Pitääkö vanhan talon sisustus mielestäsi noudattaa rakennusaikakautta?
Entä pintamateriaalit? Meillä sisustus on oikeastaan usean vuosikymmenen iloinen sekoitus, kun taas remontissa laitetut pintamateriaalit aika pitkälti perinteisiä.
Kommentit (285)
Meillä on kolme torppaa, rakennettu asunnoiksi 1938 (itse ostettu koti), rintamamiestalot vuosimallia 1952 (sisävedet-90 luvulla) ja 1954 (ei sisävesiä) (mulle ja puolisolle perinnöksi tulleita, ja ei mitenkään arvokkaita kun muuttotappioalueilla), Kaksi jälkimmäistä on melko alkuperäisessä asussa, keittiöt mallia 50-luku ja 1952 tarvitsee kosteiden tilojen rempan. Hommaa pukkaa....
Minulla aina vähän sattuu silmiin, kun talosta tehdään liian moderni. Kyllä siellä saa näkyä se mennyt aikakin, kunhan on muuten kunnossa ja puhdasta. Ei sen museo tarvitse olla, mutta vanha ei ole uusi talo, ja vanhaan nyt ei vaan sovi ihan kaikki nykyajan kotkotukset. Talon persoonallisuus pitää säilyttää!!!
Ymmärrän kyllä hyvin keittiön ja kosteiden tilojen uudistamistarpeet, mutta kun aivan kaikki ehtaa puuta ollut revitään pois ja laminaattia ja feikkikamaa tulee tilalle, niin se ei vaan istu vanhaan taloon. Noissa kaikissa kolmessa meidän taloista on maalatut lautalattiat, tummuneet paneelikatot, pönttö- ja tiiliuuneja, puuovia ja puisia kiinteitä komeroita. Parista löytyy Porin matti ja yhdestä öljykamiinakin, joka toimii.
Vanha ja uusi voi hyvin keskustella keskenään. 70-luvun tietynlainen krumeluurittomuus ja linjakkuus esim. valaisimissa istuu mainiosti yhteen vanhojen huonekalujen kanssa. Ja nämä nykyiset melko kliiniset keittiöt toimii hyvin värikkäiden lautalattioiden ja räsymattojen ja leivinuunien kanssa. Esim. 50-luvun puukaapithan eivät olleet mitään kaiverrettuja vaan suoralinjaisia. Pitää ymmärtää myös säästää sitä vanhaa....ei kaiken tarvitse silti olla rakennusaikakauden mukaista, eihän eletä museossa. Kuka aikuinen nyt vaikkapa nukkuisi 20-luvun sängyssä, jonka pituus on n. 190 cm, kun nykyajan patjat on 200 cm pitkiä?
Mitä taas tulee vanhojen lakkapintaisten huonekalujen maalaamiseen, niin sen verran olen kunnostanut vanhoja maalattuja, että ei se maalaaminen niitä pilaa. Maalinpoistoaine on keksitty. Suomessa ei muutenkaan kovin arvosteta antiikkia, ollakseen täyttä puuta ja käsintehtyjä ovat itse asiassa helvetin halpoja, jos vertaa vaikka uusiin umpipuisiin huonekaluihin. Joten ei se maalaaminen mikään synti ole...
Ei muuta kuin Gyprokkia seinään ja katosta lattiaan Valkoiseksi ,,
siinä se on "kauneimman kodin " etsijän suuri kliimaksi !!!
Virasto/sairaala tunnelma,,
Vierailija kirjoitti:
En käsitä, miksi esim. vanhat asuinkäytössä olevat kartanot pitää kammottavilla alkuperäisillä tapeteilla ja huonekaluilla säilyttää vuodesta toiseen. Minusta sellainen on museo, eikä koti. Onhan niissä kartanoissa ennenkin ajan henki näkynyt, eli niissä on eri aikakausilta elementtejä. Kyllä ne silloin kuuluisi tähänkin aikaan päivittää, muutenkin kuin viemäröinnin osalta. Muuten jää tämä aikakausi kokonaan edustamatta. Muut kuin museokartanot voisi hyvin laittaa uuteen uskoon, sisätiloista erityisesti. Moni vanha rakennus on kaunis ulkoapäin, mutta pettymys sisältä, kun vastaan tulvii joku ummehtunut ja kauhtunut "Ludwig-tyyli".
Kyllä tämän ajan tyyli on näkyvillä tulevaisuudessa näissä nyt rakennettavissa taloissa. Eri asia on säilyykö ne sinne sadan, parinsadan vuoden päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä tekee pahaa, kun näkee että Helsingin arvoasuntoja on pilattu "asukkaan näköisillä" pintamateriaaleilla. Sen tulee näkyä hinnassa.
Kyllä! Ihmiset haluavat asua vanhassa talossa, mutta samalla sitten pilaavat remontilla niitä vanhoja sisuksia! Pitäisi ymmärtää, ettei sitä vanhaa enää saa takaisin, kun se on kerran tuhottu.
Vanhat talot ovat muutakin kun sisus. Se on huonekorkeus. Ikkunoiden muoto. Sijainti. Huoneiden koko ja maisema. Uusissa kerrostaloissa ei ole mitään lähes 3 metriä korkeita huoneita tai 25 neliön makuuhuonetta. Joko muutat moderniin omakotitaloon, jonka olet itse suunnitellut tai etsit vanhan kerrostalon, jos haluat tuollaista.
Juuri tämä. Ei minulla ole joka asuntoon ostaa uusia huonekaluja. En asu kyllä vuokralla.
Meidän kerrostalossa, missä meillä on osakehuoneisto on paljon vuokralla olevia asuntoja ja aina on huonekaluja ja astioita jätehuoneessa. Ei ne sinne kuulu. Uudet aina tilalle huonekaluista. En yhtään ihmettele, ettei ihmisillä ole rahaa ja täytyy käydä luukulla