Mitäs teidän koronakeittiössä tehtiin tänään iltaruuaksi?
Mä tein wokkia, kun piti syödä pois aiemmin viikolla käytettyjä aineksia, tällä kertaa keitettyjä nuudeleita ja kidneypapuja. Siivutin kaalia ja kuullotin sitä pannulla miedolla lämmöllä. Sitten pilkoin hieman sipulia ja valkosipulia ja panin nekin pannulle. Sitten lisäsin hieman pilkottua inkivääriä. Seuraavaksi keitetyt nuudelit. Annoin paistua hetken ja lisäsin pavut, seesaminsiemenet ja kastikeainekset, eli sitruunamehua, soijakastiketta, sokeria ja chilijauhetta. Aika hyvää tuli.
Kommentit (449)
Ajattelin paistaa lettuja + tuoretta ananasta ja kiiviä + vanilijakastiketta
Yksinasuva N
Perunamuusia, pekoniin käärittyä lihamureketta tomaattikastikkeella ja juustokuorrutuksella sekä salaattia missä ainakin kurkkua, tomaattia, parsakaalia, salaattijuustoa ja kananmunaa.
Improvisoin yleensä ruoat sen mukaan mitä kaapeissa on, niin tänäänkin.
Kokeilin WTD Natan mainostamaa sitruunapastaa. Ihan ok oli. Seuraavaksi vielä enemmän soijaa, parmesania, mustapippuria ja yrttisilppua.
Löytyi kilon verran vähän itäneitä yleisperunoita, ihan käyttökelpoisia kuitenkin vielä, tein niistä ranskalaisia. Makkaroita paistoin samalla.
Itse tehtyjä linssiporkkanapyöryköitä perunoiden ja tsatsikin kera sekä niin ikään itse leivottuja kaurasämpylöitä. Luultavasti syön tätä samaa vielä seuraavat kaksi tai kolme päivää.
Tänään oli aamupalaksi eilistä päivällistä, mikä oli taivaallinen porkkanakeitto. Lounaaksi värkkäsin lämpimät voileivät ja kreikkalaisen salaatin. Päivälliseksi syötiin pippuripihvit ja lohkoperunat, tuoretta kurkkua lisäkkeenä. On kyllä syöty ihan kamalan paljon ja hyvin nää viimeiset kaksi viikkoa. Pihvi on meillä todella poikkeuksellinen ruoka, kun yleensä laitan ja teen kasvisruokaa, mutta tänään mies ihan erikseen haaveili, että jos joskus vielä saisi pippuripihvin - niin kun kerran oli kauppapäivä, niin ostin ja valmistin. Huomenna palataan taas mökille (oma sh-piiri, 40 km kotoa ja 45 km omasta keskussairaalasta).
Mökkiolosuhteissa ja kun käy harvoin kaupassa, on ruoan sumpliminen ihan mukavakin - ja lähes ainoa - aivotyö. Olen työtyöstäni lomalla (ja oikeastaan meidän piti olla Kroatiassa juuri nyt, mutta sattuneesta syystä ei olla) ja palaan töihin vasta pääsiäisen jälkeen. Joskus jotain jää liikaa, niin kuin nyt on ostettu liikaa juustoa. Niinpä huomenna on juustokeittoa. Perjantaina tofuwokkia, lauantaina pasta bolognese ja sunnuntaina perunat, sallatti (rosolli), keitetyt kananmunat ja miehelle kanan fileepihviä. Ja maanantaina mietitään sitten taas, koska vaikka miten tässä suunnittelee, niin jotain yllättävää voi tapahtua. Kuten että mies toivookin pippuripihviä, tai yhtäkkiä huomaa että on jotain ruokaa menossa vanhaksi, tai että jotain ruokaa jäi jäljelle tai oli liian vähän...
Enchiladas pulled chicken täytteellä ja papuisella tomaattikastikkeella.
Mä oon tehnyt koronteenin aikana paljon puuroja iltaruuaksi. Nyt, kuten eilenkin illalla, oli isoista kaurahiutaleista keitettyä puuroa. Sen lisäksi oli keitettyä kananmunaa, hedelmiä ja kaakaota.
Ap
Koronakeittiötä eillä ei onnekseni ole, mutta abiturienttitytär oli tehnyt päivällistä, kun tulin töistä. Meidän ruoka oli tehty uunissa: haudutettua kanaa ja juureksia(porkkana, peruna, palsternakka, punajuuri, lisäksi punasipulia).
Oli erittäin hyvää ja maukasta ruokaa.
Kiitos.
Tänään alkuruuaksi miniparsaa, jättikatkarapuja ja hollandaise-kastiketta. Pääruuaksi karitsan sisäfilettä, kahvikastiketta, hasselbackan perunoita ja porkkanaa. Jälkiruuaksi pashaa.
Carne asada tacoja (itse tehty spelttitortilla) ja pico de galloa. Haettiin eilen lähitilalta lihaa ja tuli nyt kyllä vimpan päälle safkat vaikka ite sanonkin.
Kermainen broilerikastike ja tagliatellea. Salaattia en viitsinyt yhdelle hengelle tehdä, mutta napostelin minitomaatteja pastan kiehuessa. Jälkkäriksi kahvi ja suklaamuna. Tällaista se on yhden hengen taloudessa.
Kana-pekonirisottoa tein miehelle päivällä, lisäksi salaattia. Itse söin eilen tekemääni kasvispizzaa. Illalla leivoin porkkana-juustosämpylöitä.
Huomenna tehdään tacoja.
Tuntuu, että tota ruokaa on melkein liikaakin, mulla on yksinkertaisesti niin tylsää, että olen koko ajan värkkäämässä jotakin. Jääkaapissa ties mitä purkkia ja purnukkaa, mies aina availee niitä silleen "Mitäs täällä on? Aa, perunamuusia" tai "Kas, parsakaalipiirakkaa". No, siinäpä leikkii olevansa buffetissa 😂
Vielä tänään vois oikeastaan leipoa vaikka suklaakakun... ainahan on pakastin.
Loimulohta ja yrttiperunoita, perunasalaattia ja itsetehtyjä karjalanpiirakoita.
Lihasalaatti.
Grillataan possun ja naudan ulkofilettä sekä a-luokan makkaraa. Leikataan sopiviksi paloiksi ja kulhoon. Käristetään kunnolla pekonia (ikään kuin salaatin lehdiksi). Revitään pekonit kulhoon käsin. Päälle itsetehtyä marinadia. Sekoitetaan hieman.
Terveellinen ja maukas salaattiruoka, josta lapsetkin tykkäävät.
Tein eilen kermaperunoita ja paistoin kalafileitä. Tänään jämistä tortilloja.
Mikä koronakeittiö?
Meillä syödään tänään tuiki tavallisessa keittiössä Jalostajan härkis hernekeittoa, kun vihdoin oli tullut täydennystä kaupan hernarihyllyyn niin päästään testaamaan tämä uutuus. Purkkihernarit ei muutoin kuulu ruokalistalle, mutta tästä oon kuullut niin paljon kehuja että pakko kokeilla nyt itsekin.