Mies ei enää rakasta - onko pitkällä liitolla toivoa?
15 vuotta yhteistä elämää, kaksi teini-ikäistä lasta, velaton okt, mökki ja auto. Molemmilla töitä ja talous erittäin vakaa. Elämä helppoa, ei sairauksia eikä muutakaan ongelmaa.
Mies ilmoitti että ei enää rakasta, kuulemma rakkaus loppui 4 kuukautta (!!) sitten. Ja nyt on ajatellut että eletään kämppiksinä. Ei koske minuun, ei tule metriä lähemmäksi. Jos yritän pussata tai halata on jäykkänä eikä katso edes minua.
Sanoo ettei ole toista naista. On päivät töissä, kaiken muun ajan kotona (ei harrasta mitään, eikä käy koskaan edes kavereilla eikä sukulaisilla). Jos joku nainen on niin en keksi muuta kuin face tms.
Juttelee kanssasi kuitenkin runsaasti arjen asioista eli ei pidä mykkäkoulua. Jos ei olisi sanonut, että tunteet kuolleet niin mistään en olisi huomannut, paitsi nyt kun ilmoitti asiasta. Sanoi, että ei näe meillä mitään yhteistä tulevaisuudessa. Kuulemma se sentään on hyvä puoli kämppisliitossa että saa vakipi*lua. Se viilsi sydämeen, enkä ole enää antanut tuon jälkeen koskea minuun.
Kuulemma teki erosuunnitelman jo viime marraskuussa, mihin aikoo muuttaa jne. Sanoin, että teet vain eropäätöksen ja lähdet, ovesta pääsee ulos koska vain. On kuulemma meinannut jo monta kertaa lähteä vuosien varrella, mutta ei tiedä itsekään miksi ei ole lähtenyt. Sanoin, että kerro heti kun haluat eron. Mies sanoi, että se pitää olla yhteinen päätös. Sanoin, että ei se ole yhteinen jos hän eron haluaa ja minä en ole ollut edes miettimässä eroa.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta ja miten lopulta kävi? Ja kyllä, voisin toki itsekin laittaa erohakemuksen, mutta ei ole koskaan ollut edes mielessä. Miksi mies ei eroa ja lähde jos kerran jo 4 kk sitten loppui rakkaus? Rahasta se ei ole kiinni, hän voi vuokrata vaikka heti asunnon itselleen. Omakotitalomme voi laittaa myyntiin ja rahat jakaa.
Sanoin miehelle että en halua elää missään välitilassa tietäen, että miehen tunteet loppuneet mutta ei saa aikaiseksi lähteä. Minä kuitenkin joko olen suhteessa rakkaudesta tai sitten erotaan. En halua kyräilevää kämppisliittoa.
Kommentit (228)
No ei se korjaannu. Jos ei rakasta niin ei rakasta. Et voi sille mitään. Joku selitys tietysti olis hyvä saada, helpottais asian käsittelyä ja elämän jatkamista eteen päin. Ikävä tilanne.
On todennäköistä, että mies pelkää lopullista muutosta eikä halua jakaa omaisuutta. Ehkä hän kuvittelee voivansa seurustella omalla tahollaan jonkun toisen naisen kanssa (ja sinäkin sitten tehdä samaa myös), mutta omaisuus ja lasten kohti pidetään kasassa, ainakin kunnes lapset muuttavat omilleen. Saisi samalla myös ruoka-, siivous- ja pyykkipalvelut ilman suurempaa panosta tai edes jaettuna.
No tuohan on toiveajattelua, heti kun jommalla kummalla seurustelu muuttuisi vakavaksi i niin se uusi kumppani luultavasti vaatisi selvää eroa.
En usko, että miehen tunteet kuolevat tuosta noin vain (naisten kohdalla toinen juttu), joko mokasit pahasti tai sitten ei mitään syvempää koskaan edes ollut.
Kamala tilanne. Minkälaista teillä on ollut kommunikaatio muuten? Onko aistittavissa sellaista salaista halveksuntaa puolin tai toisin esim silmien pyörittelyä, huokailua toisen sanoille tms?
Koittaisin sinun tilanteessa vielä kaivaa kunnon syyn tuolle "rakkauden loppumiselle" Outoa että se olisi ilman syytä vain loppunut. Hiillostaisin vähän, usein se kunnon vastaus tulee vasta kun on kunnolla vihainen, pieni painostus on ok tuossa tilanteessa. Sitten voi päättää yritetäänkö vielä ratkoa ongelmat vai pistetäänkö lusikat jakoon.
No joo.. satavarmasti toinen kuvioissa.
Miehellä voi olla toinen nainen esim. samalla työpaikalla, ja naisella ehkä sama kuvio, että on liitossa ja kohta eroaa miehesi takia. Vajaa vuosi sitten näin tällaisen kuvion, kun mieheni sisko kuuli yllättäen että miehensä haluaa erota, ihan vain sen takia kun ei rakasta eikä toista naista ole. Ja kuinka ollakkaan.. olikin toinen nainen ollut jo puolisen vuotta.
Ei mies eroa ns. hyvästä liitosta sen takia, että ei rakasta enää. Se on liian vaivalloista. Aina löytyy muu syy.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä voi olla toinen nainen esim. samalla työpaikalla, ja naisella ehkä sama kuvio, että on liitossa ja kohta eroaa miehesi takia. Vajaa vuosi sitten näin tällaisen kuvion, kun mieheni sisko kuuli yllättäen että miehensä haluaa erota, ihan vain sen takia kun ei rakasta eikä toista naista ole. Ja kuinka ollakkaan.. olikin toinen nainen ollut jo puolisen vuotta.
Ei mies eroa ns. hyvästä liitosta sen takia, että ei rakasta enää. Se on liian vaivalloista. Aina löytyy muu syy.
Viisaita sanoja.
Tuo on lyhyt liitto . Pitkä liitto kestää vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehellä on toinen nainen niin en keksi muuta kuin että se on työpaikalta, koska mies ei käy missään työajan ulkopuolella. Menee siis klo 8 töihin ja klo 16 kotiin. Ei siis treffaa naista vaikkapa harrastukseen lähtemisen verukkeella. Ei myöskään ole alkanut panostamaan ulkonäköön tmv. Eli ainoa yhteydenpito mahdolliseen naiseen on netti työajan ulkopuolella ja sitten työpaikalla virka-aikana.
Mies ehdotti, että toivoisi että jos erotaan niin lasten tapaamiset ja elatus sovitaan yhdessä eikä mennä lastenvalvojalle, kun kuulemma aikuisten pitää pystyä nämä sopimaan. Sanoin, että haluan turvata lasten oikeuden molempiin vanhempiin ja sekä lasten elatuksen ja sen vuoksi haluan ehdottomasti kirjallisen tapaamissopimuksen (tosin lapset jo teinejä) ja kirjallisen elatussopimuksen. Ei vastannut siihen mitään. Mutta ilmeisesti yrittää saada aikaan 'sopueron'? Mutta lapsilla on oikeus kirjalliseen sopimukseen mielestäni.
Meillä ei siis riidellä lainkaan. Meillä on tosi rauhallista aina.
Mahtaakohan mies vain tällä käytöksellä haluta, että minä jättäisin erohakemuksen ja sitten voisi surkutella muille kuinka vaimo halusi eron ja kaataisi täten vastuun eropäätöksestä minulle? En halua olla eron hakija, jos mies haluaa erota.
Mutta ehkä haluaisin kuulla että onko joku saanut liiton vielä kuntoon ja rakkauden palaamaan tällaisen kokemuksen jälkeen?
AP
Aivan varmasti on ihastunut toiseen. Itselläni samanlainen tilanne juuri. Mies oli etäinen, välttelevä ja vihamielinen, tyytymätön jne. muttei halunnut missään nimessä erota. Sain selville, että on toinen kuvioissa, eikä tollo mies edes suoraan kiistänyt. Vähätteli tilannetta ja ilmeisesti oletti saavansa molemmat; perheen, mukavuudet ja hullaantumisen toisen huomiosta. Väärin luuli. Muutaman kuukauden vastuutin olemaan mies, tuloksetta ja sitten lähdin.
AP antaa tilannepäivityksen.
Olen henkisesti loppu tällaisen 'välitilaelämän' kanssa. Emme riitele, vaikka pääni sisällä kiehuu ja tekisi mieli heittää mies pihalle ovesta. Olen superrauhallinen miehelle.
Eilen selailin tietokoneellani autokaupan webbisivuja. En koskaan ole tehnyt sitä aiemmin. Ajattelin, että käyn ostamassa itselleni auton, jos tässä erotaan, mutta en puhunut mitään miehelle erikseen. Mies kulki selkäni takaa kun kävin läpi läppärilläni vaihtoautovalikoimaa. Ei snaonut mitään, mutta näki. Koko loppuillan hän oli superystävällinen ja jutteli enemmän kuin koskaan eli sellaista ylisosiaalista kommunikointia normalaiin verrattuna.
Tänään taas töiden ohessa avasin läppärilläni Etuovi.comin ja katselin alueen myynnissä olevia asuntoja, koska johonkinhan tästä on lähdettävä jos ero tulee. En puhunut asiasta miehelle mitään, mutta mies huomasi mitä selaan ja jälleen kerran mies rupesi superystävälliseksi. Sanoi oma-aloitteisesti, että tekee lapsille lounaan ja hän ei normaalisti koskaan tee lapsille ruokaa tai muutakaan, lapset on aina olleet 99% mun vastuullani.
Mitä mieltä miehen reaktiosta? Pelästyikö, että alan ottamaan vastuuta mahdollisen eron valmistelusta ja jänis menee miehellä housuun vai onko vaan iloinen kun näkee että alan tekemään lähtöä kun hän ei sitä saa puheistaan huolimattaa aikaiseksi?
Tahallanihan minä nuo autokaupan ja etuoven webbisivut 'unohdin' miehen nähtäväksi. Halusin, että mies oikeasti tajuaa, että en minä tässä ikuisesti rassukkana odota että mies ylhäisyydessään kiusaa minua erouhkailuilla vaan osaan kyllä järjestää käytännön asiat ihan itse.
-AP
No onhan tuokin nyt vähän raukkamainen tapa vihjailla tyytymättömyydestään. Mitäs jos mies toimii samalla lailla ja alkaa ”unohtaa” vieraiden naisten pikkuhousuja paikkoihin nähtäväksesi tms?
Mies haluaa vakipanoa, muttei suostu koskemaan tai kosketukseen?
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuokin nyt vähän raukkamainen tapa vihjailla tyytymättömyydestään. Mitäs jos mies toimii samalla lailla ja alkaa ”unohtaa” vieraiden naisten pikkuhousuja paikkoihin nähtäväksesi tms?
Mikäli luit viestiketjun niin mies tässä on se, joka on ilmoittanut erohalustaan ja suunnitelmistaan, mutta ei saa mitään konkreettista aikaiseksi.
Halusin näillä tiettyjen webbisivujen 'auki unohtamisella' viestittää miehelle, että hän ei voi minua alistaa ja uhkailla loputtomiin erolla vaan osaan kyllä itsekin järjestää käytännön asiat mikäli tarvitsee. Miehen täytyy vain tehdä se päätös erosta niin laitan käytännön asiat pyörimään.
Lähinnä toivoisin, että tämä herättäisi miehen. Joko pelästyy ja peruu eroaikeensa. Tai sitten saa eroaikeisiinsa vauhtia, kun tajuaa että en jää itkemään peräänsä saan osaan itsenäisesti järjestää oman elämäni uuteen kuntoon.
AP
Ihme juttu kirjoitti:
Mies haluaa vakipanoa, muttei suostu koskemaan tai kosketukseen?
Kyllä, näin hän asian ilmaisi. Kerran oli seksiä tuon ilmaisun jälkeen, mutta se riitti, minulle tuli rai*kattu olo. Meillä oli siis se*siä mutta mies ei edes suudellut, ei ollut mitään lämmittelyä, vain tyhjennys ja sitten mies siirtyi omalle puolelle sänkyä.
Muutoin ei enää arjessa koske minuun. Ei halaa, ei pussaa, ei pidä kädestä kiinni. Jos olen ottanut miestä kiinni kädestä niin hän ei ota kädestäni kiinni vaan roikuttaa velttoa kättä eli en saa mitään vastetta.
Kuvottavaa minusta kaikkiaan.
AP
Ei rakkaus oikeasti noin vain lopu. Mitä rakkaus edes on?
Haetaanko nyt jotain tietty, ehkä kapeaa ja spesifia tunneläikähdystä?
Pitkissä liitoissa voi tulla kaikenlaisia kausia, ihmettelisin jos ei ns. kuiviakin vaiheita tule. Meillä ainakin, 23v avioliittoa takana eikä suinkaan aina tunteet roihua. Sitten ne taas jonkun ajan päästä uudelleen nousee pintaan, siis ei roihu vaan lempeät ja hempeät fiilikset =)
Parisuhdeterapiaa?
Nämä jotka "eivät rakasta enää" eivät ole koskaan rakastaneetkaan tai sitten toinen osapuoli on tehnyt jotain todella moraalitonta. Veikkaisen ensimmäistä vaihtoehtoa. On luullut ihastumista ja kiintymistä rakkaudeksi. Sitten kun tuo tunne on väljehtynyt, ei ole enää nähnyt mitään syytä olla suhteessa. Jos olisi rakastanut, olisi halunut olla rinnalla, vaikkei se aina niin taivaalliselta tuntuisikaan.
Lähtisin itse vetämään ja laittaisin puolison maksumieheksi sekä lähihuoltajaksi. Uusia kumppaneita löytää aina.