Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei enää rakasta - onko pitkällä liitolla toivoa?

Vierailija
22.03.2020 |

15 vuotta yhteistä elämää, kaksi teini-ikäistä lasta, velaton okt, mökki ja auto. Molemmilla töitä ja talous erittäin vakaa. Elämä helppoa, ei sairauksia eikä muutakaan ongelmaa.

Mies ilmoitti että ei enää rakasta, kuulemma rakkaus loppui 4 kuukautta (!!) sitten. Ja nyt on ajatellut että eletään kämppiksinä. Ei koske minuun, ei tule metriä lähemmäksi. Jos yritän pussata tai halata on jäykkänä eikä katso edes minua.

Sanoo ettei ole toista naista. On päivät töissä, kaiken muun ajan kotona (ei harrasta mitään, eikä käy koskaan edes kavereilla eikä sukulaisilla). Jos joku nainen on niin en keksi muuta kuin face tms.

Juttelee kanssasi kuitenkin runsaasti arjen asioista eli ei pidä mykkäkoulua. Jos ei olisi sanonut, että tunteet kuolleet niin mistään en olisi huomannut, paitsi nyt kun ilmoitti asiasta. Sanoi, että ei näe meillä mitään yhteistä tulevaisuudessa. Kuulemma se sentään on hyvä puoli kämppisliitossa että saa vakipi*lua. Se viilsi sydämeen, enkä ole enää antanut tuon jälkeen koskea minuun.

Kuulemma teki erosuunnitelman jo viime marraskuussa, mihin aikoo muuttaa jne. Sanoin, että teet vain eropäätöksen ja lähdet, ovesta pääsee ulos koska vain. On kuulemma meinannut jo monta kertaa lähteä vuosien varrella, mutta ei tiedä itsekään miksi ei ole lähtenyt. Sanoin, että kerro heti kun haluat eron. Mies sanoi, että se pitää olla yhteinen päätös. Sanoin, että ei se ole yhteinen jos hän eron haluaa ja minä en ole ollut edes miettimässä eroa.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta ja miten lopulta kävi? Ja kyllä, voisin toki itsekin laittaa erohakemuksen, mutta ei ole koskaan ollut edes mielessä. Miksi mies ei eroa ja lähde jos kerran jo 4 kk sitten loppui rakkaus? Rahasta se ei ole kiinni, hän voi vuokrata vaikka heti asunnon itselleen. Omakotitalomme voi laittaa myyntiin ja rahat jakaa.

Sanoin miehelle että en halua elää missään välitilassa tietäen, että miehen tunteet loppuneet mutta ei saa aikaiseksi lähteä. Minä kuitenkin joko olen suhteessa rakkaudesta tai sitten erotaan. En halua kyräilevää kämppisliittoa.

Kommentit (228)

Vierailija
61/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ehdottanut pariterapiaa? Miten mies reagoi? Kyllä rakkauden voi sytyttää uudelleen, minusta olisi reilua mieheltä nyt avata sydämensä ja kertoa miksi luulee, että rakkaus ei voisi alkaa uudestaan. Onpa tosi ärsyttävää käytöstä, eikö ajattele edes lapsia?! Tekisi mieli tulla mottaamaan!

Vierailija
62/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Exällä loppui rakkaus 20 vuoden suhteen loppuvuosina. Tarkalleen en tiedä missä vaiheessa, mutta fyysistä suhdetta hän ei halunnut viimeiseen kolmeen vuoteen eikä nukuttu yhdessä. Ei myöntänyt, kun kysyin suoraan, mutta ei suostunut sanomaan "rakastan sinua", kun pyysin. Oli kylmä ja fyysisesti torjui kaikki lähestymisyritykseni. Ei halunnut viettää aikaa yhdessä, ei puhunut, ei halunnut nukkua samassa sängyssä. Itkin usein. Niin törkeää kohtelua.

Kävi niin, että ihastuin toiseen mieheen ja ilmoitin erohaluni. Hyvä päätös oli. Ei kenenkään pidä elää rakkaudettomassa suhteessa.

Miksi mies ei laittanut eroa vireille ja lähtenyt? Jos sinä et olisi ilmoittanut erohalustasi niin olisiko mies ollut kuolemaansa asti sinun kanssasi avioliitossa? Ja kohdellut koko loppuelämänsä sinua rakkaudettomasti?

Tänään mies sanoi, että on miettinyt että muuttaisi yksin johonkin kerrostaloyksiöön miettimään asioita. Olin siinä kohtaa hiljaa enkä ruokkinut keskustelua mihinkään suuntaan. Päättäköön itse mitä tekee, en ohjaa keskustelua.

En ymmärrä mitä asumusero voi enää auttaa, tuskin avioliitto siitä enää korjaantuu. Itselleni asumusero on vain hidas siirtyminen avioeroon. Ja mä en kyllä jaksaisi venyttää eroa kuukausikaupalla vaan kyllä kai sitä nyt voi sitten samalla sopia että eropaperit vetämään ja juristi osittamaan omaisuutta. Miksi tämä pitäisi tehdä hidastetusti asumusaron kautta?

Onko jollain kokemusta asumuserosta ja miten siinä kävi loppupeleissä?

Itselläni on sellainen olo, että jos mies tuosta lähtee omaan yksiöön 'mietiekelemään' niin en halua enää olla sen kanssa missään tekemisissä eli jääköön sinne. Mulle asumusero = avioero. Mä en enää jaksa asumuseron jälkeen yrittää uudelleen ja pelätä että koska mies taas ilmoittaa hiipuneesta rakkaudesta. Siinähän kärsii elämän perusturvallisuus.

AP

Ala sinä toimimaan ja ota ohjat eron valmistelun suhteen. Miksi miehen pitää saada päättää ja miksi hänen pitää saada ohjata keskustelua? En oikein ymmärrä - Etkö uskalla sanoa omia mielipiteitäsi tai tuntemuksiasi?  Ei giljotiinissakaan olo satu vähemmän, jos sen terän vähän matalammalta pudottaa. Mitä väliä kumpi jättää ja kumpi muuttaa ulos. Suhde on ohi ja lopputulema on jo tiedossa, ero.

Ei se siitä muuksi muutu, vaikka sokerilla kuorruttaisi. Ei sinun tarvitse pidättää tunteitasi tai kävellä munankuorilla miehen miellyttämiseksi. Hän on mielipiteensä kertonut ja nyt sitten tuumasta toimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lopulta päädyt eroon niin jo ennen papereiden allekirjoittamista "julista" kaikille, että tämä ero on miehen aloitteesta. Moni nimittäin haluaa toisen osapuolen olevan se jättäjä, jotta voi uhriutua asiasta. Jos nimittäin mies ehtii kertomaan ensin niin sinusta tulee se paskanen kuva (hajoitit hyvän liiton jne), koska melkein kaikki uskovat aina sitä ensimmäistä kertojaa.

Vierailija
64/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen ongelma on se, että hän haluaa syödä kakun ja myös säästää sen. Eli haluaa erota, mutta haluaa silti AP:lta vaimon "palvelukset", vaimohan on hänelle vain työorja ja seksiväline.

Miehelle näyttää tulleen yllätyksenä, että AP:lle tämä järjestely ei käy.

Ap:n kannattaa lopettaa menneen suhteen ja siihen liittyvien illuusioiden ajattelu. Minusta kun 15 vuoden ja usean lapsen jälkeen mies kehtaa kohdella vaimoaan "vakip*lluna", liitto on auttamattomasti ohi. AP on itse asettanut myös rajan ja kieltäytynyt seksistä.

Ap, mies on nyt paljastanut sinulle lopultakin oikean karvansa. Hän on 100% itsekeskeinen. Sinuna keskittyisin selviämään erosta ja suunnittelemaan uuttaa elämääsi. Ja hoitamaan sen ettei mies pääse kuin koira veräjästä lasten suhteen. Älä tee mitään myönnytyksiä ellei ole pakko.

Eiköhän terapian aika ole totaalisen ohi jo tässä vaiheessa.

Vierailija
65/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mies haluaa olla pelkkä kämppis ja samalla ilmoittaa että kiva kun on vakipano.. Kämppissuhde ja sellaisen ehdottaminenhan pitää sisällään seksittömyyden. Nyt on Porvoossa tarinanangat sekaisin.

Vierailija
66/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo.. satavarmasti toinen kuvioissa.

Miehellä voi olla toinen nainen esim. samalla työpaikalla, ja naisella ehkä sama kuvio, että on liitossa ja kohta eroaa miehesi takia. Vajaa vuosi sitten näin tällaisen kuvion, kun mieheni sisko kuuli yllättäen että miehensä haluaa erota, ihan vain sen takia kun ei rakasta eikä toista naista ole. Ja kuinka ollakkaan.. olikin toinen nainen ollut jo puolisen vuotta.

Ei mies eroa ns. hyvästä liitosta sen takia, että ei rakasta enää. Se on liian vaivalloista. Aina löytyy muu syy.

Öhh. Mikä on "hyvä liitto" ilman rakkautta? Ihmisillä on outoja käsityksiä parisuhteesta. Ei tulisi mieleenkään elää rakkaudettomassa suhteessa!

Vierailija
67/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuokin nyt vähän raukkamainen tapa vihjailla tyytymättömyydestään. Mitäs jos mies toimii samalla lailla ja alkaa ”unohtaa” vieraiden naisten pikkuhousuja paikkoihin nähtäväksesi tms?

Mikäli luit viestiketjun niin mies tässä on se, joka on ilmoittanut erohalustaan ja suunnitelmistaan, mutta ei saa mitään konkreettista aikaiseksi.

Halusin näillä tiettyjen webbisivujen 'auki unohtamisella' viestittää miehelle, että hän ei voi minua alistaa ja uhkailla loputtomiin erolla vaan osaan kyllä itsekin järjestää käytännön asiat mikäli tarvitsee. Miehen täytyy vain tehdä se päätös erosta niin laitan käytännön asiat pyörimään.

Lähinnä toivoisin, että tämä herättäisi miehen. Joko pelästyy ja peruu eroaikeensa. Tai sitten saa eroaikeisiinsa vauhtia, kun tajuaa että en jää itkemään peräänsä saan osaan itsenäisesti järjestää oman elämäni uuteen kuntoon.

AP

Ap, miksi hauat miehen peruvan eroaikeensa?

Vierailija
68/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaikuttaa käytökseltään jäätävältä ja hän selvästi nöyryyttää sinua. Onko hän aiemmin suhteessanne ollut lämmin, empaattinen, oletteko puhuneet vaivanneet asiat halki? Hän on laittanut sinut todella p*skaan paikkaan. Tajuaako hän yhtään, miltä sinusta tuntuu vai onko täysin itsekeskeinen eroajatustensa kanssa?

Vierailija
69/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on toinen nainen jo katsottuna valmiiksi.

Vierailija
70/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todennäköistä, että mies pelkää lopullista muutosta eikä halua jakaa omaisuutta. Ehkä hän kuvittelee voivansa seurustella omalla tahollaan jonkun toisen naisen kanssa (ja sinäkin sitten tehdä samaa myös), mutta omaisuus ja lasten kohti pidetään kasassa, ainakin kunnes lapset muuttavat omilleen. Saisi samalla myös ruoka-, siivous- ja pyykkipalvelut ilman suurempaa panosta tai edes jaettuna.

No tuohan on toiveajattelua, heti kun jommalla kummalla seurustelu muuttuisi vakavaksi i niin se uusi kumppani luultavasti vaatisi selvää eroa.

Mun isä oli tällainen sankari viiskymppisenä. Löysi uuden heilan, meni kihloihin naisen kanssa ennen kuin avioero astui voimaan ja oletti, että kyllä hän nyt voi pitää vaimon ja kihlatun molemmat yhtä aikaa. Vaimo siivoaa kodin, huolehtii lapsista ja antaa ehkä joskus piparia, jos kihlattua ei huvita, ja hän itse voi elellä kihlatun kanssa vapaata ja villiä elämää siinä samalla vapaana lapsista ja avioliiton velvoitteista.

Olikin sitten kuin perseelle ammuttu hemmoteltu karhu, kun asiat eivät menneet näin. Itse asiassa menetti kaiken; talon, lasten kunnioituksen, avioliittonsa ja se uusi kihlattukin osoittautui ihan kaistapääksi.

Mitäs läksit.

Vierailija
71/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lopulta päädyt eroon niin jo ennen papereiden allekirjoittamista "julista" kaikille, että tämä ero on miehen aloitteesta. Moni nimittäin haluaa toisen osapuolen olevan se jättäjä, jotta voi uhriutua asiasta. Jos nimittäin mies ehtii kertomaan ensin niin sinusta tulee se paskanen kuva (hajoitit hyvän liiton jne), koska melkein kaikki uskovat aina sitä ensimmäistä kertojaa.

Kenelle näitä pitäisi julistaa? Kenen elämä on kiinni jostain sympatiapisteistä ja siitä kumpi on syypää? Aika lapsellista ajattelumallia - olet varmasti jostain landelta, jos muiden ihmisten mielipide merkitsee noin paljon? Varmaan lähipiiri kuulee totuuden tapahtumista ja muillehan asia ei kuulu.

Vierailija
72/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo.. satavarmasti toinen kuvioissa.

Miehellä voi olla toinen nainen esim. samalla työpaikalla, ja naisella ehkä sama kuvio, että on liitossa ja kohta eroaa miehesi takia. Vajaa vuosi sitten näin tällaisen kuvion, kun mieheni sisko kuuli yllättäen että miehensä haluaa erota, ihan vain sen takia kun ei rakasta eikä toista naista ole. Ja kuinka ollakkaan.. olikin toinen nainen ollut jo puolisen vuotta.

Ei mies eroa ns. hyvästä liitosta sen takia, että ei rakasta enää. Se on liian vaivalloista. Aina löytyy muu syy.

Minulla kävi näin mutta seurustelusuhteessa. Mies vaan ilmoitti, että tämä oli tässä, ei ole muita naisia, olen miettinyt asiaa jo puoli vuotta sanomatta sulle mitään, heippa. Parin viikon päästä olikin jo kainalossa vakavasti se nainen, jonka kanssa olin havaitsevani vilunkia aikaisemmin. 

Miehet harvemmin lähtee mistään suhteesta ilman, että toinen on katsottu jo valmiiksi. Ja, jos tulevat jätetyiksi, aika nopeasti etsivät uuden siihen tilalle. Ystäväni (mies) joutui jätetyksi, kun kihlattu ei jaksanut miehen aikaa vaativaa työtä. Suhde oli pitkä ja vakaa. Puolen vuoden päästä mies jo asui uuden naisystävän luona, jonka bongasi 2 kuukautta eronsa jälkeen. 

Vierailija
73/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan niin, että miehellä on se toinen nainen. Tämä nainen on varattu ja soutaa ja huopaa eronsa kanssa. Mies odottelee nyt sen toisen naisen päätöstä.

Siksi nyt tämä muuttoajatus yksiöön, ei halua vielä ilmoittaa erosta suoraan vaan vasta sitten kun toisen naisen ero on selvä. Mutta voivat tavata siellä vapaasti. Jos naiselle ei tule eroa tai suhde mieheesi menee poikki niin mies on turvannut selustansa, voi palata rauhassa entiseen elämäänsä.

Luulen, että näin siis mies suunnittelee ja luulee.

Vierailija
74/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haluaa selkeesti päästä mahdollisimman helpolla ja odottaa, että vaimo hoitaa eroamisen eikä hänen sitä tarvitsisi tehdä. Eli ikävät paperihommat sulle

Vierailija
75/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan niin, että miehellä on se toinen nainen. Tämä nainen on varattu ja soutaa ja huopaa eronsa kanssa. Mies odottelee nyt sen toisen naisen päätöstä.

Siksi nyt tämä muuttoajatus yksiöön, ei halua vielä ilmoittaa erosta suoraan vaan vasta sitten kun toisen naisen ero on selvä. Mutta voivat tavata siellä vapaasti. Jos naiselle ei tule eroa tai suhde mieheesi menee poikki niin mies on turvannut selustansa, voi palata rauhassa entiseen elämäänsä.

Tätä vaihtoehtoa olen itsekin miettinyt. Ja en keksi muuta kuin että kyseessä on varattu työkaveri.  Ja jos uusi liitto epäonnistuu asumuseron aikana niin mies luulee pääsevänsä sen jälkeen takaisin kotiin minun luo ja kaikki on taas muka hyvin ja 'hairahduksen' ymmärtävä vaimo ottaa takaisin ja sitten taas ollaan onnellisia.

Olen nyt päättänyt sisälläni, että jos mies ilmoittaa muuttavansa yksiöön niin samalla hetkellä kerron hänelle napakasti että en halua itse enää miettiä, haluan eron ja nyt aloitamme juristin avulla avioeron käytännön hoitamisen. Olen jo selvittänyt mieheltä salaa hyvän avioerojuristin yhteystiedot. Kuten sanoitte, tämä on hirvittävää henkistä vakivaltaa pitää minua epätietoisuudessa että mahdanko nyt sitten taas jossain vaiheessa olla rakkauden kohde vai en ja kuinka kauan mies sitä aikoo mietiskellä. Miten ' mietiskely' voisi viel yhtäkkiä päättyä siihen, että mies saakin ahaa- elämyksen ja keksii rakastavansakin minua?

Mies otti vihkisormuksen pois. Ei sanonut siitä minulle mitään erikseen, huomasin juuri että sormusta ei ole. Koskaan ennen ei ole poistanut sormusta. En halunnut mainita sormuksen poistunisesta mitään. En ymmärrä miksi mies ei voinut itse sanoa, että ottaa sormuksen pois? Tämä jos mikä on henkistä alistamista!

AP

Vierailija
76/228 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Exällä loppui rakkaus 20 vuoden suhteen loppuvuosina. Tarkalleen en tiedä missä vaiheessa, mutta fyysistä suhdetta hän ei halunnut viimeiseen kolmeen vuoteen eikä nukuttu yhdessä. Ei myöntänyt, kun kysyin suoraan, mutta ei suostunut sanomaan "rakastan sinua", kun pyysin. Oli kylmä ja fyysisesti torjui kaikki lähestymisyritykseni. Ei halunnut viettää aikaa yhdessä, ei puhunut, ei halunnut nukkua samassa sängyssä. Itkin usein. Niin törkeää kohtelua.

Kävi niin, että ihastuin toiseen mieheen ja ilmoitin erohaluni. Hyvä päätös oli. Ei kenenkään pidä elää rakkaudettomassa suhteessa.

Miksi mies ei laittanut eroa vireille ja lähtenyt? Jos sinä et olisi ilmoittanut erohalustasi niin olisiko mies ollut kuolemaansa asti sinun kanssasi avioliitossa? Ja kohdellut koko loppuelämänsä sinua rakkaudettomasti?

Tänään mies sanoi, että on miettinyt että muuttaisi yksin johonkin kerrostaloyksiöön miettimään asioita. Olin siinä kohtaa hiljaa enkä ruokkinut keskustelua mihinkään suuntaan. Päättäköön itse mitä tekee, en ohjaa keskustelua.

En ymmärrä mitä asumusero voi enää auttaa, tuskin avioliitto siitä enää korjaantuu. Itselleni asumusero on vain hidas siirtyminen avioeroon. Ja mä en kyllä jaksaisi venyttää eroa kuukausikaupalla vaan kyllä kai sitä nyt voi sitten samalla sopia että eropaperit vetämään ja juristi osittamaan omaisuutta. Miksi tämä pitäisi tehdä hidastetusti asumusaron kautta?

Onko jollain kokemusta asumuserosta ja miten siinä kävi loppupeleissä?

Itselläni on sellainen olo, että jos mies tuosta lähtee omaan yksiöön 'mietiekelemään' niin en halua enää olla sen kanssa missään tekemisissä eli jääköön sinne. Mulle asumusero = avioero. Mä en enää jaksa asumuseron jälkeen yrittää uudelleen ja pelätä että koska mies taas ilmoittaa hiipuneesta rakkaudesta. Siinähän kärsii elämän perusturvallisuus.

AP

Siellä yksiössä voi tavata uutta naista. Jos homma ei sujukaan, yrittää sitten palata kotiin kun kerran ei ole erottu.

Vierailija
77/228 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä vaihtoehtoa olen itsekin miettinyt. Ja en keksi muuta kuin että kyseessä on varattu työkaveri.  Ja jos uusi liitto epäonnistuu asumuseron aikana niin mies luulee pääsevänsä sen jälkeen takaisin kotiin minun luo ja kaikki on taas muka hyvin ja 'hairahduksen' ymmärtävä vaimo ottaa takaisin ja sitten taas ollaan onnellisia.

Olen nyt päättänyt sisälläni, että jos mies ilmoittaa muuttavansa yksiöön niin samalla hetkellä kerron hänelle napakasti että en halua itse enää miettiä, haluan eron ja nyt aloitamme juristin avulla avioeron käytännön hoitamisen. Olen jo selvittänyt mieheltä salaa hyvän avioerojuristin yhteystiedot. Kuten sanoitte, tämä on hirvittävää henkistä vakivaltaa pitää minua epätietoisuudessa että mahdanko nyt sitten taas jossain vaiheessa olla rakkauden kohde vai en ja kuinka kauan mies sitä aikoo mietiskellä. Miten ' mietiskely' voisi viel yhtäkkiä päättyä siihen, että mies saakin ahaa- elämyksen ja keksii rakastavansakin minua?

Mies otti vihkisormuksen pois. Ei sanonut siitä minulle mitään erikseen, huomasin juuri että sormusta ei ole. Koskaan ennen ei ole poistanut sormusta. En halunnut mainita sormuksen poistunisesta mitään. En ymmärrä miksi mies ei voinut itse sanoa, että ottaa sormuksen pois? Tämä jos mikä on henkistä alistamista!

AP

Hei, mies otti sormuksenkin pois. Et sinä odota enää mitään ilmoitusta yksiöön muuttamisesta. Te olette eronneet jo, enää käytäntö on hoitamatta. Koeta olla nyt vahva, me kaikki ollaan sun tukena täällä! 

Vierailija
78/228 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka matkaa ei toi enää iloksi muutu. En pystyisi ikinä elää liitossa jossa mies sanoisi ettei enää rakasta.

Vierailija
79/228 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän miehen testosteronitason tilanne on? Jos hormonien puute laittaa mielen kokonaisvaltaisesti matalaksi, ja elämä on ollut vain työtä ja kotia, voi helposti nähdä syyn vain parisuhteessa. Vaikka se ei siinä olekaan.

Vierailija
80/228 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron oman kokemukseni.

Meillä oli sama tilanne, noin 15 v takana ja 3 kouluikäistä lasta. Vakityöt, miehellä työ melko stressaavakin.

Riitojen määrä alkoi lisääntyä. Juominen ulkona ja kotona miehellä lisääntyi. Stressi kasvoi. Ei jaksanut tehdä kotona mitään.

Yhteen riitaan se sitten eskaloitui, hän sanoi haluavansa erota. Viikon asui kotona niinku mitään ei olisi tapahtunut.

Tuon viikon jälkeen kysyin miten edetään. Hän meinasi asua kotona, koska se olisi lasten etu. Olin eri mieltä ja toimitin hänet muualle. Meni kaverilleen asumaan.

Välillä hän tuli sovitusti kotiin esim.viikonlopuksi, jolloin minä lähdin muualle. Hotelliin, mökille tms.

Ei juuri puhuttu muuta kuin pakolliset kotiin ja lapsiin kuuluvat asiat. Hän romahti niin, ettei käynyt edes töissä.

Viisi viikkoa tätä jatkui ja sitten hän halusi tulla kotiin. Päästiin siitä pikkuhiljaa puhumaan ja ammattilaisillakin käytiin. Ilmeni, että miehellä on paha uupumus ja sen vuoksi masennusoireita, mutta luuli kaiken johtuvan huonosta parisuhteesta.

Siitä alkoi pikkuhiljaa meidän ja hänen toipuminen, vuosi siinä meni. Nykyään menee paremmin kuin koskaan.

Uskalla tehdä ratkaisuja, kävipä loppujen lopuksi miten vain. Epätietoisuudessa eläminen on pahinta, sen tiedän kokemuksesta.