Ehkä ihmiset vihdoinkin tajuaa että maalla on hyvä asua
Joillain tuntuu olevan koko elämän onnellisuus kiinni siitä että saa asua Helsingissä pienessä kerrostalokopissa ja kulkea ihmisvilinässä. Kuinkas nyt kun ri voi mennä rauhassa edes ulos? Eikä ole sitä ihmisvilinää ja shoppailupaikat kiinni ym. Pian koko alue eristetään.
Maaseutua on paljon parjattu. Kukaan ei halua muuttaa sinne. Viimeisetkin halutaan pois kun palvelut lakkautetaan. Tällaisena hetkenä sitä miettii, että kuinka mukavaa maalla onkaan. Oma iso tontti, muutama naapuri 200 metrin säteellä. Saa ulkoilla ihan vapaasti. Kaupassa ei tule kuin pari ihmistä vastaan kun ei muutenkaan koskaan mitään ruuhkaa. Työpaikkansa saa pitää todennäköisemmin koska palvelut pitää pelata. Kyläkoulu jossa 1-3 luokkalaisia yhteensä ehkä 10. Päiväkotiin saa viedä lapset jos on pakko. Niitäkin nyt pakkotilanteessa siellä n.10. Kyllä saisi ihmiset enemmän arvostaa maaseutua ja pitää sen elinvoimaisena.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämän yhteydessä etätyöt lyövät vihdoin läpi.
Asuisin mielelläni maalla, mutta siellä ei ole koulutustasoani vastaavaa työtä tarjolla, ja työ on niin merkittävä osa elämää, etten mene hajottamaan päätäni kaupan kassalle päivästä toiseen.
Kun etää on saanut tehdä vain 1-2 päivää viikossa, on pakko asua maltillisen matkan päässä työpaikasta.
Sitäpaitsi kaupan kassoille on rajallisesti maalla töitä.
Rouva on äitiysvapaiden ja sairastelun takia tippunut uraputkesta ja tekisi mielellään kaupan kassankin töitä. Ei tunnu kelpaavan sinnekään vakituisemmin.
Kaupungit oli ennen täynnä palveluja, joita kaupunkilaisilla ei kuitenkaan ollut varaa käyttää, kaikki raha kun menee asumiseen, siihen koirankopin kokoiseen kämppään, johon en kehtais ahtaa edes eläimiä. Kiitos Koronan, niin ei oo edes niitä palveluja. Ei myöskään ole oikein mitään säilytystiloja, eikä muutenkaan mitään materiaalista, joka edistäisi selviytymistä. Jo nyt on kuitenkin selvää, että nykyinen globaali maailmantalous ei tästä palaa entiselleen.....on tulossa entisen maailman loppu, joka voi mennä tosi rumaksi siellä kaupungeissa. Mutta mikäs hätä mulla täällä maalla? Ruokaa ja lämpöä piisaa loputtomiin asti ja just naapuri tuossa naureskeli mulle, että sitten kun ne kaupunkilaiset on kuolleet pois, niin voidaan yhdessä lähteä kauppoja ryöstelemään sinne!
Vierailija kirjoitti:
Ja noista museoista sun muista, kaupungissa tulee käytyä niissä ihan eri tavalla kun maalla, ei sitä eroa tajua ellei kokeile asua kaupungissa. Itse olen maalta kotoisin, ja siellä harvoin ihmiset käy missään. Kaupungissa ihan arjessakin tulee mentyä, kaikki on lähellä (asun hki keksustassa) ja on auki, tapahtumia on aika paljon. Enemmänkin voisi olla. Illalla voidaan olla miehen kanssa että käytäiskö vaikka tuolla museossa katsomassa uusin näyttely, ja sitten mennään, vaikka ois ollut työpäivä, toki teen vuorotyötä niin se vähän rajaa aikaa jolloin ehtii käydä. Maalla en tehnyt koskaan juuri mitään.
Käyn kaupungissa 5 krt viikossa. Helsingissä käyn vain kerran pari lomailemassa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungit oli ennen täynnä palveluja, joita kaupunkilaisilla ei kuitenkaan ollut varaa käyttää, kaikki raha kun menee asumiseen, siihen koirankopin kokoiseen kämppään, johon en kehtais ahtaa edes eläimiä. Kiitos Koronan, niin ei oo edes niitä palveluja. Ei myöskään ole oikein mitään säilytystiloja, eikä muutenkaan mitään materiaalista, joka edistäisi selviytymistä. Jo nyt on kuitenkin selvää, että nykyinen globaali maailmantalous ei tästä palaa entiselleen.....on tulossa entisen maailman loppu, joka voi mennä tosi rumaksi siellä kaupungeissa. Mutta mikäs hätä mulla täällä maalla? Ruokaa ja lämpöä piisaa loputtomiin asti ja just naapuri tuossa naureskeli mulle, että sitten kun ne kaupunkilaiset on kuolleet pois, niin voidaan yhdessä lähteä kauppoja ryöstelemään sinne!
Hyvä, että tuollaiset potentiaaliset ryöstelijät asuvat hevonperseessä kaukana sivilisaatiosta.
Juuri näin! Ja toivon myös, että etätyöt lisääntyvät ja ihmiset voisivat asua vapaammin, missä todella haluavat. Yllättävän moni haaveilee maalle muutosta, muttei voi olosuhteiden takia toteuttaa sitä.
Mieheni oli vastavalmistuneena DI:nä haastattelussa kotikaupunkinsa eräässä teollisuusyrityksessä. Muu oli kaikki mukavasti, mutta kun hän sanoi että sitten olis enää sellainen juttu, että tuon tyttöystävänkin pitäisi löytää duunipaikka, haastattelija venytteli henkseleitään ja sanoi naareskellen: "Voe tokkiisa, eepä taijja meiltä naes-insinöörille töetä löötyvä."
Vierailija kirjoitti:
Joudumme nyt olemaan ilman ravintoloita, leffakäyntejä, konsertteja, teatteria, museoita, harrastustoimintaa ym. En arvosta sitä tippaakaan nyt, joten miksi arvostaisin maaseutua missä on tultava toimeen ilman noita AINA?
Juuri näin :D Elämä maalla on ikuista koronaelämää.
En ymmärrä, miksi maalaisten sielua jäytää niin syvältä, että me kaupungissa asuvat nautimme kaupunkielämästä. Miten se on teiltä pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tällainen asia koronan takia muutu.
Maalla ei ensinnäkään ole töitä juuri nimeksikään, nekin vähät vain tietyillä aloilla.
Matkat ovat sellaisia että pitäisi olla oma auto, minulla ei ole korttiakaan.
Asuin lapsuuteni maalla ja minusta se oli aina julmetun tylsää. En vain nauti erityisemmin ulkoilmasta ja niistä asioista, mitä maalla voi tehdä mutta kaupungissa ei. Enkä edes asunut missään ihan perähikiällä vaan aika lähellä suht "isoa" kaupunkia.Vaikka Suomen kaupungit ovat maailman mittakaavassa pikkuisia, on niissä sentään moninkertaisesti mahdollisuuksia maaseutuun verrattuna.
Mitä ne asiat ovat mitä maalla ei voi tehdä ja kaupungissa voi? Meinaan ihan arjessa. Äläkä vastaa, että museot ja teatteri ym, koska niitä ei kaupunkilaisetkaan käytä kuin muutaman kerran vuodessa eli aika saman määrän kuin minä maalaisena.
Olen asunut sekä kaupungissa, että maalla ja en keksi mitä täällä ei pysty tekemään ja VAIN kaupungissa pystyy.
Riippuu varmaan, missä päin maaseutua asuu ja mitä siinä on lähellä.
Olen eri, mutta luettelen silti mitä itselle tulee mieleen. Nämä eivät toki koronan aikana kaikki onnistu.
Käydä eri ravintoloissa, siis tosiaan kymmenissä erilaisissa, ei tarvitse mennä aina siihen yhteen kebabpizza-paikkaan joka on kirkonkylän keskustassa.
Samoin kauppoja on kymmeniä, hienommista halpoihin, parin kilometrin säteellä.
Punttisalilla voi käydä, löytyy maun mukaan erilaisia. Samoin uimahalleja on yleensä monta yhdessä kaupungissa. Jos ei yksi miellytä, voi vaihtaa.
Leffassa käyminen, ja se teatteri ja museotkin. Itse käyn leffassa noin pari kertaa kuussa.
Ennen kaikkea VAIHTOEHTOJA on paljon, jos haluaa tehdä jotain kodin ulkopuolella. Maalla joutuu menemään kauemmas kotoa, ja käymään harvemmin.
Itse kasvoin maaseudulla kirkonkylässä ja oli kyllä tylsää. Nuorille ei ollut mitään tekemistä, muuta kuin ryyppääminen torilla ja Raamattu-piiri.
Kaipa maalla sitten on hienoa, jos tykkää metsässä kävelystä, sienestämisestä, marjastamisesta jne. mutta minä en ainakaan tykkää.
Ei saa sanoa, että tiettyä väriä (ei sinistä) liputtavat puolueet pakottavat suomalaiset muuttamaan pk-seudulle, jonne rakennetaan ay-liikkeen bisneksenä kalliita vuokrakuutioita, älyttömän hintaisen, epäkäytännöllisen, epäluotettavan ja poikkeusaikana hyödyttömän metron varteen. Ihmiset eivät elä palkallaan ja lähes miljoona työssäkäyvää ihmistä joutuu ottamaan asumistukea. Maaseudun fiksut lapset koulutetaan ja siirretään pk-seudulle. Asiat on aivan vinksallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei siellä maalla ole työpaikkoja eikä tekemistä. Joten en usko että mieleni muuttuu. Kaupungissakin voi yhä ulkoilla sen mitä maallakin.
Kaupungissa voi ulkoilla ja urheilla paljon (!) monipuolisemmin kuin maalla.
Kaupunkiluonto on myös paljon viehättävämpää, rakennetut puistot ja rannat, jotka on aina valaistu. Ulkoilemaan voi talvellakin lähteä aamuvarhain tai iltamyöhään.
Ja kentät tai sisätilat löytyy mille tahansa lajille.
Maaseutu vallan innostuu, kun stadilaiset mökkeilijät hyökkäävät coronaa pakoon sinne periferiaan käyttämään terveyspalvelujanne, eikö?
Älkää peljätkö: minä pysyn kotona. Helsingissäni.
Me asutaan Helsingin keskustassa ja meidän kesämökki on 30 min. matkan päässä meren rannalla.
Miksi ihmeessä haluaisin muuttaa maalle?
Pointtina siis se, että vaikka asuu stadissa se ei tarkoita ettei koskaan pääse omaan puutarhaan, metsään, kalastamaan jne.
Vierailija kirjoitti:
En toki tiedä teistä, mutta enemmän meillä meni siihen taloon rahaa maalla. Puhumattakaan jokavuotisista pihatöistä, kyllä niihinkin saa satasia menemään, vaikka ei mitään erityistä tekisi. Ja polttoaine! Nyt mulla menee kuukaudessa ehkä 50 euroa polttoaineeseen, JOS käyn kauempana. Maalla taas sai olla jatkuvasti tankkaamassa. Ja maalla nimenomaan ärsytti se, kun autotalli sun muut paikat pursui "tarpeellisia" tavaroita. Nyt on ihana, kun on päässyt sellaisesta eroon. Ruokahan nyt ei ihan heti lopu täälläkään. Näin me ollaan erilaisia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudumme nyt olemaan ilman ravintoloita, leffakäyntejä, konsertteja, teatteria, museoita, harrastustoimintaa ym. En arvosta sitä tippaakaan nyt, joten miksi arvostaisin maaseutua missä on tultava toimeen ilman noita AINA?
Juuri näin :D Elämä maalla on ikuista koronaelämää.
En ymmärrä, miksi maalaisten sielua jäytää niin syvältä, että me kaupungissa asuvat nautimme kaupunkielämästä. Miten se on teiltä pois?
No varmaan just se jäytääkin. Oikeasti oma elämäntapa vähän harmittaa, taloakaan ei voi myydä, kun pitäisi myydä niin halvalla, että käytännössä on jumissa maalla. Sitten pitää ilkkua kaupunkilaisia ja yrittää esittää, että kyllä me nautitaan täällä. Niin kauheasti nautitaan, että tulee siinä sivussa mollattua muitakin. Kovasti uskotellaan, että kyllä mekin käydään kaupungissa useammin kuin kerran puolessa vuodessa. Ainakin töissä käydään! Paskan marjat. Suurin osa ajaa aamulla töihin, illalla kotiin eikä sen lisäksi lähde sinne kaupungin rientoihin kuin korkeintaan kerran kesässä terdelle ja sieltä sitten laitellaan hästäkkejä ja miljoona kuvaa, kun on päästy isolle kirkolle. Pahoittelut, tämä vain yleistyksenä omasta tuttavapiiristä :D
Missä kommentissa on haukuttu? Tässähän vain on vertailtu asuinpaikkoja ja mitä kukin asuinpaikastaan haluaa.