Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä se kenkä puristaa, että niitä kausityöläisiä ei saada tiloille Suomesta? Miksi ollaan oltu vain ulkomaisten kausityöläisten varassa?

Vierailija
01.04.2020 |

Mitä mielestäsi pitäisi tehdä, että kausityöläiset saataisiin Suomesta, jos ulkomailta ei saada?

Kommentit (140)

Vierailija
61/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritystukia voisi kyllä leikata tai lakkauttaakin. Jos firma tekee tappiota tai yrittäjä ei osaa pyörittää firmaansa niin että se on kannatava, niin siivotkoon konkurssi parempien ja osaavampien tieltä.

Ruuan hintaa voidaan nostaa huomattavasti, koska syksyllä meille ei todellakaan saada edullista syötävää muualta maailmasta. Silloin kysynnän ja tarjonnan laki määrittää hintatason ja jos jollakulla ei ole varaa ostaa ruokaa, niin kyse on vain markkinavoimien järkevästä toiminnasta.

Vierailija
62/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan helppo yhtälö. Lopettaa meillä maksettavat työttömyys etuudet. Suomalaisten pitäisi myös laskea vaatimustasoa esim. asumisen suhteen.

Hyvä idea, ensimmäiseksi suomalaiset voisivat lopettaa asuntojensa lämmittämisen.

Riittää pieni palkka sitten paremmin.

Olen pitkälti samaa mieltä. Miksi asunnossa pitää olla talvella 24 astetta lämmintä vain siksi, että on kiva olla kotona pelkissä alusvaatteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herrat ja rouvat yrittäjät vaan itse hommiin peruna- ja mansikkapelloille. Luulisi, että perheestä ja muusta suvusta vähän kauempaakin saa avittajia. Eikä tarvitse maksaa, kun kaikki ilosta hihkuen osallistuvat yhteiseen hyvään. Mitä, eikö? Onko liian rahvasta mennä korskean omistajan omille pelloileen ihan oikeisiin manuaalihommiin? Jaa jaa, ylpeys se on, joka lankeemuksen edellä käy.

Näinhän se menee nytkin. 12v osaa ajaa traktoria siinä missä työtön peruskoulupudokaskin eikä sille 12v:lle tarvitse maksaa palkkaa. Sehän saa kotoa ruuan ja asunnon ja käyttöönsä traktorin, jossa on tietokone.

Vierailija
64/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä riehut? Koululaisilta ja opiskelijoilta on suurimmalta osalta peruttu kesätyöt. Ne jotka asuu tilojen lähettyvillä tai muuten voivat muuttaa kesäksi pois kotoaan todennäköisesti tulevat työllistymään tiloille. Siitähän se on kiinni palkkaako tilat suomalaisia. Ettei käy niin kuin eräällä Mikkelissä sijaitsevalla tilalla joka "palkkasi" eli ilmoitti pitävänsä varalla jollei ulkkiksia saada maahan. Reilukerho vai mitä?

Kumman työntekijän sinä ottaisit, työhön tottuneen, joka hoitaa hommat eikä lopeta vaiko sellaisen, jolle pitää kaikki opettaa mutta joka saattaa lopettaa kesken koska työ onkin sitten hänestä liian rankkaa? Vaikea valinta yrittäjällä.

Vierailija
65/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni voisi miettiä, voisivatko juuri vaikka teini-ikäiset (15 ja siitä ylöspäin) kotona asuvat järkätä tuohon työhön. Silloin pitäisi olla majoitus ja ruokailu kunnossa. Pitäisi miettiä, voisiko työssä olla jotain fyysistä vaihtelua, jos se kerran on niin raskasta fyysisesti. Tai miten helpottaa fyysisyyttä (vastaliikkeet, venyttelyt). Suomessa olisi kuitenkin valtavasti tuonikäisiä, joille kesätyökokemus olisi ihan hyvä, mutta töihin pääsyn pitäisi olla helppoa. Tietenkin on selvää, että osasta vaan ei silti ole tuollaiseen työhön. Ja työn pitäisi olla nuorelle parempi vaihtoehto kuin kotona oleminen. Ja jos nuori asuu kotona ja hänen tulonsa vaikuttavat työttömän vanhempien tukiin siinä tapauksessa, että pääsee jotain tienaamaan niin sekin on älytön este sille, että voisi tehdä kausityötä.

Sen taas ymmärrän, että kaikki eivät voi irtisanoa asuntoaan tai jättää sitä tyhjilleen ja muuttaa vaikka sinne Suonenjoelle, että poimisivat mansikoita pari kuukautta.

Kotona asuminen samalla kun tekee kausityötä tilalla harvalle nuorelle on vaihtoehto etäisyyksien takia. Tilat on yleensä etäällä taajamista. Jos ei ole käytössä autoa kulkeminen kotoa tilalle on useimmille mahdotonta.

Vierailija
66/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noilla mansikanpoimintatöillä elätä itseään saatikka perhettä. Sopivat koululaisille ja opiskelijoille korkeintaan. Päinvastoin aikuinen henkilö köyhtyy, kaikki kulut juoksee kuten ennenkin ja lisäksi siihen mansikanpoiminnasta aiheutuneet matka-, majoitus- ym kulut. Onko noilla edes vakuutukset kunnossa jos jotain sattuu? Soviteltua päivärahaa voi joutua odottelemaan viikkoja ja siinäpä se talous sitten meneekin sekaisin lopullisesti.

Hankala tilanne. Ehkä koululaiset ja opiskelijat pelastaa mikäli järjestelyt tehdään kuljetuksissa ja muutenkin huolehditaan että palkkaus on ok ja hommasta jää käteen jotain muutamaa satasta enemmän.

Mansikkatilalla töitä on noin 4 kk ajan eli monen veroja maksavan mielestä ihan mukavan ajan. Onko meillä oikeasti jo olemassa sellainen periaate, että määräaikaista työtä ei tarvitse ottaa vastaan?

Vierailija
67/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuet vastikkeelliseksi niin sitten myös ansiosidonnainen kaikille maksajille!

eli jokaiselle joka saa tukia, nostaa palkkaa tai yrittää. työttömän veroprosentti on 20% ja siitä maksetaan mm ansiosidonnaisia päivärahoja sekä varakkaampien eläkkeitä.

suomessa on yleinen harhaluulo että eläke on ansaittu ihan itte maksetuilla rahoilla. eipä vaan ole. esim nämä boomerit saivat nauttia työputkista joissa korkoneva palkka, tyel-maksusta 4-5% kun nyt pätkätyöläisillä 25% (2020). Saivat nousevan elintason, asunnot ja koko maailman varallisuuden ikäpolvelleen. heillä on ollut mahis säästää 45v työurasta (ei työttömyyskausia). boomerit myös tuhosivat luonnon ja käyttivät luonnonvarat. 

niin nyt työttömän pitää sitten maksella näille eläkkeitä vai häh? mitä jos myisivät omaisuutensa ja maksaisivat itse? saataisiin mekin vaikka säästöön ylijäävä 20% rahastamme (tyel 25% - 20% = jälleen 5% tyel). 

laskekaa paljon tekisi asuntolainanlyhennystä jos tulosi kasvaisivat 20% mutta työmäärä yhä sama?

tämä siis mahdollista jos tiputetaan tyel samaan mitä boomereilla! arvaankin jo ettei sovi. ei käy sitten millään. saavutetuista eduista ei luovuta vaikka maailma tuhoutuisi!

Vierailija
68/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on yhdeksän euron kieppeillä/tunti. Suurin osa tiloista sijaitsee kaukana asutuskeskuksista, missä näitä potentiaalisia työntekijöitä olisi. Eli vaihtoehtoina on ajaa päivittäin kymmenien kilometrien tai jopa sadan kilometrin matka ees taas tai majoittua tilalla.

Monilla tiloilla ei ole kunnollisia majoitustiloja kymmenille kausityöntekijöille. Tullaan tuohon kuusi ihmistä kontissa -tyyppiseen ratkaisuun. Majoittuminen tietenkin vähennetään jo entuudestaan pienestä palkasta. Tietenkin työntekijä maksaa normaalin asumisensa muualla koko ajan, samaten kaikki normaalit menonsa. Kalliisti asuvalla ei yksinkertaisesti ole varaa lähteä mansikanpoimintaan.

Mutta kun poistamme asumistuen, niin ei ole enää kalliisti asuvia! Jokainen asuu sillä summalla, johon on varaa.

Tuon on sitten sarkasmia, eikö niin? Jos tosimielellä sanottu, niin sitten ko. kommentoija on yksinkertaisen tyhmä ja typerä.

Ennemmin lapsilisät pois yli 2000 euroa ansaitsevilta kotitalouksilta. Tai sitten koulut alakoulusta alkaen maksullisiksi samoille kotitalouksille.  Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa rikkaiden kakaroista? Ei mitään järkeä.

Vierailija
69/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut ylpeä ja turhamainen..

Nyt olet irtisanottu ..ja työkkäri alkaa juosta 2 kk kuluttua

Mene auttamaan naapurin mummoa..joka on tähän asti pilannut kotibileesi.

Mene poimimaan mansikoita marjatilalle

JUMALA TYKKÄÄ KUN KÄRSIT

Vierailija
70/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan helppo yhtälö. Lopettaa meillä maksettavat työttömyys etuudet. Suomalaisten pitäisi myös laskea vaatimustasoa esim. asumisen suhteen.

Hyvä idea, ensimmäiseksi suomalaiset voisivat lopettaa asuntojensa lämmittämisen.

Riittää pieni palkka sitten paremmin.

Olen pitkälti samaa mieltä. Miksi asunnossa pitää olla talvella 24 astetta lämmintä vain siksi, että on kiva olla kotona pelkissä alusvaatteissa.

Niin, miksi lämmittää asuntoa yli +5 asteen?

Takkia vaan päälle ja kynttilä vesiputken alle.

Silloin kun jouduin asumaan vuokralla mulla oli talvella sisällä +14. Nyt okt ja voidaan pitää jopa +19

Vierailija
71/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te luulette, että Espanjassa tomaatit poimitaan? Siellä on kiertäviä maataloustyöntekijöitä, jotka siirtyvät satokauden aikana pitkin maata. Tuntipalkka on ruhtinaalliset 87 snt/h. Työt tosin tehdään urakalla, joten se 10 tunnin päiväpalkka on todella vähän yli 8 e!

Sama italiassa. Pap@erittomat marokkolaiset ym tekee duunin lähes ilmaiseksi ja majottuvat lannoitesäkeistä ja muusta jätteestä kyhättyihin majoihin. Näin ne halvat tomattimurskatölkit tuotetaan. Ameriikassa pap@erittomat meksikolaiset tekevät sadonkorjuutyön ja briteissä puolalaiset ja muut entisen itäblokin kausityöläiset. Jos ruoka on halpaa, se korjuutyö on jonkun ihmisryhmän selkänahasta revitty.

Vierailija
72/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret läskipennut..

toinen käsi perseessä ja toinen kännykässä

Hahhaa..kuolen..nauran..just joooo

Vierailija
73/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopettaisin ensimmäisenä maataloustuet. Jopa kansallinen Hesburger-tuki olisi vähemmän dorka.

Vierailija
74/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret läskipennut..

"Itsehän käyn vain kerran vuodessa tällä palstalla kirjoittamassa yhden viestin, ja se oli tuossa. Eli itse olen aina reipas ja työn touhussa, ihan sattumalta vain tulin nyt tänne palstalle kommentoimaan."

Vierailija
75/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 euron tuntipalkalla varmasti löytyy tekijöitä. tietysti siinä pitää olla sitten joku tinki, kuinka paljon päivän aikana täytyy saada kerättyä.

Miksi löytyisi? Siivoojakin tienaa enemmän, työajat ovat järkevämmät, työ jonkin verran kevyempää ja ennen kaikkea: siivoustyö ei ole kausittaista. Kausityö sopii opiskelijoille, ei aikuiselle ihmiselle.

Luulisi, että tuohon löytyisi opiskelijoita. Esim juuri 15v täyttäneitä, joiden on vaikea muuten löytää työpaikkaa.

Ehhehee..ex on the beach..heh tempparit....mä tykkään meikaa..olen pieni paha poika..eeeh...mä panen päivittäin.....kontissa?

Vierailija
76/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te luulette, että Espanjassa tomaatit poimitaan? Siellä on kiertäviä maataloustyöntekijöitä, jotka siirtyvät satokauden aikana pitkin maata. Tuntipalkka on ruhtinaalliset 87 snt/h. Työt tosin tehdään urakalla, joten se 10 tunnin päiväpalkka on todella vähän yli 8 e!

Mitä haluat tällä sanoa? Että näin meilläkin pitäisi olla? Nämä Espanjan siirtotyöläiset elävät kaatopaikoilla joistain jätemuoveista kyhätyissä kojuissa tai jossain parakissa kymmenen muun kanssa yms. eivätkä saa työlupia muuhun kuin tuohon orjatyöhön.

Ostakaa ostakaa espanjalaista tomaattia, paprikaa ja parsakaalia, hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
77/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret läskipennut..

"Itsehän käyn vain kerran vuodessa tällä palstalla kirjoittamassa yhden viestin, ja se oli tuossa. Eli itse olen aina reipas ja työn touhussa, ihan sattumalta vain tulin nyt tänne palstalle kommentoimaan."

Joo istun yksin tyhjässä yrityksessäni...

rahaa on pohjakassan verran..ois vähän nälkä

vuora juoksee ..ym ym

ja olen itse ollut urakalla töissä mansikkapellolla 90 luvulla

ei oo huonokuntoisen hommaa...

Vierailija
78/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret läskipennut..

Joo istun yksin tyhjässä yrityksessäni...

rahaa on pohjakassan verran..ois vähän nälkä

vuora juoksee ..ym ym

ja olen itse ollut urakalla töissä mansikkapellolla 90 luvulla

ei oo huonokuntoisen hommaa...

Vierailija
79/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalaisille se kausityö tulee maksamaan enemmän kuin mitä sillä tienaa. Aika harva asuu esim. mansikkatilan lähellä niin, että pystyisi kulkemaan sinne kävellen, pyörällä tai edes julkisilla, vaan kulkemiseen tarvitaan auto. Ja auto kuluttaa polttoainetta, tulee vakuutusmaksut, korjauskulut ym,. Jos matka on niin pitkä, ettei  ole järkeä ajaa joka päivä eestaas, tarvitaan asunto sieltä maatilalta tai sen välittömästä läheisyydestä. Koska kyse kausityöstä, omaa vakituista asuntoa ei tietenkään voi/kannata irtisanoa tai myydä sen takia, joten joutuu maksamaan kahta asuntoa tämän työrupeaman ajan. Lisäksi tietysti kaikki muut juoksevat elinkustannukset tähän päälle, ei niillä pelkillä mansikoilla elä, vaikka niitä saisi syödä niin paljon kuin napa vetää. 

Tuntipalkka on mitä, 8-10 e maataloustöissä? Se ei Suomessa riitä kunnolla elämiseen, vaikka olisi vakityö ja työpaikka sadan metrin päässä kotoa. Sen sijaan ulkomailta tuleville 8 e saattaa kotimaassaan olla koko päivän palkka, eli tienaavat mansikkamaalla Suomessa enemmän päivässä kuin kotimaassaan viikossa, totta kai heidän kannattaa maksaa matkat tänne ja asumisestakin, kun käteen jää silti monen kuukauden kotimaansa ansioita vastaava palkka.

Vierailija
80/140 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on kova fyysinen työ , joka rikkoo nivelet pitkään tehtynä.

en usko että rasvaletti pojjaat haluaa sinne..