Minä en ole mikään opettaja! T: Etäkouluun kyllästynyt vanhempi
Opettajaksi täytyy käydä viiden vuoden yliopistokoulutus. Minä en ole sitä käynyt. Nyt oletetaan, että meidän pitäisi jaksaa opettaa lapsiamme ilman koulutusta ja tehdä vielä samalla töitä!
Kommentit (146)
Toistaiseksi meillä mennyt tosi hyvin. Ehkä lapseni sitten on jonkinmoinen lapsinero, mutta tehtävät ovat hänelle ihan naurettavan helppoja (tokaluokkalainen kyseessä).
Etäopetus streamit toimii hyvin, ulkona liikkunut vanhempien kanssa lenkillä, ei ole edes kinunnut kavereiden luo leikkimään.
Tuntuu ettei perheemme arki ole muuttunut mitenkään. Kylässä ei enää kylläkään käydä, vaan yhteyttä muihin pidetään soittelemallapa somessa. Ehkä ollaan sitten yleensäkin niin läsnäolevia lapsille, ettei se konkreettinen yhdessäolo kotona sitten mitenkään normaalia enempää raasta hermoa...
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko ollenkaan, että on trolli. Palstalla on paljon typeryksiä, jotka haluavat yhteiskunnan kasvattavan kersansa.
Tuskin edes välittävät lapsistaan, muuta kuin kännissä.
Tämä saa vain ylänuolia? Uskon sinua siinä että palstalla on paljon typeryksiä kun moni ei ymmärrä mikä ero noissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etäkoulu ja etätyöt, kaksi lasta, koira ja pieni asunto. Kouluhommissa mennään minimillä, työpanoksessa sen alle.
Molemmat lapset pärjää ihan hyvin koulussa, normaalisti tarvitsevat vaan satunnaisesti apua läksyissä. Nyt tilanne on uusi, kaikkia ahdistaa ja vituttaa. Äidiltä on helppo kysyä apua heti kun vähän tökkii, mutta äidin opetusmetodeita voi myös protestoida äänekkäästi. Varsinkin ala-asteen osalta toivoisin jotain muuta, kuin että tarvittaessa opettajaan voi olla yhteydessä. Arvatkaa laittaako lapsi opelle viestiä vai kysyykö äidiltä?
Tänään aamupäivällä yläastelainen teki koetta, joten meidän muiden piti olla hiljaa. Annoin suosiolla vapautuksen nuoremmalle, koska tiesin, että en saa kouluviikkoa käyntiin, niin että toinen ei häiriinny. Kuvittelin voivani tehdä rauhassa töitä, osallistua etäpalaveriin yms., mutta sen sijaan vastasin 10 kertaa kysymykseen mitä kello on, täytin vesilasin jne. Lasta stressasi uusi tilanne, ei auttanut kuin elää tilanteen mukana.
Omat työni ovat onneksi sellaisia, että joustavat. Nyt olen vaan joustanut jo niin paljon, että stressi alkaa nousta, koska saan tulosta aikaan. Jotenkin pelkään, että ensi vuoden alussa kun katsotaan tämän vuoden tuloksia, kukaan ei enää täysin muista, minkälaista kaaosta nämä viikot olivat.
Jos et saa edes itse omia lapsiasi kuriin niin mietipä mitä se on opettajalla...
Tässäpä juuri se totuus on... siis VESILASIN TÄYTTÖÄ ja PALJONKO KELLO ON?
Voisiko niitä lapsia opettaa tekemään nämä asiat itse?
No vähän nyt ymmärrystä niille lapsillekin.
Mulla on jo isot lapset, yliopisto-opiskelija, lukiolainen ja 8. luokkalainen, eli hoitavat tehtävänsä hyvin itsenäisesti.
Mutta onhan tää nyt jollekin 8-vuotiaalle ihan kummallinen tilanne, Ollaan kotona, mutta kuitenkin koulussa. Äiti on kotona, mutta kumminkin töissä. Kyllä mä ainakin kolmen lapsen äitinä tajuan, että se lapsi hakee juuri siltä vanhemmalta tavallista enemmän huomiota, vaikka ei normaalisti näin toimisikaan ja osaisi ihan mainiosti ottaa sen lasin vettä tai katsoa kelloa.
Vanhin opiskelee jo toisella paikkakunnalla ja ollaan kyllä pyydetty kotiin nyt kun kaikki on etänä, mutta sanoi, että pystyy paremmin keskittymään omassa kämpässä, silti on vähän alakuloisen oloinen. Tulee kotiin jos alkaa ahdistaa, lupasin hakea autolla ettei tartte julkisissa istua. Huomaan, että äiti ja isä on kuitenkin loppupeleissä ne, johon se parikymppinenkin turvautuu , miksi siis 8-vuotias ei uudessa ja oudossa tilanteessa heittäytyisi vauvaksi?
Kyllä hänkin tähän varmaan jo tällä viikolla tottuu ja rutiinit alkavat rullata.
Kummastuttaa sinänsä opettajien kommentit "uupuneista vanhemmista jo viikon jälkeen". Kun opettajan duuni on se opettaminen ja ne lapset, ja heillä on siihen ihan yliopistokoulutuskin. Se on ammatinvalintakysymys. Sillä vanhemmalla on se oma työ, joka on ihan muuta kuin opettamista ja siinä pitää olla se 8 h kuitenkin aika tehokkaana useimmissa ammateissa. Mut kaikki yrittää venyä ja joustaa. Varmasti ne opettajatkin. Kunhan ymmärtävät, että se opettaminen on heille palkallinen päivätyö tälläkin hetkellä, vanhemmille se on tällä hetkellä ekstraa omien töiden päälle.
Siis toinen on yläkoulussa ja toinen jo muualla? Herää nyt typerys, tuollaisten pitääkin jo hoitaa asiat itse?
Eiköhän opet ole puhuneet lähinnä noista nuoremmista?
Ja toki nuoriahan ovat vielä 40-vuotiaatkin.
Niin. Vikaa luetun ymmrryksessä? Sanoin, että mulla ei ole tätä tilannetta, mutta muistan kyllä hyvin kun lapset olivat pikkukoululaisia. 8-vuotias on vielä tosi pieni ja täysin ymmärrettävää, että uudessa tilanteessa heittäydytään vähän osaamattomammaksi kuin mitä tavallisesti on ja myös haetaan huomiota. Ei ne ole robotteja, jotka vaan ohjeistetaan kiltisti Wilmaan lukemaan tehtävänantoja ja sitten omin nokkinensa pärjäämään.
Miksi tässä kohkataan vain siitä, kuinka opettajat nyt on kovilla? Kyllä ne oppilaatkin, varsinkin pienemmät on kovilla, eikä ymmärrä mitä tässä tapahtuu. Onnekkailla on edes ne etätöissä olevat vanhemmat, osa on kotona ihan itsekseen ja jos ei opettaja vastaa kysymyksiin, niin hommat jää sinne iltaan kun vanhempi tulee kotiin.
Kuten sanottu, ei mulla ole opettamisesta kuormaa. Meillä on ihan iso talokin ja tilaa. Mutta kyllä voin jo ennakkoon sanoa, että jos ja kun tätä jatkuu sinne toukokuun lopuun, niin varmasti aletaan käymään toistemme hermoille. Kun kukaan meistä ei ole lomalla, hoidetaan vaan ne hommat kotona.
Opettajien nyt varsinkin kuvittelisi ymmärtävän sitä ristipainetta kodin ja koulun kanssa, onhan heillä minella omiakin lapsia. Tässä ketjussa nyt joku ei osaa tehdä eroa sen välillä, mitä on normaali lasten kasvattaminen ja vanhemmuus ja mitä on ammattimainen opettaminen jossain aineessa. Jos vanhempein pitäis se nyt yhtäkkiä omien töidensä ohessa osata, mihin sitä opettajankoulutusta edes siis tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä ovat nyt kaikki. Erityislasten vanhemmat ovat vielä enemmän kovilla.
Erityiset sitä ja erityiset tätä, erityiset päläpäläpälä. En jaksa enää yhtään tätä erityislapsi-paskaa! Tämän kriisin jälkeen erityiset saisi jäädä kotihoitoon, niin voisi tämäkin maa nousta suosta edes joskus.
Tulepas käymään, niin teen sinusta pesäpallomailalla erityisihmisen, katsotaan sen jälkeen että löytyykö empatiaa.
Ai kamala. Onko siellä joku erityisen hienon ja upean, älykkään ja kaikkia muita paremman Niko-Petterin vamhempi näyttämässä omia erityistaitojaan?
Nähdään sitten käräjillä. Varmaan tuttu paikka sun kaltaisille?
Minulla ei ole lapsia, enkä väkivaltaan oikeasti edes halua siirtyä.
Sinun kaltaisiasi epäempaattisia typeryksiä olen kyllä tottunut kuskaamaan elämäni aikana.
Tässä elävä esimerkki aikuisesta Pirkko-Petteristä, olkaat hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko ollenkaan, että on trolli. Palstalla on paljon typeryksiä, jotka haluavat yhteiskunnan kasvattavan kersansa.
Tämä saa vain ylänuolia? Uskon sinua siinä että palstalla on paljon typeryksiä kun moni ei ymmärrä mikä ero noissa on.
Niin, täällä kun olen kaikki typerykset laittanut polvilleni, niin olen huomannut seuraavaa:
1) palstalla roikkuu yllättävänä paljon tällaisia mahtavia ja elämästään jotain ylimaallista luulevia uranaisia, jotka itkevät sisäänpäin koko yön
2) aivan loistavia, tavallisia suominaisia, jotka saattavat ymmärtää joskus provon väärin
Ja paljon siihen väliinkin
alapeukkuja tähän, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat aivan turhia!!11! Palstalla on paljon tietoutta lasten kasvattamisesta, se vaan ei vielä ole mennyt käytäntöön!
opetajan virat pois käytöstä, opetajat eivt edes minulle osan neet opettaa okein kirhoitusta!
T; nuori palsta mamma 40 v
Opettele näissä provoissasi erottamaan kasvatus ja opettaminen niin ehkä saat ne toimimaan.
Luuletko sä typerys, että kiinnostaako mua se, että meneekö sun ainoaan aivosoluun provot perille?
;D
Niin no jos provon kirjoittajan aivosolut ei ymmärrä mitä kirjoittaa niin seuraus on se että moni normaalilla aivotoiminnalla ei niistä provosoidu. Provo ei siis toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä ovat nyt kaikki. Erityislasten vanhemmat ovat vielä enemmän kovilla.
Erityiset sitä ja erityiset tätä, erityiset päläpäläpälä. En jaksa enää yhtään tätä erityislapsi-paskaa! Tämän kriisin jälkeen erityiset saisi jäädä kotihoitoon, niin voisi tämäkin maa nousta suosta edes joskus.
Tulepas käymään, niin teen sinusta pesäpallomailalla erityisihmisen, katsotaan sen jälkeen että löytyykö empatiaa.
Ai kamala. Onko siellä joku erityisen hienon ja upean, älykkään ja kaikkia muita paremman Niko-Petterin vamhempi näyttämässä omia erityistaitojaan?
Nähdään sitten käräjillä. Varmaan tuttu paikka sun kaltaisille?
Minulla ei ole lapsia, enkä väkivaltaan oikeasti edes halua siirtyä.
Sinun kaltaisiasi epäempaattisia typeryksiä olen kyllä tottunut kuskaamaan elämäni aikana.
Tässä elävä esimerkki aikuisesta Pirkko-Petteristä, olkaat hyvä.
Kiitos!
Sinut varmaan löytää tältä palstalta useammin kuin kerran kuussa? :D Nuija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten talous nousee sillä että osa työkykyisistä jää pois tai tekee lyhyempää päivää? Ja erityisopettajista osa jää ilman työtä turhina?
Kuinkahan iso osa noista erityisten vanhemmista mahtaa olla työkykyisiä. Eikö näitä erityisiä tupata nykyään lykkäämään sinne normaalien lasten luokkiin muita häiritsemään, joten ei varmaan kovin montaa erityisopea ole tulilinjalla tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat aivan turhia!!11! Palstalla on paljon tietoutta lasten kasvattamisesta, se vaan ei vielä ole mennyt käytäntöön!
opetajan virat pois käytöstä, opetajat eivt edes minulle osan neet opettaa okein kirhoitusta!
T; nuori palsta mamma 40 v
Opettele näissä provoissasi erottamaan kasvatus ja opettaminen niin ehkä saat ne toimimaan.
Luuletko sä typerys, että kiinnostaako mua se, että meneekö sun ainoaan aivosoluun provot perille?
;D
Niin no jos provon kirjoittajan aivosolut ei ymmärrä mitä kirjoittaa niin seuraus on se että moni normaalilla aivotoiminnalla ei niistä provosoidu. Provo ei siis toimi.
Yhyy, ei siis toimi!!11! (paitsi että säki jaksat siitä kirjoitella, typerys!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, täällä kun olen kaikki typerykset laittanut polvilleni, niin olen huomannut seuraavaa:
1) palstalla roikkuu yllättävänä paljon tällaisia mahtavia ja elämästään jotain ylimaallista luulevia uranaisia, jotka itkevät sisäänpäin koko yön
2) aivan loistavia, tavallisia suominaisia, jotka saattavat ymmärtää joskus provon väärin
🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun kakarasi osaa YKSIN tehdä tehtäviä?
Mitä sinä siinä opetat? Seisot vieressä vai.No kun koko ajan pitäisi olla auttamassa! Kaikkien lapset eivät ole nopeita oppijoita kuten tässä ketjussa taitaa kaikkien mukulat olla. Kiva jos teillä sujuu, meillä ei.
Mitä veikkaat et se sun lapses ope sitten on joutunut tekemään? On varmaan luokkatoverit tyytyväisiä kun on päässyt eroon sun ei-niin-nopeasta-oppijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤦♀️
Kiitos palautteesta, arvasinkin ettet uskalla kirjoittaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi meillä mennyt tosi hyvin. Ehkä lapseni sitten on jonkinmoinen lapsinero, mutta tehtävät ovat hänelle ihan naurettavan helppoja (tokaluokkalainen kyseessä).
Etäopetus streamit toimii hyvin, ulkona liikkunut vanhempien kanssa lenkillä, ei ole edes kinunnut kavereiden luo leikkimään.
Tuntuu ettei perheemme arki ole muuttunut mitenkään. Kylässä ei enää kylläkään käydä, vaan yhteyttä muihin pidetään soittelemallapa somessa. Ehkä ollaan sitten yleensäkin niin läsnäolevia lapsille, ettei se konkreettinen yhdessäolo kotona sitten mitenkään normaalia enempää raasta hermoa...
Lapsesi saattaa hyvinkin olla lapsinero, mistäs sitä tietää.
Mutta sulle ei ole tullut vissiin mieleen, että tällä hetkellä tää etäopetus on hyvin eri tasoilla.
Eipä ole näkynyt striimejä, eikä muutakaan opetusta. Opettajat tuuttaavat Wilmaan tehtäviä ja ne pitää tehdä. That's it. Ei siis mitään oikeaa opetusta ole tarjolla eikä edes opettajat ole tavoitettavissa koulupäivän aikana. Ihan jo tuttavapiirissä juteltuna ollaan aivan eri sfääreissä siinä, millaista ohjausta ja opetusta kukakin lapsi saa. Myös tehtävien määrässä on valtava ero. Osalle niitä tulee ihan todella iso määrä.
Ne lapset, joille oppiminen on hankalampaa kuin lapsinerolle JA jotka ei saa koulusta mitään opetusta, vain tehtäviä, ovat tässä aika kurjassa asemassa. Jos vanhemmat sitten vielä töissä, niin kyllähän ne illat kuluvat siinä, että ensin opetat, sitten tehdään ne tehtävät mitä koulussa tehtäisiin normaalisti koulupäivän aikana ja sitten vielä läksyjen osuus. Ja nää siis tilanteita, joissa opettaja ei vastaa kysymyksiin koulupäivän aikana ja lapsi ei yksinkertaisesti pääse eteenpäin siinä tehtävässä kun ei ymmärrä ja on pakko odottaa vanhempaa kotiin opettamaan.
Ilmeisesti siis teidän mielestänne opettajat ovat turhia, kun osaatte ite hommanne niin hyvin ja lapsenne ovat jotain neroja, jotka oppii heti kaiken. Meidän ei, vaan pahimmillaan puoli tuntia pitää olla selittämässä samaa tehtävää. Todella turhauttavaa ja niitä on ihan hirveesti! Keskitypä siinä omiin töihin, kun pomo hengittää niskaan ja mies kiukuttelee vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä siinä opetat? Seisot vieressä vai.No kun koko ajan pitäisi olla auttamassa! Kaikkien lapset eivät ole nopeita oppijoita kuten tässä ketjussa taitaa kaikkien mukulat olla. Kiva jos teillä sujuu, meillä ei.
Mitä veikkaat et se sun lapses ope sitten on joutunut tekemään? On varmaan luokkatoverit tyytyväisiä kun on päässyt eroon sun ei-niin-nopeasta-oppijasta.
Minä en osaa opettaa. Ei ole viiden vuoden yliopistokoulutusta takana tosin kuin opeilla, joista osa kai sit kuvittelee meidän vanhempien pystyvän samaan. Koulu on ilmeisesti sitten vain nopeille oppijoille. Good for you.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa opettaa. Ei ole viiden vuoden yliopistokoulutusta takana tosin kuin opeilla, joista osa kai sit kuvittelee meidän vanhempien pystyvän samaan. Koulu on ilmeisesti sitten vain nopeille oppijoille. Good for you.
Luulen, että hyvin harva ope ylpeilee opinnoillaan.
Ja tiedän, että hyvin harva muu ala oikeesti miettii kanssaihmisten elämistä.
Ja faktana voin kertoa, että esim pankkiala haluaa vain tehdä maailmasta paskemman paikan.
Ja tänään on vasta maanantai... Koko ilta mennyt läksyjä tehdessä eikä kotitöistä tule mitään.
-Ap
Minä olen hoitovapaalla oleva opettaja ja väsyn omia lapsiani opettaessa.
Kyllä se opettaminen paremmin onnistuu muulta kuin perheenjäseneltä.
;D