Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äänikirjan lukijaksi?

Vierailija
02.04.2020 |

Asiasta tietävät, kertokaa! Miten pääsee äänikirjojen lukijaksi ja minkälainen on palkka?

Kommentit (484)

Vierailija
401/484 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radiossa soi Ilta-Sanomien mainos, jossa mainosäänenä on äänikirjan lukija. En vain yhtään muista mikä kyseisen naisen nimi on, mutta olen pitänyt häntä yksistä parhaimmista lukijoista.

Vierailija
402/484 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Radiossa soi Ilta-Sanomien mainos, jossa mainosäänenä on äänikirjan lukija. En vain yhtään muista mikä kyseisen naisen nimi on, mutta olen pitänyt häntä yksistä parhaimmista lukijoista.

Itseasiassa nyt keksin! Joko Usva Kärnä, joka luki Lucinda Rileyn Keskiyön ruusun TAI Niina Hukkinen, joka luki Kate Mortonin Kellontekijän tyttären.

Suosittelen muuten molempia kirjoja osittain historiaan sijoittuvasta hömpästä pitäville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/484 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin koulutus on yliarvostettua. Moniin perusjuttuihinkin pitää olla maisteri. Jokainen osaa lukea hyvin jolla on siihen kiinnostusta ja vähän lahjakkuuttakin ja on vähän perehtynyt asiaan.

Vierailija
404/484 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suplan valitsemat mammat, onko riittänyt töitä?

Vierailija
405/484 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kirjaa olen lukenut. Eikä minulla ainakaan ole mitään näyttelijän koulutusta. Eikä kyllä mitään muutakaan koulutusta jolla olisi merkitystä tuon kannalta. 😂

Aika vähän halutaan uusija lukijoita kun ei varsinaisesti ole mikään harvinainen taito osata lukea kirjaa ja puhua suomea.

Vierailija
406/484 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kirjaa olen lukenut. Eikä minulla ainakaan ole mitään näyttelijän koulutusta. Eikä kyllä mitään muutakaan koulutusta jolla olisi merkitystä tuon kannalta. 😂

Aika vähän halutaan uusija lukijoita kun ei varsinaisesti ole mikään harvinainen taito osata lukea kirjaa ja puhua suomea.

Jaa. Tämä sysipaska lukija (näyttelijä tietenkin) väittää että vain näyttelijä pystyy työhön.

https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/3145383

Vierailija
407/484 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Tämä sysipaska lukija (näyttelijä tietenkin) väittää että vain näyttelijä pystyy työhön.

https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/3145383

Vierailija
408/484 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mennyt hieman maku äänikirjoista sen myötä kun toitotetaan näyttelijöiden ihmeellisyyttä ja estetään muilta pääsy uralle. Jos kiinnostuu äänikirjojen lukijan työstä esim. viisikymppisenä ei alalle ole enää mahdollista päästä koulutusvaatimuksen vuoksi. Muihin ammatteihin kuin näyttelijäksi voi kouluttautua vielä vaikkapa eläkkeellä. Miksi markkinoita ei voi vapauttaa jos ne muualla ovat vapaat?

Monilla kaltaisillasi ei ole hajuakaan työn vaatimuksista - studiotekniikasta vaikka. Tämä on ”Idols”-ilmiö, jossa kerran kansakoulussa kehuja laulustaan saanut ihminen kuvittelee musiikin ammattina pelkäksi loisteliaaksi helpoksi reitiksi.

Vierailija
409/484 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mennyt hieman maku äänikirjoista sen myötä kun toitotetaan näyttelijöiden ihmeellisyyttä ja estetään muilta pääsy uralle. Jos kiinnostuu äänikirjojen lukijan työstä esim. viisikymppisenä ei alalle ole enää mahdollista päästä koulutusvaatimuksen vuoksi. Muihin ammatteihin kuin näyttelijäksi voi kouluttautua vielä vaikkapa eläkkeellä. Miksi markkinoita ei voi vapauttaa jos ne muualla ovat vapaat?

Monilla kaltaisillasi ei ole hajuakaan työn vaatimuksista - studiotekniikasta vaikka. Tämä on ”Idols”-ilmiö, jossa kerran kansakoulussa kehuja laulustaan saanut ihminen kuvittelee musiikin ammattina pelkäksi loisteliaaksi helpoksi reitiksi.

Höpöhöpö. Normaaliälyn omaava ihminen oppii studiotekniikan ensimmäisellä studiokerralla. Olen laulaja, tiedän kyllä. Eniten lukija tarvitsee oman äidinkielensä taitoa, jotta painotukset ja intonaatio sujuvat. Se näiltä näyttelijä-lukijoilta usein puuttuu.

Vierailija
410/484 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen koko Suplan haku. Karsiudun itse ekalla kierroksella, ja odotinkin sitä. Toisella kierroksella karsiutui mun ja monen muunkin mielestä yksi parhaista lukijoista, mitä koko maassa on. Hän ei ole tunnettu nimi, ilmeisesti olisi pitänyt olla.

