Noudattaako joku oikeasti noita "karanteenisuosituksia"?
Helsingissä ainakin elämä jatkuu kuten ennenkin ja ihmisiä on kadut ja kaupat pullollaan. Luultavasti vielä enemmänkin kuin normaaliarkena, kun ollaan kaikki lomautettuina tai "etätöissä" ja muksut koulusta vapaalla.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Noudatan ja olen todennäköisesti riskiryhmää (ei ole virallista diagnoosia) ja samoin omat vanhemmat noudattaa vaikka toinen onkin vielä alle 70-vuotias.
Itse uskon että virus leviää ulkonakin ihan ilman kautta ja vaikka kuinka pitäisikin ihmisiin etäisyyttä. Siksi en edes harkitse lenkkeilyä vaan poljen kotona kuntopyörää ja jumppaan.
Kotivara tuli hankittua jo helmikuun alussa.
Apua, en kyllä pystyisi olemaan ulkoilematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudatan ja olen todennäköisesti riskiryhmää (ei ole virallista diagnoosia) ja samoin omat vanhemmat noudattaa vaikka toinen onkin vielä alle 70-vuotias.
Itse uskon että virus leviää ulkonakin ihan ilman kautta ja vaikka kuinka pitäisikin ihmisiin etäisyyttä. Siksi en edes harkitse lenkkeilyä vaan poljen kotona kuntopyörää ja jumppaan.
Viruspisarat leijuvat ilmassa 3 tuntia.
Oli väärinkäsitys.
https://yle.fi/uutiset/3-11264651
-Evoluutiobiologi Tuomas Aivelo Helsingin yliopistosta arvioi, että tutkimustulos sopii samaan linjaan kuin aiemmat koronaviruksesta saadut tiedot.
– Arkielämään se ei vaikuta. Arkielämässä ihminen ei saa sitä virusta ulos itsestään aerosolin muodossa. Se liittyy enemmänkin terveydenhoitoon silloin, jos tehdään toimenpiteitä, esimerkiksi intubointi. Sellaisissa tilanteissa on mahdollisuus, että nämä virukset muuttuvat aerosolien muotoon, Tuomas Aivelo sanoo.
Ilmateitse tapahtuva aerosolitartunta on eri asia kuin aivastamisen tai yskimisen kautta tapahtuva pisaratartunta. Pisaratartunta vaatii lähikontaktin, josta koronan yhteydessä on paljon puhuttu. Pisarat ovat painavia ja kulkeutuvat yleensä parin metrin säteelle. Aerosolitartunnassa tartunta voi sen sijaan tapahtua etäämmälle ja pidemmän aikaa.-
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä tunnette itsenne sairaaksi ja lähdette jonnekin markettiin, niin kai te ymmärrätte että teidän takianne voi kuolla ihmisiä?
Tämähän sama tilanne on muidenkin flunssien kohdalla. En nyt kannusta ketään toimimaan noin, mutta etköhän sinäkin syyttävän sormen heiluttelijan ole tähän levittämiseen joskus syyllistynyt.
Ap puhuu ihan höpöjä. Kyllä täällä on hiljentynyt, niin keskustassa kuin lähiöissä. Ruokakaupoissa toki käy ihmisiä, mutta aika etäällä pysyttelevät toisistaan.
Joo, olen ollut kiltisti etätöissä kotosalla, poistanut kaikki mahdolliset lähitapaamiset kalenterista, esim. yhden kokouksen, ja myös piti käydä hakemassa yksi tuote kaupasta, mutta maksoin siitä että lähettävät sen suoraan kotiin etten käy tartuttamassa heitä.
Mulla siis ei ole oireitakaan, mutta ei vara venettä kaada.
Kaupassa on pakko käydä kun ei ole rahaa tilata ruokia kotiin eikä pysty edes odottamaan viikkoa, jonka niiden saaminen kestää.
