Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehkä ihmiset vihdoinkin tajuaa että maalla on hyvä asua

Vierailija
23.03.2020 |

Joillain tuntuu olevan koko elämän onnellisuus kiinni siitä että saa asua Helsingissä pienessä kerrostalokopissa ja kulkea ihmisvilinässä. Kuinkas nyt kun ri voi mennä rauhassa edes ulos? Eikä ole sitä ihmisvilinää ja shoppailupaikat kiinni ym. Pian koko alue eristetään.

Maaseutua on paljon parjattu. Kukaan ei halua muuttaa sinne. Viimeisetkin halutaan pois kun palvelut lakkautetaan. Tällaisena hetkenä sitä miettii, että kuinka mukavaa maalla onkaan. Oma iso tontti, muutama naapuri 200 metrin säteellä. Saa ulkoilla ihan vapaasti. Kaupassa ei tule kuin pari ihmistä vastaan kun ei muutenkaan koskaan mitään ruuhkaa. Työpaikkansa saa pitää todennäköisemmin koska palvelut pitää pelata. Kyläkoulu jossa 1-3 luokkalaisia yhteensä ehkä 10. Päiväkotiin saa viedä lapset jos on pakko. Niitäkin nyt pakkotilanteessa siellä n.10. Kyllä saisi ihmiset enemmän arvostaa maaseutua ja pitää sen elinvoimaisena.

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudumme nyt olemaan ilman ravintoloita, leffakäyntejä, konsertteja, teatteria, museoita, harrastustoimintaa ym. En arvosta sitä tippaakaan nyt, joten miksi arvostaisin maaseutua missä on tultava toimeen ilman noita AINA?

Onpa sulla vääristynyt kuva maalla asumisesta. Miksi kuvittelet, että maalaiset eläisivät ilman luettelemiasi asioita?

Mulla on täältä maalta 30 min ajomatka noihin kaikkiin, paitsi harrastustoimintaa löytyy omaan makuun ja monipuolisesti ihan omasta kaupungista.

Minulla on 20 vuoden kokemus maalla asumisesta joten se ei ole sen vääristyneempi kuin sinullakaan. Ja äidinkielikin minulla on sen verran hallussa, että ymmärrän "omassa kaupungissa" asumisen olevan vastakohta maalla asumiselle. Tietysti keksittyjä juttuja kirjoittaessa tulee herkästi ajatusvirheitä.

Vierailija
82/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudumme nyt olemaan ilman ravintoloita, leffakäyntejä, konsertteja, teatteria, museoita, harrastustoimintaa ym. En arvosta sitä tippaakaan nyt, joten miksi arvostaisin maaseutua missä on tultava toimeen ilman noita AINA?

Onpa sulla vääristynyt kuva maalla asumisesta. Miksi kuvittelet, että maalaiset eläisivät ilman luettelemiasi asioita?

Mulla on täältä maalta 30 min ajomatka noihin kaikkiin, paitsi harrastustoimintaa löytyy omaan makuun ja monipuolisesti ihan omasta kaupungista.

Minulla on 20 vuoden kokemus maalla asumisesta joten se ei ole sen vääristyneempi kuin sinullakaan. Ja äidinkielikin minulla on sen verran hallussa, että ymmärrän "omassa kaupungissa" asumisen olevan vastakohta maalla asumiselle. Tietysti keksittyjä juttuja kirjoittaessa tulee herkästi ajatusvirheitä.

Niin, tämä on noin 10 000 asukkaan kaupunki, josta pientä keskustaa lukuunottamatta kaikki muu on maaseutua ja metsää, siellä maaseudulla asun itsekin. Oman kaupungin keskustasta löytyy harrastukset, muut luettelemasi asiat isommista lähikaupungeista.

Sulta niitä aivopieruja nyt taitaa päästä, jos et tiedä, että moni asukasmäärältään pieni kunta käyttää myös nimitystä kaupunki.

19+15 vuotta maaseudulla asunut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen ei ole kaikilla mahdollisuutta.

...eikä haluja.

Vierailija
84/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungit mainittu: helsinkiläiset vetivät heti herneen syvälle nenään.

Kyllä ainoa herne on taas kerran maaseutulaisilla. Mikä kumma siinä on, ettei voi hyväksyä muiden tapaa olla ja elää?

Itse rakastan Helsinkiä yli kaiken maailmassa, mutta ei mulla silti ole minkäänlaisia antipatioita niitä kohtaan, jotka eivät halua asua täällä. En tee asiasta aloituksia vauvafoorumille.

Mistä ihmeestä vetäisin herneen nenään? En kaipaa maaseudulle kaupunkilaisia yhtään. Nytkin elämä jatkuu aika samanlaisena täällä, enkä edes kovin kaukana Helsingistä asu. Itse en haluaisi asua noin tiiviisti jossain kerrotalossa, mutta ei mua yhtään haittaa että joku toinen haluaa, onneksi meillä on vielä jonkun verran vapaata tahtoa jäljellä. Itse asiassa katson että elän aikalailla luksuselämää, jonkun muun mielestä taas ehkä en, mulle aivan sama mitä mieltä joku muu on.

Vierailija
85/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Helsinkikin on hitusen liian pieni kylä. Toiveena olisi taas jossain vaiheessa muuttaa ulkomaille vähän isompaan, mikäli saan siihen mahdollisuuden. Mökkeilyä en jaksa kuin maks. 3 päivää putkeen, sen jälkeen on pakko päästä sivistyksen pariin.

Vierailija
86/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle Helsinkikin on hitusen liian pieni kylä. Toiveena olisi taas jossain vaiheessa muuttaa ulkomaille vähän isompaan, mikäli saan siihen mahdollisuuden. Mökkeilyä en jaksa kuin maks. 3 päivää putkeen, sen jälkeen on pakko päästä sivistyksen pariin.

Aina huvittaa wannabe-kosmopoliiitit :)

Vierailija
87/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tämä on noin 10 000 asukkaan kaupunki, josta pientä keskustaa lukuunottamatta kaikki muu on maaseutua ja metsää, siellä maaseudulla asun itsekin. Oman kaupungin keskustasta löytyy harrastukset, muut luettelemasi asiat isommista lähikaupungeista.

Sulta niitä aivopieruja nyt taitaa päästä, jos et tiedä, että moni asukasmäärältään pieni kunta käyttää myös nimitystä kaupunki.

Jos asut kaupungissa, et asu maaseudulla. Miten tämä voi olla sinulle jotenkin epäselvää?

Vierailija
88/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset luulee, että maalaiset ei käy koskaan kaupungissa...? Ylivoimaisesti suurin osa maalla asuvista käy joka ikinen päivä töissä kaupungissa! Meiltä on kaupunkiin alle puolen tunnin ajomatka, mutta asutaan kyllä aivan maalla, siis ihan korvessa. Ja kyllä, joka arkipäivä käydään kaupungissa. Paitsi nyt kun molemmat vanhemmat on etätöissä kotona. 

Vierailija
89/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta löytyy myös pieniä hyvin maaseutumaisia kaupunkeja.

Mulla on tunne että tälle vastakkainasettelulle ei mahda mitään. Kun maailmasta on kuolleet kaikki, jäljellä on yksi maalainen ja yksi kaupunkilainen, he todennäköisesti vielä kaiken jälkeen heristelevät toisilleen. Puolin ja toisin elää typeriä ja uskomattoman sitkeitä harhaluuloja. Kunpa ihmiset saisivat elää siellä missä haluavat ja ovat onnellisia, ilman jatkuvaa köydenvetoa.

Vierailija
90/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tällainen asia koronan takia muutu.

Maalla ei ensinnäkään ole töitä juuri nimeksikään, nekin vähät vain tietyillä aloilla.

Matkat ovat sellaisia että pitäisi olla oma auto, minulla ei ole korttiakaan.

Asuin lapsuuteni maalla ja minusta se oli aina julmetun tylsää. En vain nauti erityisemmin ulkoilmasta ja niistä asioista, mitä maalla voi tehdä mutta kaupungissa ei. Enkä edes asunut missään ihan perähikiällä vaan aika lähellä suht "isoa" kaupunkia.

Vaikka Suomen kaupungit ovat maailman mittakaavassa pikkuisia, on niissä sentään moninkertaisesti mahdollisuuksia maaseutuun verrattuna.

Mitä ne asiat ovat mitä maalla ei voi tehdä ja kaupungissa voi? Meinaan ihan arjessa. Äläkä vastaa, että museot ja teatteri ym, koska niitä ei kaupunkilaisetkaan käytä kuin muutaman kerran vuodessa eli aika saman määrän kuin minä maalaisena.

Olen asunut sekä kaupungissa, että maalla ja en keksi mitä täällä ei pysty tekemään ja VAIN kaupungissa pystyy.

Jos kerran käytän museoita vain muutaman kerran vuodessa, niin miksi museokorttini historia näyttää n. 30 käyntiä edeltävän vuoden ajalla? Siihen päälle tietysti konsertit, keikat, leffat jne. joissa tulee käytyä niin ikään melko paljon. Museokortin suosio on muuten melko huima, tuskin sitä kovin moni ostaa kahden tai kolmen vuosittaisen museokäynnin vuoksi. Maaseudulla on ehdottomasti omat hyvä puolensa, joten ei tarvitse alkaa satuilemaan niitä keksiessä.

Vierailija
91/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei siellä maalla ole työpaikkoja eikä tekemistä. Joten en usko että mieleni muuttuu. Kaupungissakin voi yhä ulkoilla sen mitä maallakin.

Vierailija
92/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja noista museoista sun muista, kaupungissa tulee käytyä niissä ihan eri tavalla kun maalla, ei sitä eroa tajua ellei kokeile asua kaupungissa. Itse olen maalta kotoisin, ja siellä harvoin ihmiset käy missään. Kaupungissa ihan arjessakin tulee mentyä, kaikki on lähellä (asun hki keksustassa) ja on auki, tapahtumia on aika paljon. Enemmänkin voisi olla. Illalla voidaan olla miehen kanssa että käytäiskö vaikka tuolla museossa katsomassa uusin näyttely, ja sitten mennään, vaikka ois ollut työpäivä, toki teen vuorotyötä niin se vähän rajaa aikaa jolloin ehtii käydä. Maalla en tehnyt koskaan juuri mitään.

Vierailija
93/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään sekä maaseudusta että kaupungista!

Vierailija
94/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungit mainittu: helsinkiläiset vetivät heti herneen syvälle nenään.

Kyllä ainoa herne on taas kerran maaseutulaisilla. Mikä kumma siinä on, ettei voi hyväksyä muiden tapaa olla ja elää?

Itse rakastan Helsinkiä yli kaiken maailmassa, mutta ei mulla silti ole minkäänlaisia antipatioita niitä kohtaan, jotka eivät halua asua täällä. En tee asiasta aloituksia vauvafoorumille.

Mistä ihmeestä vetäisin herneen nenään? En kaipaa maaseudulle kaupunkilaisia yhtään. Nytkin elämä jatkuu aika samanlaisena täällä, enkä edes kovin kaukana Helsingistä asu. Itse en haluaisi asua noin tiiviisti jossain kerrotalossa, mutta ei mua yhtään haittaa että joku toinen haluaa, onneksi meillä on vielä jonkun verran vapaata tahtoa jäljellä. Itse asiassa katson että elän aikalailla luksuselämää, jonkun muun mielestä taas ehkä en, mulle aivan sama mitä mieltä joku muu on.

Ei se nyt aivan sama taida olla kun näet tarpeelliseksi puolustella täällä valintaasi.

Vierailija
95/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että viihdyt. Minä en maalle muuttaisi, oli koronaa tai ei. Terveiset Kampista.

Minä lähtisin tästä Kampin sikolätistä alta aikayksikön, jos se olisi mahdollista.

Minä myös. Puolison työ pidättelee, yhtäkään viikonloppua tai lomaa emme tässä läävässä vietä, siis normioloissa. Nyt on pakko, vi tuttaa niin ettei veri kierrä. Helsingistä on lähdettävä pois, jos elämästään haluaa nauttia, tämä on per seestä, koko läävä.

Saa tana!

Miksi oma kotinne on sikolätti- ja läävätilassa? Mun kotini Kampissa on oikein siisti ja viihtyisä, hyvin kotoisa.

Vierailija
96/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asut kaupungissa, et asu maaseudulla. Miten tämä voi olla sinulle jotenkin epäselvää?

No sulla on jännä määritelmä maaseudusta, eihän meillä tuolla määritelmällä maaseutua olisi juuri ollenkaan!

Lisäksi minusta tuntuu kuin jankkaisin 12-vuotiaani kanssa. 😆

Täältä äiti antaa nyt kotitehtävän: Ota Suomen kartta ja merkitse siihen kaikki Suomen kaupungit. Saat käyttää Googlea apuna. Palataan sitten asiaan.

Vierailija
97/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asuisi maalla vaikka saisin siitä palkkaa.

Ihmiset on erilaisia, on se kummallinen juttu.

Vierailija
98/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ja on mahdollisuuksia kun vähän katsoo etukäteen.

En ymmärrä niitä jotka maksaa puoli miljoonaa kopista jonka maisemana on asfalttia ja slummit edessä ja sivuilla.

Kuinka ihanaa on kesällä kun oma piha jossa voi oleskella ja viljellä jotakin ja katseilta rauhassa.

Marja- ja sienimetsät lähellä.

Asuminen halpaa.

Asun maalla mutta alapeukutin silti. Kaltaisesi provoajat tekevät hallaa kaikille meille muille maalla asujille.

Vierailija
99/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja noista museoista sun muista, kaupungissa tulee käytyä niissä ihan eri tavalla kun maalla, ei sitä eroa tajua ellei kokeile asua kaupungissa. Itse olen maalta kotoisin, ja siellä harvoin ihmiset käy missään. Kaupungissa ihan arjessakin tulee mentyä, kaikki on lähellä (asun hki keksustassa) ja on auki, tapahtumia on aika paljon. Enemmänkin voisi olla. Illalla voidaan olla miehen kanssa että käytäiskö vaikka tuolla museossa katsomassa uusin näyttely, ja sitten mennään, vaikka ois ollut työpäivä, toki teen vuorotyötä niin se vähän rajaa aikaa jolloin ehtii käydä. Maalla en tehnyt koskaan juuri mitään.

Niin, tuossa ylempänä näkynyt ”niissähän käydään korkeintaan muutaman kerran vuodessa” on juuri sellainen maaseutunäkemys asiaan, eli kun kerran kaksi vuodessa lähdetään käymään isommassa kaupungissa. Ei kaikkien tarvitse tykätä ravintolassa illastamisesta ja kulttuuririennoista, mutta niiden jotka tykkäävät, on ihan oikeasti paljon parempi asua kaupungissa. Toki rehellisyyden nimissä, nyt korona-aikana olisi ihan kiva asua maaseudulla, en sitä ainakaan omalta osaltani kiistä. Toisaalta, normaaleina aikoina apu esimerkiksi onnettomuuden tai sairaskohtauksen sattuessa on täällä kaupungissa minuuttien päässä, kun maaseudulla tuo aika lasketaan pahimmillaan tunneissa.

Vierailija
100/115 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei siellä maalla ole työpaikkoja eikä tekemistä. Joten en usko että mieleni muuttuu. Kaupungissakin voi yhä ulkoilla sen mitä maallakin.

Kaupungissa voi ulkoilla ja urheilla paljon (!) monipuolisemmin kuin maalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän