Arvio hoidetaanko sinua, jos/kun potilaita aletaan priorisoimaan.
Itsellä hoitoa puoltavat ainakin
- ikä
- olen opiskelija+töissä
- perusterve
- pienet lapset
- en tupakoi/käytä alkoholia
- olen hoikka ja harrastan liikuntaa
Hoitoa vastaan
- vanha masennus ja itsemurhayritys (nykyään ei aiheuta ongelmia, mutta toki näkyvät potilastiedoissa)
- käyn terapiassa, olen siis kuluerä
Uskon että jos sairastuisin vakavasti epidemian alkuvaiheessa, saisin hoitoa. Jos sairaalaan tulisi väkeä ovista ja ikkunoista, en varmasti olisi listan kärkipäässä menneisyydestäni johtuen.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Törkeää, jos ihmisiä leimattaisiin sairaushistorian perusteella. Eikö senhetkinen selviämismahdollisuus pitäsi olla tärkein perustelu?
Miksi mt-ongelmat olisivat jokin peruste?
Silti ei yllättäisi jos näin toimittaisiin.
Itse mt ongelmaisena ymmärrän jos noin, koska kumpi on yhteiskunnalle hyödyllisempi : koulutettu perusterve töissä käyvä ja täynnä elämänhalua oleva nuori vai kouluttamaton työtön mt ongelmainen nuori?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää, jos ihmisiä leimattaisiin sairaushistorian perusteella. Eikö senhetkinen selviämismahdollisuus pitäsi olla tärkein perustelu?
Miksi mt-ongelmat olisivat jokin peruste?
Silti ei yllättäisi jos näin toimittaisiin.
Itse mt ongelmaisena ymmärrän jos noin, koska kumpi on yhteiskunnalle hyödyllisempi : koulutettu perusterve töissä käyvä ja täynnä elämänhalua oleva nuori vai kouluttamaton työtön mt ongelmainen nuori?
Nuorella on täydet mahdollisuudet selvitä mt-ongelmista.
Jos näin pitkälle mennään luokitteluissa, ihmettelen niitä "koulutettuja, perusterveitä töissä käyviä, jotka haluavat jäädä henkiin, kun muut lakoaa ympäriltä. Eikö narsismi ole myös mielenterveydenhäiriö?
57 v työssäkäyvä velaton mies. Minä varmaan joudan kuolemaan koska ikääkin on tuon verran, ja mitäs siitä onpahan tätä maailmaa tullut nähtyä aika pajon. Onneksi ainut lapseni joka täyttää kesällä 29 v saa perinnöksi minulta noin 500 k€ omaisutta josta käteisenä reilut 100k€.
Vierailija kirjoitti:
50v, insinööri, johtavassa asemassa. Uskon että hoidetaan.
Mihin se sinun uskosi perustuu? Siihenkö että olet johtaja? Ainaki olet navi.
T: Minäkin insinööri 50 v ja joudan kyllä kuolemaan tästä pois.
En usko, minulla on vaikea CP-vamma, enkä selviydy elämästä ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Plussat:
36
2 lasta
Palkka 6000Miinukset:
Tupakoin (mutta eipä tarvitse kertoa)Kuulun ehdottomasti tärkeimpään ryhmään :)
Sinun plussasi ovat nuo lapset. Miinuksena ylimielinen asenne. Kait lapsilla on toinenkin vanhempi joten ei jatkoon...
Riippuu varmaan ihan ensiksi siitä, että mikä olisi toipumisennuste. Puoltavia tekijöitä olisi tässä tilanteessa varmaankin sh:n ammatti, kaksi lasta, ei perussairauksia, ikä 45-v, en tupakoi.
Eiköhän, 25v hyvä kuntonen sote-alalla työskentelevä nainen.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti, hyväkuntoinen mies 42v, töissä ei lainkaan kriittisellä alalla yksityisellä sektorilla, 2 alle kouluikäistä lasta, puoliso terveydenhoitoalalla.
Ei sinun puolison ammatti auta.
Olette sairaita kun taistelette jo nyt tehohoitopaikoista ja siitä kuka tärkeämpi. Kuolema tulee silti.
Arvioin että kohta ei hoideta enää ketään koska suojavarusteet loppuu. Ja tää on aika vahva arvio, kuten varmaan kaikilla muillakin jotka yhtään seuraa tilannetta... pitäkää hatuistanne kiinni, se on menoa nyt!
Kai? 19v opiskelija nainen, miinuksia masennus enkä ole koskaan käynyt töissä
Mitä ihmettä täällä jotkut keulii jollain aukottomalla työhistorialla ja korkeilla tuloilla tai luulevat ettei psyykkisesti sairaat saa hoitoa. Ei lääkärit tiedä teidän ammatteja tai palkkoja. Priorisoinnissa painaa ikä ja fyysinen terveys. 25-vuotias mielenterveyseläkeläinen mutta fyysisesti terve hoidetaan ennen 50-vuotiasta, vaikka jälkimmäisellä olisi lapsia ja hän kävisi töissä.
Ei. Liikaa perussairauksia, osa vakavia ja vakavan taudin kanssa letaaleja vaikka hoidettaisiinkin
Tää päättyy niin että meno on kuin katastrofi-elokuvissa. Viidakon lait astuu voimaan, ja jokainen taistelee itse omat taistelunsa. Hoitohenkilökunta kieltäytyy työstä kun suojaimet loppuu. Konkurssit seuraavat toisiaan, tukirahat loppuu jne. Vain vahvimmat, kekseliäimmät ja onnekkaimmat selviää. Kun show on ohi, ei maailma enää ole entisensä.
En usko, jos tulee tiukka tilanne: ikä ja perussairaudet. Hoitotahto on.
Olen yhteiskunnan kannalta melko tärkeässä työssä, ja korkea koulutus. Ammattini on sellainen, että sitä tarvitaan epidemian aikana ja sen jälkeenkin, eikä alalla ole ylitarjontaa. En kuitenkaan esim lääkäri ole.
4 alaikäistä lasta.
Korkeat tulot.
40v, perusterve, hoikka, ei tiedossa olevia riskitekijöitä.
Jos tulee siis muita kuin ikä/terveysperusteita, luullakseni ole ihan hyvissä asemissa, mutta varmasti on silti paljon vielä paremmissakin asemissa olevia. Uskon ja toivon kuitenkin, etten päädy tehohoitopaikalle, niin moni tarvitsee niitä enemmän.
Mt-ongelmaiset ennättää tappaa itsensä ennen kuin tilanne pahenee.
Olen 22v, perusterve, hoikka ja tupakoimaton nainen, jolla on 1-vuotias lapsi ja odotan parhaillaan toista lasta. Luulisin että minut hoidetaan.
19v ja terve. Tilanteen tullen toivon saavani..