on ollut positiivisia.

Tai testit viallisia?

Vierailija
67/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ajatelkaa tätäkin: korona voi tarttua myös pinnoilta, jos olen oikein ymmärtänyt. Jos ostat vaikka banaanitertun, johon koronatartunnan saanut on koskenut kaupassa, sinun pitäisi muistaa pestä kädet jokaisen banaaninkuorimisen jälkeenkin. Silloin ei ole kyllä väliä, ostitko banaanisi pienestä lähikaupasta vai isosta marketista.

Ei tuollaisesta ole mitään näyttöä. Teho-osastojen täytyisi olla jo äärimmillään Suomessa, jos se noin ärhäkkäästi leviäisi.

Hyvä, jos on näin. Mutta selitätkö vielä rautalangasta, miksi ihmisiä kehotetaan olemaan koskematta kasvoihinsa? Miksi monilla on hanskat kaupassa?

Vierailija
68/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään paikallisessa K-omarketissa ja huomasin, että siellä oli tosi paljon keräilijöitä jotka hoitavat niitä verkkokaupan tilauksia. Olivat siellä aika tiiviisti työn touhussa, pyysin välillä heitä vähän väistymään, että pääsi ohittamaan. Kassalla kysyin kuinka usein pyyhkivät ne kassan liukuhihnat niin vastaus oli " 2 kertaa päivässä ", se on tosi vähän nyt poikkeusaikana. Tuo kauppa on auki 24/7. Niinpä sitten pyyhin desinfiointiliinalla kaikki ostokset kotona parvekkeella. 

Se keräilijöiden ja kuljettajien hygienian taso vähän huolestuttaa minuakin. Kiire on kova, tuleeko edes vaihdettua niitä hanskoja välillä?

Kasvosuojia ei näy juuri kellään, jutellaan ja nauretaan ihmistem ostosten päälle.

Kannattaa antaa palautetta asiasta johdolle. Ei se ole työntekijöiden vika ettei heitä suojata kunnolla!! Eiköhän jokainen työntekijä ole valmis ottamaan hanskoja ja maskeja jos niitä tarjotaan!

Vierailija
69/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn vain niin pienessä kaupassa, eli pienessä kittarissa, että olen aina asiakas, täten en voi saada tautia.

Pieni kauppa ei ole pieni kittari.

Vierailija
70/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt kauhuissani. Pelottaa oikeasti. Ahdistaa mennä ulos. Joka kerta kun kurkussa tuntuu jotain, alan pelätä, että nyt se on sitä. Ja vaikka kuinka pesen käsiä, kun tulen kotiin kaupasta, mistä sitä tietää, mitä on ostamieni ruokien ja pakkausten pinnoilla. Pitäisikö kaikki pussit ja pakkaukset pyyhkiä? Ja ottaa leivät pakkauksistaan? Ja miten pitää käsitellä kauppakasseja? Voiko niissäkin olla sitä? Jos tilaan ruoan kotiin, niin miten puhtaita ovat pinnat siinäkään tapauksessa? 

Vierailija
71/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te menette isoihin marketteihin? En syytä, mutta ihmettelen. Emme ole moneen viikkoon käynyt kuin pikkukaupoissa hiljaisina aikoina.

Mä käyn isoissa marketeissa koska niissä on helpompi vältellä muita asiakkaita.

Tartunnan voi saada mistä tahansa, turha yhtä yksittäistä liikettä alkaa syytellä. 

Kukin toki tavallaan, mutta onhan riski saada tarttuva tauti huomattavasti suurempi paikoissa, joissa on paljon tartuttajia.

Kahden futiskentän kokoinen prisma, jossa on katto parinkymmenen metrin korkeudella on kyllä jo melkeen verrattavissa ulkotilaan. Lähikaupoissa ollaan ihan reilusti sisätiloissa, eli siellä kerran joku yskäsee ja aerosolit muhii tunkkasessa ilmassa, on riski saada tauti paljon isompi.

