Yo-juhlat: kevään ylioppilaiden vanhemmat, miten olette ajatelleet järjestää juhlat?
Kevään ylioppilaiden vanhemmat, miten olette ajatelleet järjestää yo-juhlat?
Piäisi alkaa miettiä kutsuja ja tarjoiluita jos juhlat haluaa, mutta mitä sitä nyt uskaltaa edes suunnitella.
Miten olette lähestyneet asiaa ja mitä suunnitelmia olette tehneet:
Ei juhlia ollenkaan/Pienet juhlat perhepiirissä/Juhlat syksyllä tai myöhemmin/Suunnitteilla isot juhlat
Kommentit (461)
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä ajatus on ollut myös mielessä.
Esikoiselle pidettiin pari vuotta sitten isot yo-juhlat ja nuorempi on nyt kirjoittamassa.
Kyllä se nyt vähän ankealta tuntuu nuoremman puolesta kun mitään juhlia voi järjestää ja yo-paperit tulevat varmaan postissa kotiin kun koulussakaan ei aiota lakitustilaisuutta järjestää.
Sitten kun isoja yo-juhlia ei voi järjestää, niin jotkut pienet "synttärikemut" tuntuvat liian ei-miltään. Joko ei ollenkaan tai sitten isot syksyllä/tilanteen mentyä ohi.
Millä fiiliksillä muut?
Kyllä on juhlat tärkeät. Mikä olisikaan suomalaiselle tärkeämpää kun yo juhlat, voi zeesus
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunta valmistautuu eloonjäämiskamppailuun ja joillain kanaemoilla päällimmäisenä mielessä pyörii kakun syöttäminen sukulaisille.
Ylioppilas itse vähiten noista juhlista nauttii, ne on järjestetty ylioppilaan äidin tarpeita tyydyttämään.
Ei pidä paikkaansa. Täällä äiti, joka vihaa juhlien järjestämistä.
On juhla, jos ollaan hengissä lakkiaispäivänä.
Ei se lakkiaispäivä ainakaan toukokuussa ole, tuskin kesäkuussakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin jo varannut tilan ja pitopalvelun. Ajatuksena siis ulkoistaa koko touhu. Pitää varmaan perua. Tai siis siirtää myöhempään ajankohtaan. Syksylle tai talvelle... Onko siis jo teidän mielestä varmsa, että juhlia EI voi pitää 30.5?
Meillä myös tila ja pitopalvelu varattuna ja varausmaksu maksettuna. Pitää varmaan maanantaina peruuttaa, sillä en usko, että tässä mitään juhlia saadaan järjestettyä. En edes uskalla siirtää, kun ei ole tietoa minne siirtäisi. Ne oli sitten siinä, vuoden 2020 lakkiaiset! Onnittelut jokaiselle kevään ylioppilaalle! Te olisitte juhlanne ansainneet, kuten kaikki muutkin valmistuneet❤️
Niinpä niin. Onnittelut kaikille (ja myös pahoittelut). Näin nyt kävi, eikä tälle voi kukaan mitään. Toisaalta onpahan näillä nuorilla jotain kerrottavaa aikanaan omille lapsenlapsillekin - lakkiaisetkin jäivät väliin koska pandemia hiljensi koko mailman.
T. Tulevan ylioppilaan äiti
Kyllä me juhlat pidetään. Jos rajoitteet jatkuu, niin sitten ollaan luovia ja kutsutaan suku koolle skypellä ja kilistellään kuohuvat sillä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunta valmistautuu eloonjäämiskamppailuun ja joillain kanaemoilla päällimmäisenä mielessä pyörii kakun syöttäminen sukulaisille.
Ylioppilas itse vähiten noista juhlista nauttii, ne on järjestetty ylioppilaan äidin tarpeita tyydyttämään.
Hyvin harva täällä mitään panosta "eliinjäämiskamppailuun" murehtimalla ja synkistelemällä antaa. Itsekin kuulun perussairauden vuoksi riskiryhmään. Tottakai se ylioppilasjuhla kiinostaa sitä ylioppilastakin. Meillä ainakin myös hän on miettinyt sen pitopaikkaa, ketä kutsutaan, mitä tarjotaan. Toki harmittaa ,että suunnitelmat menee nyt mönkään. Normaalit sosiaaliset ihmiset haluaa juhlia merkkitapahtumia ystävien ja sukulaisten kanssa.
Me sovimme nuoren kanssa, että katsotaan tilannetta keväämmällä ja sitten sen mukaan, miltä näyttää, sovitaan jokin juhlapäivä. Eihän se tietysti "oikeita" lakkiaisia vastaa, mutta kyllä me haluamme jossain vaiheessa kutsua sukulaiset juhlimaan sitä, että nuori siirtyy seuraavaan elämänvaiheeseen.
Lakkiaispäivänä syödään hyvin ja kilistellään kuohuvat oman perheen kesken - sukulaiset ja ystävät kutsutaan sitten vaikka syyskuussa. Jos joku ei silloin halua tulla, olkoon tulematta, mutta me juhlimme ihanan nuoremme kanssa. Nuori on itse samaa mieltä.
Ja ei, meillä ei yo-juhlia järjestetä, jotta nuoren lahjakassaan kertyisi mahdollisimman suuri summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Täällä äiti, joka vihaa juhlien järjestämistä.
Sama täällä, tai no en vihaa, mutta jännittäjänä juhlien järjestäminen on kova paikka. Kun kuopuksen yo-juhlat oli pidetty, sanoin lapsille, että mahdolliset häänsä saavat järjestää itse, avustan taloudellisesti ja osallistun vieraana.
[/quote] Miten niin? Eihän se tapahtuma ole missään ennen kuin tilanne on ohi. Luuletko tosiaan, että koulut pitävät lakkiaistilaisuudet ihan normaalisti ja ainoastaan juhlat siirtyvät? [/quote]
Mäkään en usko, että lakkaisia kouluissakaan järjestetään. Mun abityttö ei oo asiasta moksiskaan. Niin monet ovat joutuneet luopumaan monista asioista. Näillä mennään toistaiseksi.
Meillä järjestetään FB-eventti: vieraat saavat syödä, mitä itse haluavat (tarjoiluista ei voi valittaa), livelähetyksenä voi pitää puheita ja tervehdyksiä, yo-kuvat saa mukavasti jaettua kaikille vieraille.
Ehkä lukiot voisivat järjestää niin, että nyt keväällä valmistuvat voisivat halutessaan tulla hakemaan lakkinsa sitten 6.12. yhdessä syksyn ylioppilaiden kanssa?
Erittäin suuri helpotus monelle vähävaraiselle perheelle, sillä lomautuksia ja konkursseja pukkaa päälle.
Tuttuni sanoi, että kutsuu vaan lähisukulaiset (yhteensä vissiin noin 10) ja osa niistä tulee ensin ja sitten on taukoa ja loput sitten.
Siis tyyliin lapsen isoäiti, sisaruspuoli, lapsen kummipariskunta ja lapsen 2 tätiä ja setä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lukiot voisivat järjestää niin, että nyt keväällä valmistuvat voisivat halutessaan tulla hakemaan lakkinsa sitten 6.12. yhdessä syksyn ylioppilaiden kanssa?
Tätä vaihtoehtoa minäkin pidän kaikista parhaimpana. Edellyttää tietysti, että tilanne on silloin jo rauhoittunut.
Itse toivoisin ja samoin abi-poikani, että yo-juhlat pidettäisiin heti alkusyksystä,jos corona-tilanne se sallii.
Talveen,Jolloin syksyn kokelaat saavat lakkinsa on pitkä aika ja elokuussa voisi vielä olla kivat kesäiset ilmat.
Toukokuussa tuskin juhlitaan ainakaan isommin.
Vierailija kirjoitti:
Abi ei itse niitä pippaloita ole edes halunnut, sukulaisten vuoksi ollaan oltu järjestämässä. Nyt pitäisi ilmoittaa, että ne siirtyvät hamaan tulevaisuuteen.
😨
...mä en tahdo kertoa patavanhoillisille vanhemmilleni että ne bileet siirtyy😭
Sun patavanhoilliset - tai sitten ilmeisen kontrolloivat - vanhemmat varmasti ymmärtävät aasialaisen, espanjalaisen tai muun vastaavan sairastettuaan, miksi ne siirtyy. En välillä tajua näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä juhlat on vasta heinäkuun puolen välin jälkeen (ib-lukio), joten odotellaan tässä vielä mihin maailma menee.
Meillä sama tilanne. 27.3 mennessä päättävät onko IB kokeita ollenkaan. 200,000 opiskelijaa ympäri maailmaa on paljon.
IB:n loppukokeet on tänään peruutettu maailmanlaajuisesti.
Opiskelijat saavat paperinsa tähän asti suoritettujen mukaan.
https://www.ibo.org/globalassets/news-assets/coronavirus/coronavirus-ou…
IB-ylioppilaat saavat muutenkin todistuksensa koululla vasta silloin heinäkuussa, eli ihan p-puhetta, ettei myös suomalaisten ylioppilaiden lakitusseremoniaa voisi siirtää kesälle.
On kyllä todella epätodennäköistä, että kouluissa jotain lakitusta toukokuun lopussa järkättäisiin, joten juhlat voi järkätä koska tahansa.
Juhlitaan kesällä tai sitten kun pandemia on taittunut.