Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehkä ihmiset vihdoinkin tajuaa että maalla on hyvä asua

Vierailija
23.03.2020 |

Joillain tuntuu olevan koko elämän onnellisuus kiinni siitä että saa asua Helsingissä pienessä kerrostalokopissa ja kulkea ihmisvilinässä. Kuinkas nyt kun ri voi mennä rauhassa edes ulos? Eikä ole sitä ihmisvilinää ja shoppailupaikat kiinni ym. Pian koko alue eristetään.

Maaseutua on paljon parjattu. Kukaan ei halua muuttaa sinne. Viimeisetkin halutaan pois kun palvelut lakkautetaan. Tällaisena hetkenä sitä miettii, että kuinka mukavaa maalla onkaan. Oma iso tontti, muutama naapuri 200 metrin säteellä. Saa ulkoilla ihan vapaasti. Kaupassa ei tule kuin pari ihmistä vastaan kun ei muutenkaan koskaan mitään ruuhkaa. Työpaikkansa saa pitää todennäköisemmin koska palvelut pitää pelata. Kyläkoulu jossa 1-3 luokkalaisia yhteensä ehkä 10. Päiväkotiin saa viedä lapset jos on pakko. Niitäkin nyt pakkotilanteessa siellä n.10. Kyllä saisi ihmiset enemmän arvostaa maaseutua ja pitää sen elinvoimaisena.

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungit mainittu: helsinkiläiset vetivät heti herneen syvälle nenään.

Stadilaiset maksavat valtionosuuksina 1600 euroa, jokainen ja joka vuosi, maalle ja silti landet nillittää

Vierailija
22/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle täydellistä olisi kaupunki, jossa näkyy myös luontoa. En halua maalle, mutta en myöskään nähdä pelkkiä betonirakennuksia. Kokonaisvaltaista luonnon ympäröimänä oleilua en kaipaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ja on mahdollisuuksia kun vähän katsoo etukäteen.

En ymmärrä niitä jotka maksaa puoli miljoonaa kopista jonka maisemana on asfalttia ja slummit edessä ja sivuilla.

Kuinka ihanaa on kesällä kun oma piha jossa voi oleskella ja viljellä jotakin ja katseilta rauhassa.

Marja- ja sienimetsät lähellä.

Asuminen halpaa.

Enkä minä ymmärrä niitä, jotka nauttivat pihalla oleskelusta, marjastuksesta ja sienestyksestä. Voisin mennä näistä "nauttimaan" sukulaisten tai kavereidenkin mökeille/asunnoille, mutta kun ei kiinnosta. Miksi kaikkia pitäisi kiinnostaa?

Miksi kaikkia maalaisia pitäisi edes kiinnostaa luettelemasi asiat? Pikkasen stereotyyppinen käsitys siitä mitä maalla tehdään. Jos ei kiinnosta pihalla oleskelu (en tiedä ketään kuka sitä harrastaa maalla, kaupungeissa kyllä) voi harrastaa vaikka kuvataiteita, puutöitä, joogaa ihan mitä tahansa.

Vierailija
24/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nyt tajuaa ettei kaikkea kannata keskittää pääkaupunkiseudulle. Itse jouduin pakkomuuttamaan kun työ siirrettiin Helsinkiin eikä kortisto houkutellut.

Vierailija
25/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä huvittaisi muutenkaan asua isommassa kaupungissa, mutta etenkin nyt olen todella onnellinen pienen maalaiskaupungin omakotiasukas. 

Vierailija
26/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tykkää eri asioista jatärkeimpiä juttuja tietysti työpaikka sijaintinsa kera. AP:n iso piha esimerkiksi olisi minulle ihan hukkaan. Ei minua kiinnosta hoitaa tai laittaa pihaa mitenkään.

Vierailija
27/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tällainen asia koronan takia muutu.

Maalla ei ensinnäkään ole töitä juuri nimeksikään, nekin vähät vain tietyillä aloilla.

Matkat ovat sellaisia että pitäisi olla oma auto, minulla ei ole korttiakaan.

Asuin lapsuuteni maalla ja minusta se oli aina julmetun tylsää. En vain nauti erityisemmin ulkoilmasta ja niistä asioista, mitä maalla voi tehdä mutta kaupungissa ei. Enkä edes asunut missään ihan perähikiällä vaan aika lähellä suht "isoa" kaupunkia.

Vaikka Suomen kaupungit ovat maailman mittakaavassa pikkuisia, on niissä sentään moninkertaisesti mahdollisuuksia maaseutuun verrattuna.

Mitä ne asiat ovat mitä maalla ei voi tehdä ja kaupungissa voi? Meinaan ihan arjessa. Äläkä vastaa, että museot ja teatteri ym, koska niitä ei kaupunkilaisetkaan käytä kuin muutaman kerran vuodessa eli aika saman määrän kuin minä maalaisena.

Olen asunut sekä kaupungissa, että maalla ja en keksi mitä täällä ei pysty tekemään ja VAIN kaupungissa pystyy.

Ei voi kävellä pikkukengissä siistillä asfaltilla ja poiketa kadunvarren konditoriaan. Hypätä ratikkaan ja käydä yhtäkkiä vaikka arabiassa ostoksilla tai hakaniemen hallissa. Kävellä meren rannassa ja mennä suomenlinnaan vain koska voi. Korkeasaarikin on vieressä yms. Siis maaseudulta puuttuu niin paljon sellaista mutä arvostan ja mikä ilahduttaa mua.

Kirkkojakin on vieri vieressä ja niihin voi pistäytyä hetkeksi rauhoittumaan tai johonkin urkukonserttiin.

Vierailija
28/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä niitä jotka maksaa puoli miljoonaa kopista jonka maisemana on asfalttia ja slummit edessä ja sivuilla.

Kuinka ihanaa on kesällä kun oma piha jossa voi oleskella ja viljellä jotakin ja katseilta rauhassa.

Asuminen halpaa.

Selvä, vippaa mulle rahaa taloon, ajokorttin ja autoon. Ja työpaikka maalta niin voin muuttaa sinne.

Ai itse et edes työpaikkaa osaa hakea?

Vierailija
29/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on ahtaita koirankoppeja ja sitten on maaseutu :D.

Suurin osa suomalaisista ei asu kummassakaaan, vaan pientalo-alueilla omakotitaloissa, esikaupunkialueella aivan tilavissa rivareissa, luhtitaloissa ja paritaloissa, ja isompien keskustojen tilavissa ja huolettomissa kerrostaloissa, jotka on varusteiltaan uusia ja hienoja.

Olen asunut Espoon nukkumalähiössä, en kaipaa. Olen asunut pääkaupunkiseudun laitamalla kaukana palveluista omakotitalossa, en kaipaa. Olen asunut maalla vanhassa omakotitalossa, en kaipaa. Olen asunut pienen maaseutukylän rivarissa, en kaipaa. Olen asunut Helsingissä, en kaipaa.

Nykyään asun keskikokoisessa länsi-suomen kaupungissa ydinkeskustassa 89 neliösessä kerrostalossa ja on just hyvä.

Kannattaa muuttaa välillä, niin näkee muutakin kuin oman tontin ja Helsingin telkkarista.

.

Vierailija
30/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla ei ensinnäkään ole töitä juuri nimeksikään, nekin vähät vain tietyillä aloilla.

Asuin lapsuuteni maalla ja minusta se oli aina julmetun tylsää. En vain nauti erityisemmin ulkoilmasta ja niistä asioista, mitä maalla voi tehdä mutta kaupungissa ei. Enkä edes asunut missään ihan perähikiällä vaan aika lähellä suht "isoa" kaupunkia.

Vaikka Suomen kaupungit ovat maailman mittakaavassa pikkuisia, on niissä sentään moninkertaisesti mahdollisuuksia maaseutuun verrattuna.

Mitä ne asiat ovat mitä maalla ei voi tehdä ja kaupungissa voi? Meinaan ihan arjessa. Äläkä vastaa, että museot ja teatteri ym, koska niitä ei kaupunkilaisetkaan käytä kuin muutaman kerran vuodessa eli aika saman määrän kuin minä maalaisena.

Olen asunut sekä kaupungissa, että maalla ja en keksi mitä täällä ei pysty tekemään ja VAIN kaupungissa pystyy.

Ei voi kävellä pikkukengissä siistillä asfaltilla ja poiketa kadunvarren konditoriaan. Hypätä ratikkaan ja käydä yhtäkkiä vaikka arabiassa ostoksilla tai hakaniemen hallissa. Kävellä meren rannassa ja mennä suomenlinnaan vain koska voi. Korkeasaarikin on vieressä yms. Siis maaseudulta puuttuu niin paljon sellaista mutä arvostan ja mikä ilahduttaa mua.

Kirkkojakin on vieri vieressä ja niihin voi pistäytyä hetkeksi rauhoittumaan tai johonkin urkukonserttiin.

Pikkukengissä kävely? Katajanokalla asuneena voin sanoa, että se oli kyllä aika monta kuukautta mahdottomuus😂😂😂

Vierailija
31/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä huvittaisi muutenkaan asua isommassa kaupungissa, mutta etenkin nyt olen todella onnellinen pienen maalaiskaupungin omakotiasukas. 

Tuo on todennäköisesti aika monen haave. Omakotitalo ja palvelut kuitenkin lähellä.

Ihan oikea elämä maalla vaatii kuitenkin aika paljon enemmän taitoja ja tietoja.

Vierailija
32/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi minä käyn elokuvissa noin kaksi kertaa viikossa. Kävelen sinne ja takaisin. Lisäksi näen useamman kerran viikossa kavereita kahvilla, lounaalla tai lasillisella, mulla on muutamakin ”ulkoistettu olohuone” kävelymatkan päässä. Shoppailen ja kiertelen ostoskeskuksia useampana päivänä viikossa. Merenranta on kävelymatkan päässä. Työpaikka on kävelymatkan päässä.

Kotona käyn vain nukkumassa, joten ”koirankoppi” riittää oikein hyvin. Onpahan vähän siivottavaa. Ruoankin pidän kaupassa tai ravintolassa, kunnes haluan syödä sen.

Maalla taas mulle ei olisi mitään mikä kiinnostaisi. Mikään pihan laitto yms ei kiinnosta yhtään, en omista edes huonekasveja. En ole muutenkaan luonnosta yhtään kiinnostunut, mikään mökkeily yms ei nappaa yhtään.

Mutta edelleenkin: kukin tavallaan. Tää on ehkä maailman turhin vastakkainasettelu, oikeasti.

Eri

Vierailija
33/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että korona saavuttaa hieman hitaammin ei vielä riitä tekemään maaseudusta hyvää paikkaa asua sellaisille jotka eivät niin ajatelleet jo ennestään.

Vierailija
34/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen halpaa.

Enkä minä ymmärrä niitä, jotka nauttivat pihalla oleskelusta, marjastuksesta ja sienestyksestä. Voisin mennä näistä "nauttimaan" sukulaisten tai kavereidenkin mökeille/asunnoille, mutta kun ei kiinnosta. Miksi kaikkia pitäisi kiinnostaa?

Miksi kaikkia maalaisia pitäisi edes kiinnostaa luettelemasi asiat? Pikkasen stereotyyppinen käsitys siitä mitä maalla tehdään. Jos ei kiinnosta pihalla oleskelu (en tiedä ketään kuka sitä harrastaa maalla, kaupungeissa kyllä) voi harrastaa vaikka kuvataiteita, puutöitä, joogaa ihan mitä tahansa.

Mitäh? Vastasin suoraan aiemmalle kommentoijalle, joka noista asioista luetteli nauttivansa, en puhunut missään kaikista maalaisista.

Vierailija
35/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten harrastukset esim. taitoluistelu, ryhmävoimistelu tai kilpatanssi eivät onnistu jossain korvessa. Maaseudulla menee valtavasti aikaa ja voimia lumitöihin ja nurmikonleikkaukseen,kaupungissa taloyhtiö hoitaa. Maalla julkinen liikenne ei toimi vaan kaikilla pitäisi olla oma auto että pääsee minnekään. Pienissä kylissä ihmiset ovat usein sovinististisia, rasistisia ja nurkkakuntaisia, "yhteisöllisyys" tarkoittaa kyttäämistä, juoruilua ja erilaisten ihmisten syrjintää, kaupungissa voi paremmin olla oma itsensä.

Vierailija
36/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi minä käyn elokuvissa noin kaksi kertaa viikossa. Kävelen sinne ja takaisin. Lisäksi näen useamman kerran viikossa kavereita kahvilla, lounaalla tai lasillisella, mulla on muutamakin ”ulkoistettu olohuone” kävelymatkan päässä. Shoppailen ja kiertelen ostoskeskuksia useampana päivänä viikossa. Merenranta on kävelymatkan päässä. Työpaikka on kävelymatkan päässä.

Kotona käyn vain nukkumassa, joten ”koirankoppi” riittää oikein hyvin. Onpahan vähän siivottavaa. Ruoankin pidän kaupassa tai ravintolassa, kunnes haluan syödä sen.

Maalla taas mulle ei olisi mitään mikä kiinnostaisi. Mikään pihan laitto yms ei kiinnosta yhtään, en omista edes huonekasveja. En ole muutenkaan luonnosta yhtään kiinnostunut, mikään mökkeily yms ei nappaa yhtään.

Mutta edelleenkin: kukin tavallaan. Tää on ehkä maailman turhin vastakkainasettelu, oikeasti.

Eri

Ohis. Tällä hetkellä voit siis ainoastaan tehdä noista merenrannalla kävelyä.

Vierailija
37/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin asua siellä maalla ts. pikkukaupungissa mutta ihmiset oli paljon ilkeämpiä kuin stadissa, joten ei siitä mitään tullut. Palasin takaisin.

Helsingissä on huonojakin puolia mutta maaseudulle en lähde enää. En tajunnutkaan kuinka katkeria, ilkeitä ja nurkkakuntaisia ihmisiä siellä onkaan.

No onneksi sinä itse olet niin viehättävä ihminen.

Voin kertoa, että jokaikinen paikka, jossa sinä et ole, on hyvä paikka olla.

Vierailija
38/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tosiaan keksi mitään? 

Ihan vaikka harrastuksia on paljon enemmän kaupungeissa. Kielikursseja, tanssia, teatteria, mikä nyt kiinnostaakin.

Lapsuudessa yksi katkeruudenaihe minulle oli nimenomaan se, etten päässyt harrastamaan tiettyjä asioita, jotka olisivat kiinnostaneet.

Vierailija
39/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin ja olin tulla hulluksi. Kyseessä oli  miehen serkun talo ja mies ylipuhui muuttamaan sinne.  Mies oli päivät töissä 30 km päässä, olin työtön ja päivät yksin vailla tekemistä. Jss halusin kiertelemään kauppoja, kahvilaan tai kirjastoon piti  ajaa  yhteen suuntaan 50 km. Kukaan ei ikinä tullut kylään juurikin matkan takia. Inhoan sienestystä ja marjastusta, joten  ympäröivä metsä ei tuonut minulle iloa. Tilanne paheni kun tulin raskaaksi, uhkailin  miestä erolla jos lähtee töihin ja jättää minut yksin sinne metsään ,  sain raivareita ja yhtenä päivänä häivyin kaverini luo kertomatta miehelle missä olin . Meille oli tulla ero ja sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen.  

Nyt asumme ok-talossa lähellä ala-astetta ja kauppaa, meillä on iso tontti joka rajoittuu metsään. Täydellistä. 

Vierailija
40/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten harrastukset esim. taitoluistelu, ryhmävoimistelu tai kilpatanssi eivät onnistu jossain korvessa. Maaseudulla menee valtavasti aikaa ja voimia lumitöihin ja nurmikonleikkaukseen,kaupungissa taloyhtiö hoitaa. Maalla julkinen liikenne ei toimi vaan kaikilla pitäisi olla oma auto että pääsee minnekään. Pienissä kylissä ihmiset ovat usein sovinististisia, rasistisia ja nurkkakuntaisia, "yhteisöllisyys" tarkoittaa kyttäämistä, juoruilua ja erilaisten ihmisten syrjintää, kaupungissa voi paremmin olla oma itsensä.

Aikamoisen yleistyksen teet tuossa pienten kylien ihmisistä. Tuo kommentti saa kyllä sinut kuulostamaan sovinistiselta, rasistiselta ja ennen muuta nurkkakuntaiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi