Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö vanhan talon sisustus mielestäsi noudattaa rakennusaikakautta?

Vierailija
31.03.2020 |

Entä pintamateriaalit? Meillä sisustus on oikeastaan usean vuosikymmenen iloinen sekoitus, kun taas remontissa laitetut pintamateriaalit aika pitkälti perinteisiä.

Kommentit (285)

Vierailija
141/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.etuovi.com/kohde/9700433?haku=M1473958562

Tyypillinen esimerkki siitä millainen vanhan talon remontin ei kuuluisi olla😕Yhtään mistään ei tiedä ollaanko 2000-l pakettitalossa vai v. 1900-rakennetussa vanhassa talossa.

Huhhuh mikä hörsötys.  Oikeen tekemällä tehty sisustus.  Ei sitten mitään persoonallisuutta, kaikki tämän hetken trendielementit hankittu ja paikoilleen asetettu.  Hui perhana jos heittäisin sinisen hupparini tonne johonkin, niin kaikki olisi pilalla!  Jopa ne tikkaat sieltä löytyi.

Talo on myytävänä.  Talonsa saa myydä jokainen arvelematta, mutta tästä tulee jotenkin väistämättä mieleen, että kun kaikki on jo tehty ja just presiis kohdilleen laitettu, ei ole enää mitään lisättävää, niin myydään pois ja ostetaan toinen ja taas aletaan sisustaa...  sisustaa..  sisustaa...

Minusta tuo on tosi kiva, tykkään kun on vaaleaa. Ei siis välttämättä kaikki esineet siellä ole suosikkejani mutta muuten asuisin tuolla mielelläni. Paljon hienompi sisustus ainakin kuin itselläni. Ei minulla ole paljon kiinnostusta ja rahaa sisustaa.

Siis 100 vuotta vanha talo rais kattu nykypäivän laminaateilla ja laatoilla ja sä vaan mietit kun on kivan vaalea sisustus ja kivoja esineitä??

Vierailija
142/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen kylppäri olisi kiva vanhassa talossa? Millaiset laatat valitsisitte? Mikrosementtiä ei haluta, se sentään tiedetään. Kylppäriin on tuntunut jotenkin hankalalta tehdä pintamateriaalivalintoja. Kyseessä on pieni wc jossa suihkukaappi. Ap

Mikrosementtiä ei kannatakaan laittaa, siinä kuulemma piilee kosteusvauriopommi. 

Mutta siis tuollaisessa vanhassa talossa ei alunperin ole kylpyhuonetta ollut, joten ehkei sillä ole hirveästi väliä, millainen sisustus siellä on. Voihan sinne laittaa sellaisia vanhanaikaisen näköisiä hanoja ja muuta, mutta jos siellä on suihkukaappi, niin ei sinne mitään ajanmukaista kokonaisuutta millään saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloni on valmistunut vuonna 1997. Vaalin rakkaudella mintunvihreitä keittiökaappeja ja kirsikkalaminaattia myös vessan boordilaatoitus on tulevaa rakennushistoriallista kulttuuriperintöä.

Näistäkin joku tulevaisuudessa varmaan innostuu, vaikka omaan korvaani kuulostaa aivan hirveältä. Itse sisustan 70-luvun väriskaalalla....

Vierailija
144/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen ratkaisu oli erään vanhan puutalon asukkailta purkaa pönttöuuni olohuoneesta,

ja pinkopahvit ja tapetit pois. Olohuoneen seinät päällystettiin mikrosementillä, huoneeseen tuli valtava valkoinen keinonahka sohva ja tila kuorrutettiin sisustuskrääsällä, oli vähän pokassa pitelemistä.

Vierailija
145/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkuthan haluaa nimenomaan vanhan talon rungon: erkkerit, huonekorkeuden, syvät ikkunalaudat tai kuten linkitetyssä talossa mansardityylisen katon. Muuten toiveissa on täysin moderni koti kaikilla herkuilla. Onhan se vähän hassu yhdistelmä.

Vierailija
146/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.etuovi.com/kohde/9700433?haku=M1473958562

Tyypillinen esimerkki siitä millainen vanhan talon remontin ei kuuluisi olla😕Yhtään mistään ei tiedä ollaanko 2000-l pakettitalossa vai v. 1900-rakennetussa vanhassa talossa.

Juu ja tuo takka-leivinuuni ei sovi yhtään talon tyyliin!

En voi melkein uskoa, että tuo on ~100 vuotta vanha talo. Näyttää juurikin joltain pakettitalolta tältä vuosituhannelta. Sentään väliovet taitaa olla alkuperäiset. Mitä ihmettä nuo on ajatellut? Pahimpia on kylpyhuoneet, keittiö, lattiat, ikkunat, ja juurikin tuo leivinuuni. Ihan käsittämätöntä...

Myös väliovet on uusvanhat rautakauppaovet. Ainoa alkuperäinen ovi taitaa olla ulkona kasvihuoneen ovena. Makkarissa on varmaan talon alkuperäinen ikkunanpoka (koristeena), että säilyy se vanhan talon henki... miten tuossa on pihakin sen näköinen että on vasta perustettu. Yhtään isoa puuta ympärillä ja iso hiekkakenttä edessä.

Vierailija
147/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen kylppäri olisi kiva vanhassa talossa? Millaiset laatat valitsisitte? Mikrosementtiä ei haluta, se sentään tiedetään. Kylppäriin on tuntunut jotenkin hankalalta tehdä pintamateriaalivalintoja. Kyseessä on pieni wc jossa suihkukaappi. Ap

Mikrosementtiä ei kannatakaan laittaa, siinä kuulemma piilee kosteusvauriopommi. 

Mutta siis tuollaisessa vanhassa talossa ei alunperin ole kylpyhuonetta ollut, joten ehkei sillä ole hirveästi väliä, millainen sisustus siellä on. Voihan sinne laittaa sellaisia vanhanaikaisen näköisiä hanoja ja muuta, mutta jos siellä on suihkukaappi, niin ei sinne mitään ajanmukaista kokonaisuutta millään saa.

Joo, sehän se on kun ei oikein ole Suomessa sellaista kph-sisustamisen perinnettä. Suihkukaappi tosiaan on ja myös jää, ihan ehdoton juttu helpottamaan rakenteiden kosteuskuormaa. Olen ajatellut että voisi olla aika modernikin pinnoiltaan. Tai joku japanihenkinen :) Ap

Vierailija
148/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, sehän se on kun ei oikein ole Suomessa sellaista kph-sisustamisen perinnettä. Suihkukaappi tosiaan on ja myös jää, ihan ehdoton juttu helpottamaan rakenteiden kosteuskuormaa. Olen ajatellut että voisi olla aika modernikin pinnoiltaan. Tai joku japanihenkinen :) Ap

Tuommmoinen on 20-luvun lopulla valmistuneen Saaren kartanon "edistyksellinen ja ylellinen" kylpyhuone.

https://www.uudenmaanliitto.fi/files/18234/saaren_k_9476_KYLPYHUONE.jpg

Mä tykkään valtavasti noiden vanhojen laattojen eläväisestä lasitteesta.

Vierailija
149/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuommmoinen on 20-luvun lopulla valmistuneen Saaren kartanon "edistyksellinen ja ylellinen" kylpyhuone.

Kaunis! Tosiaan hienot noi seinälaatat. Tuo lattia taitaa olla uudempi, vaikka noita Pukkilan kuuskulmalaattoja on ollutkin vuosikymmenet tarjolla. Nekin ovat taas tulossa muotiin. Ap

Vierailija
150/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloni on valmistunut vuonna 1997. Vaalin rakkaudella mintunvihreitä keittiökaappeja ja kirsikkalaminaattia myös vessan boordilaatoitus on tulevaa rakennushistoriallista kulttuuriperintöä.

Totta!

Vierailija
151/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaunis! Tosiaan hienot noi seinälaatat. Tuo lattia taitaa olla uudempi, vaikka noita Pukkilan kuuskulmalaattoja on ollutkin vuosikymmenet tarjolla. Nekin ovat taas tulossa muotiin. Ap

"Hunajakennolaattaa" on tainnut olla jo 20-luvulla, meidän taloyhtiön (valmistunut 1928) alkuperäiset vessan lattiat on tietääkseni olleet punaista sellaista. 

Vierailija
152/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hunajakennolaattaa" on tainnut olla jo 20-luvulla, meidän taloyhtiön (valmistunut 1928) alkuperäiset vessan lattiat on tietääkseni olleet punaista sellaista. 

Joo, ne on varmaan niitä harvoja tuon tyyppisiä juttuja mitä voisi sanoa jo perinteisiksi. Ap

Vierailija
153/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

voittehan tietenkin myyjän haastaa oikeuteen ja pyytää kaupan purkua jopa korvauksia. ( se meidän purkama pönttö uuni ei enään lämmitä? täällä on vesi vahinko kun pesimme uunin purusta tulleet pölyt letkulla pois. joudummeko tosiaan maksamaan tämmöisiä lämmitys ja sähkö laskuja) unelmat jotka pitää muiden maksaa odotan kukahan ostaa seuraavaksi voin mennä vähän valaisemaan talon vioista ja pyörä pyörii saavat itsekkin kokea myyjän auvoisen elämän

Vierailija
154/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös satavuotta vanhassa talossa oli lapsuudessa alkuperäiset pienet ikkunat joita piti jokatalvi sitten aina tilkitä uudelleen ja veto kyllä aina kävi.Tuolloin vaimot aina kotona jolloin lämmitys niin ollut ongelma.Vanhoissakin jos pelkkää romantiikkaa hakee asumisessa niin täytyy osa huoneista pitää kylmänä talvet.

Juuri näin. Tasojen mataluus on myös haitta vanhoissa keittiöissä, nykyihminen on pitempi kuin menneet ikäpolvet. Ei tarvitse kuin käydä jossakin museoidussa asunnossa, jossa elänyt 1700-1800 lukujen ihmisiä, huomaa, että aikuisten sängyt ovat erittäin lyhyet ja kaikki ”tasot” huomattavan matalalla.

Jos vanhan talon keittiöstä haluaa toimivan ja ergonomisen, tasoja täytyy nostaa, joka ongelmallista ikkunoiden takia, jotka myös ”matalalla”.

Usein tuo on toteutettu niin että taso on matalampi siitä ikkunan kohdalta. Vanhat sängyt on lyhyitä siksi että ennen nukuttiin puoli-istuvassa asennossa. Pelättiin että kuolema tulee ja vie, jos menee makuuasentoon. Oli ihmiset toki lyhyempiä kuin nyt, mutta ei nyt niin lyhyitä kuin ne sängyt.

Jostakin kirjasta luin, että keskipituus on noista ajoista noussut noin 20 senttiä, jos miehen keskipituus on nyt 175, on se tuolloin ollut n. 158 cm. Kyllä se sängyn mitta saattaa olla ihan oikein. Lisäksi säilyneet vaatteet ovat pienikokoisia, myös miesten.

Tasot on toki ikkunan kohdalla matalampia, pakkohan se on, siltikin huoneen mittasuhteet muuttuva kun tasoja joudutaan korottamaan.

Ohis

100 vuodessa keskipituus on kasvanut 12 cm.

Eli 1820 ero ollut varmastikin tuon 20 senttiä pienempi kuin nyt. Ja näkemäni pienet asunnot olleet kalamajoja, yhden huoneen tupia jne, eli yksipuolista ravintoa syvien köyhien ihmisten. Eli pituus selittää aika pitkälle.

Vierailija
155/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että lopputulos on usein mauton, jos rakennusaikakautta ei huomioi, mutta tärkeintä on asukkaan oma maku. Minulla on työn alla juuri tällainen mauton remontti perittyyn 50-luvun puutaloon. Talo on minulle tunnearvoltaan tärkeä ja ihanalla paikalla. 50-luvun sisustustyyli ei kuitenkaan ole yhtään minua, ainoastaan senaikainen värimaailma miellyttää jonkin verran. Ihanimpana pidän 1800- ja 1900-lukujen vaihdetta, ja taloon on tulossa useita 1800-luvun perintöhuonekaluja. Käyn jonkinlaista kamppailua itseni kanssa, ettei talosta tulisi 1800-luvun tavaroiden ja nykyajan uusvanhan Ikea-tavaran sekaista oksennusta, joka olisi juuri eniten minun makuuni. No, ehkä se vähän pelastaa, että tykkään käyttää värejä. Ja tämä on kuitenkin minun elämäni talo, ja minä siellä tämän ainutkertaisen elämäni vietän, se on pidettävä mielessä.

Ihan mielenkiinnosta muuten kyselen tyylitietoisemmilta, että jos alkuperäistä ei voi jättää, niin minkälaiset uudet keittiön kiintokalusteet tulisi valita 50- tai 60-luvun taloon, jotta lopputulos olisi hyvän maun mukainen? Laittakaa ihan esimerkkilinkkejä keittiönvalmistajien sivuille.

Alkuperäisiä 50-luvun keittiökaappeja pyörii jonkin verran myynnissä. Paras olisi sellainen kunnostettuna. On myös puuseppiä, jotka tekee saman tyylisiä uusia keittiöitä. Sitten jos on rahasta tiukkaa niin ehkä alakaapit jotain tavallista keittiökaappia ja lisäksi yläkaapeiksi esim. avohyllyjä ja vitriinejä tilantarpeen mukaan.

-Omaakin silmääni miellyttää eniten aikakauden alkuperäisestä keittiöstä kunnostettu tai puusepän mittatilaustyönä valmistama, samanhenkinen keittiö. 

Joiltakin valmistajilta, kuten ruotsalaiselta Kvänumilta, saa myös 50-luvun mukaan tyyliteltyjä uusia keittiöitä: <a href="https://fi.pinterest.com/pin/219691288047458560/"></a>

Vierailija
156/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää paljaat hirsiseinät kun aikanaan käsitelty myrkyillä kun aina kuitenkin peitettiin ja riihet oli erikseen josta otettu mallia.

Ei hirsiseiniä ole käsitelty myrkyillä.

Miksi edes olisi?

Vierailija
157/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että lopputulos on usein mauton, jos rakennusaikakautta ei huomioi, mutta tärkeintä on asukkaan oma maku. Minulla on työn alla juuri tällainen mauton remontti perittyyn 50-luvun puutaloon. Talo on minulle tunnearvoltaan tärkeä ja ihanalla paikalla. 50-luvun sisustustyyli ei kuitenkaan ole yhtään minua, ainoastaan senaikainen värimaailma miellyttää jonkin verran. Ihanimpana pidän 1800- ja 1900-lukujen vaihdetta, ja taloon on tulossa useita 1800-luvun perintöhuonekaluja. Käyn jonkinlaista kamppailua itseni kanssa, ettei talosta tulisi 1800-luvun tavaroiden ja nykyajan uusvanhan Ikea-tavaran sekaista oksennusta, joka olisi juuri eniten minun makuuni. No, ehkä se vähän pelastaa, että tykkään käyttää värejä. Ja tämä on kuitenkin minun elämäni talo, ja minä siellä tämän ainutkertaisen elämäni vietän, se on pidettävä mielessä.

Ihan mielenkiinnosta muuten kyselen tyylitietoisemmilta, että jos alkuperäistä ei voi jättää, niin minkälaiset uudet keittiön kiintokalusteet tulisi valita 50- tai 60-luvun taloon, jotta lopputulos olisi hyvän maun mukainen? Laittakaa ihan esimerkkilinkkejä keittiönvalmistajien sivuille.

Minusta tuon ajan keittiöön kuuluu olennaisesti kiinteä paikalleen rakennettu ruokakomero. Niihin mahtuu myös ällistyttävä määrä tavaraa, joten ovat ihan käytännöllisiä myös.

50-l taloon voisi valita komeron oveksi vanhan laakaoven (leea-salpoineen), tämän tyyppiset siis https://flockler.com/thumbs/sites/356/15474812786835050996173078147919-…

Komero tuon ajan talossa kuuluisi olla seiniltään samaa materiaalia kuin muualla huoneessa, niin kuin tuohon aikaan oli tapana. Meillä on yli 100v vanhassa talossa myös ruokakomero, sen oveksi laitettiin vanha peiliovi ja seinät ovat helmiponttipaneelia, joka mielestäni sopii tuon aikakauden tyyliin.

Minulla on 50-luvun kerrostalossa taatusti uniikki ”kerroksellinen keittiö”. Alkuperäisestä on jäljellä tuollainen ruokakomero (maalattuna) ja laatikosto. Edellinen asukas tavoitteli joskus 90-luvulla ranskalaisen maalaiskeittiön tyyliä ja väsäsi itse pari ovetonta jykevää alakaappia ja avohyllyjä tummasta puusta sekä laittoi yhden lasiovellisen yläkaapin. Ai niin ja laatat ovat tiililadotut viistoreunaiset valkoiset, nyt taas ihan hip. Minun aikanani tuli putkiremontti, joka vaikutti kalustukseen niin että piti hankkia pari uutta kaappia - päädyin mahdollisimman 50-lukutyylisiin maalattuihin oviin ja lankavetimiin. Puiset työtasot ja induktiotason olen myös uusinut. Ei tätä keittiötä varmaan kukaan tule sisustuslehteen kuvaamaan, mutta se ei myöskään mene muodista.

Vierailija
158/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vanhassa talossa tulee näkyä kerroksellisuus ja asutut vuodet. On hyvä olla jotain aivan alkuajoilta, mutta sitten pieniä lisäyksiä maltilla aina tuonne 1960-luvulle asti. Sen jälkeen remonttityylit muuttuivat niin radikaalisti, ettei niitä kannata säilyttää tai kopioida, kyllä satavuotiaaseen taloon sopivat parhaiten ne asiat, jotka olivat tapetilla silloin kun se rakennettiinkin eli ei mitään ylimääräisiä muovimateriaaleja, vaan aitoa puuta, pinkopahvia ja mahdollisimman hengittäviä maaleja ja tapetteja. Puukuitulevyä voi myös käyttää, jos haluaa, mutta en suosittele koolaamaan seiniä viivasuoriksi. Pieni elävyys kuuluu asiaan.

Oma mökki on satavuotias, mutta toteutin sen remontin just kerroksellisesti. Säilytin paljon vanhaa ja valitsin sisustukseen värejä, materiaaleja ja tapetteja aina 1900-luvun alun tyylistä 1950-luvun loppuun. Lopputulos on harmoninen ja kodikas, ei mikään museo, vaan näyttää siltä kuin tässä olisi asuttu jo vuosikymmenet.

Tietysti sisustuksessa pitää myös ottaa huomioon talon arvo. Jos on kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta talosta kysymys, niin sitä enemmän sitä alkuperäistä pitää ja tulee vaalia. Jos ei halua, niin kannattaa ehkä asua jossain muualla.

Vierailija
159/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rempattiin juuri äskettäin vuokrattavaan kuntoon 60-luvun kerrostakokämppää, jonka makkarista löytyi kahden tapettikerroksen alta kirkkaanpunaiset seinät. Ihan hieno sävy oikeastaan, mutta valkoiseksi ne kuitenkin maalattiin. Toisen makkarin tapetin raosta vilahti heleänsinistä, niitä tapetteja emme lähteneet repimään. Huoneissa oli

huonokuntoiset muovimatot 80-luvulta. Harkitsimme laminaattilattiaa mutta kun poistimme matot, alta löytyi suht siisti alkuperäinen linoleum. Trendikkään harmaana vielä, tosin tummempana kuin nykylattiat. Kylppärissä on aprikoosinväriset kasarikalusteet, jotka ovat pitkään näyttäneet aika kauheilta, mutta taitavat olla juuri sillä rajalla että niistä tulee ihanaa retroa.

Vierailija
160/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman paljon muttei toki tarkoita että 30 luvun talon pitäisi koluta antiikkikauppoja epätoivon vimmalla saman suuntaisenkin sisustus käy miettikääs vaikka seuraavaa 30 luvun olkkaria ei liene tyyliltään vaikea toteuttaa nykykalusteillaan:

https://www.periodpaper.com/products/1930-print-art-deco-georges-djo-bo…

Ja pitää toki miettiä paljon omaakin viihtyvyyttä esim. valtavat kotikirjastot ovat auttamatta historiaa ne vain luovat ankean ja ahdistavan fiiliksen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi