Etäopetus: mitä huoltajana toivoisit meiltä opettajilta?
Kommentit (354)
Minä olen pääosin lopettanut Wilma-viestien lukemisen, sillä en jaksa kahlata sitä jaarittelua... (BLAA-BLAA...koittakaa vanhemnat kestää sateisia ilmoja! 🙃 blaa blaa...)
En ole opettaja, eikä mulla ole lapsia. Ihan mielenkiinnosta vaan tulin seuraamaan tätä keskustelua. Haluan vain kertoa, että vaikka opettajat eivät opettaisi mitään koko tämän kriisin aikana, niin ei ne lapset kärsi siitä pysyvästi. Mulla oli lapsuudessani ala-asteella vuoden ajan sijainen, joka ei opettanut yhtään mitään eikä vaatinut yhtään mitään. Hänen lähdettyään vhän aikaa oppilaat olivat muita jäljessä, mutta pian välimatka kurottiin. Ala-asteella edetään niin hitaasti, niin ei ole maailmanloppu, jos jää muutaman kuukauden opetuksesta paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edes olisi opetusta eikä vain kasaa tehtäviä
Ohjeistus on ollut, ettei liveopetusta/video-opetusta saa järjestää, jollei kaikilla ole tasapuolisia mahdollisuuksia osallistua siihen. Kaikilla oppilailla ei ole edes kännykkää. Lisäksi monet perheet ovat taloudellisista syistä joutuneet rajoittamaan lapsen netin käyttöä.
Missä ohjeistetaan näin? Eli ketään ei saa opettaa jos monen sadan oppilaan koulussa parilta puuttuu laitteet?!? Eikö olisi parempi opettaa suurin osa etänä ja sumplia näille muutamalle oma erityisratkaisu?
Opetushallitus ohjeistaa.
No tässä yritetään järjestää niille puuttuville laitteita, jotta jossain vaiheessa live-etäopetuskin olisi mahdollista. Sen voi kuitenkin vielä estää verkon liiallinen kuormitus ja koululaisten puhelinten netin saldorajan tättyminen. Lisäksi osassa perheitä halutaan tehdä kouluhommat vasta illalla valvotusti, jotta huoltaja näkee lapsensa oikeasti tekevän ne.
Kaikilla kodeilla ei ole edes vielä wilma/helmi käytössä...
Henkilökohtaista kontaktia oppilaaseen. Mielummin vaikka puhelimella tai netin välityksellä niin että voi keskustella nuoren kanssa. Nyt nuori on ihan out, koska tulee vain viestillä tehtäviä. Out tarkoittaa, että ei koe koulua ja tuntee olevansa lomalla. Tekee tehtäviä , mutta ei opiskele. Poissa koulusta, poissa mielestä.
Tarkoitan vaikka soittoa: "miten sinulla menee"?
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaista kontaktia oppilaaseen. Mielummin vaikka puhelimella tai netin välityksellä niin että voi keskustella nuoren kanssa. Nyt nuori on ihan out, koska tulee vain viestillä tehtäviä. Out tarkoittaa, että ei koe koulua ja tuntee olevansa lomalla. Tekee tehtäviä , mutta ei opiskele. Poissa koulusta, poissa mielestä.
Onko lapsesi opettajalla työpuhelin ja oppilaasi puhelinnumero?
Meillä on 50 opettajaa ja vain viidellä työpuhelin. Minulla ei ole. Oppilaita minulla on 170. Miten usein ajattelit minun soittavan heille?
Toivon saavani huoltajana selkeät ohjeet huoltajan wilmaan. Eli mitkä tehtävät pitää olla minäkin päivänä tehty. En voi auttaa ja varmistaa, että hommat on tehty, jos kaikki on vaan ton hartioita kohauttavan teinin tunnuksien takana.
Lyhyet yksinkertaiset ohjeet wilmaan. Tällä hetkellä tulee liian hankalaa tekstiä, pitkiä selostuksia, linkkejä, lue sieltä lue täältä, etsi googlesta, jne. Aivan raivostuttavaa. Yhtäkkiä kaikki tieto pitää etsiä netistä, mitä koulukirjoille tapahtui? Miksi ei voida edetä loogisesti koulukirjojen mukaan, miksi pitää keksiä kaikkea extra tehtäviä ja tiedonhakua? Yrittävätkö opet pitää lapsia kiireisinä koko päivän, vai mikä pointti tässä on? Miksi rimaa ei voida alentaa, kun koko maassa on kriisi? Alakoululaista ei voi pakottaa itsenäiseen opiskeluun ja vaatia sellaista opiskelukykyä jota yläkoulussa tai lukiossa tarvitaan! Joillain opettajilla on lähtenyt ihan lapasesta tämä, ja pommittavat vaan armottomalla määrällä tehtäviä. Mitään opetusta tai tukea ei anneta, ja annetaan rivien välistä ymmärtää että tämä on nyt vanhempien käsissä ja vanhempien vastuulla, että hommat tehdään. Melko törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku ope kertoa etätyöpäivästään? Etenkin sellainen ope, joka antaa vain tehtävät.
No, meidän koulussa oppilailla 4. luokasta ylöspäin on koulun puolesta läppärit ja heillä enemmän liveopetusta ja muutenkin vuorovaikutteista. Pienemmillä oppilailla ensisijaisesti tehtävät annetaan Wilman kautta, koska heillä ei voida olettaa olevan kaikkia pelejä ja vehkeitä käytössä ja tiedostetaan että vanhempien pitää ne tehtävät kuitenkin kotona ohjeistaa heille. Mulla 1 lk.
Mulla homma toimii niin, että laitan päivittäin aamulla Wilmassa päivän tehtävät, ja iltaan mennessä pitäisi laittaa sähköpostilla kuva työkirjan aukeamista mitkä on tehty. Katson kuvat läpi ja vastaan jokaiseen sähköpostiin, yleensä jonkun kannustavan kommentin ja kerron myös, jos olen huomannut kuvasta jonkun virheen joka tulisi korjata. Olen myös kertonut vanhemmille, että vastaan kysymyksiin Wilmassa ja sähköpostissa, jos tehtävien kanssa tarvitaan apua. Aamupäivän mulla on Wilma ja sähköposti koko ajan auki, iltapäivällä tsekkaan sitten vielä ainakin kerran ja vastaan viesteihin.
Mä tiedostan hyvin sen, että monet joutuvat tekemään omia töitä samalla. Lisäksi mun luokalla on paljon maahanmuuttajaoppilaita, joiden vanhemmilla ei riitä kielitaito opastaa lapsia eri digiympäristöjen käytössä, joita ei koulussa ole vielä ehditty harjoitella. Siksi mun peruspaketti on hyvin yksinkertainen. Lue sivu Aapisesta ja tee työkirjan tehtävät, laske matematiikan kappale jne. Ympäristöopista Yle Areenan videoita ja kevään merkkien seuraamista. Käsityön ja kuviksen ohjeet on muotoiltu sellaisiksi, että mikä tahansa väkerrys millä tahansa materiaaleilla on ok, toisaalta jos joku haluaa panostaa (monet meidän luokasta tykkää ja tekee näitä juttuja vapaa-ajallakin) niin sekin on mahdollistettu.
Sitten toisaalta ymmärrän senkin, että toisilla vanhemmat pystyy panostamaan enemmän ja aktiiviset oppilaat voivat turhautua jos on tosi vähän tekemistä. Siksi keräilen myös lisämateriaalia ja linkkailen sitä koteihin (selkeästi merkittynä että nämä on vapaaehtoisia), että löytyy lisää puuhaa niillekin jotka kaipaa sitä enemmän.
Toki kovin vuorovaikutteista tämä ei ole ja tiedän että vanhemmille jää suuri vastuu tehtävien teon kanssa, mutta eipä sille näin pienten oppilaiden kanssa kauheasti mitään voi, kun ei ole koulun puolesta laitteita eikä oppilailla taitoa itsenäisesti käyttää niitä. Jonkinlaista vuorovaikutusta ajattelin pitää yllä niin, että ensi viikosta lähtien soitan jokaisen oppilaan kotiin kerran viikossa ja kyselen kuulumiset.
Ei tähän kaikkeen nyt ihan kahdeksaa tuntia päivässä mene,mutta useampia tunteja kuitenkin. Mulla on omat päiväkoti-ikäiset lapset nyt vain puolipäiväisesti hoidossa, puoliso tekee töitään kodin ulkopuolella. Aamupäivät teen siis tehokkaasti töitä ja olen koko ajan tavoitettavissa. Suunnittelen seuraavan päivän työt oppilaille, vastailen viesteihin ja ylijääneen ajan katson vapaavalintaisia lisämateriaaleja oppilaille. Jos käyn koululla, siivoilen luokkaa ja teen muita asioita joita normaalisti on hankala ehtiä tehdä. Iltapäivät sitten vähemmän teen töitä, mutta käyn silloinkin katsomassa viestit ja joskus meillä on myös videopalavereja tai viestittelyjä muiden opettajien kanssa jne.
Jep eli puolikasta päivää tehdään. Arvasin sen.
Yläkoululainen, erityisen tuen oppilas. Huoh. Monta opettajaa, jokainen paukuttaa omia viestejään milloin mihinkin. Osassa aineista tehtävämäärä on maltillinen, osassa sellainen, että niitä tehtiin sitten vielä viikonloppunakin ja pitkään.
On jäänyt aika paljon vanhemman varaan huolehtia, että lapsi löytää ne tehtävät sen kaiken tietotulvan keskeltä ja myös saa ne tehtyä. Onneksi olen kotona, niin olen voinut auttaa. Muuten lapsi olisi ollut pulassa.
Nyt on pakko tämän päivän osalta antaa positiivista palautetta omalle opettajalle, joka alkaa saada hommaa jo kasaan. Häneen saa tällä hetkellä yhteyttä whatsappilla, viime viikolla oltiin wilman ja sähköpostin varassa. Tehtävät tulivat jo aamusta, viime viikolla jouduttiin odottamaan hieman pidempään..
Mutta siis osa tehtävistä tulee paikkoihin, joihin minulla ei ole tunnuksia. Toivotaan että opettajat seuraa jatkossa edistymistä jollain tavalla ja tiedottavat vanhempiakin ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan vaikka soittoa: "miten sinulla menee"?Onko lapsesi opettajalla työpuhelin ja oppilaasi puhelinnumero?
Meillä on 50 opettajaa ja vain viidellä työpuhelin. Minulla ei ole. Oppilaita minulla on 170. Miten usein ajattelit minun soittavan heille?
meillä on toiminut näissä poikkeusoloissa luokan whatsapp. Ope laittaa aamulla tsemppiviestin kaikille yhtäöaikaa ja kysyy vähän että miten menee. On whatsappin kautta tavoitettavissa koko päivän ja vastaa kysymyksiin siellä. Etuna se, että kaikki näkee kaikkien kysymykset ja saa samanaikaisesti vastaukset.
Tietty ymmärrän, jos ei missään olosuhteissa halua sitä omaa puhelinnumeroa antaa oppilaiden tietoon.
Meillä on oppilailla ollut tällainen rinki jo vuosia ja suunnilleen kaikki siihen kyllä kuuluu, osa ei halua kuulua, mm. oma poikani on siitä välillä eronnut kun ei jaksanut TikTok spämmiä.
Eli uskoisin tolla kyllä tavoittavan useimmat oppilaat tuohon kysymys ja vastaus -systeemiin ja vähemmän työlästä kuin vastata jokaiselle Wilmassa erikseen.
Jos nyt oppilaita ja vanhempia ei sitten tavoita millään viestimellä, niin minkäs sinä sille mahdat. Jos edes se Wilma ei siis aiheuta mitään reaktiota. Kai siinä on sitten jo isommat toimet otettava käyttöön, jos lapsi putoaa täysin koulunkäynnistä vanhempien vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Että olisi sovittu lounastauko samaan aikaan (esim klo 11-12) joka päivä kaikissa kouluissa.
Helpottaisi elämää kun nyt on kolme lasta kolmessa eri koulussa ja erilaisilla lukujärjestyksillä. Joka päivä jokaisella lounastauko eriin aikaan. Saa pitää ruokia lämpimänä useamman tunnin. Pirstaleiset lounasajat eivät helpota omaa etätyöntekoakaan, kun vähän väliä joku lapsista ramppaa syömässä ja menevät kaikki eri rytmissä.
Ottakaa opettajat itse vastuu siitä opettamisesta. Ei mitään listoja vanhemmille, että tehkää tätä ja tätä.
Huomaa selvän eron kahden lapseni opettajissa. Toinen laittaa jo edellisenä päivänä seuraavan päivän tehtävät (on linkit ja vinkit) myös lapselle itselleen. Näin voi heti aamulla aloittaa opiskelut, opelta voi kysyä whatsappilla koulupäivän aikana.
Toinen on laittanut muutaman wilma-viestin, että tehkää joka päivä matikkaa ja äikkää vanhempien kanssa. Molemmat saa saman palkan, toinen tekee työtä, toinen jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajilla ole työpuhelimia. Miten edes voi tehdä tehtäviä opiskelematta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hemmetin rasittavaa printtailla noita Wilma-viestejä lapsille että tietävät mitä pitää tehdä.
???
Miksi lapsillasi ei ole omaa Wilmaa?
On niillä, kunhan vain äiti nillittää
Opettajat voisivat pitää helposti live-lähetyksiä oppitunneista vaikka YouTuben kautta. Näitä lähetyksiä voisi katsoa myös jälkikäteenkin, jos opetus jää näkemättä.
Oppilaat voivat laittaa opettajalle myös kysymyksiä chatin kautta, jolloin opettaja voi suoraan vastata, kuten oppitunnilla normaalisti. Lukkarin mukaan alkaisi ja loppuisi päivän opetus. Normaali koulupäivä, mutta vain tietokoneen kautta suorana lähetyksenä. Ei pitäisi olla vaikeaa järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa opettajat itse vastuu siitä opettamisesta. Ei mitään listoja vanhemmille, että tehkää tätä ja tätä.
Huomaa selvän eron kahden lapseni opettajissa. Toinen laittaa jo edellisenä päivänä seuraavan päivän tehtävät (on linkit ja vinkit) myös lapselle itselleen. Näin voi heti aamulla aloittaa opiskelut, opelta voi kysyä whatsappilla koulupäivän aikana.
Toinen on laittanut muutaman wilma-viestin, että tehkää joka päivä matikkaa ja äikkää vanhempien kanssa. Molemmat saa saman palkan, toinen tekee työtä, toinen jotain muuta.
Noinko vähän olet omista lapsistasi kiinnostunut? Kamalaa että omien vanhempien pitäisi jotakin tehdä, ihan epistä
No minimilähtökohta olisi se, että ne tehtävät tulisi sinne Wilmaan aamulla, ei niin, että niitä putoilee pitkin päivää, tänään tuli matikka klo 12. palautus on klo 16 ja opettajaa ei ainakaan viime viikolla tavoittanut millään välineellä vastaamaan kysymyksiin. Silti Wilma merkintä "laiminlöit kotitehtäväsi" oli sähäkkänä tullut klo 16.05 kun oppilas ei saanut apua koululta ja jäi sitten hätääntyneenä odottamaan vanhempaa kotiin auttamaan.
Vähän pelisilmää opettajiltakin. Joko apua ja vastauksia tai sitten ei ainakaan umpimielisesti jotain Wilmamerkintää jos oppilas ei ole ilman apua osannut tehdä kotitehtäviä. Näitä oli mietitty luokan oppilaiden (opettaja ei tietenkään ole mukana tässä) WA -ryhmässä ja kuulemma "ei mitään hajua" oli kaikkien vastaus. Kaikki sitten varmaan sai ton merkinnän.
Tää ei ole opettamista ollenkaan, tää on tehtävien jakamista ja oppilaiden jättämistä niiden kanssa oman onnensa nojaan.
Meillä on 50 opettajaa ja vain viidellä on työpuhelin. Opettajat ottivat koulusta luokista koneita kotiinsa, koska henkilökohtaisia työkoneita ei ole. Onneksi saatiin admin tunnukset mukaan, että voidaan tarvittaessa asentaa koneille jotain. Muuten sekään ei olisi onnistunut.
Minulla on kahdesta aineesta yhteensä 160 oppilasta. Osaa en saa kiinni edes wilmalla.