Noudatan kaupassa metrin turvaväliä (tosin jotkut väkisin tunkee lähemmäs itse!), pidän erillisiä kauppakäsineitä käsissä, jotka pesen heti kotiin tullessa ja pesen kädet saippualla ja lämpimällä vedellä En koske paljain käsin mihinkään.
Lenkillä käyn normaalisti yksin. Tuttaville puhun puhelimessa tai laitan s-postia. Päällekäyviä naapureita muistutan turvavälistä, kun se puhuminen toisen kasvoja päin vähän vajaan metrin päästä voi tartuttaa.
Ihme kyllä, ainoa lähikontakti, jotka en voi muuttaa etähommaksi liitty terveydenhoitoon. Siinä ei kaupungilta löytynyt joustavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ei noudatettu. Nyt kuljettavat ruumiita rekoilla.
Ja sama edessä muutaman viikon kuluttua Helsingissä jos meno siellä ei muutu. Helsingin seutu on Italian tiellä...
Tietenkin noudatan. En ole niin typerä, että kuvittelisin, ettei Suomeen tule ulkonaliikkumiskieltoa, vaikka suosituksia ei noudattaisikaan.
Mieluummin itse toteutettu sosiaalisen kanssakäymisen välttäminen kuin virkavallan valvoma täyseristys.
Kaupassa käyn jos tarvii, ja joka päivä kävelyllä. Mutta muuten kotona, jos ei pakollista menoa ole. Lapsi saa käydä kävelyllä kaverinsa kanssa mutta muistutan turvavälistä.
Noudatan, en halua sairastua, olen perusterve. Käytän omaa järkeäni mikä on ihan sallittua kun haluaa suojella itseään ja omaisiaan. Itsekkäät ihmiset eivät noudata ja niitähän aina mahtuu joukkoon valitettavasti.
Siellä toiset seisoo ulkona vahtimassa rajoja ja toiset tampiot eivät viitsi noudattaa ohjeita, jotka ovat helppoja.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ainakin elämä jatkuu kuten ennenkin ja ihmisiä on kadut ja kaupat pullollaan. Luultavasti vielä enemmänkin kuin normaaliarkena, kun ollaan kaikki lomautettuina tai "etätöissä" ja muksut koulusta vapaalla.
Höpöhöpö. Keskiviikkona kun kävin työasioissa Kluuvin verotoimistoon viemässä papereita, niin hiljaista oli kaikkialla. Ei porukkaa metroasemilla, kahvilat, ruokapaikat, baarit tyhjinä, verotoimistossa oli 2 järjestysmiestä ja 1 työntekijä (siis ei ketään muuta), jne. Todellakin näkyi tämä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ei noudatettu. Nyt kuljettavat ruumiita rekoilla.
Ja sama edessä muutaman viikon kuluttua Helsingissä jos meno siellä ei muutu. Helsingin seutu on Italian tiellä...
Älkää viitsikö valehdella. Helsingin kadut ovat todella hiljaiset, myös täällä Kalliossa, jossa on Suomen tihein asutus. Kaverit lähettävät kuvia ruuhka-ajan busseista, joissa istuu kolme matkustajaa. Kaupassa jonotetaan metrin välein, ja hiljaista on niissäkin.
Ulkoileminen on sallittu, jopa suositeltavaa! Ihmiset pysyttelevät etäällä toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viruspisarat leijuvat ilmassa 3 tuntia.
Oli väärinkäsitys.
https://yle.fi/uutiset/3-11264651
-Evoluutiobiologi Tuomas Aivelo Helsingin yliopistosta arvioi, että tutkimustulos sopii samaan linjaan kuin aiemmat koronaviruksesta saadut tiedot.
– Arkielämään se ei vaikuta. Arkielämässä ihminen ei saa sitä virusta ulos itsestään aerosolin muodossa. Se liittyy enemmänkin terveydenhoitoon silloin, jos tehdään toimenpiteitä, esimerkiksi intubointi. Sellaisissa tilanteissa on mahdollisuus, että nämä virukset muuttuvat aerosolien muotoon, Tuomas Aivelo sanoo.
Ilmateitse tapahtuva aerosolitartunta on eri asia kuin aivastamisen tai yskimisen kautta tapahtuva pisaratartunta. Pisaratartunta vaatii lähikontaktin, josta koronan yhteydessä on paljon puhuttu. Pisarat ovat painavia ja kulkeutuvat yleensä parin metrin säteelle. Aerosolitartunnassa tartunta voi sen sijaan tapahtua etäämmälle ja pidemmän aikaa.-
Virus siirtyy ulosteeseen. Ulostetahrat aerolisoituvat wc:ssa vessaa vetäessä ja siivotessa. Virtsa varmaan kontaminoituu vessan pinnoilla, myös aerolisoituu. Olkaa ystävällisiä ja pissatkaa istuen ja siivotkaa ulostetahrat pöntöistä jälkeenne.
T. Siivooja
Hei, lukijat oikeesti tämä KORONA ei ole leikin asia ja kerron sen NYT teille ja kiitos mikäli maltat tämän lukea loppuun:
Ensinnäkin KORONA sinänsä ei pelota yhtään se on pahimmillaan ehkä Flunssa + Kuume tyyppinen virus mikä voi johtaa keuhkoputkentulehdukseen jne ... Mutta siitä selviää ihan OK kuulemma tuollainen perus terve kaveri ja oikeastaan perus flunssa on 80v. ikäiselle hengenvaarallinen jo muutenkin eli tämä Korona virus ei siitä paljoa poikkea mutta ei nyt siitä sen enempää van asiaan eli haluan vedota teihin kaikkiin olit minkä ikäinen tahansa että PYSYKÄÄ KOTONA taistellaan yhdessä tätä Koronaa vastaan ja ennen kuin joku kysyy AI MIKSI PITÄÄ PYSYÄ NYT KOTONA MUKA HÄ ?
niin tässä on se syy =RAHA / TYÖPAIKAT / SUOMEN TALOUDELLINEN TULEVAISUUS kyllä joku nyt siellä jo naureskelee et miten Suomen tulevaisuus nyt tähän liittyy no 2 viikkoa sit olin normaalisti duunissa ja koko 15 hengen henkilökunta NAURETTIIN ja vitsailtiin koko Koronasta oikein porukalla koko ilta ja painettiin villasella koko homma SE EI KOSKETA MEITÄ voi voi kuinka väärässä olimmekaan tilanne eskaloitui todella nopeasti (kuin elokuvissa) ja kaikki pysähtyi kuin seinään alalla millä toimin paikka meni kiinni ja kaikilta loppui duunit kuin seinään siihen paikkaan ja nyt kohta kaikki Ravintolat,Päiväkodit,Ostoskeskukset,Uimahallit,Hotellit ja viimeisenä sitten Apteekkit ja Ruokakaupat menevät kiinni kyllä aivan järkyttävä tilanne menossa millä ihmeellä pienyrittäjät voivat pitää omaa liikettään kiinni vaikka 2kk ilman mitään bisnestä ja tuloja ??? Ei millään ellei ole säästöjä jossain tai saa lainaa no tämä ei nyt ole mikään vuodatuskirjoitus vaan nyt se "pommi" iskee mitä en edes halua sanoa ääneen mutta pakko se on mikäli ette pysy nyt 1 kuukautta sielä kotona niin KOKO KESÄ ON PERUTTU kyllä siis kaikki Festarit,Kesälomat,Kesämökkeilyt,Ulkomaanmatkat,Uimarannat,JUHANNUS ym kesämenot ... Ai miksi ha ha haa no siksi kun Suomen Hallitus jatkaa tätä 10 hengen rajoitusta koko kesän yli mikäli tätä KORONAA ei saada NYT äkkiä hallintaan ja sit ollaan oikeesti tosi "Kusessa" kaikki miettikää mitkä taloudelliset menetykset jos koko kesä menee penkin alle tämän kauhean viruksen johdosta kyllä nyt on syytä ottaa tämä tosissaan ja äkkiä alkaan taistella meidän kaikkien KESÄN 2020 puolesta sitä meillä ei kenelläkään ole varaa menettää vai haluatteko istua koko kesänkin tossa