Muita jotka luovuttaneet jo kokonaan lasten kanssa kotona opiskelun?
Mä luovutan. Annoin kaikkeni ja teinit ei suostu tekemään mitään, ei yhtään mitään. Lopetin Wilma-viestien lukemisen nyt kokonaan enkä kuittaile sinne enää yhtään mitään poissaoloja yms mitä tippuu sinne joka halvatun päivä. Kaikkeni annoin eikä se nyt sit ihan riittänyt. Työssäkäyvänä yh:na joka on kamppaillut jo vuosia burn outin partaalla, on vaan pakko priorisoida oma jaksaminen työhön, olen ensisijaisesti vastuussa siitä että saan kaiken maksettua.
Ollaanko ainoita joilla kotikoulu epäonnistui täysin? Eihän tämä kivalle tunnu mut minkäs tekee. En voi esim klo 12-13 valvoa että lapsi tekee etätunnin jos olen itse töissä!
Pakko kyllä todeta että kun aikanaan halusin lapsia ihan näin tällaista en osannut kuvitella villeimmissä painajasisissanikaan. Vanhemmuus on syvältä,anteeksi vaan lapset.
Kommentit (168)
"Meillä on aina ollut rajattu netti 2h/pvä mitä nyt mietin onko tullut tehtyä virhe kun netinkäyttö ei ole kovin sujuvaa eikä todellakaan meinaa lapset eikä minä oppia noita eri sovelluksia ja hommeleita."
Tällaista sitten vuonna 2020 🙃 Kumma etteivät lapset ole alkaneet jo aikaisemmin oireilemaan kun on noin kontrolloiva vanhempi
No, minä juuri selitin omalle teinilleni, että ei se opettaja tiedä, että olet ne tehtävät tehnyt, jos et laita niistä mitään informaatiota opettajalle. Ja jos opettaja ei tiedä, mitä olet tehnyt, hän ei voi antaa arvosanaa siitä aineesta.
Jos olisin siinä tilanteessa kun AP, pelottelisin luokalle jäämisellä.
Jossain oli myös juttua, että jos opettajat eivät saa yhteyttä oppilaaseen eikä hänen vanhempiinsa, opettaja on velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen.
Meillä teinit tekee aika hyvin hommansa. Ainoa ongelma on, että menevät aina vaan myöhempään nukkumaan, koska aamulla ehtii tekemään aamupalan 3 minuuttia ennen koulun alkua. Sängyssä läppärin kanssa tekevät kouluhommia tälläkin hetkellä.
Olen mies ja pidän aika kovan kurin kännykän ja pelaamisen kanssa. Kännykkä lähtee erittäin herkästi, jos minua ei totella. Olen myös opettanut, että minä määrään kodissa säännöt, lapset ei sanele kodin sääntöjä. Olen usein ihmetellyt, kun tuttavien teinit ei tee pyydettyä asiaa, koska "peli on kesken". Meillä on sama lause jäänyt pois, koska olen ottanut pelikoneen töpselin irti pari kertaa. Sitten olen sanonut, että nyt peli ei ole enää kesken, kun se loppui nyt.
Aika hyvin ovat sisäistäneet, että minun käsky on komento, eikä pyyntö, kuten vaimollani usein tapana.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös luovuttamisen partaalla. Kolme lasta ja olen täysin yksin heidän kanssaan 24/7. Koululainen on hirveän itkun kanssa tähän asti tehnyt vaaditut tehtävät mutta minä en kohta jaksa enää. Eilen annoin päiväkotilaistenkin pelata koko loppupäivän, kunhan vaan koululaisen tehtävät on tehty. Tuskin nuo siitä piloille menee vaikka pariin kuukauteen eivät juuri muuta tee kuin tuijottavat ruutua.
Siis mitä ihmettä? Ruutu kiinni ja heti! Sitten kun työmotivaatio paranee, niin pelaamista voi harkita. Totta kai ne lapset siitä kiukuttelee, mutta entä sitten?
Höpö höpö. En luovuta. Kolme lasta etäkoulussa. Ovat jo omatoimisempia kuin alussa, kun uudet opiskeluvälineet ovat käyneet tutuiksi. Sama aikataulu kuin koulussa, mutta illat ovat vapaita, kun ei tule läksyjä. Iltaisin urheillaan ulkona yhdessä pitäen turvaväliä muihin liikkujiin.
