Noudattaako joku oikeasti noita "karanteenisuosituksia"?
Helsingissä ainakin elämä jatkuu kuten ennenkin ja ihmisiä on kadut ja kaupat pullollaan. Luultavasti vielä enemmänkin kuin normaaliarkena, kun ollaan kaikki lomautettuina tai "etätöissä" ja muksut koulusta vapaalla.
Kommentit (239)
En noudata, käyn kaupoissa ja ruokapaikoissa jos haluan. ei kiinnosta korona ja sen leviämiset.
Olen käynyt 9 päivän sisällä yhden kerran kaupassa. Kaksi kertaa viemässä roskat. Muuten tiiviisti kotona.
M49
Täällä oltu talvilomalla kohta 2 viikkoa. 6.3. kävin viimeksi ihmisten ilmoilla kaupassa ja apteekissa, muuten puuhastellut tontilla koiran kanssa. Jotenkin pelottaa mennä maanantaina töihin, asiakkaita ei kuulemma juuri ole ja lomautukset varmasti edessä.
Italiassa on tänään tullut 6000 uutta tartuntaa ja yli 600 uutta kuolemaa.
Eli kyllä noudatan ja niin kuuluu sinunkin tehdä, ap! Jos et sen vertaa viitsi niin ole hyvä ja tatuoi otsaasi, että et tarvitse sitten tehohoitopaikkaa kun sairaalaan joudut.
Kohta on pakko alkaa noudattaa, kun täälläkin väistämättä mennään ulkonaliikkumiskieltoon, koska ei nää urpot muuten tajua, että sinne pihalle ei ole nyt asiaa, muuta kuin asioimaan.
Italiassa on jaettu jo yli 50 000 sakkoa ulkonaliikkumiskiellon uhmaamisesta ja siellä aiotaan ottaa jo armeija partioimaan katuja. Saas nähdä, missä vaiheessa alkavat ampumaan kovilla kaikkein kovapäisimpiä.
Suurin järkytys tässä kriisissä on ollut havaita, kuin urpoja iso osa ihmisistä oikeasti on.
Käyn töissä ja kaupassa, en muualla. Nuokin usein yhdistettynä kun siivoan kauppakeskusta, niin samalla reissulla hoidan sitten myös omat ruokaostokset, ja jos jotain muuta tarvii/haluaa niin sen myös - kauppakeskuksessa muut kaupat kuin ruokakauppa ovat nyt niin hiljaisia, että siellä ei mikään tauti tartu, ruokakaupasta sen saa jos jostain. Mies kököttää kotona minimaalisen yskäntyngän kanssa. Vähän on-off-flunssainen ollut jo helmikuun puolelta asti, eli todella epätodennäköistä että olisi jo silloin onnistunut saamaan koronan jos tuo koko kokonaisuus nyt samaa tautia on, mutta pelataan varman päälle. (Kumpikaan ei olla oltu kohta kahteen vuoteen ulkomailla eikä ole tiedossa kontaktia koronatapaukseen.) Tekee etätöitä ja varmaan jossain vaiheessa lähtee lenkille tms, mutta välttää kauppoja. Mitään kyläilyjä tai kahvitteluja emme nyt harrasta kumpikaan. Kun mies jossain vaiheessa lopettaa yskimisen, niin hänkin varmasti sitten osallistuu kauppareissuihin, mutta enemmän ne jäävät mulle kun olen meistä perusterveempi. Siivoustyö kuitenkin vaatii kotoa poistumaan, niin mihinkään totaalieristykseen en pysty.
Kyllä liikkuminen on vähentynyt kaupunkien keskustoissa. Juuri mtv:n uutisissa kerrottiin, että esim Helsingin rautatien ympäristössä ihmisten liikkuminen vähentynyt 40%, sama suunta myös muissa suuremmissa kaupungeissa. Tieto on saatu kännykkäpaikannusten avulla.
Hei ap, mistä ihmeestä oikein puhut? Asun Helsingin keskustassa Kampissa ja kyllä täällä oli jo viime viikonloppuna aavemaisen hiljaista. Ei niin ristin sielua näkynyt kaduilla.
Todellakin. Riskiryhmiin kuuluvana tiedän, että se on kuolemantuomio jos saan sen viruksen. Ja olen vähän päälle 40v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en varmasti 4 seinän sisällä 2 viikkoa putkeen istuisi. Tulisi ainakin lenkillä käytyä, ketä täällä maalla muka tartuttaa kun kaikki kiertää toisensa normitilanteessakin valtavan turvavälin kanssa.
No ei se auta se kiertäminen kun korona leijuu ilmassa 3 tuntia ja voi tartuttaa 8m päästä muutenkin.
Lähde?
Tiistaina vielä jouduin käymään työpaikalla hakemassa muutamia välttämättömiä juttuja ja kävin kaupassa, sen jälkeen ei kukaan perheestämme ole poistunut kotoa ja omasta pihasta muualle kuin koiraa lenkittämään, se kun ei suostu tekemään tarpeitaan omalle pihalle. Näin jatketaan myös tulevina viikkoina.
Tietenkin noudatetaan. Kontaktit minimissä ja pidetään terveystä mahd. hyvää huolta. Ja myös siitä et muu lähisukukin tekee omassa "karanteenissaan" niin. Kyllä se helvetti voi silti päästä valloilleen. Ja jos ei noudateta, todennäköisyys on iso.
Me ollaan karanteenissa, kun tultiin viikko sitten eräästä Euroopan maasta, jossa on vähemmän tartuntoja kuin Suomessa. Ja aion perheeni kanssa jatkaa samalla rutiinilla karanteenin jälkeenkin.
Lapsi on etäkoulussa, me etätöissä. Ei ongelmaa kenelläkään etäilyn suhteen. Meillä oli maskit mukana jo paluulennolla ja ne naamalla & kertakäyttöhansikkaat kädessä minä menin käymään kaupassa kun ajoimme kentältä kotiin, muut odotti autossa. Mies tosin tuli autosta sen verran ulos että nosteli ostoksia mun kanssa autoon.
Siitä lähtien on linnoittauduttu kotiin. Asumme kerrostalossa. Tiistaina kävin uudelleen kaupassa maski naamalla ja kertsit kädessä ja ostin monta säkillistä ruokaa. Menomatkalla vein roskat. Me emme siis hamstraa vaan yritämme välttää kaupassa käyntiä ja olla kotona. Laskujen mukaan ensi viikolla ei tartte käydä ollenkaan.
Kukaan ei poistu ulos, paitsi varmaan pitää parin päivän päästä viedä roskat, taas uusi maski naamalla ja uudet kertsit kädessä.
Aiomme todellakin jatkaa näin sen aikaa, kun epidemian kovin vaihe on varmasti takanapäin. Pystymme olemaan etänä varsin hyvin, ja luulen että koulujen kiinni pitäminen jatkuu kesään asti. Jos ei tule ulkonaliikkumiskieltoa, niin karanteenin jälkeen varmaan aloitetaan ulkoilut, että joka toinen päivä käytäisiin kävelyllä. Tossa takapihalta aukeaa rauhalliset ulkoilumaastot, että tuskin kovin äkkiä kehenkään törmää.
Jossain vaiheessa on varmaan pakko - jos ei tule tiukempia rajoituksia - antaa lapsen olla jonkun kaverinsa kanssa. Mutta max 2krt/vko ja vain ulkona. Katsotaan, saisinko hänet käyttämään maskia - epäilen. Mutta ei halailuja tai lähikontaktia, eikä muuta kuin 1 kaveri kerrallaan ja vain kahta lähintä kaveria ylipäätään saisi tavata. Maksimissaan pari tuntia voivat olla yhdessä.
Me emme aio tavata miehen kanssa ketään.
Kaikki somekanavat ja WhatsApp & Skype mahdollista kyllä ystävien yhteydenpidon ja vanhemmille sukulaisille voi soittaa. Katsotaan sit taas kesällä - syksyllä mikä on tilanne.
Mitä ihmettä te kaikki teette työksenne? Kun töissä käy joka päivä, niin ei siinä oikein pysty eristäytymään ja lapsetkin on pakko viedä päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä tunnette itsenne sairaaksi ja lähdette jonnekin markettiin, niin kai te ymmärrätte että teidän takianne voi kuolla ihmisiä?
Korona tarttuu myös oireettomista ihmisistä, eli aina kun on muitten ihmisten kanssa tekemisissä saattaa tartuttaa jonkun tai saada itse tartunnan.
Siksi ihan kaikkien tulee välttää tarpeettomia kontakteja muihin ihmisiin, ei vain riskiryhmien tai flunssaisten.
Kotona karanteenissa koska flunssaoireet, olin jo sitä ennen työn ohessa vain kotona, mutta niin joku pöpö tarttui asiakaspalveluhommista -no se oli vain ajankysymys, ihmiset kipeinä kaupoilla eivätkä piittaa tuon taivaallista muiden terveydestä, näin on aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ihmisiä, kelle on tullut flunssa tai ovat altistuneet jotain kautta koronalle ja silti lähtevät itse kauppaan. Siis oikeasti, itse käväisevät kaupassa, koska kotona ei ole kotivaraa. Tietenkin ihmisillä saattaa olla hankala saada joku käymään puolesta kaupassa, mutta oikeasti, pitäisi vähän ennakoida. Ei voi tietää onko kyseessä korona jos sitä ei testata.
yrittävät kyllä vähentää menemisiään, mutta siinä kauppareissun aikana saavat jo tartutettua porukkaa.
Flunssakin voi olla flunssaa, vaikka onkin koronan yksi oire. Ei se korona niin helposti tartu, jos ei varta vasten yski jonkun suuntaan eikä hipelöi muita.
Paranoidiin toimintaan ei pidä lähteä mukaan.
Noudatan. Laitoin jopa faceen päivityksen, että olen ollut kipeä, pientä kuumeilua ja kuivaa yskää. On pysyny puolitututkin hyvin turvavälin päässä nyt.
Käyn lenkillä 2xpäivä ja pari kertaa viikossa työpaikalla. Tosin sain pahoja katseita sen facepäivityksen takia. Mutta totta puhuen en halua koronavirusta itselleni. Hengitystiet ei ole enää niinkuin ennen, johtuu varmaan siitä hölmöydestä, että lopetin tupakoinnin vasta 2010. Pelkään, että tulee paha keuhkokuume, enkä pystyisi enää urheilemaan. Joukkuelajit on mulle tärkeitä harrastuksia. Myös lasteni puolesta haluan suojella koko perhettä. Kaiken varalta. Jos 60 % sairastuu nyt, haluan olla siinä 40 %:ssa, joka saa myöhemmin rokotuksen tai virus laimenee (kantajiensa vasta-aineista?) niin, ettei tauti tule enää kovana päälle.
Minua perustervettä etäopiskelijaa nyt ei monet määräykset edes koske, mutta yritän silti olla saamatta tartuntaa nyt heti. Olen harventanut kaupassa käyntiä ja pysyttelen kävelylenkkejä lukuunottamatta kotosalla. En käy nyt kyläilemässä vaan pidän ihmisiin yhteyttä puhelimella tai netin välityksellä, mikä on muutenkin minulle luontevaa. Koetan kiinnittää huomiota siihen etten ulkona ollessani koskisi käsillä kasvojani.