Äänikirjan lukijaksi?
Asiasta tietävät, kertokaa! Miten pääsee äänikirjojen lukijaksi ja minkälainen on palkka?
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Projekti Lönrotissa on tekijänoikeusvapaita kirjoja joita voi vapaasti lukea Youtubeen tai muualle. http://www.lonnrot.net/
Voit harjoitella niillä ja hankkia näyttöä kirjankustantajille.
Kerropa, mitä hyötyä "näytöstä" on, jos kustantajat ja studiot palkkaavat vain koulutettuja näyttelijöitä?
En tykkää kuunnella luettuja kirjoja. Haluan itse omassa mielessä kuvitella hahmojen äänet.
Onhan se kai kätevää, kun voi tehdä muuta samalla, mutta en ymmärrä silti miksi ne on nykyisin suosittuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et lähettäisi ääninäytettä johonkin? Aina kannattaa yrittää!
Ei kannata. Mä oon kysynyt suoraan studiolta. He ei ota edes vastaan näytteitä henkilöiltä joiden CV ei riitä. Jos ei ole tutkintoa ja näyttöjä näyttelijän työstä niin unohda koko juttu.
Tama on niin suomalaista, paperit tarkeampia kuin osaaminen.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää kuunnella luettuja kirjoja. Haluan itse omassa mielessä kuvitella hahmojen äänet.
Onhan se kai kätevää, kun voi tehdä muuta samalla, mutta en ymmärrä silti miksi ne on nykyisin suosittuja.
Monet kuuntelevat myös pelkästään tietokirjoja. Kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ahminut kirjoja koko ikäni. Äänikirjoista tykkään, koska voin kuunnella niitä samalla kun laitan ruokaa, siivoan, kävelen, juoksen tms. Pidän myös siitä, että löydän usein lempparikirjojani englanninkielisenä helpommin kuin kirjastosta.
Mutta joskus lukija on niin hmm.. epäsopiva, että kirjaa ei voi kuunnella. Tietokirjoja selaan mieluimmin, koska niissä on usein asiaa jonka jo tietää ja turhaa toistoa. Helpompi kääntää sivuja kuin "kelata".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Mä oon kysynyt suoraan studiolta. He ei ota edes vastaan näytteitä henkilöiltä joiden CV ei riitä. Jos ei ole tutkintoa ja näyttöjä näyttelijän työstä niin unohda koko juttu.
En ihmettele. Yritin kuunnella nyt näitä koronaruuhkana tehtyjä ja oli pakko lopettaa kesken. Halvalla saa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokos meitä on monta lukijana?
Oletko itse?
En ole hakenut. Pidän kirjoista, mutta en ole varma olisiko minulla kyllin miellyttävä ääni. Omasta mielestäni ääneni on nariseva ja liian "veltto", sekä hieman liian eleetön. Toisaalta, en tykkää kuunnellakaan liian persoonallista "näyttelevää" ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele. Yritin kuunnella nyt näitä koronaruuhkana tehtyjä ja oli pakko lopettaa kesken. Halvalla saa paskaa.
Annatko esimerkkejä tosi paskasti tehdyistä kirjoista? Etsin omakustanteelle sopivaa tuotantopaikkaa ja kiinnostaisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annatko esimerkkejä tosi paskasti tehdyistä kirjoista? Etsin omakustanteelle sopivaa tuotantopaikkaa ja kiinnostaisi tietää.
Nosto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nosto
Nosto. Voiko kukaan kertoa kokemuksia Book Brothersista ja Book Gardenista? Tekevätkö he omakustanteita vai pitääkö omakustanteet tehdä aina kotona vaatekaapissa?
Google maksaa palkkaa tekijälle jos YouTube-videoista tulee tarpeeksi suosittuja. Eräs jolla on 8 miljoonaa tilaajaa, saa n. 3-7 tonnia kuussa.
Ainakin seuraavat vaatimukset pitää täyttää:
- nykyisin "muotia" oleva nariseva ääni, jonka vuoksi kuulija lopettaa kuuntelemisen vajaan minuutin jälkeen
- olisi hyvä, jos ääntäisit/aantaisit a- ja ä-kirjaimet jossain näiden äänteiden välimaastossa, samoin o- ja ö-kirjaimet sekä u- ja y-kirjaimet
- ehdottomasti oltava ainakin s- ja r-vika, mielellään myös l-vika
Laita nuo CV:hen, niin pääset suoraan töihin.
P.S. Näillä ominaisuuksilla pääset myös radio- ja tv-juontajaksi, urheiluselostajaksi sekä mainoksiin. Tulevaisuutesi on rajaton!
Vierailija kirjoitti:
- nykyisin "muotia" oleva nariseva ääni, jonka vuoksi kuulija lopettaa kuuntelemisen vajaan minuutin jälkeen
- olisi hyvä, jos ääntäisit/aantaisit a- ja ä-kirjaimet jossain näiden äänteiden välimaastossa, samoin o- ja ö-kirjaimet sekä u- ja y-kirjaimet
P.S. Näillä ominaisuuksilla pääset myös radio- ja tv-juontajaksi, urheiluselostajaksi sekä mainoksiin. Tulevaisuutesi on rajaton!
Täydellinen kuvaus! Pitääkö silti olla myös ammattinäyttelijä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täydellinen kuvaus! Pitääkö silti olla myös ammattinäyttelijä?
Itse asiassa mainoksiin ja äänikirjoja lukemaan pitää. Juontajaksi voi päästä muillakin avuilla. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Hyödyllistä on jos äännät muutenkin sanat väärin. Esimerkiksi enää äännetään äänikirjoissa enään ja tällainen äännetään äänikirjoissa tälläinen.
Onko joku hakenut lukijaksi Book Brothersille tai Silenciolle? Miten prosessi meni ja pääsitkö?
Kaikilla lukijoilla on sama ongelma. He puhua palpattavat hirmuista vauhtia ilman riittäviä taukoja. Omat ajatukset eivät ehdi mukaan lukijan rytmiin. Lukija itse on jo nähnyt lauseen vilaukselta, ennen ääneen lukua, mutta kuulija kuulee vasta sanan kerrallaan. Jospa joku osaisi lukea h i t a a s t i , maksaisin vaikka tuplat hänen äänikirjastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla lukijoilla on sama ongelma. He puhua palpattavat hirmuista vauhtia ilman riittäviä taukoja. Omat ajatukset eivät ehdi mukaan lukijan rytmiin. Lukija itse on jo nähnyt lauseen vilaukselta, ennen ääneen lukua, mutta kuulija kuulee vasta sanan kerrallaan. Jospa joku osaisi lukea h i t a a s t i , maksaisin vaikka tuplat hänen äänikirjastaan.
Hidasta kirjaa. Onnistuu kaikissa palveluissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku hakenut lukijaksi Book Brothersille tai Silenciolle? Miten prosessi meni ja pääsitkö?
"Meille on tärkeää sekä tasokas lopputulos että sujuva yhteistyö. Siksi etsimme ensisijaisesti ammattinäyttelijöitä tai henkilöitä, joilla on näyttelijän koulutus"
Sanoo firma, jonka kansikuvapoika on Mikko Toiviainen. Tasokasta.
Projekti Lönrotissa on tekijänoikeusvapaita kirjoja joita voi vapaasti lukea Youtubeen tai muualle. http://www.lonnrot.net/
Voit harjoitella niillä ja hankkia näyttöä kirjankustantajille.