Vierailija kirjoitti:
Askartelin eilen illalla vielä ennen nukkumaanmenoa vanhoista housuistani nallea, itketti ja väsytti ja kirosin ne hemmetin opettajat. Tässä on jokaisella muutenkin tosi paljon sopeutumista ilman että ulkopuolelta tulee vielä tuollaista kuormitusta ja iso osa tehtävistä on just tuollaisia tekemällä tehtyjä. Yksi päivä piti rakentaa ja videokuvata parkour rata ja palautus yhteen mennessä. Eikö nyt oikeasti vois priorisoida?! Pahimmillaan menee koko päivä näissä ja ahdistaa ihan valtavasti. Omat työt olen jättänyt sivuun koulun takia ja viha opettajia kohtaan kasvaa.
Nyt en ihan ymmärtänyt? Sinun lapsesi homma on tehdä ne koulutehtävät. Se ei ole sinun työsi. Mitä ne lapset teki sillä aikaa, kun sinä teit niiden koulutyöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä erikoinen tilanne. Et voi kiristää ottamalla konetta tai puhelinta pois, koska lapsi tarvitsee opiskeluun niitä. Et voi myöskään kiristää kotiarestilla eikä viikkorahan menetyskään varmaan tunnu missään, kun ei mihinkään pääse. Et voi lahjoa leffalipuilla etkä mäkkärillä, koska teatterit ja ravintolat ovat kiinni. En ihmettele ettei motivoi, koska elinolosuhteet ovat kuin vangeilla. Paitsi et pääse edes salille.
Eli kasvastustapasi perustuu lahjontaan ja kiristykseen? Peukkua tälle.
Voihan sitä noinkin sanoa. Et ikinä palkitse lapsiasi, jos jokin asia menee erityisen hyvin?
aikoinaan motivoin.kehuin.palkitsin. yli 9 ka pojalla oli aina myös lukiossa. Ilm olisi ollut muutenkin. Eikä mennyt kauaa kun teki koulutehtävät.
Kyllä on vässyköitä vanhempia nykypäivänä, ei voi muuta sanoa 😕 Netti ja puhelimet pois ja takaisin saa kun läksyt tehty. Ei nuo tehtävät muutenkaan mitään ydinfysiikkaa ole jos pitää neuvoa jossain asiassa 🤔
Aah, olen niin onnelliben, että meillä tämä sujuu. Joskus onni potkii näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin ulos tollaset teinit. Veisin sossun rappusille. 10v osaa itsenäisesti hoitaa kaikki.
Kirjoitustyylisi perusteella hän ei edes uskaltaisi pyytää apua vaikka tarvitsisikin.
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoitin opettajalle eilen, että osa tehtävistä jää tekemättä. Päivittäin tulee aivan valtava määrä wilmaviestejä + pedanetin kautta tulevat tehtävät.
On täysin mahdotonta pysyä töiden ohessa selvillä kaikista mahfollisista tehtävistä, kun osa opettajista pudottelee ohjeita muutaman kerran päivässä ja osa kerran viikossa kaikki.Itse käy töissä ja illat menee lapsia opettaessa (ei opettajat, etäopetusta ei ole wilmaviestillä tehtävien lähetys) vielä yhdeksän aikaan illalla yritetään katsoa, että tehtävät on tehty, vaikka opettajat natseina laittaa palautusajaksi klo 15 kun heillä ei riitä ymmärrys siihen, että lapset eivät ole riittävän kypsiä ymmärtämään järjettömän pitkiä wilmaviestejä eivätkä tajua sitä, että jotkut vamhemmat käyvät töissä.
Omilta kouluajoilta muistan, että kaikillla opettajilla oli se asenne, että minun opettamani aine on kaikkein tärkein teille rakkaat koululaiset, panostakaa siihen. Sitten, kun on 5-6 eri aineenopettajaa tällä samalla asenteella, kotitehtäville ei tullut loppua, ei varsinkaan lukiossa. Muistan viikon jolloin meillä oli äidinkielen essee, psykologian essee, ruotsin monen tunnin pitkät kotitehtävät, englannin monen tunnin pitkät kotitehtävät ja ruotsin preppauskurssilla opettaja pamauttaa meille 3 tehtävänivaskaa (nimenomaan nivaskaa), joiden kunnolliseen tekemiseen menee noin 10h ja palautus vielä samalla viikolla, kuten noille muillekin tehtäville. Tietysti tehtävät annettiin aina niin, että aikaa on mahdollisimman vähän tehdä ne.
Yritettiin selittää, että älä ihan oikeesti anna näin paljon tehtäviä, kaikki opettajat tunkee meille hirveästi hommaa, ei meillä ole aikaa tehdä näitä. Opettajan kommentti oli vaan, että kyllä pitää tehdä, tämä on hirveän tärkeää. Piti tehdä. Ite tein vähän sinnepäin, että sain edes merkittyä ne tehdyksi, koska se oli opettajalle tärkeämpää kuin se, onko hommat tehty hyvin. Sitten tietysti oltiin happamina, jos oppilaat eivät panostanee täysillä just siihen HÄNEN opettamaansa aineeseen ja sen oppitehtäviin.