Missä olet päässyt kuuntelemaan kaikkien suomalaisten lukunäytteet?

Vierailija
411/484 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tolla Suplalla edes mitään omia tuotantoja? Samoja kirjoja siellä on tarjolla kuin Bookbeatissa ja Storytelissa, mutta paljon suppeampi valikoima.

Vierailija
412/484 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu äänipankkiin valituille av-mammoille? Onko riittänyt töitä?

Vierailija
413/484 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa! Pääsin suplan rekryssä toiselle kierrokselle. En todellakaan oottanu pääseväni :D eiköhän ne siellä osaa arvioida ketkä sopii lukijaks ja ketkä ei. Että sinäänsä typerää nillittää amatööreistä ja ammattilaisista. On niissä ammattilaisissakin jos minkälaista lätisijää. Se kenestä tykkää on aika puhtaasti makuasia.

Ammattilaisilla on korkeatasoinen koulutus ja he tekevät työnsä hyvin. He osaavat artikuloida ja hengittää, koska heidät on koulutettu siihen. Me asiasta tietävät olemme huomanneet että huonot lukijat ovat amatöörejä.

Lähes kaikilla nuoremman polven näyttelijöillä eli ns. ammattilaisilla on jokin puhevika tai muu "persoonallinen" puhekiälen niinku-maneeri. Sanojen painot eivät osu oikealle tavulle ynnä muuta mukavaa.

Tämä on niiiiin totta! Koskee myös keski-ikäisiä näyttelijöitä tosin.

Vierailija
414/484 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa kuuntelemassa palstalaisten ääninäytteitä. Yhden äänikirjafirman (Book Brother tjsp) sivuilla on oikeiden ääninäyttelijöiden ääninäytteet samasta tekstistä ja ne ovat hirveitä, vaikka kysymyksessä ovat kokeneet ääninäyttelijät. Myötähäpeä!

Mun mielestä tuo idea on oikein kiva. Lukijoiden erot huomaa hyvin, kun kaikki lukevat saman tekstin. Plussaa siitä, että näytteet ovat avoimesti esillä!

Vierailija
415/484 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuntelen paljon äänikirjoja ja kyllä lukija merkkaa paljon!

Tässä männä viikolla törmäsin yhteen joka varmaan kurlasi jollain missä oli vähän potkua. Pikkasen kieli oli...ei nyt solmussa mutta vähän kierossa,sen erotti kyllä. (juoppo isä ja pari juoppoa poikaystävää,siinä oppii humalan eri asteet aika hyvin)

Vierailija
416/484 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa kuuntelemassa palstalaisten ääninäytteitä. Yhden äänikirjafirman (Book Brother tjsp) sivuilla on oikeiden ääninäyttelijöiden ääninäytteet samasta tekstistä ja ne ovat hirveitä, vaikka kysymyksessä ovat kokeneet ääninäyttelijät. Myötähäpeä!

Mun mielestä tuo idea on oikein kiva. Lukijoiden erot huomaa hyvin, kun kaikki lukevat saman tekstin. Plussaa siitä, että näytteet ovat avoimesti esillä!

Näytteitä oli hauska vertailla :D Nimien ääntämistaidossa etenkin oli huikeita eroja...

Vierailija
417/484 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

shelddonn kirjoitti:

kuuntelen paljon äänikirjoja ja kyllä lukija merkkaa paljon!

Tässä männä viikolla törmäsin yhteen joka varmaan kurlasi jollain missä oli vähän potkua. Pikkasen kieli oli...ei nyt solmussa mutta vähän kierossa,sen erotti kyllä. (juoppo isä ja pari juoppoa poikaystävää,siinä oppii humalan eri asteet aika hyvin)

Pakko olla joku vanhempi mieslukija.

Vierailija
418/484 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mikä kirja, kun tämän kuunteluyrityksestä on jo aikaa. Mutta sen lukija oli aivan outo. Nainen, joka tauotti lukemansa ihan kummallisesti, ja monesti vielä ääni nousi ylös lauseen loppua kohti. En ymmärrä, miten hän sitten olisi jotenkin parempi koulutettuna näyttelijänä, kuin tavis, jolla kuitenkin miellyttävä ääni ja äänen tempo. 

Vierailija
419/484 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista mikä kirja, kun tämän kuunteluyrityksestä on jo aikaa. Mutta sen lukija oli aivan outo. Nainen, joka tauotti lukemansa ihan kummallisesti, ja monesti vielä ääni nousi ylös lauseen loppua kohti. En ymmärrä, miten hän sitten olisi jotenkin parempi koulutettuna näyttelijänä, kuin tavis, jolla kuitenkin miellyttävä ääni ja äänen tempo. 

Tosi monella naislukijalla on toi kohoava intonaatio, en kestä! Sä olet takuulla kuunnellut Takataloa :D

Vierailija
420/484 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuuluu äänipankkiin valituille av-mammoille? Onko riittänyt töitä?

Mammoja paikalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän