Naurettavaa vatulointia! Nyt kaikki 1-3 luokkalaiset voivat osallistua lähiopetukseen huoletta!
Miksi ei vaan voi pysyä siinä mitä aluksi linjattiin!
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää pelasti kyllä meidän perheen tilanteen. Ei ole etätyö mahdollisuutta ja jouduin ottamaan palkatonta. Nyt saadankin ruokaa pöytään ensi kuussa ja asunto ei lähde alta.
Mihinkään tukeen en olisi ollut oikeutettu.
Miksei lapsi ole yksin? Missä toinen vanhempi?
Saako ekaluokkalaisen jättää yksin kotiin? Mitenköhän se kotiopetus olisi onnistunut jos olisin hänet yksin jättänyt? Kotiopetushan piti olla vanhempien vastuulla.
Toinen vanhempi on taivaassa.
Saa. Mitä työtä teet? Kerron ratkaisun.
Olen varastotyöntekijä ja teen myös keikkatyötä postille. Kerro toki, mielellään otan vinkkejä vastaan.
Riippuu tietysti postin työtehtävistä. Neuvottelet työnantajan kanssa tietysti tilanteesta, se on kaiken lähtökohta. Esim. etäyhteys lapsen kanssa silloin tällöin. Puhelinsoitot säännöllisesti. Keikkoja voinee myös vähentää (luulisi olevan työnantajalle parempi kuin olla kokonaan pois?)
Niin siis olen tehnyt keikkatyötä vain n. 2-3 lauantaivuoroa/kk postille jolloin äitini on hoitanut lastani. Tuon työn olen nyt kokonaan jättänyt pois koska en voi viedä äidilleni hoitoon tässä tilanteessa.
Kokoaika työni on tuo varastotyö. Eli tarkistan tilauksia ja keräilen tavaroita varastossa.
Eiköhän suurin osa pidä nuo lapset etäkoulussa kotona joka tapauksessa, koska haluavat pitävät näitä suojassa mahdolliselta tartunnalta.
Mutta hyvä, että tulee tällainen JOUSTOMAHDOLLISUUS niille, joille tilanne on ihan ylitsepääsemätön eikä kotona koulun käymisestä tule mitään. On nuo kuitenkin vielä pieniä lapsia, niin ihan ymmärrettävää. Eikä läheskään kaikki saa apua tai pysty tekemään töitä etänä kotona.
Arvatkaapa onko opettajilla tämän jälkeen aikaa etäopettaa lapsianne? Kun tämän viikon agendana on ollut rakentaa toimiva etäopetustapa, se romuttuu nyt täysin kun jokaiselle luokalle tulee muutamia lapsi lisää ja kuitenkaan yli 10 hengen ryhmiä ei saa tulla. Niinpä opettajien aika menee sitten lähiopetukseen, ja etenkin niihin lapsiin jotka palaavat kouluun vain sen takia etteivät vanhemmat saa heitä kotona kuriin (eli tarvitsevat opettajaltakin jatkuvasti tukea).
Järkevämpää olisi ollut antaa koulun johdolle harkintamahdollisuus niiden lasten kohdalla, joiden vanhempien on pakko olla poissa kotoa töissä taloudellisista syistä.
Mites nyt käy? Voiko työnantaja velvoittaa töihin tämän takia?
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaapa onko opettajilla tämän jälkeen aikaa etäopettaa lapsianne? Kun tämän viikon agendana on ollut rakentaa toimiva etäopetustapa, se romuttuu nyt täysin kun jokaiselle luokalle tulee muutamia lapsi lisää ja kuitenkaan yli 10 hengen ryhmiä ei saa tulla. Niinpä opettajien aika menee sitten lähiopetukseen, ja etenkin niihin lapsiin jotka palaavat kouluun vain sen takia etteivät vanhemmat saa heitä kotona kuriin (eli tarvitsevat opettajaltakin jatkuvasti tukea).
Järkevämpää olisi ollut antaa koulun johdolle harkintamahdollisuus niiden lasten kohdalla, joiden vanhempien on pakko olla poissa kotoa töissä taloudellisista syistä.
Tilanne on täsmälleen näin. Niinä päivinä, kun olen antamassa lähiopetusta, en voi antaa omalle ryhmälleni etäopetusta. Ovat sitten oman onnensa nojassa kirjoineen ja vihkoineen. Lähiopetustahan eivät anna vain 1.-3. luokkien opettajat, vaan kaikki opettajat vuorollaan. Näin ainakin meillä..
Tällä viikolla olen ollut oppilaisiini etänä yhteydessä päivittäin n. klo 9-19. Laittanut tetäviä ja ohjeita, vastaillut kysymyksiin ja palauttanut tehtäviä. Niinä päivinä. kun olen lähiopetuksessa, etäopetus jää omalta luokaltani pois. Tekevät sitten kirjasta, (niistä vähistä. mitä on), itsenäisesti eteenpäin.
Sillä aikaa heidän pienemmät sisaruksensa ovat koulussa altistumassa virukselle.
Vierailija kirjoitti:
Mites nyt käy? Voiko työnantaja velvoittaa töihin tämän takia?
Tämä pelottaa mua todella.
Sain pienen taistelun jälkeen työnantajan myöntämään mulle palkatonta lomaa. Ei olisi mitenkään halunnut, vetosin työehtosopimukseen perhesyyn takia. Pomo ei ollut tyytyväinen tilanteeseen.
Nyt jännittelen että ottaako se muhun yhteyttä tän takia ja käskee töihin.
En todellakaan haluaisi viedä eka ja tokaluokkalaista kouluun maanantaina :( Luulen että on pakko...
Ihan hyvä. Yksi tuon ikäisten äiti sai aamulla kerrostalon pihalla hermoromahduksen. Lapset on ihan hyvässä turvassa koulussa, kunhan sinne ei lähetetä yhtään flunssaista lasta.
Toivottavasti sosiaalitoimelle menisi automaattisesti lasu-ilmoitus koulussa maanantaina palloilevista lapsista. Jos ei ole järkevää syytä kertoa lapsen koulussa ololle (=vanhemman työ) niin todettaisiin seurannan tarve. Selvästikään vanhemmat eivät ole kykeneviä ja viitseliäitä huolehtimaan lapsen turvallisuudesta kun lykkäävät muuten vaan kouluun. Jos eivät pärjää lastensa kanssa edes paria päivää, lasu on aivan aiheellinen. Haastan opettajat tähän.
Ymmärtäisin jos nyt olisi poikkeusoloja takana edes kolme viikkoa mutta te kestitte kolme päivää!!! Kol-me.
Ei ole kivaa, ei helppoa, sen tiedän koska teen töitä lasten parissa. Vaatii joustoa, järjestelyjä ja kykyä sietää yhtä ja toista.
Ja vaikka lähtökohtaisesti en nyt aio ruusun terälehtiä heittää jos joku hoitaa omat lapsensa, niin kyllä tässä kohtaa moni vanhempi ansaitsee kyllä kultaa ja kunniaa. Kiitos kun kannat täyden vastuun lapsistasi ja siinä samalla koko yhteiskunnasta. Ja välillisesti myös meistä päiväkodin työntekijöistä ❤️
SAMA LINJA KUIN PÄIVÄHOIDOSSA, KOULUUN VAIN NE 1-3 LUOKKAISET JOIDEN VANHEMPI EI PYSTY KOTIHOITAMAAN/OPETTAMAAN TYÖNSÄ TAKIA.