Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etäopetus: mitä huoltajana toivoisit meiltä opettajilta?

ope
22.03.2020 |

Opetan peruskoulun luokilla 3-9. Mitä näinä erikoisina aikoina erityisesti toivoisit meiltä opettajilta? Tilanne tuli meillekin yllättäen, parissa päivässä pitää oppia lähes uusi ammatti. Itsekin olen neljän koululaisen äiti, mutta mielelläni kuulisin muidenkin huoltajien toiveita.

Kommentit (354)

Vierailija
321/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä koulunkäynninohjaajia ei käytetä nyt resurssina? Moni vanhempi oletetaan tekevän tällä hetkellä kaiken sen mitä koulunkäynninohjaaja voisi tehdä? 

Kuulemma koulunkäyntiohjaajia lomautetaan, aivan järjetöntä.

Olen ihmetellyt aivan samaa. Avustajia tarvitaan nimenomaan varmistamaan, että kaikki ovat mukana. Aineenopettaja voi keskittyä aineen opettamiseen.

Joka kunnassa herrat määräilee asioita. Jos opettajilta ja ohjaajilta kysyttäisiin, saataisiin homma toimivaksi. Nyt ainakin omassa kannassani koulutoimenjohtaja rehtoriporukoineen on määrännyt linjat. Kun etäopetus saatiin muodostettua ylhäältäpäin asetettujen doktriinisen mukaiseksi, pomoporukka vaihtoi linjaa.

Tuntuu, ettei noi isot herrat/rouvat välitä oppilaista tai perheistä. Tärkeintä on pomoilla päästä pätemään jonnekin vertaisryhmään siitä, kuinka hieno himmeli on omassa hallintokunnassa väsätty.

Huoh.

Ope

Ihmettelen, miten joisain kunnissa kaikki linjataan ylhäältä ja toisissa jokainen opettaja saa ihan itse päättää, miten homman hoitavat eikä kukaan valvo, täyttyykö tavoitteet. Etenkään yksittäisten oppilaiden auttamiseen ei muka ole enää resursseja.

Vierailija
322/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki avustajat on pääsääntöisesti lomautettu nyt.

Liveopetusta ei ole lupa järjestää, jos kaikilla ei ole yhtäläisiä mahdollisuuksia sen seuraamiseen. Meillä on perheitä, joiden liveopetukseen sopivat laitteet lähtevät huoltajan mukana päiväksi töihin.

Useimmissa kunnissa ja kouluissa on juuri tällaisille oppilaille tarjolla koulun koneita. Meidänkin koulussa erilaisia Chromebookeja ja iPadeja on vain kolmelle luokalliselle, mutta niitä on edelleen tarjolla useita, sillä todella harva perhe on siinä tilanteessa, ettei koululaisella ole mitään konetta käytössä. Oppilaita on kuitenkin useita satoja, joten ihan murto-osa on tarvinnut lainakonetta. Naapurikoulu hankki juuri 20 konetta lisää viime viikolla, jotta kaikille tarvitsijoille saatiin laitteet. Sitten tietysti, jos nettiyhteys lähtee vanhemman mukana, pelkkä kone ei riitä. Meillä ei kuitenkaan ole kielletty liveopetusta, vaan siihen suorastaan rohkaistaan. Itselläni on yksi oppilas, joka ei muista syistä pysty sitä seuraamaan, ja hänelle soitan päivittäin. Tästä myös kiitos työnantajalle, joka nopealla varoitusajalla hankki kaikille koulun opettajille työpuhelimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä koulunkäynninohjaajia ei käytetä nyt resurssina? Moni vanhempi oletetaan tekevän tällä hetkellä kaiken sen mitä koulunkäynninohjaaja voisi tehdä? 

Kuulemma koulunkäyntiohjaajia lomautetaan, aivan järjetöntä.

Olen ihmetellyt aivan samaa. Avustajia tarvitaan nimenomaan varmistamaan, että kaikki ovat mukana. Aineenopettaja voi keskittyä aineen opettamiseen.

Joka kunnassa herrat määräilee asioita. Jos opettajilta ja ohjaajilta kysyttäisiin, saataisiin homma toimivaksi. Nyt ainakin omassa kannassani koulutoimenjohtaja rehtoriporukoineen on määrännyt linjat. Kun etäopetus saatiin muodostettua ylhäältäpäin asetettujen doktriinisen mukaiseksi, pomoporukka vaihtoi linjaa.

Tuntuu, ettei noi isot herrat/rouvat välitä oppilaista tai perheistä. Tärkeintä on pomoilla päästä pätemään jonnekin vertaisryhmään siitä, kuinka hieno himmeli on omassa hallintokunnassa väsätty.

Huoh.

Ope

Ihmettelen, miten joisain kunnissa kaikki linjataan ylhäältä ja toisissa jokainen opettaja saa ihan itse päättää, miten homman hoitavat eikä kukaan valvo, täyttyykö tavoitteet. Etenkään yksittäisten oppilaiden auttamiseen ei muka ole enää resursseja.

Opetus siirtyi digialustoille yhdessä päivässä KAKSI VIIKKOA SITTEN.

Nyt pitää huoltajan kyetä tajuamaan, ettei kaikki toimi kuin junan vessa.

Ainakin itse olen saanut vasta eilen viimeisimmänkin oppilaani kiinni puhelimitse. Viisi oppilasta ei ole vielä kirjautunut siihen digialustaan, jota opetuksessa käytän.

Ei muutostilanteessa MITENKÄÄN voi kaikki toimia kahden viikon jälkeen niin, että kukaan ei kärsi yhtään. Nyt hitto vie sitä epämukavuudensietokykyä peliin, mammat.

Jos toukokuussa ei vielä ole sitä teidän lastenne huomioitu, sitten kannattaa ihmetellä. Mutta ei nyt. Tajuatteko te, että aikaa menee jo siihen, että kaikki — ne syrjäytyneetkin — saadaan mukaan etäopetukseen?

Sama kuin alkaisi vinkua sisustustekstiilien perään siinä vaiheessa, kun työukot on paaluttamassa.

Ope

Vierailija
324/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin ketjun alkusivuja ja siellä nousi ihan samat asiat kuin mitä itse olen pohdiskellut. Opettajat julkisuudessa muistuttavat, että vanhempien ei tarvitse olla opettajia vaan he hoitavat edelleen työn. Mutta kun sitä opetusta ei ole yhtään! On vain loputtomia tehtävälistoja, uusia viestejä, joiden sisällön olisi voinut lisätä vastauksena edelliseen samaa aihetta koskevaan viestiin, tolkuttomasti epäolennaista sisältöä (”katsele vaikka tämä ohjelma jos haluat lisätietoa”, ”pelaa tätä, jos osaat”, ”näitä linkkejä voit halutessasi tutkiskella”) jonka erottaminen niistä pakollisista tehtävistä on tehty vaikeaksi jne. Ainoa yhteys oppilaaseen tuntuu olevan wilmamuistutus siitä, että joku tehtävä on tekemättä.

Kiva kuulla kyllä, että jonkun muun lapsi saa päivittäin meet-tunnin ja opettajan tekemän muutaman minuutin videon opetettavasta aiheesta, johon voi palata uudestaan kun tekee itsenäisesti kyseisiä tehtäviä. Meillä tulee joka päivä eri aikaan tehtävät Wilmaan, johon lapsella ei ole omia tunnuksia. En ole oman työpäiväni aikana jatkuvasti kiinni omassa puhelimessani, jotta voisin niitä tehtäviä sieltä lähettää lapselle heti, saati sitten jos niitä tulee tipotellen pitkin päivää.

Vierailija
325/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Eri paikkaan pakolliset ja vapaaehtoiset tehtävät. Esim. Wilmaan pakolliset ja koulun kotisivuille vapaaehtoiset.

Ei monimutkaisia, pitkäsanaisia viestejä, joissa sekaisin tärkeät ja toisarvoiset jutut. ”tee tehtävät s.26, voit hypätä voltin, mene Areenaan katsomaan tämä ja sitten palauta valokuva pihakoivustasi Classroomiin ja lopuksi olisi hyvä hölkätä, hyppiä haara-perushyppyjä ja kuvata oravaa Tiktokkiin yhdessä huoltajan kanssa.”

2. Tehtävät tai opetustuokiot kerran päivässä, tietyllä kellonlyömällä. Esim. vapaaehtoinen etäopetussessio klo 12–14 ja tehtävät joka pvä Wilmaan klo 14.

3. Käyttäkää oppikirjoja. Älkää floodatko nettilinkkejä Wilmaan.

——

Selkeyttä ja yksinkertaisuutta. Asettukaa huoltajan asemaan: teillä on kolme lasta, etätyö ja yksi läppäri lasten koulunkäyntiin.

Tehkää mieluummin vähän mutta selkeää.

Vierailija
326/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikirjoissa on nykyään todella vähän tehtäviä. Kolmea oppituntia kohti voi olla esimerkiksi reilun puolen tunnin edestä sellaisia tehtäviä, joita oppilaat pystyvät oikeasti tekemään ilman vieressä auttavaa opettajaa.

Joudumme keksimään ihan luokkaopetukseenkin valtavan määrän muuta tekemistä. Näitä videolinkkejä tms. käytetään valtavasti jo ihan tavallisilla tunneillakin.

Ps: Uuden opsin hengen mukaisesti kaikesta ei ole tarkoitus tehdä opettajajohtoista opetusta. Moderneimmissa kouluissa tieto löydetään itsenäisesti kuten nyt. Aivan kaikkiin aiheisiin tämä itsenäisyys ei sovi. Omissa aineissani säästän videotuokiot näihin tärkeimpiin juttuihin.

Vierailija
327/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettamista!!! Ei se ole opettamista, että laittaa tehtävät aamulla tiedoksi. Meillä on 3. ja 7. luokkalainen. Kumpikaan ei ole saanut opetusta, pelkät tehtävät (lue s. 78-79 ja vastaa kysymyksiin). Etäopetus on ihan hyvä asia, jos opettaja opettaa. Nyt niin ei tapahdu. Osa opettajista on ilmoittanut ajat, jolloin voi soittaa tai laittaa wilma-viestiä, jos ei ymmärrä jotain. Montakohan soittoa on mahtanut tulla?

Vierailija
328/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppikirjoissa on nykyään todella vähän tehtäviä. Kolmea oppituntia kohti voi olla esimerkiksi reilun puolen tunnin edestä sellaisia tehtäviä, joita oppilaat pystyvät oikeasti tekemään ilman vieressä auttavaa opettajaa.

Joudumme keksimään ihan luokkaopetukseenkin valtavan määrän muuta tekemistä. Näitä videolinkkejä tms. käytetään valtavasti jo ihan tavallisilla tunneillakin.

Ps: Uuden opsin hengen mukaisesti kaikesta ei ole tarkoitus tehdä opettajajohtoista opetusta. Moderneimmissa kouluissa tieto löydetään itsenäisesti kuten nyt. Aivan kaikkiin aiheisiin tämä itsenäisyys ei sovi. Omissa aineissani säästän videotuokiot näihin tärkeimpiin juttuihin.

Linkit ja nopeasti etenevien lisätehtävät voi laittaa koulun kotisivuille.

Minimi voisi edelleen olla Wilmassa.

Näin ydinaines, joka kaikkien on opittava, olisi helposti löydettävissä. Eikä se sekoitu kaiken muun sekaan.

Selkeyttä.

Vierailija
329/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ihmiset, järki käteen nyt!

Mietitään nyt hetki näitä toiveita mitä monet esittäneet. Tunteja etänä, opettaja oppituntien ajan chatissa tavoitettavissa, palautteet kotitehtävistä... Nuohan ovat jo kaikki toisensa poissulkevia asioita. Jos vastailee chattiin, ei pysty samalla suunnittelemaan asiakokonaisuuksien käsittelyä etätehtävien kautta. Jos tarkistaa tehtäviä, ei pysty pitää livetuntia tai suunnitella videoitavaa tuntia samanaikaisesti. Eikö . Opettajillakin on joku työaika, tällä hetkellä varmasti aikaa kuluu PALJON enemmän kuin normaalisti.

Se, että kaikki eivät pysty joko laitteiden puuttumisen tai perheen osaamattomuuden takia osallistua liveopetukseen, on ongelma. Jos vanhemmat ovat töissä, on paljon vaadittu, että esim. tokaluokkalainen muistaisi ja osaisi mennä itsenäisesti koneelle ja kirjautua erilaisiin oppimisalustoihin. Tämä olisi onnistunut, jos opettajilla olisi ollut edes viikko aikaa valmistautua ja ohjata oppilaitaan etäopetusta varten.

Pienten oppilaiden kohdalla on eri haasteet kuin itsenäisempien yläkoululaisten kanssa. Läheskään kaikissa perheissä ei ole tabletteja tai läppäreitä joka lapsen käytettäväksi. Kuka koordinoi sen, että livetunnit eivät eri luokka-asteilla ole samanaikaisesti? On olemassa vielä 1-3 luokkalaisia lapsia, joilla ei ole edes älypuhelinta.

Kyllä juttu on niin, että meidän vanhempien on nyt tehtävä se mitä täytyy. Ohjattava omia tenavia omien etätöiden tai tavallisten töiden ohella. Opettajat tekevät taatusti parhaansa omien, koulun ja oppilaiden erilaisten resurssien rajoissa. Muistetaan, että tämä tilanne ei ole myöskään opettajien vika eikä heidän yrityksensä siirtää omia töitään vanhempien niskoille.

Kyllä opettajan pitää kyetä omaa ajankäyttöään organisoimaan sen verran, että osaa vetää rajat. Tiettyyn aikaan vastaa kysymyksiin, tiettyyn aikaan laatii tehtävät, tiettyyn aikaan tapaa oppilaat virtuaalisesti ja sanoo heipat kaikille. Sen tietyn ajan ulkopuolella hän ei vastaa kysymyksiin vaan palaa niihin seuraavan kerran seuraavalla vastausajalla. Luokanopettajalla harvoin on enempää kuin ~20 oppilasta. Se ei ole mikään kohtuuton määrä. Aineenopettajalla voi olla satoja. Toki oppilaatkin ovat sitten isompia ja yleensä kaikilla on joku laite jolla pitää yhteyttä sekä tekniikka hallussa.

Tottakai vanhempien täytyy ohjata ja auttaa siinä missä autetaan läksyjen teossakin kouluaikoina mutta ei OPETTAMINEN ole vanhemman tehtävä. Nyt todella moni saa vaan tehtävälistat mutta ei vähimmässäkään määrin opetusta, ja niitä tehtäviä tulee paljon enemmän kuin koulussa ikinä. Opettaja on koko ajan palkallisella työajalla joten siinä on aika monta tuntia jolloin ehtisi edes JOTAIN tekemään.

Mulla on tuntipalkka. Päivittäin maksetaan viidestä oppitunnista eli 5*45min. Jos teen nuo asiat mitä viestisi alussa luettelit, mun päivä meneekin siihen. Hups, jäi tehtävät tarkistamatta.

Tai mitä jos käyttäisin heippa-ajan kuitenkin tarkistamiseen?

Paljonko aikaa menee siihen, että tervehtii oppilaita? Jos edes jonkinlainen yhteys on niin riittää vaikka ”hyvää huomenta” ja sitten tehtäväjako. Oppilaat tietävät että ope on kuitenkin yhä olemassa ja tässä käydään koulua edelleen.

Vierailija
330/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvä ketju. Myös näin opettajan näkökulmasta aika turhauttavaa, miettiä onko tästä apua. Mä kysyin oppilaiden huoltajilta tätä maanantaina ja vastaus kysymykseen miltä tämä teistä tuntuu ja mitä te haluaisitte vastaukset oli luokkaa "emt. kai nää nyt menee, ei oikeen osaa sanoa vielä. " Jaa no selevä homma. Onhan ne saaneet ne tehtävänsä tehtyä tällä opetuksella (opetusvideot, diat, esimerkkitehtävät, joka tehtävän palautan takaisin korjattuna ja selitettynä, kohta laitan harjoituskokeita) mutta en tosiaan saanu mitään vastausta siihen onko tämä kotien mielestä hyvää/riittävää vai pitäiskö tehdä vielä jotain muuta.

Nää 2 viikkoa on olleet aivan kamalat. Haluan opettaa mahdollisimman hyvin, joten teen niitä opetusvideoita varastoon, että päivällä ehdin korjailla oppilaiden tehtäviä sitä mukaa kun niitä tulee ja vastailla kysymyksiin. Viime viikolla olin tavoitettavissa sen 8-16, kokkaus omalle perheelle ja tein opetusvideoita 18-03, sitten käyn omien lasten koulukirjat läpi ja merkkaan jos joku on väärin. 3 tuntia unta, kahvia ja työpöydän ääreen. Tällä viikolla oon sentään päässyt nukkumaan jo kahdelta.

Surettaa hirveästi omien lasten puolet ku vaan pikaisesti ehdin syödä niiden kanssa enkä muuten näe niitä. Lasten isä auttaa enimmäkseen heitä, ku mä en kerta kaikkiaan ehdi. Mulla on 23 muuta lasta joiden oppimisesta olen vastuussa. En päivälläkään ehdi vahtia heidän oppimistaan, mutta onneksi lasten isä pystyy, tarkastus jää sitten mulle yötöiksi ja aamulla he sitten yhdessä käyvät läpi virheet ja korjaavat. Mutta ei auta. Niiden mun oppilaiden oppiminen on mun vastuulla niin priorisoin ne perheeni edelle nyt.

Netti on täynnä ilmaista oppimateriaalia ja opetusvideoita tässä kriisitilanteessa. Etsit sopivat ja linkki oppilaille. Se on se ja sama, kerrotko ne asiat omalla naamallasi vai kertooko joku muu. Vastaat sitten kysymyksiin jos niitä tulee. Käytät yhdeksän tuntia opetusvideoiden tekemiseen vielä yöaikaankin!? Poltat itsesi loppuun ennen kuin etäopetusjakso loppuu, ja sehän todennäköisesti jatkuu nyt vielä kuukauden lisää toukokuun puoliväliin tai jopa toukokuun loppuun.

Vierailija
331/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvä ketju. Myös näin opettajan näkökulmasta aika turhauttavaa, miettiä onko tästä apua. Mä kysyin oppilaiden huoltajilta tätä maanantaina ja vastaus kysymykseen miltä tämä teistä tuntuu ja mitä te haluaisitte vastaukset oli luokkaa "emt. kai nää nyt menee, ei oikeen osaa sanoa vielä. " Jaa no selevä homma. Onhan ne saaneet ne tehtävänsä tehtyä tällä opetuksella (opetusvideot, diat, esimerkkitehtävät, joka tehtävän palautan takaisin korjattuna ja selitettynä, kohta laitan harjoituskokeita) mutta en tosiaan saanu mitään vastausta siihen onko tämä kotien mielestä hyvää/riittävää vai pitäiskö tehdä vielä jotain muuta.

Nää 2 viikkoa on olleet aivan kamalat. Haluan opettaa mahdollisimman hyvin, joten teen niitä opetusvideoita varastoon, että päivällä ehdin korjailla oppilaiden tehtäviä sitä mukaa kun niitä tulee ja vastailla kysymyksiin. Viime viikolla olin tavoitettavissa sen 8-16, kokkaus omalle perheelle ja tein opetusvideoita 18-03, sitten käyn omien lasten koulukirjat läpi ja merkkaan jos joku on väärin. 3 tuntia unta, kahvia ja työpöydän ääreen. Tällä viikolla oon sentään päässyt nukkumaan jo kahdelta.

Surettaa hirveästi omien lasten puolet ku vaan pikaisesti ehdin syödä niiden kanssa enkä muuten näe niitä. Lasten isä auttaa enimmäkseen heitä, ku mä en kerta kaikkiaan ehdi. Mulla on 23 muuta lasta joiden oppimisesta olen vastuussa. En päivälläkään ehdi vahtia heidän oppimistaan, mutta onneksi lasten isä pystyy, tarkastus jää sitten mulle yötöiksi ja aamulla he sitten yhdessä käyvät läpi virheet ja korjaavat. Mutta ei auta. Niiden mun oppilaiden oppiminen on mun vastuulla niin priorisoin ne perheeni edelle nyt.

Netti on täynnä ilmaista oppimateriaalia ja opetusvideoita tässä kriisitilanteessa. Etsit sopivat ja linkki oppilaille. Se on se ja sama, kerrotko ne asiat omalla naamallasi vai kertooko joku muu. Vastaat sitten kysymyksiin jos niitä tulee. Käytät yhdeksän tuntia opetusvideoiden tekemiseen vielä yöaikaankin!? Poltat itsesi loppuun ennen kuin etäopetusjakso loppuu, ja sehän todennäköisesti jatkuu nyt vielä kuukauden lisää toukokuun puoliväliin tai jopa toukokuun loppuun.

Tämä ehdottamasi systeemi ei kelpaa osalle vanhemmista. He haluavat lapelleen opetusta.

Vierailija
332/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettamista!!! Ei se ole opettamista, että laittaa tehtävät aamulla tiedoksi. Meillä on 3. ja 7. luokkalainen. Kumpikaan ei ole saanut opetusta, pelkät tehtävät (lue s. 78-79 ja vastaa kysymyksiin). Etäopetus on ihan hyvä asia, jos opettaja opettaa. Nyt niin ei tapahdu. Osa opettajista on ilmoittanut ajat, jolloin voi soittaa tai laittaa wilma-viestiä, jos ei ymmärrä jotain. Montakohan soittoa on mahtanut tulla?

Miksi pitäisi opettaa, kun asian voi oppia muullakin tavalla? Esim kertotauluja ei varsinaisesti opeteta. Ne opetellaan ulkoa ihan itse.

Vierailija
333/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisimman vähän wilmaviestejä, "turhat" tehtävät pois tai ainakin selvästi erilleen tärkeistä. Mielellään tieto koko viikon tavoitteista/tehtävistä kerrallaan, ja opetusta videoilla.

tää. Ei niitä viestejä joka ikiseltä kanavalta. Vain yksi selkeä kanva ja kaikkien oppiaineiden viestit sieltä. Nyt niitä on Wilmassa siellä päiväkirjassa, sähköpostissa, wilma-viesteissä ja siellä mikä se oli se google school tms. plus menee lapsen wilmaviesteihin ja vanhemman viesteihin eri posteja. Mun lapsi on joo jo 6-luokkalainen, mut kyl se oon minä joka ne läksyt käskee tekemään ja vahtii.

Tälle niin peesi. Mulla vasta yksi hyvin itsenäisesti ja reippaasti hommansa hoitava nelosluokkalainen ja eskarilainen. Minä olen aivan sekaisin, mitä lapsen pitää tehdä, kun viestejä tulee ties mistä kanavasta. Osa on sellaisia, jota meidän kodin laitteet ei edes tue (esim. Google Hangouts, joku nevöhööd-sovellus, joka on nyt repäisty käyttöön). Kielten, musiikin, käsitöiden jne. opettajat ei sen vertaa pysty koordinoimaan luokanopettajan kanssa, että saisivat yhteen viestiin kaikki tehtävät. Osa pistää tehtävät kerralla. Osa tiputtelee niitä kesken viikkoa.

Vnhemmat on töissä niin kauan kuin töitä riittää.

Tällä viikolla mietin, miten ihmeellä selviäisin tästä viestiwnvälityksestä, jos

1) koululaisia olisi taloudessa useampia kuin yksi; tai

2) jos lapsi olisi eriryistarpeinen.

Tiedonvälitys on todella sekavaa. Tarkoitus on varmaan erottaa kultajyvät papanoista (klassista sananlaskua muunnellen).

Opettajien olisi hyvä muistaa, että kaikki vanhemmat ei istu siellä kodeissa lasten kanssa.

Opettajien tehtävä on lasten opettaminen. Voipi olla, että monella se jää nyt vanhemmille.

Vierailija
334/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinppiä pitäis saada. Vaimo on suutuksissa.

Vierailija
335/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa niin tutulta! Koskaan 36:n opetusvuoteni aikana en ole tehnyt näin ympäripyöreitä työpäiviä kuin nyt. Ja huom: en ole mikään aloittelija digitaidoissa, vaikka joku voisi päätelläkin. Koulupäivän olen kiinni hangoutsissa oppilaiden kanssa, samalla teamsissa työtovereiden ja oheistoimijoiden kanssa. Ilta menee seuraavaa päivää suunnitellessa ja palautettuja tehtäviä kommentoidessa niin pedanetissa kuin classroomissakin.6lk.

Vierailija
336/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Eri paikkaan pakolliset ja vapaaehtoiset tehtävät. Esim. Wilmaan pakolliset ja koulun kotisivuille vapaaehtoiset.

Miksi etäopetustuokio pitäisi olla vapaaehtoinen?

Ei monimutkaisia, pitkäsanaisia viestejä, joissa sekaisin tärkeät ja toisarvoiset jutut. ”tee tehtävät s.26, voit hypätä voltin, mene Areenaan katsomaan tämä ja sitten palauta valokuva pihakoivustasi Classroomiin ja lopuksi olisi hyvä hölkätä, hyppiä haara-perushyppyjä ja kuvata oravaa Tiktokkiin yhdessä huoltajan kanssa.”

2. Tehtävät tai opetustuokiot kerran päivässä, tietyllä kellonlyömällä. Esim. vapaaehtoinen etäopetussessio klo 12–14 ja tehtävät joka pvä Wilmaan klo 14.

3. Käyttäkää oppikirjoja. Älkää floodatko nettilinkkejä Wilmaan.

——

Selkeyttä ja yksinkertaisuutta. Asettukaa huoltajan asemaan: teillä on kolme lasta, etätyö ja yksi läppäri lasten koulunkäyntiin.

Tehkää mieluummin vähän mutta selkeää.

Vierailija
337/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ehdottamasi systeemi ei kelpaa osalle vanhemmista. He haluavat lapelleen opetusta.

Mitä ihmettä? Miten tuo ei muka olisi opetusta?

eri

Vierailija
338/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokan open työstä on nyt pois iso osa: Ei tappeluiden setvimistä, ei kiusaamiskeissejä, ei työrauhaongelmia. Ei älämölöä, ei kadonneita kyniä, ei täitä, kihomatoja, syyhyä.

Teen itse hiukan pidempää päivää kuin normaalisti, en kuitenkaan koskaan yli 8 tuntia; kaikki siis ihan tosi hyvin. Nyt ajan voi kerrankin käyttää OPETTAMISEEN.

Tämä on minusta aika karu viesti ekaluokan opettajalta. Alkuopetuksen tärkeimpiä tehtäviä on nimenomaan koululaistaitojen opettaminen. Silloin nimenomaan harjoitellaan vuorovaikutustaitoja, itsesäätelyä, itsensä motivointia, toiminnanohjausta, kaveritaitoja, vuoron odottamista, mielipiteen ilmaisua, ryhmän jäsenenä olemista jne. Vaikka näille ei ole lukujärjestyksessä omaa oppituntia, opetussuunnitelmassa näitä kyllä painotetaan erityisen paljon juuri ekalla ja tokalla. Koko ops on suorastaan rakennettu niin, että näille vuosiluokille on aivan oma osionsa! Siihen ei todellakaan ole syynä ainekohtaiset oppisisällöt, vaan nimenomaan ainutlaatuinen kehitysvaihe ja olennainen ajankohta koulupolun alussa. Näitä taitoja ei missään nimessä pidä väheksyä, vaikka niitä ei useimpien pikkuoppilaitten kanssa pystykään nyt etänä harjoittelemaan. Päinvastoin, melkeinpä pitäisi olla vähän huolissaan siitä millaista luokassa tulee olemaan tokalla, kun neljäsosa ensimmäisen kouluvuoden vaikutusmahdollisuuksista on jäänyt väliin juuri näissä taidoissa.

Enemmän olisin huolissani siitä, jos huoltaja jättää nämä taidot ja niiden harjoittelun koulun vastuulle. Opettaja opettaa ja kasvattaa, liian usein kasvatus menee opetuksen edelle. Siksi moni opettaja varmasti kokee nyt että pääse tekemään ydintehtäväänsä, eli opettamaan.

Vierailija
339/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäisi ensin itse opetella nää kaiken maailman sovellukset ennen kuin voin auttaa lasta. Täysin tuntemattomia!

Vierailija
340/354 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhautunut sotelainen kirjoitti:

Yksi asia, jota en tässä käsitä, on se, että opettajat ovat kaikki kotona etätöissä. Esimerkiksi luokanopettajilla on kuitenkin omat ns. kotiluokkansa ja yläkouluissakin ne voidaan jakaa. Monet opettajat tuovat esille, kuinka kotona ei ole rauhaa, pitää meikata, opettaa välissä omia lapsia tai mitä tahansa. Miksi nämä eivät käy hoitamassa työpäiväänsä koulussa, jossa voivat täysin turvallisesti oleskella omassa luokassaan ja keskittyä omiin töihinsä? Tässäkin ketjussa on jopa opettajia, jotka kertovat puolisonsakin olevan kotona.

Me sote-alojen työntekijät emme voi tehdä etätöitä. Meillä on monella pieniä lapsia, joiden täytyy mennä normaalisti päivähoitoon tai kouluun. Kaikki nelosluokkalaisista ylöspäin ovat monen meidän kodeissa ypöyksin kaiket päivät oman onnensa nojassa, ja omat työpäivämme venyvät, sillä meillä alkaa olla kovat paikat. Mikä oikeus nimenomaan opettajien lapsilla on olla kotona tai saada paikalle kaksi vanhempaa? Tulemme pitkien päivien jälkeen kotiin, lapset ovat selviytyneet kuka mitenkin. Heidän tehtäviään ei ole mitään mahdollisuutta systemaattisesti tarkistaa, koska täytyy priorisoida esimerkiksi ruoanlaitto, kaupassa käynti ja muut hengissä pysymisen kannalta välttämättömät tehtävät.

OAJ on nolannut opettajat kertomalla julkisuudessa hysteerisesti itkevistä kansankynttilöistä. Heistä, jotka kuitenkin ovat päivät kotona ja joiden omat lapset eivät ole heitteillä. Heistä, joilla on arvostettu korkeakoulututkinto. Nämä kouluttautuneet ihmiset ovat OAJ:n mukaan hysteerisessä tilassa tämän koitoksen takia. Ihmiset, jotka ovat omissa kodeissaan turvassa ja jotka voivat siellä rauhassa miettiä, mitä milloinkin opettavat. Jättää vastaamatta puheluihin, jos niitä tulee liikaa.

Millaista luulette meillä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilla olevan? Työt kaatuvat päälle ja päivittäin saamme uusia ohjeita, valmistaudumme koko ajan kaikkein pahimpaan. Monet työntekijät on jouduttu siirtämään aivan eri toimipisteisiin, koska resurssit hupenevat jo nyt. Aamulla et enää tiedä, milloin sinut siirretään jonnekin muualle pois totutusta työstä tai paikasta. Itse sain kuulla joutuvani pian tekemään yksin kolmen ihmisen työt, palkankorotusta on turha odottaa, vaikka tunnit venyvät. Joka päivä täytyy sammuttaa pahimmat tulipalot. Asiakaskunnat rakoilevat, terveysasemat tukkeutuvat kärsivien vanhusten puheluista, lasten kiireelliset sijoitukset ovat lisääntyneet. Nekin, joilla ei ole mitään terveydenhuollon koulutusta, joutuvat opiskelemaan lääkehoidon perusteita, koska olemme pian katastrofissa.

Olemmeko valittaneet julkisuudessa? Meillä on vastuullamme kymmeniä tai satoja ihmishenkiä kullakin. Lääkärit joutuvat pian pahimmassa tapauksessa päättämään, kuka saa elää ja kuka ei. Realismia, opettajat. Vastaatte ja päätätte itse vain siitä, oppiiko jokainen pikku-Petteri tänään jakolaskun, vaiko huomenna. Onko Matildan isä oppinut virkkaamaan Matildan kanssa vai ei. Onko Reetta-Kaisa ymmärtänyt äidinkielen tehtävän tai miten vastaatte Ossin äidin toivomaan tukeen. Herätkää. Te ette ole tässä maassa niitä, joiden kuuluu itkeä äänekkäimmin. Me sote-alojen ihmiset alamme olla teihin vähän turhautuneita. Kaikki tuntemani opettajat syytävät Facebook Iin videoita ja kuvia omien kullannupujensa etäopiskelusta (omalla johdollaan) ja iltapäivien aurinkoretkistä oman jälkikasvunsa kanssa. Me mietimme töissä, ovatko lapsemme kotona hengissä ja kuoleeko joku, jonka hengestä olemme vastuussa.

Miksi näin paljon alapeukkuja tälle? Vähän kunnioitusta ja tilannetajua. 

Kriisi on nyt pandemia. Uskon että koulujen ja vanhempien hätäily johtuu siitä, että me suomalaiset haluamme kaikesta selkeät säännöt ja psyykemme isoin prosenttiosa menee suoritus- ja työorientaatioon. 

Luetaan vaikka runoja ja tehdään kotiteatteria. Askarrellaan piirtoheitinkalvoista ja vaahtomuovista kasvovisiirejä. Haetaan ideoita netistä. Ei laiteta punakynällä viestiä siitä, miksei harjotustyöt ole palautettuina klo 14 mennessä. Annetaan lasten tylsistyä ja käyttää sitten itse luovuuttaan. 

Vanhemmilta odotetaan myös luovuutta ja kärsivällisyyttä. Samoin siviilirohkeutta ajatella itsenäisesti, sillä opettajilla ja kouluilla on nyt paniikki. Kriisitilanteissa on eri johtajat kuin "rauhan aikana". Antaa pölyn laskeutua. OAJ on VAIN opettajien ammattiliitto, miksi me sitä kuunetelismme? Kuunnellaan lapsiamme. 

Kuunnellaan uutiset vain kaksi kertaa päivässä mielenrauhan takia ja yritetään terveinä ja hengissä.