Mies ei enää rakasta - onko pitkällä liitolla toivoa?
15 vuotta yhteistä elämää, kaksi teini-ikäistä lasta, velaton okt, mökki ja auto. Molemmilla töitä ja talous erittäin vakaa. Elämä helppoa, ei sairauksia eikä muutakaan ongelmaa.
Mies ilmoitti että ei enää rakasta, kuulemma rakkaus loppui 4 kuukautta (!!) sitten. Ja nyt on ajatellut että eletään kämppiksinä. Ei koske minuun, ei tule metriä lähemmäksi. Jos yritän pussata tai halata on jäykkänä eikä katso edes minua.
Sanoo ettei ole toista naista. On päivät töissä, kaiken muun ajan kotona (ei harrasta mitään, eikä käy koskaan edes kavereilla eikä sukulaisilla). Jos joku nainen on niin en keksi muuta kuin face tms.
Juttelee kanssasi kuitenkin runsaasti arjen asioista eli ei pidä mykkäkoulua. Jos ei olisi sanonut, että tunteet kuolleet niin mistään en olisi huomannut, paitsi nyt kun ilmoitti asiasta. Sanoi, että ei näe meillä mitään yhteistä tulevaisuudessa. Kuulemma se sentään on hyvä puoli kämppisliitossa että saa vakipi*lua. Se viilsi sydämeen, enkä ole enää antanut tuon jälkeen koskea minuun.
Kuulemma teki erosuunnitelman jo viime marraskuussa, mihin aikoo muuttaa jne. Sanoin, että teet vain eropäätöksen ja lähdet, ovesta pääsee ulos koska vain. On kuulemma meinannut jo monta kertaa lähteä vuosien varrella, mutta ei tiedä itsekään miksi ei ole lähtenyt. Sanoin, että kerro heti kun haluat eron. Mies sanoi, että se pitää olla yhteinen päätös. Sanoin, että ei se ole yhteinen jos hän eron haluaa ja minä en ole ollut edes miettimässä eroa.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta ja miten lopulta kävi? Ja kyllä, voisin toki itsekin laittaa erohakemuksen, mutta ei ole koskaan ollut edes mielessä. Miksi mies ei eroa ja lähde jos kerran jo 4 kk sitten loppui rakkaus? Rahasta se ei ole kiinni, hän voi vuokrata vaikka heti asunnon itselleen. Omakotitalomme voi laittaa myyntiin ja rahat jakaa.
Sanoin miehelle että en halua elää missään välitilassa tietäen, että miehen tunteet loppuneet mutta ei saa aikaiseksi lähteä. Minä kuitenkin joko olen suhteessa rakkaudesta tai sitten erotaan. En halua kyräilevää kämppisliittoa.
Kommentit (228)
Voi hyvä ihminen. Pitää sinua epävarmuudessa käytöksellään. Taitaa tietää, ettet tiedä, mitä tehdä. On varmasti hauskaa miehellä leikkiä tunteillasi. Yllätä mies ja rupea reippaasti järjestelemään eroa. Taitaa miehellä mennä pasmat sekaisin.
En ymmärrä mitä kiksejä mies saa, kun kiusaa tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä ihminen. Pitää sinua epävarmuudessa käytöksellään. Taitaa tietää, ettet tiedä, mitä tehdä. On varmasti hauskaa miehellä leikkiä tunteillasi. Yllätä mies ja rupea reippaasti järjestelemään eroa. Taitaa miehellä mennä pasmat sekaisin.
En minäkään ymmärrä mitä kiksejä mies saa kiusaamisestani. Roikuttaa löysässä hirressä ja antaa merkkejä että elämä jatkuu yhdessä normaalina ja tässä suunnitellaan talon kunnostusta kesän korvalle ja sitten kuitenkin haaveillaan omasta yksiöstä ilman vihkisormusta. Juupas-eipäs leikkiä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Sadistinen narsisti. Etenkin Vaasassa miehillä geeneissä.
Mies on iloinen koska hänellä on toinen. Itse olin myös hilpeä ja ystävällinen kun olin eroamassa miehestäni ja olin jo tavannut uuden.
Vierailija kirjoitti:
AP antaa tilannepäivityksen.
Olen henkisesti loppu tällaisen 'välitilaelämän' kanssa. Emme riitele, vaikka pääni sisällä kiehuu ja tekisi mieli heittää mies pihalle ovesta. Olen superrauhallinen miehelle.
