Miten saatte ajan kulumaan karanteenissa?
Minua nyt yksin asujana mietityttää mitä ihmiset touhuaa päivät karanteenissa.
Itse siis opiskelen ja asun yksin. Herään vain muutamia minuutteja ennen etäopetuksen alkua ja aina käy selitys "netissä vikaa" tai "kuka siel netis on?" jos ei vaan heti ehtinyt mukaan oppitunnille. Oppitunneillakin voi kuvan laittaa pois ja vain kuunnella. Pyykkien viikkaus sujui tänään loistavasti muiden keskustellessa omista aiheistaan tai esitellessään juttujaan.
Ongelmana on ettei karanteeni inspiroi mihinkään tekemiseen. Syödä jaksaa ja mieluiten vielä tilaa Woltilla oven taakse. Siinäkään ei tarvitse enää tervehtiä ja siitä olen iloinen.
Aika vaan kuluu hitaasti ja lenkkeily on aina väkinäistä. Netflix on plärätty läpi ja kaikenmaaliman tempparit tulee katsottua, vaikka en normaalisti seuraa sitä. Nyt kuitenkin olen uhrannut tylsyyteni Sami Kuroselle.
Mitä te siellä kodeissanne puuhastelette?
Kommentit (241)
Olen tullut aikamoiseksi vetelykseksi. Päivän kohokohta on lounas ja siihen satsaan vähän aikaakin. Muuten syön vain voileivän tai puuroa välipalaksi.
Olen aika pitkään intensiivisesti seurannut (työtaustanikin takia) tätä Koronakeskustelua ja tutkimusta ja eri maiden kansalaisten suhtautumista ja reaktioita.
Nyt olen jo tällä palstalla roikkumisen jättänyt vähiin. Ei täällä hirveästi mielentila kohene.
Tällä viikolla olen sen verran ryhdistäytynyt, että asetan itselleni jonkun normaalin päivittäisen tehtävän. Eilen siivosin keittiön kaappeja, ja olihan sinne perille jäänyt vanhenneitä tuotteita ja ostamani pieni kotivara sopi hyvin hyllyille, kun ne odottivat kassissa purkamista, luulin sitä olevan enemmän.
Tänään imuiroin ja vaihdan lakanat. Ehkä.
Ei tää eroa paljoakaan normaalielämästä. Työt tehdään vaan etänä, lenkillä voi käydä ja kehonpainotreeniä tehdä kuten ennenkin. Uiminen ja laskettelu on tauolla, eikä kirjastoon pääse. Mutta ilmankin pärjää, netissä on paljon mielenkiintoista luettavaa. Lukulaite olisi nyt kätevä. Kauppareissut vähän harvemmin, ja kavereille voi soitella. Lapset vähän hyppii seinille mutta omakotitalossa on tekemistä, ainakin koirat saa lenkkiä nyt.
Ei tää eroa normaalista elämästä, varmaan pärjäisin hyvin autiolla saarella koska mielikuvitus.
teen etätöitä, käytän nettiä, katselen sarjoja/elokuvia, pelaan pelejä
Hyvin se aika kuluu. Aamupäivät opiskelen, sitten laitan ruokaa, käyn lenkillä. Lenkin jälkeen keitän kahvit ja katson sarjoja tai elokuvan. Siivoilen, käyn tavaroita läpi ja karsin turhat, luen kirjaa, järjestän vaatekaapin....
Laiskottaa. Sain sentään siivotuksi. Sen olen huomannut että tekee mieli herkkuja ja makeaa useammin kuin ennen. Onko se joku stressireaktio vai muuten vain haluaa hemmotella kurjaan tilanteeseen joutunutta pikku ressukka itseään...
Toinen käsi pikkareissa ja toinen tietokoneen hiirellä, rattoisasti menee😄
Iltapäivän hetkeksi on muodostunut kahvi & tv ykkösen kotimainen vanha elokuva.
Etätöitä, liikuntaa, ruoanlaittoa ja game of thronesin uudelleen katselu.
Teen etätyötä iltapäivään asti, päivällä ja alkuillasta kelataan teinien koulumateriaaleja ja kokeisiin valmistautumista. Iltapäivästä kävelylenkki. Näillä mennään.
Nörteillä on oikein pelikevät meneillään kun melkein joka viikonloppu tulee joku uusi ja odotettu peli tai joku uusi lisäripäivitys vanhoihin. Eli heillä jotka muutenkin istuvat yleensä koneella kotona löytyy oikein extramäärä tekemistä.
Mä taas vain haaveilen etätöistä ja sen sellaisista....on tää kyllä nurinkurista kun toiset istuvat karanteenissa, ovat lomautettuja tms ja meiltä hoitoalan työntekijöiltä näyttäisivät kesälomatkin peruuntuvan. Kevään lomista nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
- selaan redditiä. siellä on valistuneempaa keskustelua.
- laitan yrtit kasvamaan. paikallinen kukkakauppias taitaa olla paniikissa, kun nosti hintoja 250%. en ole ihan valmis maksamaan ennen kympin kasvista 25e, vaikka uusille kasveille on tarvetta. 150% olisi vielä hyväksyttävää talkoohengessä, mutta 250 % on liikaa.
- nukun tavallista pidempään, kun ei mene enää aikaa työmatkoihin
- pähkäilen ajankuluksi, mitä premium hintaisia ruokia kannattaisi ostaa säästyneillä rahoilla, mitä ennen käytin turhiin tavaroihin. yllätyin, miten olennaisesti 2e tuontileipä eroaa 15e paikallisesti leivotusta leivästä. ajattelin, että ero olisi 5-10% luokkaa, eikä se ole järkevää maksaa liikaa. kallis leipä onkin 80-90% parempaa. jatkossa 15e leipä päätyy ostoskoriin.
Unohdit listalta prosenttilaskujen harrastamisen!
Jotenkin luulen, että tämä epidemia laittaa asioita myös tärkeysjärjestykseen sen älyttömän minäminäkulutushysterian jälkeen. Ehkä myös moni sinkku ymmärtää perheen tärkeyden ja merkityksen. Yksin on loppujen lopuksi todella yksin.
Itse saan ajan kulumaan todella hyvin. Teen etätöitä ja opiskelen samalla. Lapset opiskelee etänä, autan tarvittaessa. Vien koiraa pitkille lenkeille, katselen Netflixiä, seuraan uutisia yms yms. Mies seurana kun vapautuu omista töistään.
Olin ihan tyytyväinen kun tajusin, että tämä jatkuu kuukausia. En toivo, että kuolleiden määrä kasvaa, mutta etätyöt/opiskelut ovat huippujuttu!
Vierailija kirjoitti:
Mä taas vain haaveilen etätöistä ja sen sellaisista....on tää kyllä nurinkurista kun toiset istuvat karanteenissa, ovat lomautettuja tms ja meiltä hoitoalan työntekijöiltä näyttäisivät kesälomatkin peruuntuvan. Kevään lomista nyt puhumattakaan.
Jaksamisia <3.
Mitä ihmettä! Todella pitkät ja tiiviit etätyöpäivät, lisäksi enemmän ruuanlaittoa, tiskaamista ja siivoamista kun koko perhe kotona koko ajan, lisäksi lasten koulunkäynnin vahtimista. Ei oo luppoaikaa enempää kuin ennenkään.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin luulen, että tämä epidemia laittaa asioita myös tärkeysjärjestykseen sen älyttömän minäminäkulutushysterian jälkeen. Ehkä myös moni sinkku ymmärtää perheen tärkeyden ja merkityksen. Yksin on loppujen lopuksi todella yksin.
Itse saan ajan kulumaan todella hyvin. Teen etätöitä ja opiskelen samalla. Lapset opiskelee etänä, autan tarvittaessa. Vien koiraa pitkille lenkeille, katselen Netflixiä, seuraan uutisia yms yms. Mies seurana kun vapautuu omista töistään.
Olin ihan tyytyväinen kun tajusin, että tämä jatkuu kuukausia. En toivo, että kuolleiden määrä kasvaa, mutta etätyöt/opiskelut ovat huippujuttu!
Olen tässä lueskellut vauvapalstalta ja muualtakin miten ihmiset hajoilevat siihen kun pitää olla kotona jumissa lasten ja puolison kanssa, enkä voisi olla tyytyväisempi sinkkuuteeni ja varmempi omista valinnoistani tällä hetkellä. Viihdyn muutenkin yksin enkä haluaisi ikinä asua kenenkään kanssa. Kulunut viikko on ollut elämäni parasta aikaa sitten viime kesän. Sosiaalisen elämän hoidan somen kautta ja tapaan ystäviä ulkoillessa, joten ei ole tarvinnut täysin erakoitua, mutta toki kotona olen muuten todella yksin, ja arvaa mitä, tykkään siitä. Mukavia hetkiä sinulle perheesi kanssa, läheskään kaikki perheelliset ei pysty nauttimaan tilanteesta kuten sinä.
Teen töitä (etänä) enemmän kuin ennen, noin klo 7-17 ja vielä yöllä, kun perhe nukkuu ja talo hiljenee. Iltapäivisin nukun univelkoja, kun ei tarvitse kuljettaa lasta harrastuksiin. Muuten ei mitenkään. Lapsi kyllä keksii minulle tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä! Todella pitkät ja tiiviit etätyöpäivät, lisäksi enemmän ruuanlaittoa, tiskaamista ja siivoamista kun koko perhe kotona koko ajan, lisäksi lasten koulunkäynnin vahtimista. Ei oo luppoaikaa enempää kuin ennenkään.
En kans ymmärrä, miten tässä ehtisi mitään ikkunoita pesemään ja kaappeja siivoamaan. Hommia on tuplaten sen mitä ennen.
Tehdään etätyöt, kokataan, seurataan uutisia, luetaan vauvapalstaa, opastetaan lapsia etäkoulussa, syöpötellään, pelataan pelejä, netflixii, luetaan, soitellaan suvun kanssa, kierrätetään tarkemmin, ristisanaa, shopataan netissä että yritykset pysyy pystyssä (tulee muuten nopeesti nyt toimitukset kotiin), siivotaan, joogataan, järjestellään komerot ja varastot, otetaan tapetit pois, laitetaan uudet, tapellaan, sovitaan... loputon lista. Ulkoilusta on tullut mulle kivaa, kun ei oo pakko vaan voi.
Todella paljon on silmät avautuneet edelleen lisää. Miten on hyvä olla elossa, miten perhe on kaikki kaikessa (minulle), miten aion jatkossa laittaa rahani suomalaisiin tuotteisiin, yrityksiin ja tuotantoon, vaikka se enemmän maksaisikin, arvostan suomalaista lihaa, maitoa ja kasvista sekä teen isommin osani luonnon ja ilmastonmuutoksen vuoksi, kierrätän, kiinnitän huomion turhaan kulutukseen jne. Elämä ja maapallo ovat arvokkaita ja kaikki suojelutoimet käyttöön.