Oliko 1980-luku paratiisi?
Onko totta että 80-luku oli maanpäällinen paratiisi, jossa kaikki oli hyvin ja ihmiset olivat onnellisia ja ystävällisiä toisiaan kohtaan? Ihmiset olivat aidompia, kiusaaminen oli harvinaisempaa ja vähän omituisetkin (esim. asperger) ihmiset otettiin mukaan porukkaan?
Kommentit (1409)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen mielikuvia täällä on. Ostovoima on nykyään paljon parempi kuin silloin
https://www.taloustaito.fi/koti/Palkalla-saa-enemman-kuin-ennen/#dad3e1…
Asunnot oli halvempia 80- ja 90-luvulla.
Ainan. Muttei suhteessa tuloihin.
Nämä mielikuvat jostain menneestä on täysin kuvitteellisia. Ihmisten elintaso on nykyään täysin eri kuin aiemmin.
Ja olin itse nuori 80-luvulla. Hauskaa oli. Mutten minä tee johtopäätöksiä oman mutu tuntuman mukaan.
Ei ole mielikuva. Ihan konkreettisesti koettu. Kyllä minä älyän, mitä tuloillani pystyn ostamaan. Ei kaikilla aloilla ole tulot nousseet.
Mielikuvasi on täysin väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se taisi olla. Hyvinvointivaltio parhaimmillaan ainakin täällä Suomessa. Sitten tuli lama ja liityttiin unioniin. Onhan EU tuonut paljon hyvääkin ja isoja etuja meille, mutta kyllähän se osaltaan romutti sen 80-luvun onnen ja riippumattomuuden.
Höpö höpö. Se ehkä tuntui siltä, koska aiemmin ei ollut juuri mitään. Ohan jpka tavalla hyvinvointovaltio on nykyään anteliaampi kuin 80-luvulla.
En tietänyt 80-luvulla kuin yhden tukia saavan. Naapurin rapajuoppo. Kaikki kävi töissä tai oli yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen mielikuvia täällä on. Ostovoima on nykyään paljon parempi kuin silloin
Nämä mielikuvat jostain menneestä on täysin kuvitteellisia. Ihmisten elintaso on nykyään täysin eri kuin aiemmin.
Ja olin itse nuori 80-luvulla. Hauskaa oli. Mutten minä tee johtopäätöksiä oman mutu tuntuman mukaan.
Ei ole mielikuva. Ihan konkreettisesti koettu. Kyllä minä älyän, mitä tuloillani pystyn ostamaan. Ei kaikilla aloilla ole tulot nousseet.
Mielikuvasi on täysin väärä.
No tuolloin mun palkalla sai kerrostalokaksion Helsingistä ja omakotitalon maalta. Toki pankkilainaakin tarvittiin, mutta se oli kevyt maksaa pois. Nyt mun palkalla, joka on about kaksinkertainen tuolloiseen ei osteta edes mökkiä.
Kasarilla ei ollut muuta hienoa kuin aerobic ja trikoot. Muu oli synkkää.
Oli mahtavaa olla teini 80-luvulla. Oli turvallista liikkua jopa öisin, ei ollut kännyköitä, ei tarvinnut olla tavoitettavissa 24/7, musiikki oli ihan parasta, vietettiin rannalla aurinkoiset päivät, kukaan ei saarnannut auringon vaaroista, ruoka oli parempaa kun kaikesta ei olty vielä vähennetty rasvaa, suolaa ja sokeria ja korvattu jollain keinomömmöillä. Ylipainoisia näkyi vähemmän kuitenkin.
Kaiholla muistelen sitä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla ei ollut muuta hienoa kuin aerobic ja trikoot. Muu oli synkkää.
Ja Wham. Hevistä en tykännyt, se oli poikien musaa.
Minua kiusattiin koulussa nimenomaan 80-luvulla. Yh-vanhempi kamppaili jaksamisen äärirajoilla ja tunnelma kotona oli painostava. Tuntui että koska tahansa voi tapahtua jotain hirvittävää, esim. tuon yh-vanhemman henkinen luhistuminen. Maailma kutistui ahdistavan kodin ja kiduttavan koulun kokoiseksi. Reipastaminen oli yleisempää kuin nykyään: lapsi sai huomiota jos suoriutui, mutta tunteita ei olisi saanut olla.
Mikä kaikki kokemastani liittyy 80-lukuun, mikä muihin tekijöihin? Joka ikäluokassa on sadistisia yksilöitä, pahoinvoivia yksilöitä, psykopaatteja ja narsisteja. On vaikea nähdä että kiusaamisesta päästäisiin eroon. Osaavatko tukalassa tilanteessa olevat vanhemmat nykyään hakea ja pyytää paremmin apua? En tiedä.
En varsinaisesti kaipaa 80-luvulle.
Kaikki oli rumia 80-luvulla. Kellään ei ollut tekotissejä tai hiuslisäkkeitä tai tekoripsiä, paitsi jollain Hollywood-tähdillä. Ihmettelen jatkuvasti, kuinka kauniita nykynuoret on. Kaikilla kalliit merkkivaatteet ja -laukut, ja meikit viimeisen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se taisi olla. Hyvinvointivaltio parhaimmillaan ainakin täällä Suomessa. Sitten tuli lama ja liityttiin unioniin. Onhan EU tuonut paljon hyvääkin ja isoja etuja meille, mutta kyllähän se osaltaan romutti sen 80-luvun onnen ja riippumattomuuden.
Höpö höpö. Se ehkä tuntui siltä, koska aiemmin ei ollut juuri mitään. Ohan jpka tavalla hyvinvointovaltio on nykyään anteliaampi kuin 80-luvulla.
En tietänyt 80-luvulla kuin yhden tukia saavan. Naapurin rapajuoppo. Kaikki kävi töissä tai oli yrittäjiä.
Kun ei tukia juuri ollut. Ei ollut hyvinvointiyhteisk6ntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.stat.fi/artikkelit/2012/art_2012-03-12_004.html?s=0
Vierailija kirjoitti:
Oli mahtavaa olla teini 80-luvulla. Oli turvallista liikkua jopa öisin, ei ollut kännyköitä, ei tarvinnut olla tavoitettavissa 24/7, musiikki oli ihan parasta, vietettiin rannalla aurinkoiset päivät, kukaan ei saarnannut auringon vaaroista, ruoka oli parempaa kun kaikesta ei olty vielä vähennetty rasvaa, suolaa ja sokeria ja korvattu jollain keinomömmöillä. Ylipainoisia näkyi vähemmän kuitenkin.
Kaiholla muistelen sitä aikaa.
Sillon oli turvattomampaa kaikin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja asuntolainan korko huiteli 18 prosentissa!
Dallas ja Dynastia oli upeita tv-sarjoja. Me Neukkulan varjossa kasvaneet nähtiin, miten hienoa on Amerikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja asuntolainan korko huiteli 18 prosentissa!
Korot sai vähentää verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneet ja televisiot olivat huonompia ja kalliimpia 1980-luvulla kuin nykyisin. Lisäksi kun katsoo vähänkin Suomen rajojen ulkopuolelle, niin etelässä Baltian maat olivat vielä neuvostotasavaltoja ja Saksa oli jaettu Länsi- ja Itä-Saksaan.
Niitä itäblokin sosialistisia maita kutsuttiin kainosti "kansandemokratioiksi". Tuskin tuota voi pitää hyvänä asiana. Kun venäläinen viulisti Viktoria Mullova loikkasi länteen 1983, niin hän tiesi että Suomeen ei kannattanut jäädä vaan piti mennä Ruotsiin asti, joka ei palauttanut neuvostoloikkareita takaisin.
Silloin oltiin köyhiä nykypäivään verrattuna, mutta elämä oli henkisesti rikkaampaa. Luettiin paljon, retkeiltiin paljon ja syötiin yhdessä.
Nykyään kännykät ja netti vie keskittymiskyvyn kaikilta. Ruokapöydässäkin luetaan kännyä.
Ja jos nyt lähdetään matkoille, tärkeintä on ottaa kuvia. Maisemat nähdään vain kännykän kautta.
70-luku oli se asiallinen ja kunnollinen ja ihana aika. Aikuiset esim aikuistuivat eivätkä leikkineet nuorta,
-kylmä sota. Jos yhdysvallat lähettää pommin jääkö se liian lyhyeksi?
-Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuus
-Crack tuli markkinoille
-Aids jylläsi
-Satanismi kulttuuri
-joku sanoi että oli turvallisempaa. Just! jos apua tarvittiin lähin puhelin saattoi olla kilometrien päässä. esim. hirvikolarin sattuessa jos joku sattui tulemaan paikalle hänen piti lähteä hakemaan apua.
-Jupit
-Raumanmeren koulusurmat
-Mikkelin panttivankidraama
-Dragsfjärdin myrkkyskandaali
loppujen lopuksi ainoa asia mikä taisi olla 80 luvulla olla paremmin; oli töitä ja palkalla sai vaikka mitä.
Miehillä oli kalapuikkoviikset ja takatukka! 😁