Eilen selailin tietokoneellani autokaupan webbisivuja. En koskaan ole tehnyt sitä aiemmin. Ajattelin, että käyn ostamassa itselleni auton, jos tässä erotaan, mutta en puhunut mitään miehelle erikseen. Mies kulki selkäni takaa kun kävin läpi läppärilläni vaihtoautovalikoimaa. Ei snaonut mitään, mutta näki. Koko loppuillan hän oli superystävällinen ja jutteli enemmän kuin koskaan eli sellaista ylisosiaalista kommunikointia normalaiin verrattuna.
Tänään taas töiden ohessa avasin läppärilläni Etuovi.comin ja katselin alueen myynnissä olevia asuntoja, koska johonkinhan tästä on lähdettävä jos ero tulee. En puhunut asiasta miehelle mitään, mutta mies huomasi mitä selaan ja jälleen kerran mies rupesi superystävälliseksi. Sanoi oma-aloitteisesti, että tekee lapsille lounaan ja hän ei normaalisti koskaan tee lapsille ruokaa tai muutakaan, lapset on aina olleet 99% mun vastuullani.
Mitä mieltä miehen reaktiosta? Pelästyikö, että alan ottamaan vastuuta mahdollisen eron valmistelusta ja jänis menee miehellä housuun vai onko vaan iloinen kun näkee että alan tekemään lähtöä kun hän ei sitä saa puheistaan huolimattaa aikaiseksi?
Tahallanihan minä nuo autokaupan ja etuoven webbisivut 'unohdin' miehen nähtäväksi. Halusin, että mies oikeasti tajuaa, että en minä tässä ikuisesti rassukkana odota että mies ylhäisyydessään kiusaa minua erouhkailuilla vaan osaan kyllä järjestää käytännön asiat ihan itse.
-AP
Aiemmin kirjoitit, että ette riitele koskaan, että teillä on aina rauhallista.
Nyt sinua häiritsee se sama.
Minusta on erikoista, ettei tunteet koskaan kuumene.
Ehkä teillä tosiaan on sellainen liian tasainen liitto, mistä tunteet puuttuu tai ne on jotenkin kahlittu. On oikeus olka tasainen, mittari uskalleta kohdata oikeita tunteita tai niitä ei ainakaan tuoda esiin. Olette luoneet sellaisen tavan olla. Olette luoneet häiriintyä työnnä tavan olla. Ehkä pelkäätte, että mitä sitten, jos oikeasti tuotekin pöytään turhautumisen ja peitotut tunteenne.
Nythän ei ole enää mitään vaaraa tai uhkaa, koska mies tästä tavasta elää on lähtemässä.
Mussä kohtaa liittolainen miehen e sulki suunsa tai sulki tunteensa? Mussä vaiheessa aloitte käsitellä asioita pelkästään helpolla tai tukahdetulla lailla?
Oletteko te koskaan uskaltaneet tuoda negatiivisia asioita esiin tai osoittaa negatiivisia tunteita?
Oletteko himmailleet koko liiton?
Itse en jaksaisi olematonta olemista.
Miehesi on tässä selkeä ja haluaa lähteä. Osoittaako sinä hänelle pettymyksesi suoraan.
Tuollainen autosivujen auki jättäminen on minusta yhtä vihonviimeistä pelaamista.
Eikö sinulla ole Kanaria puhua tai ilmaista tunteistasi vai etkö ole oppinut tai koskaan opetellut?
Olisi jo aika.
Rosen kunnioitus on sitä, että ilmaisee tunteita- ei ole pakko loukata.
Olen tässä näköjään miehesi puolella, koska hän edes uskaltaa tuoda esiin pettymyksen. Vaikka se onki eron uhka niin kai se on parempi kuin peittely ja ollaan olevinaan.
Minusta teidän tai sinun olisi lopettava pelaaminen ja uskaltautua sylttytehtaaseen.
Teillä lukee paljon selvitettävää tai sitten ei mitään.
Uskalla tulla esiin sieltä autosivujen alta.
On kokemusta 17 vuotta aviossa ja tuntuu tosi lyhyeltä ajalta. Vakaa talous kyllä.
Meillä
Kyllä näytetään tunteita.
En jaksaisi vihjailuelämää.
Voihan olla, että teillä rakkaus/ kohtaaminen on kuorinenne alla?
Luin vain aloituksen. Jos mies kerran haluaa p.llua aina silloin tällöin, niin olettehan te välillä hyvinkin lähekkän. Älä nyt sentään kieltäydy seksistä. Mielestäni voit jopa lisätä sitä. Lisää seksiä mikäli saat miehesi kiinnostumaan.
Älä nyt lähde mihinkään erojuttuihin. Ns tunnerakkaus ei välttämättä kestä vuosikymmeniä.
Ihminen kaipaa yhteyttä luojaansa, vaikka hän ei sitä välttämättä tiedosta. Pyydä Jeesusta avuksesi ja jatka miehesi rakastamista käytännön teoilla. Ymmärrän, että sinua on loukattu, mutta nyt on kova vastamäki elämässä ja sen jälkeen tulee helpompaa kunhan jaksat.
Outoa käytöstä mieheltä kyllä. Jonkin asian vuoksi on puhelias ja toimeliaan oloinen. Nyt nostat kissan pöydälle ja asetat aikarajan. Lisäksi heti parisuhdeterapiaan tai ainakin sinä selventämään ajatuksiasi. En antaisi itseäni kohdella noin v...sesti. Osta se uusi auto, käy kampaajalla ja huolehdi muutenkin ulkonäöstäsi. Miehellä on tosiaankin suuri kasvun paikka ja anteeksipyytämisen paikka jos päätätte jatkaa liittoa. Itse aloittaisin uuden elämän.
Näissä aiheissa toistuu aina sama kaava:
Meillä on talous mallillaan, okt, autot, ei velkaa jne.
Tuleeko teille todellakin yllätyksenä että noilla ei ole mitään merkitystä avioliitossa jos tärkein puuttuu??
Eli rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Outoa käytöstä mieheltä kyllä. Jonkin asian vuoksi on puhelias ja toimeliaan oloinen. Nyt nostat kissan pöydälle ja asetat aikarajan. Lisäksi heti parisuhdeterapiaan tai ainakin sinä selventämään ajatuksiasi. En antaisi itseäni kohdella noin v...sesti. Osta se uusi auto, käy kampaajalla ja huolehdi muutenkin ulkonäöstäsi. Miehellä on tosiaankin suuri kasvun paikka ja anteeksipyytämisen paikka jos päätätte jatkaa liittoa. Itse aloittaisin uuden elämän.
Kiitos viestistäsi. Kävin jo kampaajalla :)
Voiko mies käyttäytyä näin ristiriitaisella tavalla sen vuoksi että ei oikeastaan ole itsekään varman mitä haluaa. Että pelkää eroa, jos sitä sitten katuukin? Ja sitten siinä menee perhe ja omaisuus ja minä en huoli enää takaisin ja jääkin yksin? Sen vuoksi ehkä puhuu kesän talorempasta, kun kuitenkin ehkä haluaa elää avioliitossa, mutta nyt on joku suunnaton ahdistus ja näkee vain avioeron ulospääsynä tilanteesta?
Sen tiedän, että nuo miehen viimeaikaiset sanat ovat haavoittaneet sydäntäni niin paljon, että ei niitä voi anteeksi antaa. Kyllä aikuisen ihmisen täytyisi sen verran osata hillitä puheitaan, että ei mitä tahansa päästä suustaan. Vaikka olisi vihainen ja turhautunut.
AP
Vierailija kirjoitti:
Näissä aiheissa toistuu aina sama kaava:
Meillä on talous mallillaan, okt, autot, ei velkaa jne.
Tuleeko teille todellakin yllätyksenä että noilla ei ole mitään merkitystä avioliitossa jos tärkein puuttuu??
Eli rakkaus.
Tämä. Ja ilman rakkautta ei ole _mitään_. Turha selitellä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Luin vain aloituksen. Jos mies kerran haluaa p.llua aina silloin tällöin, niin olettehan te välillä hyvinkin lähekkän. Älä nyt sentään kieltäydy seksistä. Mielestäni voit jopa lisätä sitä. Lisää seksiä mikäli saat miehesi kiinnostumaan.
Älä nyt lähde mihinkään erojuttuihin. Ns tunnerakkaus ei välttämättä kestä vuosikymmeniä.
Ihminen kaipaa yhteyttä luojaansa, vaikka hän ei sitä välttämättä tiedosta. Pyydä Jeesusta avuksesi ja jatka miehesi rakastamista käytännön teoilla. Ymmärrän, että sinua on loukattu, mutta nyt on kova vastamäki elämässä ja sen jälkeen tulee helpompaa kunhan jaksat.
Ystävä rakas,
Ihmisyydellä - ihmisten välissä - ei ole mahdollista mikään muu kuin _tunnerakkaus_. Se, mikä on mahdollista jumalan kanssa, ei tule koskaan mahdolliseksi ihmisyydessä. Siksi on lähdettävä, jos tunnerakkautta ei ole, koska ilman sitä, ei ole mitään. Sotket nyt asioita keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Kamala tilanne. Minkälaista teillä on ollut kommunikaatio muuten? Onko aistittavissa sellaista salaista halveksuntaa puolin tai toisin esim silmien pyörittelyä, huokailua toisen sanoille tms?
Koittaisin sinun tilanteessa vielä kaivaa kunnon syyn tuolle "rakkauden loppumiselle" Outoa että se olisi ilman syytä vain loppunut. Hiillostaisin vähän, usein se kunnon vastaus tulee vasta kun on kunnolla vihainen, pieni painostus on ok tuossa tilanteessa. Sitten voi päättää yritetäänkö vielä ratkoa ongelmat vai pistetäänkö lusikat jakoon.
Olisikohan loppunut ihan vaan siihen, ettiä ap on ollut varsin tyytyväinen tuohon kämppiselämään? Siis ennen miehen ilmoitusta. Vaikuttaa vahvasti siltä, että ei se parisuhde ole voinut hyvin enää aikoihin. Miehellä on vain tunteet oloon haalistuneet ja kokee rakkauden loppuneen 4kk sitten kun vihdoin tuli mitta täyteen. Todennäköisesti sitä on edeltänyt jotain yrityksiä herättää suhdetta, joita ap ei ole huomioinut. Se viimeinen niitti voi olla pienikin asia, josta miehelle on taas kerran tullut fiilis, että ap:ta ei edes kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viestistäsi. Kävin jo kampaajalla :)
Voiko mies käyttäytyä näin ristiriitaisella tavalla sen vuoksi että ei oikeastaan ole itsekään varman mitä haluaa. Että pelkää eroa, jos sitä sitten katuukin? Ja sitten siinä menee perhe ja omaisuus ja minä en huoli enää takaisin ja jääkin yksin? Sen vuoksi ehkä puhuu kesän talorempasta, kun kuitenkin ehkä haluaa elää avioliitossa, mutta nyt on joku suunnaton ahdistus ja näkee vain avioeron ulospääsynä tilanteesta?
Sen tiedän, että nuo miehen viimeaikaiset sanat ovat haavoittaneet sydäntäni niin paljon, että ei niitä voi anteeksi antaa. Kyllä aikuisen ihmisen täytyisi sen verran osata hillitä puheitaan, että ei mitä tahansa päästä suustaan. Vaikka olisi vihainen ja turhautunut.
AP
Aika harvalla on. Useimmat eivät pysty aina hillitsemään itseään vaan suusta välillä pääsee vähemmän harkittuja lauseita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala tilanne. Minkälaista teillä on ollut kommunikaatio muuten? Onko aistittavissa sellaista salaista halveksuntaa puolin tai toisin esim silmien pyörittelyä, huokailua toisen sanoille tms?
Koittaisin sinun tilanteessa vielä kaivaa kunnon syyn tuolle "rakkauden loppumiselle" Outoa että se olisi ilman syytä vain loppunut. Hiillostaisin vähän, usein se kunnon vastaus tulee vasta kun on kunnolla vihainen, pieni painostus on ok tuossa tilanteessa. Sitten voi päättää yritetäänkö vielä ratkoa ongelmat vai pistetäänkö lusikat jakoon.Olisikohan loppunut ihan vaan siihen, ettiä ap on ollut varsin tyytyväinen tuohon kämppiselämään? Siis ennen miehen ilmoitusta. Vaikuttaa vahvasti siltä, että ei se parisuhde ole voinut hyvin enää aikoihin. Miehellä on vain tunteet oloon haalistuneet ja kokee rakkauden loppuneen 4kk sitten kun vihdoin tuli mitta täyteen. Todennäköisesti sitä on edeltänyt jotain yrityksiä herättää suhdetta, joita ap ei ole huomioinut. Se viimeinen niitti voi olla pienikin asia, josta miehelle on taas kerran tullut fiilis, että ap:ta ei edes kiinnosta.
Emme ole eläneet kämppiselämää ennen miehen ilmoitusta.
AP
Ihmiset eivät tiedä mitä rakkaus on. Luulevat sitä ihastukseksi.
Vierailija kirjoitti:
No ei se korjaannu. Jos ei rakasta niin ei rakasta. Et voi sille mitään. Joku selitys tietysti olis hyvä saada, helpottais asian käsittelyä ja elämän jatkamista eteen päin. Ikävä tilanne.
Joskus se rakkaus vaan loppuu, eikä siihen oo mitään selitystä
Mitä jos kokeilisitte hetken asua eri osoitteissa? Vaikka 3-6 kuukautta? Näkis sitten että onko se sitten niin hienoa olla yksikseen? Joku lukko tuossa nyt on mitä miehes ei ehkä itsekään tiedä, tai uskalla itselleen saati sulle tunnustaa. Eroaminen on helppoa, mutta ongelmat tuppaa seuraamaan siitä huolimatta. Täältä on vaikea neuvoa mutta kannattaa kaikki konstit käyttää jos rakastat miestäsi. Puhuminen yleensä on parastapa mutta siihenkään ei saa pakottaa, puhuu jos puhuu. Ja aikaahan on, 15 vuotta vs. muutama kuukausi tai vuosi kriisin selvittelyyn ei ole paljoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittaisin sinun tilanteessa vielä kaivaa kunnon syyn tuolle "rakkauden loppumiselle" Outoa että se olisi ilman syytä vain loppunut. Hiillostaisin vähän, usein se kunnon vastaus tulee vasta kun on kunnolla vihainen, pieni painostus on ok tuossa tilanteessa. Sitten voi päättää yritetäänkö vielä ratkoa ongelmat vai pistetäänkö lusikat jakoon.Olisikohan loppunut ihan vaan siihen, ettiä ap on ollut varsin tyytyväinen tuohon kämppiselämään? Siis ennen miehen ilmoitusta. Vaikuttaa vahvasti siltä, että ei se parisuhde ole voinut hyvin enää aikoihin. Miehellä on vain tunteet oloon haalistuneet ja kokee rakkauden loppuneen 4kk sitten kun vihdoin tuli mitta täyteen. Todennäköisesti sitä on edeltänyt jotain yrityksiä herättää suhdetta, joita ap ei ole huomioinut. Se viimeinen niitti voi olla pienikin asia, josta miehelle on taas kerran tullut fiilis, että ap:ta ei edes kiinnosta.
Emme ole eläneet kämppiselämää ennen miehen ilmoitusta.
AP
Ja olet varma että myös miehesi mielestä parisuhde suorastaan kukoisti?
Tämä oli ihana tarina. Jossain sydämessäni elää toivo , että voisimme elää kuten ennen. Ei mies ole aiemmin ollut tällainen henkisen väkivallan käyttäjä. Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, en olisi edes tiennyt että mies on miettinyt eroa jo viime vuoden puolella jos en olisi erikseen kysynyt, että miksi mies on kireällä tuulella.
Mies juo päivittäin iltaisin (olutta, kossupaukkuja), mutta käy töissä. Työ on vaativaa esimiestyötä hektisellä alalla. Välillä joutuu tekemään iltaisin kotoa käsin lisää töitä.
Eilen illalla mies oli taas superiloisella tuulella ja oma-aloitteisesti istuskeli vieressäni ja juttelimme ihan tavallisia arjen asioita. Ja ilmapiiri oli niin normaali kuin onnellisilla ja hyvin toimeen tulevilla ihmisellä voi olla. Eli ilmapiiri ei eilen mitenkään ollut sellainen , että kanssani juttelee mies joka puhuu erosta ja on ottanut juuri vihkisormuksen pois. Tämä on todella hämäävää. Itse olen luonteeltani sellainen, että jos sanoisin miehelle, että _minä_ olen nyt päättänyt elää hänen kanssaan kämppisliitossa niin itse ainakin en todellakaan menisi hänen kanssaan enää saunaan samaan aikaan, en puhuisi hänen kanssaan mukavia asioita iloisesti huvikseen vaan puhuisin vain asiallisella äänensävyllä lasten pakolliset asiat ja jos on vaikka jotain yhteisiä laskuja hoidettavana. En siis puhuisi mitään ylimääräistä.
Miksi ihmeessä mies on niin iloinen ja puhelias kanssani? Ja hakeutuu seuraani vapaaehtoisesti? Koska se ei millään tavalla viesti erohaluista, päivänvastoin että meillä luistaa jutut hyvin.
Eilen mies myös alkoi itse puhumaan mitä kaikkia talon julkisivun maalaushommia aikoo tehdä kesän kynnyksellä. Samoin puhui, että hänen täytyisi pestä talon ikkunoita kun ovat niin likaiset ja oikein tutki lähietäisyydeltä ikkunoita.
Eli kaikki arjen toiminta ja juttelu kanssani viittaa siihen että elämä jatkuu normaalina kotonamme, mutta sitten toisena hetkenä uhkaa lähdöllä, poistaa vihkisormuksen ja ilmoitaa elävänsä kämppiksenä. Todella sekavaa?!
AP