Oliko 1980-luku paratiisi?
Onko totta että 80-luku oli maanpäällinen paratiisi, jossa kaikki oli hyvin ja ihmiset olivat onnellisia ja ystävällisiä toisiaan kohtaan? Ihmiset olivat aidompia, kiusaaminen oli harvinaisempaa ja vähän omituisetkin (esim. asperger) ihmiset otettiin mukaan porukkaan?
Kommentit (1409)
No, mitä nyt pelättiin maailmanlopun aiheuttavaa ydinsotaa jenkkien ja neukkujen välillä, loppupuoliskolla sitten pelättiin tsernobylin säteilyä ja myrkkyjä yms.
Kyllähän se taisi olla. Hyvinvointivaltio parhaimmillaan ainakin täällä Suomessa. Sitten tuli lama ja liityttiin unioniin. Onhan EU tuonut paljon hyvääkin ja isoja etuja meille, mutta kyllähän se osaltaan romutti sen 80-luvun onnen ja riippumattomuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se taisi olla. Hyvinvointivaltio parhaimmillaan ainakin täällä Suomessa. Sitten tuli lama ja liityttiin unioniin. Onhan EU tuonut paljon hyvääkin ja isoja etuja meille, mutta kyllähän se osaltaan romutti sen 80-luvun onnen ja riippumattomuuden.
Se 1980-luvun Suomi kuunteli hyvin tarkkaan mitä Neuvostoliiitossa ajateltiin ja ulkopoliitiikkaa käytettiin sisäpolitiikan lyömävälineenä. Suomi oli hyvin kaukana riippumattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään välttämättä sosiaalisesti onnellista aikaa mutta materiaalisesti täysin kiistatta. Silloin vaurauden ja taloudellisen eteenpäin menon tunne ei liittynyt millään tavoin pelkästään kasvukeskuksiin vaan oli laajasti koko maan draivi. Oli siinä mielessä mahtavaa aikaa. Suomi oli silloin pikkujenkkilä erittäin edullisine väestöpyramideineen ja koulutustaso oli kuitenkin jo hyvä sekä teknologinen osaaminen maailmanhuippua. Oli oikeasti sellainen vain taivas on rajana -meininki. Meillä nuorillakin.
Juuri tämä, 80-luvulla oli elämää maakunnissakin. Tässä mielessä en yhtään ihmettele, miksi isojen kaupunkien ulkopuolella haikaillaan todella paljon ko. vuosikymmenelle takaisin.
Ahdistavaa aikaa oli nuorena. Asuin maalla ja kaikesta oli pulaa. Paitsi finneistä.
Moni rikastui, minä en, kun kävin vielä koulua. Jotkut kavereiden vanhemmista tienasi ihan älyttömästi, toiset taas kituutti pienipalkkaisissa duuneissa. Eli oli monenlaista tulotasoa.
Mun vanhemmat hurahti downshiftaamiseen. Muutettiin maalle ja elettiin miltei omavaraistaloudessa. Naapuri aloitteli luomuviljelyä. Ei kaikilla ollut mitään ökyelämää kasarilla.
Mitä ihmeen mielikuvia täällä on. Ostovoima on nykyään paljon parempi kuin silloin
https://www.taloustaito.fi/koti/Palkalla-saa-enemman-kuin-ennen/#dad3e1…
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen mielikuvia täällä on. Ostovoima on nykyään paljon parempi kuin silloin
Asunnot oli halvempia 80- ja 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Se ehkä tuntui siltä, koska aiemmin ei ollut juuri mitään. Ohan jpka tavalla hyvinvointovaltio on nykyään anteliaampi kuin 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 1980-luvun Suomi kuunteli hyvin tarkkaan mitä Neuvostoliiitossa ajateltiin ja ulkopoliitiikkaa käytettiin sisäpolitiikan lyömävälineenä. Suomi oli hyvin kaukana riippumattomuudesta.
No totta kyllä tämäkin. Pointtini oli vain se että Euroopan unioniin liittyminen osaltaan vaikutti laman ohella siihen että enää ei ollutkaan 80-luvun Suomen kaltaista hyvinvointia. Vaikka EU jäsenyys tuo kyllä tänäkin päivänä enemmän hyötyjä kuin haittaa.
Kansanedustajat pitivät palopuheita Neuvostovastaisista videopeleistä. YLE tuuttasi neukkupropagandaa.
"Paratiisi"
Assburger kirjoitti:
Kasarimusiikki minulle: mm. Iron Maiden, Tarot, Metallica, Slayer...
Toki myös Popeda, Juice, Hassise, Tuomari Nurmio, Leevi and the Leavings...
Ja Sleepy Sleepers, tuo musiikillinen Pahkasika
Hassisen kone. Oli kyllä hyvä. Vähän kuin Nirvana ysärillä, mutta suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnot oli halvempia 80- ja 90-luvulla.
Ainan. Muttei suhteessa tuloihin.
Nämä mielikuvat jostain menneestä on täysin kuvitteellisia. Ihmisten elintaso on nykyään täysin eri kuin aiemmin.
Ja olin itse nuori 80-luvulla. Hauskaa oli. Mutten minä tee johtopäätöksiä oman mutu tuntuman mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta kyllä tämäkin. Pointtini oli vain se että Euroopan unioniin liittyminen osaltaan vaikutti laman ohella siihen että enää ei ollutkaan 80-luvun Suomen kaltaista hyvinvointia. Vaikka EU jäsenyys tuo kyllä tänäkin päivänä enemmän hyötyjä kuin haittaa.
Kerro edes yksi asia mikä oli silloin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se oli paratiisi monessa mielessä vaikka tietysti ongelmia silloinkin oli. Ei kai kukaan oleta, että elämä olisi edes mahdollista ilman ongelmia? 80 luvulla pääsääntöisesti ihmisillä meni taloudellisesti erittäin hyvin, lähes kaikilla. Töihin pääsi kun meni vain kysymään, että olisiko teillä jotain töitä minulle. Musiikki oli hyvää, bailattiin kunnolla, oltiin vapaita ilman huolen häivää. Nykypäivällä ja 80 luvun Suomella on ero kuin yöllä ja päivällä.
-Mies
Tietenkin kun oltiin nuoria.
Elintaso on nykyään paljon korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Limudiscoja oli joka paikassa, nuorisotiloilla, luokkakavereiden kanssa talojen kerhotiloissa ja kodeissa.
Kesäisin mentiin bussikuljetuksella kesäsiirtoloihin. Luokassa jaettiin hakemuslomakkeet aina keväällä.
Kirjekavereita oli ihan ulkomaita myöten.
Hain australialaista poikaa kirjekaveriksi 80-luvulla. Sain malesialaisen muslimitytön. No tulihan sitä englantia siinä harjoiteltua. Mutta oli iso pettymys.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa oli jokaisella kottikärrykaupalla jos vertaa nykyiseen elintasoon. Pankin mainoksessakin sitä siirrettiin kuluttajalle juurikin sillä kottikärryllä.
Elintaso on nykyään ainakin kaksinkertainen. Työtä saattoi olla, mutta palkat suhteutettunakin alle puolet nykyisestä, tosin työkkäri pyrki löytämään työttömille töitä.
Itse olin nuori ja stondas ongelmitta.
En tiedä. Ehkä, ehkä ei.