Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marraskuiset 2020

24.03.2020 |

Vähän ajoissa olen.. Haluan pitää asian salassa vielä muilta, mutta samalla olis kiva jo nyt fiilistellä tulevaa muiden marraskuisten kanssa. Mulla laskettu aika 19.11.2020 ja neljäs lapsi tulossa. Mulla muut lapset poika 11 v., poika 2,5 v., tyttö 1 v. Eli kolme alle neljä vuotiasta olis sitten loppuvuodesta :) Todella haluttu ja odotettu on tämä uusinkin pikkunen. Mites muilla?

Kommentit (436)

301/436 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hero, kiva kuulla, että sielläkin kaikki hyvin ❤️ Vitsit mulla ei oo mitään hajua mitä meidän vaavi painaa tällä hetkellä, kun tosiaan se rakenneultra oli se viimeisin ultra ja se oli viikolla 20+2 muistaakseni ja nyt menossa 29+3.

Viime käynnillä tosin varattiin lääkärille aika synnytystapa arvioon, missä ultrataan ja arvioidaan vauvan paino. Sen saa täällä vaan ensisynnyttäjät eli toisesta lapsesta sitten vaan käsikopelolla arvioivat koon kuulemma 🙈 Toi synnytystapa arvio oli muistaakseni lokakuun alussa, että kaipa sitä sinne asti täytyy vaan odottaa.

Luulisin että sulla on sitte sama homma vaikuttanut tohon radiin ja jos nimenomaan se paastoarvo oli ylittävä. Mäkään en joudu mittailemaan enää kuin ne paastoarvot joka toinen päivä ja yhden aterian jälkeisen arvon. Niitä arvoja aterioita ennen en joutunutkaan mittailemaan ollenkaan. Mäkin ostin semmosen lämpöpussin turvakaukaloon, kun niin monet sitä on tosiaan hehkuttanut ja kyllähän se kätevältä ainakin kuulostaa ☺️ Unipesä oli pitkään harkinnassa, mutta tällä hetkellä on pois ostoslistalta, kun sitä ostettavaa tuntuu olevan ihan riittävästi 😉 Mäkin olin kyllä siinä uskossa, että vauvan voi nukuttaa siinä pesässä ja että se pesä on pinnasängyn sisällä 🤔

Buns, mahtavaa, että sielläkin kaikki voi mainiosti 💙 Jännä juttu toi radi homma, kun niin moni sen saa. Toki ne raja arvot on raskaana olevalle niin tiukat, että en yhtään ihmettele 🙉

Alkaa varmaan olla aika tukalat olot sulla kyllä, kun mäkin luin jostain, että näillä viikoilla on kaksoisraskaudessa jo yhtä iso maha kuin normaalisti viimeisillä viikoilla. Oliko sulle sovittu automaattisesti sektio kaksosten takia vai haluatko kokeilla normi synnytystä? Mä sain neuvolasta kanssa ohjeen täyttää synnytystoiveet neuvolakorttiin, jotta tietävät sitten sairaalassa mitä haluan. No eihän tämmöinen ensisynnyttäjä siihen osaa juuri mitään kirjoittaa, kun ei ole tiedossa, että mitä odottaa 😂

37/41v. Esikoisen LA 3.11. Esikoispoika syntyi 1.11.2020 <3

302/436 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni kokeilen Mariia alateitse synnytystä, jos vaan mahdollista. Kaikki riippuu täysin A-vauvan asennosta. Jos pysyy pää alaspäin, niinkun tähän asti niin saan koittaa synnyttää normisti alakautta. Jos hän taas on perätilassa lähellä h-hetkeä niin sektiolla ulos molemmat. Joka tapauksessa viikolla 38 otetaan ulos tavalla tai toisella jos ei oo muuten synnytys käynnistynyt siihen mennessä. Mä en oo muuten tarkemmin ajatellu ees koko synnytystä, tai se lähinnä aiheuttaa vaan pakokauhua kun alkaa vihdoin ymmärtää että ne on tosiaan oikeesti saatava ulos sieltä tavalla tai toisella :D Äitiyspolillakin oli just mua ennen joku nainen, joka oli lähdössä synnyttämään niin teki mieli lähinnä lähteä karkuun kädet korvilla paniikissa.. Ehkä se siitä kun olo tästä vielä tukalammaksi muuttuu :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
303/436 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki. Mitäs teille kuuluu?

Täällä liitoskivut vaan pahenivat ja liikkuminen sen myötä jäänyt melko minimiin. Sairauslomalla ollaan äitiysloman alkuun eli töihin ei ole enää menemistä. Harmittaa kun ei voi tehdä töitä eikä juuri liikuskella minne haluaa, niin pitkäksi käy aika. Öisin ei saa nukuttua kunnolla kipujen vuoksi joten paljon päiväunia tulee otettua.

On täällä vauvan huonetta laitettu, ostettu kaikenmaailman tarvikkeet vauvalle, pesty varmaam miljoona koneellista vauvan pyykkiä ja leluja😅👌 ja yllätys Baby Showerit sain myös!🙏🥰♥️ Keinutuolin ostin vauvan huoneeseen, jotta saadaan siinä rauhassa sit vauvan kanssa keinutella. Siinä on hyvä istua jo nyt.

Viikon päästä synnytyspelkopoli käynti. Jännittääkö teitä kovasti synnytys vai oletteko ihan rennosti/iloisin mielin menossa synnyttämään?😅 Itsellä kova pelko mutta yritän ajatella että sit kun lähtö tulee niin sinne mennään se oma vauva hakemaan kotiin keinolla millä hyvänsä ja se on tärkeintä että vauva saadaan terveenä syliin. Kyllä ne kätilöt osaa asiansa vaikka mä en osaiskaan😂🤭 ja ne opastaa.

Toivottavasti kaikilla asiat mallillaan! Ihanaa odotusta teille kaikille!♥️🌻

304/436 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HeRo harmi, että liitoskivut ovat pahentuneet noin pahasti! Minullakin välillä niitä ollut, mutta menneet ohi iha muutamassa päivässä. Olen jaksanut vielä itse treenata ja liikkua hyvin.

Mulla käynnissä 30+2. Muutettiin reilu viikko sitten eteläsuomeen ja sitä myöten meillä vaihtui neuvola. Oli todella mukava terveydenhoitaja siellä, ja me nyt jouduttiin pojan kanssa kasvukontrolliin. Mun sf-mitta oli huimat 31cm (olisi pitänyt olla noin 26cm)😁 th sanoi, että olisi lähettänyt mut suoraan sokerirasituksen, mutta kävin siellä muutama viikko sitten ja sain todella hyvät arvot. Mulla ei edellisellä paikkakunnalla oo mitattu ollenkaan sf-mittaa, niin ei ollut mitään mihin verrata. Nyt käydään sitten useammin neuvolassa kontrollissa ja ehkä käynnistellään ja savustetaan poika ulos aiemmin. En ole jaksanut stressata asiaa, kun mitään ei ns. ole pielessä, poika vaan kasvaa geenien puolesta aika noh, tomerana 😁

Muuten menee ihan kivasti. Olen nyt itsekin vain kotosalla ennen varsinaista äitiysloman alkua ja teen vähän opintoja tässä vielä. Jotenki kyllä huomaa että kiloja on kertynyt (8) ja iltaisin jaloissa tuntee jos on tullut liikuttua enemmän.

Tsemppiä kaikille ♥️💙

305/436 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hero, kurja juttu, että sulla kivut ollut noin pahoja. Ei ole tosiaan kiva jos ei nukuttuakaan saa, varsinkin kun vielä ei itse vauva varsinaisesti valvota. Itsellä taas juuri päinvastoin, että mitään kummempia kipuja ei ole ollut. Yksi ilta jomotti oikealta puolelta nivusta ja oletan, että se oli sitten sitä liitoskipua, mutta sekään ei ollut niin voimakasta, että olisi häirinnyt yöunia. Itse nukun parhaiten tyyny jalkojen välissä 😉 Töissä olen jaksanut loppuun saakka, mistä olenkin erittäin tyytyväinen. Välillä saattaa tulla kivuton supistus, mutta menee kyllä ohi hetkessä ja silloin pitää hiukan rajoittaa työtahtia. Alaselkä nyt luonnollisesti on kipeä painavien laatikoiden nostamisesta, mutta eilen kävin hierojalla ja hän sai selän aika hyvin kivuttomaksi. Olenkin käynyt koko raskauden ajan säännöllisesti hierojalla ja luulen, että se on ollut pelkästään hyväksi.

Enää neljä päivää töitä edessä ja sitten on kahden viikon loma ja siitä alkaa suoraan äitiysloma ❤️ Niin ihmeellistä miten aika on mennyt äkkiä.

Täällä kanssa kaikki muut isommat hankinnat on valmiina, paitsi pinnasänky on tulossa vielä noin viikon sisällä, kun juuri se malli oli maahantuojalta loppu. Vauvanvaatteita on kanssa pesty pari koneellista ja pienimmät viikattu lipastoon valmiiksi. Pesen loput lomalla ja laitan pikkuhiljaa kaikki kuntoon pikkuista varten 💙

Itse synnytys ei vielä jännitä, enkä ole sitä pahemmin edes miettinyt. Toiveita saisi kirjoittaa neuvolakorttiin synnytyssairaalaa varten, mutta ei niitä tällaisella ensikertalaisella oikein ole. Tänään kuultiin neuvolassa, että Tyksissä on otettu perhehuoneet taas käyttöön, että ehkä sellainen olisi toiveissa jos mahdollista.

306/436 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laauur, Onnea uuteen kotiin! Meillä oli tänään kanssa neuvola rv 32+0 ja täällä taas toisinpäin, että sf mitta oli 27cm ja tipahtanut siis alakäyrälle. Tästä johtuen hoitaja oli sitä mieltä, että parempi tarkistaa ultralla, että kaikki hyvin ja sainkin peruutusajan heti huomiseksi. Sanoi kyllä, että melko todennäköisesti johtuu vauvan asennosta kohdussa, kun oli poikittain ja sydänäänien perusteella kippurassa, mutta parempi tarkistaa asia kuitenkin. Jännittää jo kovin, että onhan kaikki hyvin, mutta toisaalta kiva saada ylimääräinen ultra, kun eihän niitä normaalisti ole kuin kaksi kunnalliselta puolelta ja tuosta rakenneultrasta on jo lähemmäs kolme kuukautta. Se onkin välillä painanut mieltä, että siihen pitäisi sitten luottaa, mutta kiva saada siihenkin huomenna varmistus, kun nähdään pikkuinen pitkästä aikaa. Ehkä sitten voin nauttia näistä raskauden viimeisistä viikoista hyvillä mielin ☺️

Mulla siis todettu raskausdiabetes, jonka sain paastoarvon raja-arvolla 5.3. Kotimittauksissa ei ole kuitenkaan yhtään ylitystä ja painoakin mulle on kertynyt vain neljä kiloa, joten ei ole hätää sen puolesta.

Jalat itselläkin särkee välillä iltaisin, mutta osittain myös seisomatyö vaikuttaa asiaan. Onneksi tuo siippa hieroo niitä iltaisin, kun ovat oikein kipeät ☺️

Tsemppiä kaikille! Tuun huomenna kertomaan, että mitä tuo mitan lasku meillä meinasi. Nyt vaan peukut pystyyn, että kaikki on hyvin 👍

307/436 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei pitkästä aikaa!

Täällä ollaan kans saikulla kovien liitoskipujen vuoksi, tosin ens viikolla olis tarkoitus mennä töihin testailemaan vointia. Iski vain flunssa tähän samaan syssyyn ja nyt on viimeiset kolme yötä menny 1-2h unipätkissä. Normaalistiki kyllä herään jalkojen särkyyn/vessaan 2-3 kertaa yössä. Meinaa nyt kyllä väsyttää ja päivällä en oikein osaa nukkua.

Muuten vain sitten pieniä vaivoja, kuten närästystä iltaisin. Vauva kovasti pyörii tuolla miten päin sattuu.

Mulla sf mitta oli viimeksi 33cm, mutta vauva oli sivuttain tuolla ihan pallean alapuolella. Tosin yli käyrien on menty koko ajan. Näin ollu myös muissa raskauksissa ja normi kokoiset lapset on syntyneet. Yleensä iso mitta johtunu suuresta lapsiveden määrästä ja lisäksi tuo oma rasvakerros kohdun päällä vaikuttaa myös. Siitä en siis ole huolissani. Kahdessa sokerirasituksessa olen käyny, siellä arvot normaalit. Painoa on kyllä tullu ihan liikaa, parikymmentä kiloa 🙈, mutta näillä mennään.

Synnytys ei jännitä muuta ko sen osalta, että ehditäänkö talvikeleillä sairaalaan. 100km matkaa ja viimeksi synnytys kesti eka supistuksesta 2.5h. 🤔 Täytyy kattoa sitten lähempänä pitääkö mennä anoppilaan etukäteen, josta sairaalaan vain 5km.

Mukavaa syksyn jatkoa kaikille!

Jonxuh rv 28+2

308/436 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Joo täällä sen verta pahat kivut, että öisin jos saa 1h putkeen nukuttua niin hienoa. Koko ajan pitää asentoa muuttaa ja sattuu kaikkialle lantionseutuun😣 Tyynyä pidän kans jalkojen välissä mut silti lonkat kipeytyy. Päivisin sattuu kävely ja pidempään istuminen, pahimpina päivinä ei voi liikkua lainkaan kun jalan nostaminenkin särkee nivusiin/häpyliitokseen tosi kovaa😥🤯 Harjoitussupistuksia tulee päivittäin. Ihana kuulla ettei teistä vastanneista kukaan kärsi ihan näin pahoista, en toivois kenellekään! Tuntuu välillä että painokin pääsee karkaamaan käsistä kun ei voi liikkua niinkuin haluaisi, mutta tällä hetkellä onneksi painoa tullut lisää raskaaksi tulemisen jälkeen vain 5kg. Tosin siis raskaaksi tulon jälk alkuraskaudessa laihduin 4kg ja ne tuli ensin takaisin ja siihen sit lisäpainoa 5kg. Mutta esim sairaalassa vertaavat tullutta painoa siihen, mikä paino oli raskaaksi tullessa, joten näyttää hyvältä vielä se 5kg😅😂 Vaan muuten mulla onki ylipainoa, mutta siihen ei ole paljon puututtu neuvolassa tai sairaalassa...🤔

Mariia83, mulla oli neuvola rv 31+0 (nyt 31+6) ja sf mitta 27cm. Että tuskin hirveästi ehtinyt viikossa kasvaa, joten uskon että sullakin kaikki kunnossa vauvan kanssa😊 Mulla sanoi ainakin hoitaja, että vähä jäi keskikäyrän alle mut ei mtn haittaa. Mulla siihen vaikuttaa myös se että vauvahan on ollut jo viikkoja laskeutuneena aivan alas. Se myös vaikuttaa mulla pahentavasti noihin liitoskipuihin kun vauva niin alhaalla jo nyt. Näyttää tuo sf mitta muutenkin vaihtelevan kovasti, kuten täälläkin jo vastauksista huomaa, mutta hyvähän se vaan on, että tarkistavat ja tutkivat lisää varmuuden vuoksi jos yhtään näyttää "erikoiselta" tilanne.

Mulla tosiaan ma sype käynti ja itselläni se auttanut, mutta hienoa kuulla että täällä on noin reipasta porukkaa ettei ketään pelota niinkuin mua synnytys👌 Itsellä vaan aiempia kovia kipukokemuksia ja huonoja kokemuksia lääkäreistä/hoitajista/leikkauksista jne niin siinä jo syytä kerrakseen pelkoon😳😩🤯 Ja hallinnan menetys tilanteessa jännittää kovasti, mutta siksi tehty listaa sairaalaan, mitä synnytykseltä toivon, jotta osaavat mahdollisuuksien mukaan noudattaa mun toiveita😊👍 Ihan jo kivunlievitysten ym suhteen. Yrittänyt tässä itseään vaan tsempata että sinne synnyttämään on kuule vaan mentävä ja sieltä saa sit sen suurimman palkinnon ikinä mukaansa, joten jollain tapaa sitä alkanut jo odottaa😊 Onhan se varmasti maailman mahtavin tunne saada oma lapsi syliin!🥰♥️😍 Ei sitä tunnetta osaa varmaan vielä käsittääkään etukäteen, kun ensimmäinen kyseessä.

Ihanaa odotusta kaikille! Kiva lukea teidän kokemuksia😊 Ja toivottavasti Jonxuh ehdit ajoissa sairaalaan synnyttämään😉 Nopeaan on edellinen ainakin tullut!

309/436 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, en saa kommenttiani muokattua, mutta tajusin juuri, että tänään onkin jo keskiviikko eikä tiistai, kuten väsymyksissäni ajattelin🙈🤯🤭😳 eli meillä siis menossa rv 32+0 tänään... Ei todellakaan mtn erikoista näinä päivinä, tätä se väsymys teettää... ajatukset missä sattuu ja muisti pätkii... No, ei se nukkuminen ainakaan helpota kun pieni tulee kotiin😅😂😂😂😂👍👌♥️ ...onpahan sit totuttu jo siihen ettei nukuta ku pätkissä😂

310/436 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Tänään kävimme aamulla ultrassa tarkistamassa vauvan kasvun ja hyvin on kasvanut! Jopa niin hyvin, että mittojen perusteella vastaa kuulemma rv 34. Tänään siis menossa 32+1. Painoarvioksi antoi tällä hetkellä 2250g 🙈 Eli ihan on isänsä poika, kun hän painoi syntyessään yli neljä kiloa. Itse taas olin syntyessäni pikkukeskonen ja reilun kilon painoinen. Toivottavasti ei nyt kuitenkaan kasvaisi yli neljä kiloiseksi, vaikka pääasia, että kaikki oli hyvin. Neljän viikon päästä katsotaan se lopullinen painoarvio. Toki olen lukenut noista, että välillä nuo arviot heittävät aika paljon. Mutta siis tuo sf mitan lasku johtui juurikin siitä vauvan asennosta. Tänään oli kääntynyt pää alaspäin, mutta saas nähdä pysyykö jo siinä.

Jonxuh, harmi, että sullakin kipuja sen verran, että nukkuminen on hankalaa. Saan siis olla onnekas, että olen selvinnyt näin vähällä koko raskauden. Kuulostaa kyllä ehkä järkevältä vaihtoehdolta mennä anoppilaan etukäteen jos matka on noin pitkä. Toki meilläkin on matkaa synnytyssairaalaan 80km, mutta en näin ensisynnyttäjänä stressaa siitä vielä. Harvemmin se synnytys kovin nopea on ensikertalaiselle.

Hero, sulla on kyllä hurjan kuuloset kivut 😔 Varmaan just vaikuttaa se vauvan alhaalla olo aika paljon noihin särkyihin, kun tämä vauva on pääsääntöisesti hengaillut navan seudulla tähän asti. Voi olla, että itselläkin alkaa kipuja tulla kohta, kun vauva on nyt laskeutunut, mutta onneksi työt loppuu tähän viikkoon.

Hyvä, että olet saanut apua synnytyspelkoosi. Meinaatko silti kokeilla alatien kautta? Monet ketkä pelkäävät, niin haluavat suunnitellun sektion. En osaa itse vielä jännittää synnytystä ja olen ajatellut sen vain niin, että se palkinto siitä on niin suuri, että kestän mitä vaan 💙 Toki jos saan vauvan lopulliseksi painoarvioksi yli neljä kiloa, niin voi alkaa ahdistaa enemmän 😂

311/436 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mariia83, hienoa että kaikki oli kunnossa!! Toivottavasti ei tule kipuja nyt kun vauva kääntynyt. Meillä tosiaan ihmeen ajoissa oli kääntynyt pää alaspäin ja siellä se on siitä asti ollut "ovella koputtelemassa", että joko täältä tullaan😅 Mut paikat pysyneet tähän asti hyvin kiinni, joten ei pelkoa ennen aikaisesta syntymästä ainakaan toistaiseksi. Mut on kyllä ollut aikamoista kipuilua tämä olo...mut eihän näille mtn mahda.

Olen ajatellut, että yritän synnyttää normaalisti alateitse. Olen itseäni siihen tsempannut kun kuulema sektion jälkeen paljon enemmän kipuja ym ja pelkään myös leikkauksia, joten ei ole hyvä vaihtoehto sekään😂 mut jollainhan se pieni sieltä ulos on saatava.

Meillä sairaalalle ajaa n.7min, että siitä tuskin tulisi ongelma, ettei ajoissa ehditä synnärille kun pieni haluaa ulos tulla😅👌👍

Meillä alkaa olla kaikki tosiaan valmista vauvaa varten, kaikki on nyt hommattu. Ainoastaan Liberolaukku hakematta kun siihen ei ole vielä koodia tullut ja sairaalaanlähtökassi pakkaamatta. Nekin aion lähiaikoina valmiiksi laittaa, niin ei tarvitse huolehtia mistään ku sit vaa lepäilee ja odottelee pienen pojan saapumista🥰💙💙💙

312/436 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa taas kaikille!

Tulin kyselemään, että millaisia kipuja muilla on ollut tässä vaiheessa? Täällä tänään 33+2 ja niinhän siinä kävi, että erinäiset kivut mahassa on nyt alkaneet. Muutaman päivän ollut jo melko voimakastakin kipua ja selvästi enemmän vasemmalla puolella vatsaa. Varsinkin kun kääntyy kyljelleen, niin huomaa. Vaikea kuvailla näitä tuntemuksia, mutta aika repäiseviä kipuja on. Vauva kyllä liikkuu paljon ja osa potkuista on kivuliaita myös, kun tulee jo niin voimalla. Uskon, että tämä kipu on ihan normaalia kasvukipua kuitenkin, kun pieni ottaa loppu spurtin kasvussa 💚 On vaan niin turhautunut olo, kun nyt pari päivää joutunut makoilemaan vaan sängyssä kipujen vuoksi. Tottui ehkä siihen liian ”helppoon” raskauteen, kun ei ole aiemmin mihinkään sattunut 🙊 En ole vielä ottanut yhteyttä neuvolaan, kun kuitenkin luulen, että tämä on normaalia. Toki en tiedä kuuluuko kestää useita päiviä. Vähän hankalaa miettiä, kun ensimmäinen tulossa, niin ei tiedä juuri mistään mitään.

Sairaalakassi tarvisi pakata, kun mennään jo sellaisilla viikoilla, että pikkuinen voi ilmoittaa tulostaan milloin vain. Ainakin tosi moni tuttavani/ystäväni on synnyttänyt viikolla 36, joten hieman alkaa jo jännittää.

Kesälomaa tässä olen viettänyt ensimmäistä viikkoa ja on ollut kyllä outoa ajatella, että töihin palataan seuraavaksi vasta vuoden päästä. Itse tuskin tulen jäämään hoitovapaalle juurikin sen rahan pienuuden vuoksi, mutta eihän sitä mitään varmaa voi sanoa vielä.

Toivottavasti muillakin asiat suht hyvin ja myrskystä selvitty ilman suurempia vaurioita! ☺️💙

313/436 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka Mariia83!

Mulla on ainakin tietoa kivuista, kuten aiemmin olenkin jo ehtinyt mainita...valitettavasti🙈😩 Eikä ole ainakaan helpottaneet kivut lainkaan.

Mulla on erilaisia kipuja: Liitoskipuja jotka tuntuu lähinnä luissa, esim häpyluuta kolottaa, ihan kuin joku olisi potkaissut haaroväliin😑😳 ja häntäluu sekä lonkat kipeytyy, varsinki nukkuessa lonkat tosi kipeät. Täytyy kylkeä kääntää n.1h välein ja kääntyessä tuntuu että maha repeää irti jos ei kunnolla pidä kiinni. Paineentunnetta on lähinnä alavatsassa, kohdun venymiskipuja ympäri vatsaa ja kyljissä. Nyt viikon ajan ollut myös vihlovaa kipua alapäässä, pahemmin vasemmalla puolella. Yhtäkkiä tulee sellainen kova vihlaisu, kuin joku viiltäisi veitsellä alapäähän ja se menee myös pian ohi. Kysyin tästä kätilöltä ja kuulema normaalia. Tällaisia "kivoja" täällä. Kyllä on liikkuminen vaikeaa näiden kipujen kanssa😩😥

Ma myös tuntui iha kamalaa kipua kun vauva mylläsi tosi paljon mahassa ja olen iha varma että hän kääntyi sivuttain mahassa (ollut jo useita viikkoja pää alaspäin) ja se tunne kesti 2pv että vauva olisi ihan sivuttain ja venytti mahaa sivuille päin kipeästi. Sen jälkeen uskon että pyörähti takaisin joko pää alaspäin tai sit istualleen. Nyt odotan kuumeisena lääkärikäyntiä kuun lopussa, että saa tietää miten päin siellä ollaan!

Uskon Mariia83 että sun kivut on iha normaaleja mutta voithan aina soittaa varmuuden vuoksi neuvolaan ja vatmistaa asian😊 Koskaan ei ole tyhmää varmistaa asioita raskauden suhteen! Mieluummin ottaa varman päälle!

Mä pakkasin jo sairaalakassin valmiiksi. Eilen ostin tällä erää viimeisen vauvaostoksen (luulisin...🤭) eli pienen hatun nallen korvilla varustettuna sairaalaan mukaan vauvalle💙🐻 Se menee pesusta kassiin. Pitää sit vaan lähtiessä ottaa myös käsilaukku mukaan jossa sit on kukkaro, henkkarit, neuvolakortti, puhelin jne... Mahdoinkohan pakata kaiken tarvittavan...vai tarpeettomankin😁😂 Isälle kannattaa sit kuulema pientä syömistä varata mukaan, koska ei saa sairaalaruokaa, mutta jos niin hätä tulee ettei ehdi lähikaupassa käydä eikä kotona ole mtn pientä (banaaneja ym) niin on siellä sairaalallakin kanttiini sekä välipala-automaatteja. Joten eiköhän pärjätä😅 Pakkasin laukkuun kyllä jo pillimehuja, proteiinipatukoita ja suklaata😋😂

Mariia83, mulla aika samat suunnitelmat tässä vaiheessa, että ajatus olisi mennä takaisin töihin kun vauva n.1v. Mut katsoo kuinka käy. Ei montaa kuukautta tosiaan kiinnostaisi kotona olla parin sadan euron rahoilla😲😖😤😕

Mut eipä täällä tosiaan sen ihmeempiä... vauvakirjaa olen täytellyt ja odottelen tosiaan seuraavaa lääkärikäyntiä joka kuun lopussa. Pidän peukkuja että vauva on "oikein päin" eli pää alaspäin, jotta ei tarviis alkaa miettii kääntöä tai sektiota tms...

Meillä ei tullut myrskyvaurioita, toiv muillakin ollut yhtä hyvä tuuri! Hyvät illan jatkot!!👋

314/436 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikkamoi teillekkin 👋🏻

Kivut on hyvin tutun kuulosia täälläkin, on ollu jo ihan laittoman pitkään ja pahenee vaan 🤯 Toissapäivänä ruokakaupassa + kirpputorilla käyminen oli liikaa, ja alko supistaa kipeesti eikä siinä kauheen ketterästi enää liikuttu muutenkaan loppupäivänä.. Molemmat vauvat mulla tällä hetkellä perätilassa, ja jos eivät siitä enää käänny, niin sektio olis edessä sitte viikolla 39 viimeistään, eli ei enää kauaa (33. viikko menossa 😍) Toivon tosiaan, että edes toinen kääntyis tosta, koska mulla on aika tukala olla kun molemmat vauvat potkii rakkoon päin ja tunkee päitään mun kylkiluiden alle 😩

Mullakin alkaa olla hankinnat hyvällä mallilla, enää pieniä juttuja, kuten vaippoja ja rasvoja yms. ostamatta,ja sairaalakassi pakkaamatta niin sit sais bebet tulla kyllä, en malta oottaa että tää kuukausien tuska ja kidutus on ohi 🤣 Päivät vaan tuntuu matelevan, kun oon jumissa vaan kotona mun kipujen ja kolotusten kanssa ku mihinkään ei enää jaksa lähteä. On kyllä ihan laittoman rankkaa

315/436 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buns, moi!

Ikävä kuulla että sullaki olo tuskaista ja voin vaa kuvitella kuinka kipeetä tekee ku kaksi siellä masussa pyörii, kun mulla tämä yksi jo aiheuttaa mitä kovimpia kipuja eikä pääse liikkumaan juurikaan. Toivottavasti sun vauvat vielä pyörähtäis pääalaspäin ja saisit yrittää synnyttää alateitse, jos niin haluat, mutta saahan ne pienet sieltä ulos leikkauksellakin♥️ Voimia sinnekin viime metreille! Kyllä tässä aika käy pitkäksi itselläkin kun kaikki laitettu valmiiksi ja oikein mtn ei voi tehdä kipujen takia, niin kotona vaa aika lailla pötkötellään😁 Mutta palkinto häämöttää jo edessä😍🥰♥️

316/436 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista Hero ja Buns!

Kyllä mä sitten luulen, että nää kivut on ihan normaaleja ja ei mulla ole mitään noin hurjaa kuin sulla Hero 😓 Hui kamala, tekee ihan pahaa sun puolesta. Onneksi ei ole enää montaa viikkoa jäljellä ❤️ Tänään ollut vähän parempi päivä kipujen suhteen. Tossa vasemmalla puolella vatsaa on semmoinen arka kohta, mikä lähinnä sattuu aina kun kääntää kylkeä tai jos vauva potkaisee siihen kohtaan. Oon miettinyt sitäkin, että jos liittyy jotenkin suolistoon, kun ilmeisesti se on jotenkin lytyssä näillä viikoilla jo, kun vauva on tehnyt itselleen tilaa 😅 Eikä se levossa satu ja vauva liikkuu hyvin, joten en vielä ottaisi yhteyttä neuvolaan.

Synnytys on alkanut jännittämään pikkuhiljaa. Mulla on synnytystapa arvio kolmen viikon päästä, että silloin kuullaan mahtuuko kaveri alateitse. Toivon tietysti, että alatie synnytys olisi mahdollinen, kun sektiosta toipuminen vie pidemmän aikaa. Jännittää myös se, että jos korona rajoituksia kiristettäisiin taas ja tukihenkilöt kiellettäisiin synnytyksistä, niin se olisi kova paikka.

Meillä on vielä pinnasänky kokoamatta ja osa vaatteista pesemättä. Haluaisin myös pestä vielä ikkunat ja lattiat ennen vauvan tuloa. Katsotaan nyt oman jaksamisen mukaan mitä ehtii tehdä ☺️

Tsemppiä sullekin Buns viimeisiin viikkoihin! On varmasti tuskaisempaa, kun kaksi vauvelia siellä möyrii, mutta onneksi kohta meidät kaikki palkitaan 💙❤️

317/436 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille taas!

Täällä 32+2. Viime viikolla kävin ensimmäisen kerran neuvolapsykologilla ja koin käynnin kyllä todella hyväksi. Toki keskustelut nosti paljon ikäviä muistoja mieleen ja tuli analysoitua paljon omia kokemuksia ja tunteita ja ne väistämättä on ollut nyt paljon pinnassa. Me tullaan neuvolapsykologilla käsittelemään mun menettämisen pelkoa ja myös kiintymyssuhdetta vauvaan, kun en ole oikein uskaltanut vielä kiintyä, kun pelkään menettämistä niin paljon.

Käytiin viime viikolla myös kasvukontrollissa ja sf-mitta kasvaa edelleen. Sain nyt lähetteen äitiyspolille ja odottelen aikaa postissa. Terveydenhoitaja sanoi, että tämä käynti korvaa sitten lääkärintarkastuksen neuvolassa.

Joko teille muille on tullut ns kyllästymisen tunnetta raskauteen? 😁 Mä oon välillä iha totaalisen kyllästynyt koko raskauteen ja ootan vaan että tää herra tulee ulos. Ehkä tähän vaikuttaa tää mahan hurja koko ja siitä johtuvat kömpelyydet ja muut. Onneksi ei ole montaa viikkoa enää 😂

318/436 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Kyselen täälläkin, vaikka oma laskettu aika onkin jo lokakuun lopulle, että olisiko kiinnostuneita jakamaan fiiliksiä, odotuksia ja kokemuksia suljetussa facebook-ryhmässä? Ajattelin avata pienen (max.40 henkilöä) salaisen Facebook-ryhmän, missä voisi keskustelua jatkaa.

Laita sähköpostia lokakuiset2020 ät gmail.com, jos haluat mukaan!

319/436 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Mitäs teille kuuluu?

Mulla alkoi tänään virallisesti äitiysloma ja kävin lääkärillä. Vauvalla kaikki hyvin, painoa 2620g ja siellä nököttää pääalaspäin valmiina tulemaan🥰😍♥️👍👌 Itsellä kivut vaan pahentuneet mutta ei ois enää montaa viikkoa tosiaan jäljellä.

Ootko Buns saanut tietoa ovatko vauva(t) kääntyneet?

Miten Mariia83 olet jaksanut kipujen kanssa? Onko pahentuneet?

Laauur, kyllä täällä ainaki jo odotellaan kovasti että sais pieni lähiviikkoina jo vaikka syntyä (kunhan "normaali"kokoinen jne😅) kun on tosiaan niin pahoja kipuja eikä saa nukuttua jne. Vaikka synnytys jännittää ja pelottaa kovasti, niin se on joka tapauksessa vastassa, niin ei haittaisi jos vauveli hieman ennen laskettua aikaa jo saapuisi iloksemme🥰 Joko teitä jännittää synnytys?

Ootteko te ottaneet syntymättömälle lapselle vakuutusta? Me ei saatu omasta vakuutusyhtiöstä mun käyttämän lääkkeen takia, mutta toisesta yhtiöstä tuli myönteinen päätös, mut odotellaan vielä kolmannesta vakuutusyhtiöstä mikä heidän päätös ja valitaan sit niistä.

Eipäs täällä sen ihmeempiä, pientä odotellessa...♥️💙

320/436 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Tänne kuuluu ihan hyvää. Täälläkin äitiysloman ensimmäistä viikkoa vietetään. Toki olen ollut kotona jo kaksi edellistä viikkoa lomalla, että välillä kyllä aika käy pitkäksi. Kivut loppui siihen muutamaan päivään ja siitä asti on ollut taas normaali olo. Tiedä sitten mikä oli, mutta vauvan liikkeet tunnen kyllä päivittäin, että uskoisin kaiken olevan hyvin. Kiva kyllä, että pystyy taas liikkumaan ja tekemään muutakin kuin maata sängyssä.

Laauur tuossa kyselikin, että joko kyllästyttää raskaus, niin ehkä hieman, vaikka ei mulla oo mitään jättimahaa ja suoriudun kotiaskareistakin ihan hyvin ja sukatkin saan itse puettua jalkaan 😉 Ihanalta tuntuu kuitenkin vauvan liikkeet ja usein silittelenkin masua, mutta kyllä silti kaipaan omaa kroppaa, että vaatteet näyttäisi paremmalta ja tuntisin itseni kauniiksi.

Viikon päästä on meillä synnytystapa arvio ja se hiukan jännittää. Itse synnytyskin on alkanut jännittämään jonkin verran ja aika paljon on tullut luettua synnytyskertomuksia netistä. Nyt ollaan niin lähellä loppua, että tietysti alkaa vähän pelottamaankin, että meneekö kaikki hyvin loppuun saakka ja saataisiin pikkuinen syliin asti 💙 Täällä ei vielä ainakaan mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta, ei kivuliaita suppareita tai mitään vuotoja vielä. Nyt rv 35+1. Perhevalmennukseen mennään myös samana päivänä. Sitä tarjotaan täällä ensisynnyttäjille ja siinä neuvolan perhetyöntekijä opastaa vauvan hoidossa ja kaikessa mahdollisessa. Oletteko muuten käynyt synnytysvalmennuksessa? Tyksissä ne hoidetaan nyt skypen välityksellä koronan vuoksi. En ole vielä itse käynyt tuota, enkä tiedä käynkö ollenkaan, kun en innostu tuosta skype touhusta.

Hero, harmi kyllä, että sulla noi kivut vaan yltyy ja jatkuu. Kyllä siinä varmasti väkisinkin alkaa toivomaan pikkuisen syntymistä, että olo helpottaa. Me otettiin vakuutus syntymättömälle lapselle Ifistä, missä on meidän kaikki vakuutukset. Ifillä vakuutus piti ottaa kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa. Olin niihin aikoihin juuri käynyt siinä sokerirasituksessa ja pelkäsinkin, että radin vuoksi ei vakuutusta saa, mutta saatiin ja ihan normi ehdoin, että ruokavaliolla hoidossa oleva radi ei ainakaan ole este.

Täällä pikkuhiljaa laitettu vauvalle tarvikkeita kuntoon. Pinnasängyn kokosin viime viikolla ja petivaatteetkin siihen laitoin jo odottamaan. Käyn sitä ihailemassa muutaman kerran päivässä 💚 Vaunut kyllä puuttuu vielä ja ilmeisesti Emmaljungalla on toimitusvaikeuksia, kun tuli tää uusi koppa juuri, niin ei ole varasto tuotteita. Niiden piti tulla pari viikkoa sitten, mutta sain sähköpostin, että toimitus viivästyy ja tälle viikolle luvattiin, mutta vielä ei ole ainakaan lähetetty. Täytyy loppuviikosta laittaa taas sähköpostia asiasta, että missä viipyvät. Tässä kuva meidän vauvan pinnasängystä 💙 Harmaata ja valkoista, niin sopii makuuhuoneen muuhun sisustukseen ☺️

Mitäs Pingulle ja Jonxuhlle kuuluu?