Tosi paljon tsemppiä jaksamiseen! Voisitkohan ottaa opettajaan yhteyttä ja yrittää saada sitä kautta tukea lapsillesi? T. Opettaja
Vierailija kirjoitti:
Näitä syömishäiriöisiä työkseni hoitavana voin sanoa, että ap:n lapsen ortoreksisen käytöksen taustalla on aina perheproblematiikka ja miltein 90% taustalla suhde äitiin ongelmallinen.
Todennäköisesti tämä teini on pyörittänyt perhettä ja äitiään jo vuosia. Kaikki pyörii hänen ympärillään.
Suosittelisin vahvasti alkamaan asettamaan rajoja lapsille ja ilmaisemaan vanhemmuutta muutenkin kuin myötäilemällä ja ns.pyytelemällä anteeksi heiltä.
Vituttaa muutenkin luke tällaisia juttuja. Jotkut vanhemmat ovat totaalisen ulalla ja nyt sen huomaa, kun vanhemmat joutuvat oikeasti kohtaamaan jälkikasvunsa, eivätkö voi sysätä ongelmia muiden ratkottavaksi.
Vanhemmuuteen pitäisi suorittaa joku passi, niin kuin ajokortti, ennen kuin saa luvan lisääntyä, ja passi pitäisi uusia säännöllisin väliajoin lapsen kasvamisen mukaan. Säästyttäisiin paljolta, eritoten ne lapsiparat.
Vierailija kirjoitti:
Laita kokeeksi netti ja kännykät pois päiväksi ja saavat käyttää niitä klo 18-19. Josko alkais tapahtua?
Täh! Läksyt ja läksyjen palautus tehdään just tietokoneen ja kännykän kautta.
Minä löin hanskat tiskiin 9-luokkalaisen kanssa. Auttaisin, jos lasta kiinnostaisi opiskella, mutta kun ei kiinnosta. Sanoin, että olkoon sitten opiskelematta, jos tekee mieli mennä syksyllä uudestaan ysille kun kaverit jatkaa lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vässyköitä vanhempia nykypäivänä, ei voi muuta sanoa 😕 Netti ja puhelimet pois ja takaisin saa kun läksyt tehty. Ei nuo tehtävät muutenkaan mitään ydinfysiikkaa ole jos pitää neuvoa jossain asiassa 🤔
Ymmärrätkö, että nettiä ja puhelinta tarvitaan niiden läksyjen tekemiseen? Jos mamma laittaa töihin lähtiessä puhelimet käsilaukkuunsa ja netin pois päältä, lapset eivät saa päivän aikana tehtyä yhtään mitään.
IIIIIhan sama... Pari päivää kun jää jälkeen niin turh yritää enää hypätä kyytiin. Siinäpä saavat raukat pitää nyt sitä lomaa jota eivät tule loppuelämässään saamaan ojaa kaivaessaan ja amispissiksen kanssa lapsia vääntäessä. Ei niistä muutenkaan mitään tule niin ihan sama parille kuukaudelle.
Vierailija kirjoitti:
Koululle viestiä asiasta. Kerrot tilanteen rehellisesti. Sieltä pitäisi saada apua.
Tuskin tulee mitään hyödyllistä apua. Mutta kannattaa silti informoida koulua tilanteesta, ja tietysti kokeilla jos ne jotain yrittää tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Minä löin hanskat tiskiin 9-luokkalaisen kanssa. Auttaisin, jos lasta kiinnostaisi opiskella, mutta kun ei kiinnosta. Sanoin, että olkoon sitten opiskelematta, jos tekee mieli mennä syksyllä uudestaan ysille kun kaverit jatkaa lukioon.
Ongelma on vaan siinä, että lapset ja nuoret ei osaa ajatella seuraavaan syksyyn saakka. Aikuisen on oltava se, jolla hermo kestää ja laittaa nuoren ojennukseen. Aikuisen on oltava vastuullinen osapuoli. On varsin epäreilua ensi syksynä syyttää teiniä, jos ei ole päässyt esim. lukioon. Kyllä siinä on aikuinen isossa vastuussa. Lasta ei voi, eikä pidä syyllistää, koska ne on jumalauta lapsia!
Heittäisin ulos tollaset teinit. Veisin sossun rappusille. 10v osaa itsenäisesti hoitaa kaikki.