Tässä voisi nyt joku laskea jotain todennäköisyyslaskelmia, että mikä on muiden asiakkaiden riski kun tartunnan saanut astuu Alepaan vs. Prismaan, mutta noissa isoissa marketeissa voi sentään itse vaikuttaa omaan riskiinsä pitämällä turvaväliä ja odottamalla sivussa jos jossain on ruuhkaa yms. Ilmaa yksinkertaisesti myös enemmän, eli kaikkien tiedossa olevien suositusten nojalla kyllä se iso marketti näyttää turvallisempi olevan

Vierailija
72/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Mitä väliä sillä on mistä sen sait?

Vierailija
73/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mitä väliä sillä on mistä sen sait?

Oliko tämä kommenttisi puolisollesi sen jälkeen, kun tartutit hänelle klamydian?

Vierailija
74/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Vissiin aika yksilöllinen juttu, toisilla menee maku- ja hajuaisti samantien ja kestää monta päivää parenemisen jälkeen palata, toisilla ei ole tunnu mitään eroa. 

Itse en muista havainneeni koskaan minkään flunssan kanssa tällaista oiretta, mitä nyt se, että tukkoisella nenällä on vaikea haistella. Tämän oireen varaan ei siis kannata laskea, oliko korona vai ei

Vierailija
75/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nyt kauhuissani. Pelottaa oikeasti. Ahdistaa mennä ulos. Joka kerta kun kurkussa tuntuu jotain, alan pelätä, että nyt se on sitä. Ja vaikka kuinka pesen käsiä, kun tulen kotiin kaupasta, mistä sitä tietää, mitä on ostamieni ruokien ja pakkausten pinnoilla. Pitäisikö kaikki pussit ja pakkaukset pyyhkiä? Ja ottaa leivät pakkauksistaan? Ja miten pitää käsitellä kauppakasseja? Voiko niissäkin olla sitä? Jos tilaan ruoan kotiin, niin miten puhtaita ovat pinnat siinäkään tapauksessa? 

Sama täällä, eikä tästä käsienpesusta tuu ikinä loppua, kun huomaan aina hipaisseeni jotain saastunutta ja pesu alkaa alusta... kädet on ihan karrelle kuivuneet. :/

Vierailija
76/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun kävin Cittarissa sain aivan hillittömän nuhan. Olikohan ilmanvaihto laitettu täysille? Pikkuisen tuntui vetoa jo paikan päällä.

Vierailija
77/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te menette isoihin marketteihin? En syytä, mutta ihmettelen. Emme ole moneen viikkoon käynyt kuin pikkukaupoissa hiljaisina aikoina.

Tartunnan voi saada mistä tahansa, turha yhtä yksittäistä liikettä alkaa syytellä. 

Kukin toki tavallaan, mutta onhan riski saada tarttuva tauti huomattavasti suurempi paikoissa, joissa on paljon tartuttajia.

Kahden futiskentän kokoinen prisma, jossa on katto parinkymmenen metrin korkeudella on kyllä jo melkeen verrattavissa ulkotilaan. Lähikaupoissa ollaan ihan reilusti sisätiloissa, eli siellä kerran joku yskäsee ja aerosolit muhii tunkkasessa ilmassa, on riski saada tauti paljon isompi.

Tässä voisi nyt joku laskea jotain todennäköisyyslaskelmia, että mikä on muiden asiakkaiden riski kun tartunnan saanut astuu Alepaan vs. Prismaan, mutta noissa isoissa marketeissa voi sentään itse vaikuttaa omaan riskiinsä pitämällä turvaväliä ja odottamalla sivussa jos jossain on ruuhkaa yms. Ilmaa yksinkertaisesti myös enemmän, eli kaikkien tiedossa olevien suositusten nojalla kyllä se iso marketti näyttää turvallisempi olevan

Ihmiset on se riski, ihmisjoukot, ihmismäärät. Väkiselläänkin kohtaat enemmän ihmisiä siellä isossa ulkotilaa muistuttavasta hallissa kuin pienessä liikkeessä. Ison hallin korkea katto ei auta asiassa mitenkään, koska virus leviää hetken sillä korkeudella kun joku aivastaa ja laskeutuu sitten pinnoille ja lattialle. Isossa paikassa käy paljon ihmisiä. Todennäköisyys siitä, että viruskantaja on käynyt on isompi kuin pienessä liikkeessä. Isossa marketissa esim. 1000 asukasta päivässä, pienessä 100. Virus säilyy tietyn tuntimäärä vaihdellen eri pinnoissa. En tiedä onko selvitetty kuinka paljon kenkien mukana kulkeutuuu vie sta koteihin. Jokainen tekee kuitenkin siten miten parhaaksi näkee.

Vierailija
78/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tilannut koko ajan ruoat kotiini oven taakse, teen töitä kotona. Tilaamani ruoat olen pessyt hyvin (myös jauhelihan).

En ole nähnyt ketään muuta kuin ulkoillessa vastaantulijoita. Lenkillä vastaan tulee yllättävän paljon pariskuntia / lenkkikaveruksia, jotka juttelee intensiivisesti ja äänekkäästi keskenään, usein nauravatkin. Voiko näistä ohikiitävistä porinapadoista singahtaa aerosoleja tai suun pisaroita muillekin samalla kun juttelevat ja nauravat? Nyt minulla on ollut 3 päivää oireita, en käy enää ulkona muuta kuin viemässä roskat.

Oletko nähnyt koskaan kun joku puhuu niin siinä pisaroita tulee suusta, tietyssä valossa tämän näkee kyllä. Asiasta ei ole vissiin kovin paljon tutkimuksia mutta asiaa tutkitaan nyt suomessa, viikon parin sisällä saattaa jo tulla tuloksia. Jostain luin että voi olla mahdollista että virukset leijailevat kuin tupakansavu, mielikuvana. Aivastaessa jopa 10 metrin päähän.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006460953.html?utm_campaign=tf-HS…

"Ruuhkaiset lenkkipolut voivat olla riski."

Itse lopetin lenkkeilyn viikko sitten, intuitioni sanoi näin. Kotonakin keksii vaikka mitä liikuntaa kun netistäkin löytyy.

Vierailija
79/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pessyt kaikki paksukuoriset hevit astianpesuaineella heti kun ne on tuotu kotiin.

Vierailija
80/233 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on se riski, ihmisjoukot, ihmismäärät. Väkiselläänkin kohtaat enemmän ihmisiä siellä isossa ulkotilaa muistuttavasta hallissa kuin pienessä liikkeessä. Ison hallin korkea katto ei auta asiassa mitenkään, koska virus leviää hetken sillä korkeudella kun joku aivastaa ja laskeutuu sitten pinnoille ja lattialle. Isossa paikassa käy paljon ihmisiä. Todennäköisyys siitä, että viruskantaja on käynyt on isompi kuin pienessä liikkeessä. Isossa marketissa esim. 1000 asukasta päivässä, pienessä 100. Virus säilyy tietyn tuntimäärä vaihdellen eri pinnoissa. En tiedä onko selvitetty kuinka paljon kenkien mukana kulkeutuuu vie sta koteihin. Jokainen tekee kuitenkin siten miten parhaaksi näkee.

Alan ammattailaiset ovat kanssasi eri mieltä. 

Väljässä ympäristössä, tai ulkotilassa ei ole samaa tartuntariskä, kun sisätilassa, eli kyllä sillä ympärillä olevalla tilalla on väliä. Sinä puhut nyt käsin kautta leviävästä tartunnasta, minä (ja muut) pisaratartunnasta, jonka takia näitä turvavälejä, sosiaalista eristämistä ja muita erityistoimia edes ylipäätään pidetään. Kädet pitäisi pestä aina muutenkin, eli terveydenhoitoalan ohjeistus ei eroa normipäivästä tuolta osin lainkaan. 

Jos vain puhutaan jostain samassa tasossa leviävästä tartunnasta, ei kadulla kävely ole myöskään sen turvallisempaa. Ja jos nyt aletaan kenkiä kammoamaan, siinä kadulla vasta onkin tallustanut monta ihmistä päivän aikana.  Silti esim. karanteenissa olijoille ja riskiryhmille on sallittu  tarpeentonkin kadulla oleskelu, mutta ei tarpeelistakaan kaupassakäyntiä, eli kyllä se ympäröivä tila merkitsee. Mutta voit toki nähdä parhaaksi olla uskomatta ammattilaisten neuvoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan