Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etäopetus: mitä huoltajana toivoisit meiltä opettajilta?

ope
22.03.2020 |

Opetan peruskoulun luokilla 3-9. Mitä näinä erikoisina aikoina erityisesti toivoisit meiltä opettajilta? Tilanne tuli meillekin yllättäen, parissa päivässä pitää oppia lähes uusi ammatti. Itsekin olen neljän koululaisen äiti, mutta mielelläni kuulisin muidenkin huoltajien toiveita.

Kommentit (354)

Vierailija
61/354 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Kyllä meillä opettajat on ainakin painaneet aivan tajuttomia päiviä. Luuletteko, että ne kaikki suunnitelmat, tehtävät, palautteet, vahtimiset ja oppilaiden viesteihin vastaamiset menee ihan siinä vasemmalla kädellä mökillä löhöillen. Itse tein 8-21 ensimmäiset kolme päivää suunnilleen syömättä.

Ja ei, ei mitään typerää nettiopetusta koko päivää lukujärjestyksen mukaan, suurin osa pelaa vaan pleikkaria siinä samalla, koska kuka jaksaa kuunnella jonkun hölinää netissä. Tämä on nyt urakkatyötä-. Lapsetkin kyllästyy. Miettikääpä itse, jos pitäisi kuunnella nettiopetusta useampi tunti päivässä, kun aikuisetkin kyllästyy siihen paasaamiseen tunnissa. Lisäksi se vie itseohjautuvuuden pois työskentelystä ja teinien kohdalla on hyväkin, että saavat nukkua vähän pidempään ja aloittaa päivän askareet omaan tahtiin. Omasta mielestäni olisi hyvä, jos joka päivä olisi kerran tai kaksi pakollinen osallistuminen yläkoululaiselle vaikka vuoronperään eri aineista tai pienryhmissä. Alakouluikäisillä voisi olla "moikkaustunti" opettajan kanssa eli vaikka kaikki klo 10 koneelle ja pitää näyttää vaikka tehtäviä kameran kautta tmv.

Vierailija
62/354 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä lukiossa. Siirtymä etäopetukseen ei olisi voinut paremmin mennä. Maanantaina tvt-vastaava järjesti opettajille koulutuksen järjestelmästä ja tiistaiaamuna jo aloitettiin etätunnit. Itse olen onnekkaassa asemassa myös siksi, että koska jakson loppu lähestyy, olin ehtinyt kaikille ryhmille ohjeistaa jo kurssin loput tehtävät ennen kuin kukaan ehti mistään etäopetuksesta mainitakaan.

Mutta vaikka etäopetus omalla kohdallani on ollut toistaiseksi varsin helppoa, toivon että tavalliseen opetukseen päästään palaamaan vielä ennen kevään loppua. En koe, että epäopetuksesta olisi tullut minulle ainakaan vielä mikään valtava työtaakka, oppitunnit voi videoyhteydellä pitää kuitenkin suhteellisen normaalisti. Mutta pitemmän päälle etänä oleminen tulee olemaan varmaan raskasta ja tylsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/354 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on lukiolainen. Haluaisin, että pitämäsi oppitunti näkyisi videolla.

Välillä kävisit vuoropuhelua oppilaiden kanssa netin välityksellä.

Entä miten opiskelijat kävisivät keskenään vuoropuhelua? Kuulostaa turhan opettajajohtoiselta tuollainen tunti. Lisäksi videoyhteys syö tosi paljon kaistaa, mikä on nykytilanteessa hieman huono juttu

Teams. Oletko koskaan kuullut?

Vuoropuhelu onnistuu. Samoin esim. jako chat.ryhmiin. Oppilaat voivat kysyä tunnin aikana ihan ääneen tai kirjoittamalla chat -näkymään.

Miten nää voi olla niin vieraita opettajille???

Tuttua on ja mielelläni olisin käyttänyt juurikin Teamsia nyt etäopetuksessa. Koulutoimelta tuli kuitenkin käsky että vain wilmaa saa käyttää. Ja siellähän ei siis pysty muuta kuin laittamaan listan tehtävistä. Sain taistella keskiviikosta nyt sunnuntaihin asti että sain luvan laittaa edes pedanetiin materiaaleja ja palautuskansiot yläkoululaisille. Etäopeta tässä sitten kun esimies käytännössä kieltää tekemästä töitäni hyvin. Muistakaa siis että aina ei ole kyse siitä ettei ope viitsi tehdä töitään. Ei saa enää edes puhua etäopetuksesta vaan korvaavasta opetuksesta.

Vierailija
64/354 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatunnostom opettajille, noin vaan vauhdissa siirryitte etäopetukseen.

Mutta ei liikaa vastuuta meille vanhemmille, moni meistäkin alalla, joka ei etätyötä tarjoa. Pian tehdään varmaan töitä vuorokauden ympäri, huolehtikaa te meidän rakkaista lapsistamme. Ja niinhän te teettekin.

Vierailija
65/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan yläkoulun aineopettajilla mitään käsitystä siitä, minkä verran kolleega on antanut läksyjä. Viime viikolla Wilmaan napsahti sellainen paketti, että 9. luokkalainen tekee niitä todella pitkään. Lisäksi vaikutti siltä, että ainekohtausesti tuli kerralla koko viikon läksyt, lisäksi tuo tapahtui yhden päivän aikana.

Vierailija
66/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietoverkot kestä, jos kaikki opettajat pitää etäopetusta livenä. Meillä jopa tietohallinto käskenyt säästämään verkkoa.

Vierailija
67/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vier oliailija kirjoitti:

Nyt oikeasti opettajat se Teams tai joku muu kanava haluun, missä oikeasti opetatte.

Huomenna vaikka laitatte vielä Wilmaan ne tehtävät ja sitten opiskelette sen Teamsin käytön. Se ei ole hankalaa, sen ihan tavalliset työntekijät oppivat parissa tunnissa kun on pakko.

Hei, ope täällä. Olen viime päivät mm. testaillut zoomia ja teamsia ja google hangoutsia, käyttänyt koekaniinina omaa lasta ja kollegaa. Samalla olen tuutoroinut työyhteisön vanhempia kollegoita tvt-taidoissa ja ollut pakollisissa turhanpäiväisissä opekokouksissa, joiden ainoana pointtina on tainnut olla varmistaa, etten makaa kotisohvalla.

Mietin koko ajan kuinka ottaisin eri sovelluksia käyttöön luokkani kanssa. Olen yrittänyt kartoittaa kotien laitetilannetta ja huoltajien taitoa laitteiden käyttöön, sekä sitä onko huoltaja kotona ja halukas lastaan auttamaan.

Olen yrittänyt houkutella vanhempia hakemaan koululta koneen lainaan. Edelleen osalla oppilaista ei ole omaa laitetta, ei edes sitä kännykkää. Osassa koteja samalla laitteella on monta käyttäjää, enkä ole halunnut rasittaa perheitä kiinteillä liveoppitunneilla heti ensimmäisinä päivinä.

Vähitellen yritän saada kaikkiin kontaktia. Olen avannut uutena työfacen, työwhatsuppin, käytössä myös sähköposti, wilma, pedanet, teams... Että edes jotain (huoltajalle jo tuttua) reittiä saataisiin yhteys. Olen luonut oppilaille tunnuksia bingeliin, opinaikaan, mathworldiin, vektoriin... tulevaa varten. Olen vastaillut huoltajien kysymyksiin ekapelistä ja muusta... kunhan ensin olen selvittänyt kysytyt asiat.

Kunnalla ei ole lisenssejä mihinkään alustaan, jota voisin hyödyntää. Oppilailla ei ole sähköpostiosoitteita tms. joita moneen juttuun kirjautuminen vaatii.

Mutta kyllä tämä tästä, vähitellen. Johan on kolme työpäivää takana.

Sori, että ekoina päivinä tuli vaan ohjeita ja opetusvideoita. En silti ihan lomalla ole ollut.

Tässä jotenkin taas hyvä esimerkki, miten vieraantuneita todellisuudesta opettajat ovat. Hosut sinne ja tänne ja ja yrität yhtäkkiä ottaa käyttöön tässä listaamasi mukaan kymmenen erilaista sovellusta, joita et ilmiselvästi ole koskaan käyttänyt aikaisemminkaan.

Miksi?

Miksi et keskity yhteen tai kahteen? Luuletko todella, että ne oppilaat ja vanhemmat, joita et tavoita Wilmalla tai puhelimella, olisivat yhtäkkiä jossain bingelissä tai vektorissa into piukassa.

Juu ei ole. Et voi pelastaa koko maailmaa. Koita nyt hyvä ihminen keskittyä ja jakaa ne omat resurssisi järkevästi. Käytät yhtä tai kahta kanavaa ja that's it. Edes lukiossa meillä ei ole mitään ihme vekoreita käytössä, teamsilla menevät ja hyvin sujuu., vaikka IB-lukiota käyvät ja ovat tottuneet etäopetukseen.

Meillä tuli yläkoululaiselle yli viikko ennen sulkua viesti koteihin, että tarkistakaa Wilma-tunnusten voimassaolo ja ilmoittakaa, jos oppilaalla ei ole käytössä tietokonetta, jos koulut menevöt kiinni. Koneen sai lainaan koululta kuittaamalla, haettiin omalle vasta perjantaina ja koneita oli mennyt isossa yläkoulussa kuulemma alle kymmenen - eli suurimmalla osalla on kotona kone. Juttelin rehtorin kanssa, joka oli siinä sattumalta se joka sen koneen luovutti. Vähän on kuulemma kyselyitä koneista ja ylipäänsä.

Opetus lähti käyntiin keskiviikkona teamsin kautta. Oma yläkoululaisemme lainasi mun läppäriä oppituntien ajaksi, mutta tajuttiin pian, että ei riitä, kun itsekin sitä tartten. Olisin ostanut halvimman koneen, mutta rehtorilta tuli vielä torstaina muistutusviesti, että koululla on runsaasti koneita lainaan. Haettiin sitten sellainen.

Kiitos palautteestasi. Laitoin viestin jo ennen koulujen sulkemista ja kyselin ennakkoon kotien laitetilannetta. Kaikkia vastauksia en vielä ole saanut. Koska yksi huoltaja kertoi osaavansa käyttää messengeriä, otin työfacebookin käyttöön. En usko, että meillä on perheen kanssa mahdollisuuksia muuhun. Miutamalla kodilla on teams hallussa ja pääsemme käyttämään sitä. En tahdo sanoa, kuren ehdotat, että meillä on nyt tämä teams käytössä, kaikki mukaan, sillä kaikki eivät tule. Olen ope, opetan kaikkia. Myös kallea, joka käyttää kerran päivässä äitin whatsuppia ja peteä, jonka isä laittaa työstä kuvan meseen. Voidaan siitä sitten puhelimessa jutella. Tiedän, että tämä lisää työtaakkaani varsinkin nyt alkuun. Vähitellen saanen opastettua kaikkia joihinkin yhteisiin systeemeihin. Emsin kuitenkin tarvitsen yhteyden. Ja koti yrittääkseen sellaisen fiiliksen, että tämä saadaan sujumaan.

Vektoriin saan ne eriyttämäni oppilaat jotka sitä kaipaavat, bingel onnistuu parin päivän päästä myös, kun videoilla 8v:n kanssa ne riittävän monta kertaa lempeästi käyn läpi.

Vierailija
68/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen Juhannuskylän alakoulu saa ainakin meidän perheeltä kiitosta ja rispektiä! Päätellen siitä, miten paljon saatiin toiminaan miltei heti, siellä tehtiin melkoisia työpäiviä viime viikolla.

Vierailija
69/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älökää teettäkö liikaa!

Ja jumppamaikoille terveisiä, että ei niitä välituntejakin ( kun etäopetuksessa ei ehdi niitä pitää) tarvitse täyttää taukojumppaohjeistuksilla. Ei niitä koulujenkaan välitunteja kukaan vahdi! 

Jotain rajaa. Vanhemmilla on nyt kuormana sekä oma työ, vaikeutunut ruokahuolto, lisääntynyt siivoaminen yms, koulun pitäminen jne.

Päälle tulee vielä huoli sukulaisista ja keväiset pihatyöt.

Ei siihen päälle jaksa sitten vielä kuvailla joka päivä useita taukojumppavideoita niistä lapsista!!!

Vierailija
70/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku ope kertoa etätyöpäivästään? Etenkin sellainen ope, joka antaa vain tehtävät.

Annoin vielä vain tehtävät wilman kautta, koska kaikki oppilaat eivät vielä ole liittyneet perustamalleni Discord kanavalle. Oppilailla on omat kännykät + perheissä ehkä kone, jota voi silloin tällöin käyttää. Tiedänn, ettei kaikilla oppilailla ole mahdollisuutta tietokoneen käyttöön päivän aikana. Saa nähdä missä vaiheessa oppilaiden puhelinliittymien netin saldorat alkavat tulla täyteen. Sitten tulee ongelmia!

Tässä maanantain ohjelma:

Laantaina tein tunnin töitä Discordin kanssa, jotta sitä päästään käyttämään tänään.

Sunnuntaina tein tunnin ajan kahdeksasluokkalaisille ohjetta aiheeseen kestävä ja vastuullinen kuluttaminen. He katsovat tänään ja loppuviikon tunnilla 2 jaksoa verta, hikeä ja t-paitoja sarjaa ja analysoivat ohjelmassa esiintyviä tilanteita kysymysteni avulla. Heidän pitäisi huomata ympäristöön kohdistuvia uhkia ja ongelmia sekä huomata työntekijöiden huonoa kohtelua. Tehtävien vastaukset on tarkoitus palauttaa kuvina discordin kautta. Saa nähdä onnistuuko.

Tänään heräsin kello 5. Tein lukiolaisille paketin rapautumisesta ja etsin sopivat kuvat tehtävää varten. Tähän meni 45 min. Tämän jälkeen tein yseille tehtäväpaketin korvasta. Siihen meni taas 30 min. Vaikeinta oli tehdä sellaiset tehtävät, joiden avulla oppilas oppisi tehtävää tehdessään ne minun normaalisti opettamat asiat. Ryhmissä on aika paljon erityisoppilaita. Saa nähdä kuinka hommat onnistuvat heidän kanssaan.

Tänään on neljä oppituntia, joiden aikana olen jelppaamassa oppilaita Wilman ja Discordin kautta. Samaan aikaan olisi tarkoitus yrittää korjata 8 luokkalaisten kokeita. Illalla on vielä edessä yo-kokeiden korjausta. Olisin tehnyt sen jo viikonloppuna, mutta YTL:n palvelin oli nurin.

Palkaa saan näistä neljästä tunnista vaikka todellisuudessa aikaa menee reippaasti enemmän.

Vierailija
71/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edes olisi opetusta eikä vain kasaa tehtäviä

Vierailija
72/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tulipas paljon kirjoitusvirheitä. Kissa sylissä on vaikea tuottaa hyvää tekstiä :)

Vierailija
73/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos edes olisi opetusta eikä vain kasaa tehtäviä

Ohjeistus on ollut, ettei liveopetusta/video-opetusta saa järjestää, jollei kaikilla ole tasapuolisia mahdollisuuksia osallistua siihen. Kaikilla oppilailla ei ole edes kännykkää. Lisäksi monet perheet ovat taloudellisista syistä joutuneet rajoittamaan lapsen netin käyttöä.

Vierailija
74/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pääosin todella tyytyväinen 3luokkalaisen etäopetukseen. oman open tehtävät tulee edellisenä iltana wilmaan ja samana aamuna lasten ja open wathsap ryhmään. tehtävät palautetaan kuvaviestillä opelle joita ope kommentoi vähintään emojilla. wathsapissa ope on myös tavoitettavissa koulupäivän aikana.

mutta kielten ope antoi eilen viikon tehtävät wilmaan. ei yhteyttä opeen eikä tehtävien palautusta. tehtävä määrä 3 oppitunnille on hirveä. eivät koulussa ole tehneet noin paljon.

onneks itse olen kotona koska käytännössä koko ajan pitää olla neuvomassa. meillä on tehostetun tuen tarvetta ja sitä ei ole mielestäni huomioitu mitenkään. tehtävän annot on monesti niin sekavia että yksin ollessaan lapsi ei kyllä ymmärtäisi.

Vierailija
75/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli heti seuraavana päivänä Wilmaan negatiivinen merkintä. Siihen oli syynä huonot yhteydet ja alkusekaannus.

Joten välttäkää nyt alkuunsa näitä negatiivisia merkintöjä että lähtee sujumaan oikealle raiteille tämä kotiopiskelu.

Oikeanlainen asenne ja tsempit käyttöön.

Vierailija
76/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeät ohjeet. Tehtävät ajoissa, mutta toisesta päästä myös joustoa palauttamiseen. Jos taloudessa on kaksi lasta ja etätyötä tekevä vanhempi, ei välttämättä ole kaikille omaa läppäriä käytössä koko päivän ajan, joten tehtävä on palautettava vasta sitten, kun vanhemman etätyöpäivä sen sallii. 

Vierailija
77/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska töitään luettelee

Vierailija
78/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opet saa kiitosta. Läksyt kuva viesteinä opelle. Lapset saavat soittaa tai viestiä työpuhelimeen.. Whatsapp sovellus. Opet on soittanut puheluita.

Vierailija
79/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkä viesti Wilmaan, jaarittelut pois. Olen kopioinut ja lähettänyt tekstarilla lapselle.

Vierailija
80/354 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että Wilma-viestit tulisivat loogisina ja ytimekkäinä, ilman omaa tyylikikkailua - haluan vain nopeasti informaation, en novellia.