Kelalta karenssia koska työkkäri katkaisi kuntouttavan koronan takia
Kommentit (35)
Tänään juuri sanottiin koronainfossa ettei karenssia tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain rajaa näihin valheisiin. Käsky lopettaa kuntouttava tuli maanantaina. Ethän sä ole edes ehtinyt tehdä hakemusta tälle viikolle saati että Kela olisi sen jo.käsitellyt. Yleensä tuet haetaan neljän viikon jaksolle ja ne viikot päättyy aina sunnuntaisin.
Ei ne kyllä pääty "aina sunnuntaisin", vaan tasan neljä viikkoa siitä, miten työttymyys on alkanut. Jollain päivä voi siis olla sunnuntai, toisella vaikka tiistai.
Okei, olin väärässä luulossa. Olen ollut monesti työttömänä ja aina Kela on laittanut minun neljän viikon jaksoni päättymään sunnuntaisin vaikka viimeinen työpäivä olisi ollut mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule mitään karenssia kun ei ole oma syy että kuntouttavan toimipaikat laittoivat kiinni.
Näin ja mielestäni kun työssäkäyvillekin maksetaan korvauksia niin kuuluisi se 9e saada silti, kun ei omasta syystä johdu se.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt te:n hyväksymässä työllistämiskoulutuksessa ja työharjoittelun pitäisi alkaa, mutta näyttää sille ettei harjoittelupaikkaa löydy. Jatkuuko nämäkin koulutukset sitten joskun kun koronan aiheuttama tilanne on ohi?
Juu, eiköhän jatku. Kaikissa tehdään yksilölliset ratkaisut, etänä, jatkuu myöhemmin, mutta ei tietenkään karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule mitään karenssia kun ei ole oma syy että kuntouttavan toimipaikat laittoivat kiinni.
Näin ja mielestäni kun työssäkäyvillekin maksetaan korvauksia niin kuuluisi se 9e saada silti, kun ei omasta syystä johdu se.
Ei työssäkäyvätkään saa kuluista korvauksia, jos ei tule kuluja 😂
Ei tuosta mitään karenssia tule. Oma mieskin on kuntouttavassa työtoiminnassa ja alkuviikosta puhui työkkärin työntekijän kanssa. Homma jatkuu ihan normaalisti kun tää sulku loppuu. Sillä välin saa sen perusosan työmarkkinatuesta eli nuo korotukset lähtevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänää Kiuru juuri sanoi, et näin ei saa käydä missään tapauksessa. Ja painotti sanoja:ei misä tapauksessa. Ja puhe oli nimenomaan kuntouttavan työtoiminnan lakkautuksessa tässä tilanteessa. Ja että työvoimahallinnolle ja kelalle on laitettu jo asiasta viestiä.
Pitää paikkansa, ja tässä asiakas häviää sen 9€ ylläpito/kulukorvauksen, koska ei mene paikalle. Se ei ole karenssi.
Eikun juuri sanoi juuri, ettei tuota kuntouttavan työtoiminnan suomaa ylimääräistä tuloa saa menettää, vaikka kuntouttava työtoiminta keskeytyy. Näin ei saa käydä. Liitteksi valitukseen voisi laittaa pätkän tiedotustilaisuudeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänää Kiuru juuri sanoi, et näin ei saa käydä missään tapauksessa. Ja painotti sanoja:ei misä tapauksessa. Ja puhe oli nimenomaan kuntouttavan työtoiminnan lakkautuksessa tässä tilanteessa. Ja että työvoimahallinnolle ja kelalle on laitettu jo asiasta viestiä.
Pitää paikkansa, ja tässä asiakas häviää sen 9€ ylläpito/kulukorvauksen, koska ei mene paikalle. Se ei ole karenssi.
Eikun juuri sanoi juuri, ettei tuota kuntouttavan työtoiminnan suomaa ylimääräistä tuloa saa menettää, vaikka kuntouttava työtoiminta keskeytyy. Näin ei saa käydä. Liitteksi valitukseen voisi laittaa pätkän tiedotustilaisuudeta.
Höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan ohje päinvastainen.
Oon itsekin kutyssä. Joka paikassa puhutaan ja pidetään tärkeänä että työssäkäyville ei tulisi ansion menetyksiä, ja siinä puhutaan tonneista kuitenkin yhden ihmisen kohdalla. Entäs me muutenkin huono-osaiset? Se 9e/päivä tekee monelle jo ison rahan, 100e/kk oikeasti tuntuu meidän jo muutenkin tarpeeksi kireässä budjetissa.
Moni on myös ruoka-avun varassa, onko kukaan muistanut? Kuinka heitä autetaan, pitääkö meidän velkaantua? Entäs ne joiden ainoat sosiaaliset kontaktit hoituu sitten kautta? Mielenterveys?
Voisko perustoimeentulotukea nostaa poikkeustilan ajaksi?
Onneksi oon aina ollut köyhä, tottunut pitämään kotivaraa ja osannut ostaa edullista, mutta varannut alkaa pikkuhiljaa ehtymään ja olen joutunut lainaamaan. Kelan tuet myöhästyy ruuhkan takia.
Pelottaa kuinka pärjään.
Kuka meitä muistais? Mistä me saadaan apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan ohje päinvastainen.
Siksi kai Kiuru toi asian esille. Tänään on lähetetty tiedote asiasta toimijoille painavin sanoin.
Moittivat nimenomaan sitä, että asiat on hoidettu eri tavoin eri puolilla Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään syytä miksi Kelanm ei toimisi tässä tilanteessa normaalisti kuten se aina toimii. Jos kuntouttava keskeytetään niin tottakai siitä kuuluu antaa karenssia sillä sopimusta ja suunitelmaa on rikottu.
Juuri tänään on radiosta kuultu ettei koronan takia saa antaa kenellekään karenssia jos joku kuntouttava työtoiminta keskeytetään. Tämä ohjeistus eli määräys on annettu myös kelalle. Että valitusta tekemään.
Mä olen nyt te:n hyväksymässä työllistämiskoulutuksessa ja työharjoittelun pitäisi alkaa, mutta näyttää sille ettei harjoittelupaikkaa löydy. Jatkuuko nämäkin koulutukset sitten joskun kun koronan aiheuttama tilanne on ohi?