kotona rajoitusten suhteen/kanssa ja kuten pääministeri jo totesi mikäli että nyt tätä kotona olemista tottele otamme käyttöön ULKONALIIKKUMISKIELLON eli se on jo aika hurjaa se eli saadaan sakot kun mennään ulos ilman pätevää syytä-perustetta huh mutta miettikää tätä edes pari sekunttia OIKEESTI pelastetaan meidän kaikkien kiva tuleva KESÄ ja lomat ja ollaan kotona kunnes kaikki on taas terveitä ja 0 uutta Korona tartuntaa ja jos olet kipeä niin hoida itsesi kuntoon kuten normaalissakin flunssa-kuumeessa yleensä tehdään ei ole vaikeeta ja kaikki voi palata taas normaaliksi Kiina onnistui tässä kun eristi koko maan kuukaudeksi täysin ja siellä ei ollut enään yhtään uutta Korona tartuntaa vaan saivat sen kuriin eristämällä kaikki ja kipeät hoitivat itsensä kuntoon kotona ja tätä meidän nyt vaan pitää soveltaa meidän kaikkien puolesta niin kyllä mekin siihen pystytään !!! Tsemppii kaikille Koronaa vastaan ja ISO kiitos jos luitte tämän ja edes harkitsette tuota Kotona pysymistä nyt edes hieman meidän kaikkien yhteisen tulevan kesän puolesta ... PYSY KOTONA PYSÄYTÄ KORONAN LEVIÄMINEN HETI !!!
Voihan korona olla aerosolivälitteinen. Sitä eikai ole poissuljettu missään tutkimuksessa?
Minä olen ja meinaan olla sen kaksi viikkoa karanteenissa ilman, että menen minnekään.
Sanoin on äitini nyt kolmatta viikkoa kotona - edes kaupassa ei ole käynyt vaan ruoat tilataan kotiin.
Näin pitäisi kaikkien toimia, mutta kun suomalaiset pitää tätä edelleen muiden maiden ongelmaan, ei Suomen.... Mutta kohtapahan heräävät KARMEAAN todellisuuteen ja heidän takia me olemme kuukausia karanteenissa!!!!!
Kyllä mua ottaa päähän ihmisten välinpitämättömyys.
Minä olen eristänyt itseni kahden riskitekijän vuoksi. Käyn metsässä lenkillä ja teen puutarhatöitä. En käy edes kaupassa, tilaan kaiken netistä. Olen onneksi introvertti, joten tämä ei ole minulle ongelma. Mieheni seura ja nettiyhteys riittää minulle mainiosti muutamaksi viikoksi. Mies tekee kotona etätöitä ja käy mahdollisimman vähän missään ja huolehtii hyvästä hygieniasta kotiin tullessaan.
Minä en ainakaan noudata mitään typeriä suosituksia. En aio noudattaa ulkonaliikkumiskieltoakaan jos sellainen annetaan. Sakot ei haittaa, kun luottotiedot on muutenkin mennyt eikä toimeentulotuesta ulosmitata senttiäkään. Jos päädyn vankilaan niin siellä saa sentään ilmaista ruokaa ja olen sen jälkeen yhtä kokemusta rikkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Minä noudatan. Totta kai.
Oma suoja on myös muiden suoja.
Ja ihana lukea tätä ketjua, järkeviäkin ihmisiä on vielä olemassa. Kiitos teille, näitä muita keskusteluja lukiessani menetin jo melkein uskoni älykkääseen elämään tällä planeetalla!
Olen tänään alkanut vahvasti epäilemään, että meidän ihmisten aivot toimivat eri tavoin. Myös minä olen alkanut menettää uskoani älykkääseen elämään täällä Suomessa. Olisin luullut suomalaisia edes ihan pikkasen järkevämmiksi, mutta petyin. Kyllä nyt olisi syytä pysyä hissukseen.
Paitsi pahassa ketjukolarissa...